Plan marketingowy M. B. Wood, Plan marketingowy, Warszawa 2007

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPONOWANE ZMIANY W STRATEGII MARKETINGOWEJ GM - OPEL W POLSCE (na podstawie przeprowadzonej ankiety) Praca zaliczeniowa z przedmiotu „Analiza rynkowa.
Advertisements

Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Analiza ryzyka projektu
6. Strategie zarządzania
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
badania rynku turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
DYSTRYBUCJA Przygotowali: .....
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
P O P Y T , P O D A Ż.
STRATEGIA MARKETINGOWA BANKU
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Rynek usług medycznych
opis projektu jednym zdaniem
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Biznesplan.
Analiza i planowanie startegiczne 3
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Zintegrowana komunikacja marketingowa
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Strategie promocji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Mgr Wiznerowicz PROMOCJA.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ SCHEMAT ĆWICZEŃ I METODYKA Marketing Usług Finansowych.
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Firmy globalne.
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Ustalenie polityki cenowej - przykład
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Zwiększenie efektywności sprzedaży dzięki platformie do delegowania i weryfikacji zadań pracowników w sieci sprzedaży.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Plan Zwiększenie zadowolenia klientów ZWIĘKSZENIE ZADOWOLENIA KLIENTÓW
Zapis prezentacji:

Plan marketingowy M. B. Wood, Plan marketingowy, Warszawa 2007 (Przykładowy plan marketingowy, s. 237-253)

Podstawowe działy planu marketingowego Streszczenie – krótki przegląd głównych punktów i celów planu Analiza bieżącej sytuacji – analiza SWOT, sytuacja wewnętrzna i zewnętrzna, trendy środowiskowe i branżowe Cele i problemy – przedstawienie konkretnych celów planu marketingowego (ilościowo) oraz wskazanie problemów, które mogą na nie wpłynąć Rynek docelowy – wyniki segmentacji, wyjaśnienie decyzji w sprawie rynku docelowego, dokładna analiza tego rynku; pozycjonowanie (w jaki sposób będziemy się wyróżniać)

Podstawowe działy planu marketingowego 5) Strategia marketingowa – przedstawienie strategii, która ma być zastosowana, aby osiągnąć cele marketingowe 6) Programy marketingowe – przedstawienie konkretnych programów, dzięki którym ma być zrealizowana strategia marketingowa oraz konkretnych działań dotyczących: - produktu - ceny - miejsca, kanału dostarczania (dystrybucji) - promocji - obsługi klienta i marketingu wewnętrznego

Podstawowe działy planu marketingowego 7) Plany finansowe – szczegółowe określenie spodziewanych przychodów, kosztów i zysków wynikających z realizacji programów marketingowych 8) Kontrola wdrażania – wskazanie sposobów pomiaru postępów w osiąganiu celów oraz wprowadzania niezbędnych korekt.

Przykładowy plan marketingowy SonicSuperphone Fikcyjna firma Sonic – wielofunkcyjny telefon komórkowy Streszczenie: – priorytety – upowszechnienie znajomości marki wśród zamożnych klientów, osiągnięcie konkretnego poziomu sprzedaży, osiągnięcie progu rentowności z początkiem drugiego roku sprzedaży; - działanie w sposób przyjazny dla środowiska - strategia ‘popychania’ – w odniesieniu do uczestników kanału dystrybucji (działania promocyjne w stosunku do hurtowników, hurtownicy w stosunku do detalistów a detaliści w stosunku do konsumentów). - strategia ‘przyciągania’ – w odniesieniu segmentów rynku (tworzenie popytu na produkt przez oddziaływanie bezpośrednio na nabywcę)

2) Analiza sytuacji Licencja na oprogramowanie do rozpoznawania głosu pozwalająca zarządzać plikami, aplikacjami i komunikacją; Telefon kompatybilny z głównymi systemami satelitarnego przekazu radiowego i telewizyjnego Przełomowe rozwiązania – znacznie więcej korzyści niż typowe telefony; Konkurencja – Nokia, Motorola, Samsung -55% jednostek sprzedaży na rynku;

2) Analiza sytuacji Cecha lub funkcja – korzyść (s. 238)

2) Analiza sytuacji – potrzeby rynku SonicSuperphone może zaspokoić bardzo wiele potrzeb klienta – jedno urządzenie zamiast kilku Komunikacja Zarządzanie informacją Utrwalanie obrazów Odbieranie i zapisywanie wiadomości radiowych i telewizyjnych Zdalne monitorowanie domu/mieszkania

