KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA Wałbrzych 19.05.2011 BRAS Biuro Rozwoju Aktywności Społecznej Robert Jaworski www.bras-edukacja.pl
Komunikacja interpersonalna Komunikacja jest procesem wzajemnego przekazywania sobie informacji pomiędzy nadawcą, a odbiorcą. Przebiega ona na wielu poziomach, z których jedne są świadome, a inne nie. W celu wymiany informacji dotyczącej naszych przekonań, doznań, odczuć, sądów potrzeb, oczekiwań wykorzystujemy komunikację werbalną i niewerbalną. BRAS Biuro Rozwoju Aktywności Społecznej Robert Jaworski www.bras-edukacja.pl
No jak nie było? Wszystko to było - odpowiada dziadek. Ale jak to? Wszystko już było… Wnuk do dziadka: - Kiedyś to mieliście źle. Nie było Internetu, komórek, czatu ani gadu-gadu... Jak ty w ogóle babcie poznałeś ? No jak nie było? Wszystko to było - odpowiada dziadek. Ale jak to? No przecież babcia mieszkała w internacie, jak wracała ze szkoły, to stałem na czatach, wychodziłem i z babcią na gadu-gadu, a jakby nie komórka, to i ciebie i twojego ojca by nie było... BRAS Biuro Rozwoju Aktywności Społecznej Robert Jaworski www.bras-edukacja.pl
Bariery komunikacyjne – „brudna dwunastka” T. Gordon krytykowanie stawianie zbyt wielu lub niewłaściwych pytań przezywanie udzielanie rad stawianie diagnoz odwracanie uwagi chwalenie połączone z oceną logiczne argumentowanie rozkazywanie uspokajanie grożenie moralizowanie BRAS Biuro Rozwoju Aktywności Społecznej Robert Jaworski www.bras-edukacja.pl
Komunikowanie w sytuacji kryzysowej Zadbanie o skuteczne komunikowanie się: - język „ja”, - oddzielenie ludzi od problemu, - wyrażenie braku akceptacji dla zachowania a nie człowieka, - szacunek dla rozmówcy, - wysłuchanie. BRAS Biuro Rozwoju Aktywności Społecznej Robert Jaworski www.bras-edukacja.pl
KRYZYS KOMUNIKACYJNY W SZKOLE konflikty w szkole między rodzicami i nauczycielami pojawiają się wówczas, gdy przynajmniej jedna ze stron postrzega drugą jako niespełniającą szeroko rozumianych oczekiwań. Teoretycznie obie strony mają wspólny cel swego działania: nauczyć i wychować dziecko. Każdy może jednak inaczej go rozumieć. Rozbieżności dotyczą wielu ważnych kwestii: BRAS Biuro Rozwoju Aktywności Społecznej Robert Jaworski www.bras-edukacja.pl
Nauczyciele i rodzice mogą odmiennie ustawiać priorytety Nauczyciele i rodzice różnie mogą rozumieć sformułowanie „dobrze nauczyć” (przekazać możliwie dużo informacji?; nauczyć korzystać ze źródeł?) Różnie nauczyciele i rodzice mogą definiować zwrot „dobre wychowanie”. Nauczyciele mogą być również krytyczni wobec rodziców, uznając, w pewnych przypadkach, że źle wypełniają rolę rodzicielską. BRAS Biuro Rozwoju Aktywności Społecznej Robert Jaworski www.bras-edukacja.pl
DZIĘKUJE ZA UWAGĘ Robert Jaworski 515 052 414 www.bras-edukacja.pl Biuro Rozwoju Aktywności Społecznej Robert Jaworski www.bras-edukacja.pl