Spin-Off i Spin-Out. Definicje, organizacja spółek technologicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
dr Jakub J. Brdulak Katedra Zarządzania Innowacjami
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Przedsiębiorczość innowacyjna w praktyce
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Wsparcie firm innowacyjnych w ramach projektów Centrum Innowacji FIRE; komercjalizacja innowacji Andrzej Kaczmarek – Prezes Zarządu CI FIRE Warszawa,
PATENT na innowacyjny biznes
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
Studenckie Koło Naukowe „Młody Przedsiębiorca” AE Poznań
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
WYKORZYSTAJ POTENCJAŁ UCZELNI – ZAŁÓŻ FIRMĘ OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA Przedsiębiorczość akademicka. Stan i możliwości rozwoju w woj. opolskim. Opole,
Zarządzanie projektami
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
Łódzka Akademia Przedsiębiorczości Akademickiej Program skierowany do: studentów absolwentów doktorantów pracowników naukowych z łódzkich wyższych uczelni.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Wprowadzenie Przedsiębiorczość akademicka zakładanie spółek spin-off, spin-out mgr inż. Marcin Sobotka Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Projekt „Podlaski SPIN-acz nauki i biznesu” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
Fundusze venture capital - czy będą finansować projekty innowacyjne?
Formy komercjalizacji
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Kolegium Prorektorów ds. Nauki Uczelni Technicznych
Finansowanie działań inwestycyjnych w OIiP
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Anioły biznesu – kluczowy
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Schematyczny układ podsystemu instytucjonalnego RSI
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Programowanie perspektywy finansowej
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Poddziałanie Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw Krzysztof Krasowski Wydział Informacji i Promocji.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
„Inkubator Innowacyjności +” Budżet projektu pln netto w tym 20% wkładu własnego Lider projektu: CTT PK Partner projektu: spółka INTECH PK.
IDEA Klaster ICT Pomorze Zachodnie to stowarzyszenie najdynamiczniej rozwijających się firm informatycznych województwa zachodniopomorskiego. Klaster powstał,
Zarządzanie międzynarodowe
Ramowy program studiów
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Zapis prezentacji:

Spin-Off i Spin-Out. Definicje, organizacja spółek technologicznych. Jan SKONIECZNY Wrocław, 29 listopada 2010

Społeczeństwo przemysłowe vs Społeczeństwo przemysłowe vs. Społeczeństwo poprzemysłowe (informacyjne)

Role inżyniera w erze przemysłowej Charakter konkurencji: - Granice działalności przemysłowej jasno określone. Wygrywa ten, kto oferuje produkt po niższej cenie. Dążenie do osiągania korzyści wielkiej skali produkcji (Economics of Scale). Orientacja produkcyjna. -         Pojawienie się orientacji sprzedażowej. Wzrost znaczenia dystrybucji, badań rynku, promocji i reklamy. Dominujące role inżynierów: inżynier projektant- sprzedawca, specjalista, wynalazca, innowator, menedżer  

Role inżyniera w erze poprzemysłowej (informacyjnej) Charakter konkurencji: -         Duże zmiany w otoczeniu. Konkurencja kosztowa traci na znaczeniu na rzecz zdolności i szybkości dostosowania się do zmian na rynku (elastyczność działania). Orientacja na ekonomikę grupy wyrobów (Economics of Scope). -         Turbulencyjne zmiany w otoczeniu. Konkurencja przenosi się w sferę innowacji i umiejętności, kreowania nowych nisz rynkowych i ich głębokiej penetracji. Wzrost znaczenia symboli, marek, znaków. Dominujące role inżynierów: inżynier projektant- sprzedawca, specjalista, wynalazca, menedżer, stylista, przedsiębiorca

Kontakt z praktyką gospodarczą 10 najbardziej poszukiwanych cech osobowościowych (wg. Centrum Karier i Fundraisingu SGH) Komunikatywność – umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi, porozumiewanie się, wysokie umiejętności interpersonalne Dobra organizacja pracy – systematyczność terminowość Wysokie zdolności analityczne Umiejętność pracy zespołowej Chęć rozwoju i uczenia się Kreatywność Odporność na stres Dokładność Pracowitość – wysoka motywacja do pracy, sumienność i zaangażowanie Dyspozycyjność – gotowość do pracy w nienormowanym czasie, gotowość do częstych wyjazdów Kontakt z praktyką gospodarczą