Analiza sytuacji – potrzeby rynku Segment docelowy pierwszoplanowy – klienci aktywni zawodowo o średnich i wysokich dochodach (powyżej 75 tys. dol rocznie) z wyżej wymienionymi potrzebami; Segment docelowy drugoplanowy – młodzi klienci (18-30 lat) chętnie użytkujący elektronikę i mogący sobie pozwolić na zakup; narzędzie rozrywki; Segment docelowy na rynku instytucjonalnym – menedżerowie wyższych szczebli, przedsiębiorcy i właściciele firm; Lekarze i pielęgniarki

Analiza sytuacji – trendy rynkowe Prognozy rynkowe - stały wzrost sprzedaży telefonów komórkowych, w szczególności wyposażonych w aparat fotograficzny.

Analiza SWOT Mocne strony – licencja na unikatowe oprogramowanie do rozpoznawania głosu (niedostępna w danym czasie dla konkurentów); Doświadczenie w zakresie funkcji audio-video Wysoka jakość i wydajność produkcji

Analiza SWOT Słabe strony: - nieznajomość marki i wizerunku firmy na rynku (jak sobie z tym poradzimy? Kampania promocyjna?) - niedostatki w zakresie zasobów finansowych i globalnych źródeł zaopatrzenia (jak sobie z tym poradzimy? Kredyt?) - SonicSuperphone będzie cięższy i większy od większości telefonów (podkreślanie wygody – zastępowanie wielu urządzeń)

Analiza SWOT Szanse: - zwiększony popyt na telefony wielofunkcyjne - dostępność urządzeń peryferyjnych i aplikacji - duże zainteresowanie mediów nowymi technologiami (newsy);

Analiza SWOT Zagrożenia: intensywna konkurencja presja na utrzymanie niskich cen (zbyt) powolne upowszechnianie się radia satelitarnego, radia internetowego i kamer internetowych (od których mogą zależeć schematy akceptacji SonicSuperphone przez rynek);

Analiza konkurencji Udziały w rynku – Nokia 30%, Motorola 15%, Samsung 11%; Dysponują wysoką rozpoznawalnością marki, wielkimi zasobami globalnymi, rozległym doświadczeniem; Marże od 20 do 10% Jak sobie z tym poradzimy – pierwszy telefon do nagrywania materiałów radiowych i tel.

Najważniejsze problemy i czynniki otoczenia Promocja systemu rozpoznawania głosu Współpraca z producentem oprogramowania – kampania PR Uruchomienie radiowej kampanii promocyjnej – znane osobistości używające naszego telefonu Kampania w czasopismach informująca o zaletach telefonu Obdarowanie liderów opinii Czynniki ekonomiczne, demograficzne, kulturowe

Strategia marketingowa Segmentacja z wykorzystaniem kryteriów demograficznych (wiek, płeć), ekonomicznych (dochód), behawioralnych (zachowania zakupowe) i według oczekiwanych korzyści (aparat fot, nagrywanie itd.); Podstawowy segment – ludzie w średnim wieku o wysokich i średnich dochodach, menedżerowie, przedsiębiorcy; Drugoplanowy – młodzi ludzie zainteresowani technologią i rozrywką; Dodatkowy segment – medyczny Pozycjonowanie – innowacyjność – rozpoznawanie głosu i nagrywanie programów;

Misja, strategia działania i cele Misja – wytwarzanie innowacyjnej elektroniki ułatwiającej konsumentom i przedsiębiorcom zwiększenie produktywności oraz korzystanie z łączności, informacji i rozrywki w codziennym życiu.

Strategia działania i cele Cele marketingowe – sprzedać w ciągu pierwszego roku 240 tys. jednostek produktu Osiągnąć wskaźnik znajomości marki na poziomie 40% w docelowych segmentach rynku konsumenckiego, a 50% w docelowych segmentach rynku przedsiębiorstw; W ciągu 90 dni ustanowić silne relacje z detalistami i dostawcami usług telefonicznych;

Strategie działania i cele Cele finansowe – ograniczyć straty w pierwszym roku działalności do mniej niż 10 mln dolarów Osiągnąć próg rentowności w ciągu 18 miesięcy od wprowadzenia produktu na rynek; Osiągnąć rentowność na poziomie 15% w ciągu czterech lat;

