Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Advertisements

Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
PEDAGOG SZKOLNY.
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH nr 3 mgr Małgorzata Turyńska
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Genetyczne aspekty upośledzenia umysłowego
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Zespół Oświatowych Placówek Integracyjnych w Micigoździe czerwiec 2016
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym OPRACOWAŁA ANNA SMUSZ

TABELA KLASYFIKACJA UPOSLEDZENIA UMYSŁOWEGO Stopień rozwoju umysłowego Test Wechslera Termana- Merrill Rozwój przeciętny (Odchylenie standardowe mniejsze i równe 1) 85-110 84-100 Rozwój niższy niż przeciętny (odchylenie od 1-2) 70-84 69-83 Niedorozwój umysłowy (odchylenie od 2-3) 55-69 52-68 Niedorozwój umysłowy umiarkowany (odchylenie od 3- 4) 40-54 36-51 Niedorozwój umysłowy znaczny (odchylenie od 4-5) 25-39 20-35 Niedorozwój umysłowy głęboki (odchylenie od 4-5) 0-24 0-19

Upośledzenie umysłowe dotyczy 60-70 % ogółu osób niepełnosprawnych w Polsce. Wyróżniamy w nim składniki:

organiczny – zaburzenia i uszkodzenia w budowie i fizjologii układu nerwowego psychologiczny – obniżenie sprawności intelektualnej i jego różne konsekwencje dla psychicznego funkcjonowania jednostki społeczny – szczególne uwarunkowania roli społecznej osoby upośledzonej

Na upośledzenie umysłowe składają się dwa komponenty: funkcjonowanie intelektualne, które jest znacznie niższe niż przeciętne i które trwa od wczesnych lat życia znaczne obniżenie zdolności przystosowania się do wymagań kulturowych społeczeństwa. w niektórych przypadkach jak Zespół Downa wszystkie trzy składniki dają się zauważyć. W innych nie zawsze sprawa jest tak oczywista.

Myślenie u osób upośledzonych. Myślenie znajduje się na niższym ewolucyjnie poziomie rozwoju i ma charakter myślenia konkretno- obrazowego. Dużą trudność sprawiają im zadania, których wykonanie wymaga kierowania uwagi na kilka czynności jednocześnie. Duży procent dzieci mających lekki st. upośledzenia wywodzi się z rodzin o złych warunkach wychowawczych.

Pomoc tym rodzicom będzie polegała na: udzielaniu porad dotyczących postępowania z dzieckiem, opieki nad nauką własną w domu. udostępnianie literatury na dany temat, rozmowy z rodzicami, i ich udział w zajęciach z dziećmi, umożliwi poznanie wiele ćwiczeń i ich przebieg i nauczy cierpliwości.

Utrudnieniami w pracy rewalidacyjnej z tymi dziećmi są: opóźniony czas rozpoczęcia pracy korekcyjnej i wyrównawczej zaniedbania rodzinno- środowiskowe pogłębiające upośledzenie.

Dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym mają duże możliwości rozwojowe. warunkiem stworzenia takich możliwości jest praca z rodziną, maksymalnie wczesne wykrycie zaburzenia stworzenie odpowiedniej opieki przedszkolnej szkolnej logopedycznej usprawnienia psychoruchowego. pomoc psychopedagogiczna powinna być stworzona od momentu zauważenia pierwszych oznak zaburzonego rozwoju dziecka

Charakterystyka Iloraz inteligencji równy lub niższy od 70 Często towarzyszą wady wzroku, słuchu, upośledzenie narządu ruchu, czasem padaczka, Obniżenie ciekawości dociekliwości i zdolności koncentrowania uwagi na jednym przedmiocie przez dłuższy czas, Obniżenie w myśleniu abstrakcyjnym

Charakterystyka Trudności w wykonywaniu zadań dłuższych czasowo i osiąganie sukcesów Trudności w uczeniu spowodowane są często deficytami rozwojowymi i dodatkowymi zaburzeniami procesów psychicznych Dzieci wymagają więcej powtórzeń i urozmaicenia materiału

Charakterystyka Maja poczucie stałej zależności od innych Niewielka wytrwałość i inicjatywa Wybuchowość Labilność emocjonalna

Charakterystyka Potrzebują częstego wzmacniania poprzez zachętę i pochwałę i odpowiedniego rozłożenia materiału w czasie Mają mniejszą wrażliwość i powinność moralną Niestałość emocjonalną, impulsywność Agresja, niepokój Niedomogi w zakresie samokontroli

Charakterystyka Niezdarność (dyspraksja) – nieprawidłowo planują ruchy brak koordynacji między nimi. Wielokrotnie musza powtarzać czynności aby je opanować Nie wyczuwają dobrze swojego ciała, a więc nie wykorzystują jego możliwości (nie wchodzą na drzewa, nie skaczą przez kamienie, łatwo się kaleczą Niszczą delikatne rzeczy, gdyż nie wyczuwają nacisku dłoni Maja zaburzoną lateralizację Szybko się frustrują ze względu na swoje niepowodzenia w sprawności

Charakterystyka Hiperaktywność –zespół trwałego niepokoju i nieuwagi, nadmiernie ruchliwi, brak koordynacji ruchowej, utrudniona mowa, Trudności w uczeniu się i w zachowaniu,

Podstawowe kryteria diagnostyczne: według DSM - III – R znaczne obniżenie funkcjonowania intelektualnego (iloraz inteligencji poniżej 70) współwystępowanie deficytów lub zmniejszenie zdolności przystosowania społecznego (obniżona jest skuteczność osoby w spełnianiu poziomu oczekiwań zgodnych z jej wiekiem i przynależnością kulturową takich jak umiejętności społeczne, odpowiedzialność, komunikowanie się, wypełnianie czynności dnia codziennego, samodzielność, samoobsługa. ujawnienie się przed 18 rokiem życia

Wychowanie w rodzinie dziecka niepełnosprawnego umysłowo poświęcenie mu czasu współdziałanie z nim w bawieniu się i ćwiczeniu zapewnianie dziecku możliwości poznawania otoczenia ułatwianie kontaktów z innymi dziećmi zaspokojenie potrzeb psychicznych zrozumienie trudności dziecka znajomość potrzeb rozwojowych dziecka stymulowanie sfery ruchowej, intelektualnej i społecznej W środowisku rodzinnym mogą istnieć wpływy sprzyjające i niesprzyjające procesowi rewalidacji. Brak zrozumienia dziecka wynika często z ich nieświadomości.

Organizacja szkolnictwa dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim   Szkoły zawodowe specjalne Klasy zawodowe przy szkołach zawodowych Klasy specjalne przy szk. Podst. nauczanie indywidualne klasy i szkoły integracyjne (SP,Gim., ZSZ) szkoły specjalne szkoły przysposabiające do pracy

Szkolnictwo c.d. dla uczniów absolwentów gimnazjów którzy nie rokują ukończenia szkoły zawodowej, można organizować szkoły przysposabiające do pracy. W internatach mogą być tworzone odrębne grupy wychowawcze dla wychowanków upośledzonych umysłowo. Opieka i rewalidacja jest organizowana w tych grupach na zasadach obowiązujących w specjalnych ośrodkach szkolno wychowawczych.

Stosowane metody rewalidacji metoda ośrodków pracy M. Grzegorzewskiej obserwować, badać, porównywać, wyciągać wnioski, wyodrębniać cechy istotne na plan pierwszy zebrać wszelkie dostępne materiały o nich różnymi drogami i w różnej postaci skonkretyzować zebrane wiadomości i przeżycia związane z tym poznaniem Warunkiem powodzenia jest współpraca szkoły i rodziców.