Formy kontaktu studenta/ doktoranta z praktyką gospodarczą: Koła naukowe (SKN „Euromanager”) Targi pracy, seminaria i konferencje Konkursy ekonomiczne (Global Management Challenge) Praktyki i staże studenckie (AIESEC, IAESTE) Własna działalność gospodarcza (Dz.U. Nr. 155 z 2007 r., poz. 1095 – j.t. z późniejszymi zmianami) (Start-up) Spin-off, Spin-out

Instytucje wspierające przedsiębiorczość w Polsce (źródło PARP) Biura karier Ośrodki szkoleniowo-doradcze Banki Inkubatory przedsiębiorczości Akademickie inkubatory przedsiębiorczości PARP Izby / stowarzyszenia gospodarcze Fundusze pożyczkowe Parki technologiczne Fundusze powierzeń kredytowych Centra Transferu Technologii Naczelna Organizacja Techniczna Krajowa Sieć Innowacji Aniołowie biznesu Fundusze kapitału zalążkowego (seed capital)

Start-up, spin-off, spi-out (Koster, 2004)

Spin-off vs. Spin-out Spin-off : nowa firma założona przez pracownika (lub pracowników) instytucji naukowej, badawczej lub naukowo-badawczej, lub studenta, w celu komercjalizacji wiedzy (pomysłów innowacyjnych) lub technologii, zależna rzeczowo, organizacyjnie, prawnie lub finansowo od firmy macierzystej (np. szkoły wyższej). Spin-out : nowa firma założona przez pracownika (lub pracowników) instytucji naukowej, badawczej lub naukowo-badawczej, lub studenta, w celu komercjalizacji wiedzy (pomysłów innowacyjnych) lub technologii, niezależna rzeczowo, organizacyjnie, prawnie lub finansowo od firmy macierzystej (np. szkoły wyższej).

Pojęcie i cechy spin-off Nowe przedsiębiorstwo, które powstało w drodze usamodziel-nienia się pracownika/ów przedsiębiorstwa macierzystego lub innej organizacji (np. laboratorium badawczego, szkoły wyższej), wykorzystującego/ych w tym celu intelektualne zasoby organizacji macierzystej. (…) Powstanie firmy poprzez usamodzielnienie się pracowników instytucji badawczych czy personelu technicznego dużych firm przemysłowych, związane jest często z komercyjnym wykorzystaniem technologii, wiedzy technicznej i umiejętności nabytych w organizacji macierzystej [Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP, 2005]. 8

Powiązanie spin-off z macierzystą organizacją Transfer nabytego know-how lub zyski w postaci udziałów Transfer technologii i osób Założyciel + Idea/technologia/ innowacja Spółka-córka Spin-off Korporacja macierzysta Źródło: Opracowanie własne na podstawie T.C. Knecht, Bewertung innovativer Spin-off-Unternehmen, Duncker & Humblot, Berlin 2003; A. Maselli, Spin-offs zur Durchführung von Innovationen, Eine Analyse aus institutionenökonomischer Sicht, Gabler Edition Wissenschaft, Wiesbaden 1997 . 9

Korzyści wynikające z tworzenia przedsiębiorstwa typu spin-off → Chęć usamodzielnienia się → Gospodarcze wykorzystanie własnego wynalazku → Dążenie do niezależności i swobody w podejmowaniu decyzji → Perspektywa zysków → Szansa rozwoju naukowego w kraju Motywy założycieli → Image → Redukcja ryzyka → Zalety finansowe → Koncentracja na najważniejszych kompetencjach Uczelnie i instytucje badawcze → Renoma → Zmniejszenie luki między badaniami a rynkiem → Zalety finansowe → Ograniczenie emigracji naukowców Przedsiębiorstwa przemysłowe → Polepszenie sytuacji konkurencyjnej → Transfer know-how i technologii → Wgląd w prowadzone badania przez spin-off Korzyści inkubatora 11 Źródło: Maselli, 1999