Strategie działania i cele Cele społeczne – zdobyć wyróżnienie Energy Star za wydajność zużycia energii; Odzyskiwać 25% części produktu po zakończeniu jego użytkowania; Nawiązać relacje z organizacjami non-profit i charytatywnymi – oferta telefonów z rabatami;

Strategia produktu Wysokie wymagania i standardy jakościowe i techniczne Wiele korzyści cenionych w grupie docelowej - wielofunkcyjność Minimalne oddziaływanie na środowisko Wydłużenie linii produktu po 18 miesiącach poprzez wprowadzenie funkcji GPS Plany wprowadzenia luksusowego wzornictwa Wizerunek marki sugerujący szybkość Współpraca z marką sprzedawcy

Strategia cenowa Osiągnięcie progu rentowności w ciągu 18 miesięcy od wprowadzenia nowego produktu Osiągnięcie 12 % rentowności w drugim roku Straty w pierwszym roku do 10 mln dol. Strategia „zbierania śmietanki: Cena hurtowa 375 dol. (typowa cena 300 dol.) Cena detaliczna 500 dol. Sprzedaż 240 tys. sztuk w pierwszym roku Przychód 90 mln dol. Dodatkowo opłata za subskrypcję radia i TV sat.

Strategia promocji Znajomość marki na poziomie 40% na rynkach docelowych konsumpcyjnych i 50% na instytucjonalnych Multimedialne kampanie kształtowania wizerunku marki, wyróżniające produkt na tle innych Promocja sprzedaży w kanałach dystrybucji PR – eleganckie imprezy promocyjne w celu zapewnienia rozgłosu medialnego i informacji dziennikarskiej Sprzedaż katalogowa (partnerzy) Przesyłki pocztowe – zindywidualizowana oferta dla wybranych segmentów Wstępne testowania przesłania marketingowego w konkretnych kręgach odbiorców Ogłoszenie reklama w czasopiśmie Forbes.

Strategia dystrybucji Dwa główne kanały dystrybucji: detaliści prowadzący sprzedaż katalogową, internetową i tradycyjną obsługujący górne segmenty rynku (dysponują oni obszernymi bazami danych o klientach, które mogą być wykorzystane do przeprowadzanie kampanii marketingu bezpośredniego – maile, telefony) kanał dostawców usług z zakresu telefonii komórkowej – zawarcie porozumienia;

Obsługa klienta i marketing wewnętrzny Gwarancja na produkt Szkolenia i pomoc w punkcie sprzedaży Wsparcie dla klientów przez całą dobę – internet, infolinia Miesięczne zebrania pracowników Eksploatacja próbna przez pracowników Tygodniowy biuletyn elektroniczny Nagrody i wyróżnienia za osiąganie celów sprzedaży

Badania marketingowe Badania będą dotyczyć: fazy opracowania produktu – zidentyfikować cechy i korzyści najwyżej cenione w docelowych segmentach (sondaże, fokusy, testy rynkowe); zintegrowanej komunikacji marketingowej – pomiary znajomości marki przed, w trakcie i po zakończeniu kampanii promocyjnej, aby ustalić skuteczność z jaką poszczególne media docierają do odbiorców docelowych i zachęcają do kupna; zadowolenia klienta – ustalić poziom zadowolenia klientów oraz zidentyfikować wady produktów i problemy wymagające rozwiązania; uzyskiwanie informacji zwrotnych od detalistów;

Finanse i prognozy Sprzedaż wg rynków Rynek dóbr konsumpcyjnych 88 tys, sztuk Sprzedaż – rynek instytucjonalny – 152 tys. sztuk Sprzedaż wg kanałów dystrybucji Detaliści katalogowi, internetowi, tradycyjni – 180 tys. sztuk Dostawcy usług telefonicznych 60 tys. sztuk Razem 240 tys. sztuk Uwzględnienie kosztów kampanii promocyjnych, badań rynku, szkoleń itd.

Wyniki i kontrola Monitorowania jakości i zadowolenia klienta w celu niezwłocznej reakcji Monitoring informacji napływających do obsługi klienta Monitorowanie wysokości miesięcznej sprzedaży Plan na wypadek sytuacji kryzysowej – poważna presja na obniżenie cen (znacząca krótkoterminowa promocja cenowa, przy równoczesne ocenie wrażliwości cenowej poszczególnych segmentów).