Zasady polityki regionalnej UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Fundusze unijne od podstaw I. Czym są fundusze europejskie?
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Koncepcje Komisji Europejskiej wdrażania funduszy po 2013 roku Zespół ds. opracowania ramowego zintegrowanego programu regionalnego, 7 listopada, 2011.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Ewaluacja regionalnej polityki rozwoju
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Zasady działania Wspólnoty
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Kamila Siwak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego W Urzędzie Marszałkowskim województwa Pomorskiego Komplementarność między funduszami.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Fundusze strukturalne w latach
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Nowostawski Program Odnowy Wsi Program Rewitalizacji Śródmieścia Nowego Stawu Nowy Staw, 28 maja 2004 roku Konferencja Razem w Europie. Rewitalizacja miast.
Ewaluacja – cele, formy, narzędzia Justyna Ratajczak Spotkanie konferencyjno-szkoleniowe dla członków Komitetów Monitorujących maja 2009.
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Strategia Komunikacji polityki spójności na lata Marek Kowalski Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania RPO Lublin, 25 czerwca 2015 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Konkurencja a polityka konkurencji
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zapis prezentacji:

Zasady polityki regionalnej UE

Zasady polityki regionalnej UE Zasady generalne Zasady organizacji polityki regionalnej Zasady finansowania polityki rozwoju regionalnego Zasady oceny realizacji projektów

Zasady generalne Subsydiarność Koordynacja Elastyczność

Zasada subsydiarności (pomocniczości): Każde państwo (i poszczególne regiony) jest odpowiedzialne za rozwój regionalny swoich obszarów, natomiast Unia pełni rolę pomocniczą.

Zasada koordynacji: Zintegrowane wykorzystanie wszystkich dostępnych instrumentów finansowych Koordynowanie przez Komisję polityk regionalnych krajów członkowskich Dążenie do harmonijnego rozwoju przestrzeni europejskiej.

Zasada elastyczności: Respektowanie przez Komisję zróżnicowania rzeczywistości regionalnej oraz specyfiki organizacyjnej i instytucjonalnej poszczególnych krajów.

Zasady organizacji polityki regionalnej Programowanie Partnerstwo Kompatybilność Spójność

Zasada programowania: Poziom strategiczny – ustalanie celów i globalnej strategii rozwoju, podziału środków pomiędzy priorytety, Poziom szczegółowy – realizacja strategii, włączanie programów.

Zasada partnerstwa: Obowiązek uzgadniania wszystkich ustaleń na wszystkich etapach procedury programowania. Instytucjonalne – między władzami publicznymi różnych poziomów Publiczno-prywatne – między władzami publicznymi a organizacjami niepublicznymi Decyzyjne Konsultacyjne.

Zasada kompatybilności: Odnosi się do spójności polityki regionalnej z innymi politykami wspólnotowymi (ochrona konkurencji, przejrzystość zamówień publicznych, ochrona środowiska, równość szans płci etc.).

Zasada spójności: Spójność polityki regionalnej z polityką makroekonomiczną krajów członkowskich: Koordynacja polityk ekonomicznych w celu zbieżności koniunktur gospodarczych Koordynacja polityk w celu wyeliminowania różnic w poziomie rozwoju gospodarczego.

Zasady finansowania polityki rozwoju regionalnego: • Koncentracja • Dodawalność • Komplementarność

Zasada koncentracji: Skupienie działań oraz środków na priorytetach mających podstawowe znaczenie dla spójności społeczno-ekonomicznej całego ugrupowania. Przeznaczenie funduszy na określoną liczbę celów Dobór kryteriów służących wyselekcjonowaniu regionów dotkniętych najpoważniejszymi problemami Skoncentrowanie środków na regionach opóźnionych w krajach najmniej zamożnych.

Zasada dodawalności: Środki unijne uzupełniają krajowe i regionalne fundusz przeznaczone na politykę regionalną.

Zasada komplementarności: Oznacza uzupełnianie się działań podejmowanych z inicjatywy podmiotów krajowych i wspólnotowych, a dokładniej przyczynianie się drugich do realizacji pierwszych.

Zasady oceny realizacji projektów: Monitorowanie, Ocena (wstępna, bieżąca i następcza), Kontrola finansowa.

Zasada monitorowania: Oznacza obowiązek śledzenia przebiegu i realizacji programu w celu nadzorowania jej przebiegu stosownie do przyjętych wcześniej ustaleń.

Komitet monitorujący opracowuje raport z wykonania programu: Prezentacja zmiany warunków mających znaczenie dla realizacji programu Stan zaawansowania realizacji priorytetów i działań w odniesieniu do każdego funduszu strukturalnego

Realizacja finansowania programu wraz z potwierdzeniem poniesionych wydatków Decyzje poniesione przez organ zarządzający i komitet monitorujący w celu zapewnienia wysokiej jakości realizacji programu Środki podjęte w celu zapewnienia kompatybilności programu z politykami wspólnotowymi.

Zasada dokonywania oceny (ewaluacji): Ma służyć ciągłemu doskonaleniu polityki upowszechniania w państwach członkowskich praktyk wzorcowych. Ex ante – władze kraju przygotowujące programy Pośrednia – komitet zarządzający przy współudziale Komisji Ex post – Komisja w porozumieniu z państwem członkowskim.

Zasada kontroli finansowej: Kontrola strony finansowej prowadzonych i podejmowanych działań.