Proces powstawania spin-off Propozycje projektów Wydzielenie Rozwój i wzrost Cele Szczegółowy plan „Instytucjo- nalizacja” Spin-off Projekt nowego przedsięwzięcia Źródło: Opracowanie własne na podstawie: E. Lehmair, Wertschöpfung durch entrepreneural spin offs; Warum gründen Firmen aus und wie gehen sie dabei vor? Regensburg, Univ., Diss., Mensch-und Buch-Verl; Berlin 2002, s.69-136. Identyfikacja celów strategicz-nych spółki-matki Wybór projektu 12

Proces komercjalizacji innowacji POMYSŁ NEGOCJACJE PRACE BADAWCZE SPIN-OFF STABILIZACJA Generowany przez pracowników naukowych Inkubator: -ocena pomysłu -decyzja o zaangażowaniu Negocjacje Poszukiwanie inwestora Opracowywanie statutu -pomoc w formie doradztwa, szkoleń i w zdobyciu finansowania Budowa prototypu Analiza rynkowa -szkolenia, udostępnienie infrastruktury -pomoc w gwarancji ochrony patentowej Założenie spółki, podział udziałów Rozwój działalności -pomoc w pierwszych latach działalności Stabilna pozycja spółki na rynku -wyjście inkubatora, zbycie udziałów Źródło: Opracowanie własne. 13

Źródła finansowania komercjalizowanej innowacji Replacement Innowacje- pomysły Poziom ryzyka Zdol-ność komer-cjalizacji Pre-seed Stage Seed Stage Early Stage Expansion Stage Oceny- bramki selekcji pomysłów KOMERCJALIZACJA + PRZEDSIĘBIORSTWO BADANIA I ROZWÓJ Państwo- KBN Uczelnie PAN Instytuty Business Angels Seed Capital Venture Capital Banki-pożyczki i gwarancje Źródło: A. Moczała, 2005 14

Proces rozwoju spin-off Badania naukowe Opracowanie produktu/ technologii na bazie badań naukowych Zaoferowanie opracowanej technologii potencjalnym zainteresowanym – bez powodzenia Utworzenie spin-off Poszukiwanie kapitału i wsparcia Implementacja profesjonalnego zarządzania w firmie. Opracowanie modelu biznesowego w firmie(na czym budować przewagę konkurencyjną) Komercjalizacja produktu/ technologii - sukces Wzrost firmy Sprzedaż firmy lub jej dalsza ekspansja (produktowa, geograficzna)

Spółki spin-off w Polsce szacunkowo spin-off<100 Spin-off w Polsce co najmniej od 20 lat Bariery tworzenia spin-off Konserwatyzm uczelni, kreowanie humboldtowskiego modelu zamiast rozwijać uczelnie „trzeciej generacji” Brak źródeł finansowania działalności wysokiego ryzyka Komunikowanie się świata nauki ze światem biznesu Niewystarczająca kultura innowacyjna Niskie nakłady na badania i rozwój Niechęć do podejmowania ryzyka Ekonomiczna charakterystyka polskiego przedsiębiorstwa typu spin-off: - firmy małe (poniżej 10 pracowników) → outsourcing - przychody: 1-2 mln zł rocznie - działalność w sektorze wysokich technologii, branże: farmacja, biotechnologia, medycyna, mikrobiologia i chemia - współpraca z zagranicznymi firmami, sprzedaż międzynarodowa przyczyna wyodrębnienia: brak zainteresowania komercjalizacją wyników badań przez instytucje w ramach, których pracowali założyciele [Źródło: Tamonicz, 2006] 18

Podsumowanie: Istnieje mniej niż 100 spółek spin-off. Polska znajduje się na początku drogi skutecznego wdrażania innowacji. Pojęcie spin-off jest nowe. Brak literatury na ten temat i brak badań w tym zakresie. Niewystarczająca kultura innowacji w skali krajowej. Spin-off powstają one w sektorach, w których najczęściej dochodzi do przełomowych odkryć w zakresie technologii lub zastosowania, a więc takich obszarach jak: biotechnologia, farmacja, informatyka. Spin-off, oparte na badaniach i kapitale intelektualnym, powstają na uniwersytetach (lub w innych organizacjach badawczych) przyczyniają się do tworzenia innowacji, przedsiębiorczości, wzrostu zatrudnienia i większych dochodów, a przede wszystkim napędzają gospodarkę. 19

Dziękuję za uwagę Jan SKONIECZNY 22