jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego Innowacja jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego Toruń 9.12.2010
Innowacje technologiczne są następstwem postępu naukowo-technicznego INNOWACJE - to pojęcie związane z wdrażaniem nowych technologii i rozwiązań organizacyjnych Innowacje technologiczne są następstwem postępu naukowo-technicznego Innowacje organizacyjne i instytucjonalne są mocno związane z przedsiębiorczością, kreatywnością oraz wykorzystaniem wiedzy Umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach;29 Umiejętność organizacji i przewidywania;15 Umiejętność podejmowania ryzyka;13 Innowacyjność, kreatywność;12 Osiąganie założonych celów;7 Zdolność generowania zysków;5 To bardzo szerokie pojęcie, trudne do zdefiniowania;5 Umiejętność podejmowania odpowiednich decyzji;4 Efektywne działanie;2 Osoba pełna pomysłów;2 Dostosowanie się do zmieniających się warunków;2 Konsekwencja w działaniu;2 Sposób na samorealizację w różnych dziedzinach życia.1
Globalizacja Konkurencja Innowacja
INNOWACJE Jako proces: - Technologiczny - Organizacyjny Jako produkt: - Dobra - Usługi
„Klamry” innowacji Nauka Technika Usługi publiczne niezależnie od tego jak zdefiniujemy innowację, będzie ona zjawiskiem społecznie złożonym i skomplikowanym, ponieważ łączy w sobie trzy elementy
INNOWACYJNOŚĆ - INNOWACJA To proces tworzenia innowacji związany z określonym sposobem myślenia i działania Efektem innowacyjności są innowacje
KAPITAŁ INTELEKTUALNY KAPITAŁ LUDZKI KAPITAŁ SPOŁECZNY KAPITAŁ STRUKTURALNY KAPITAŁ RELACYJNY
Pozycja konkurencyjna regionów
Nakłady na działalność innowacyjną w przemyśle (w mln zł)
Kujawsko-Pomorskie na tle kraju
Średnia liczba opracowanych nowych technologii, produktów o wartości powyżej 50 tys. zł na rzecz innych podmiotów
UDZIAŁ PRZEDSIĘBIORSTW PRZEMYSŁOWYCH, KTÓRE PONIOSŁY NAKŁADY NA DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNĄ W % OGÓŁU PRZEDSIĘBIORSTW W 2008R.
PRZEDSIĘBIORSTW USŁUGOWE, KTÓRE PONIOSŁY NAKŁADY NA DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNĄ W % OGÓŁU PRZEDSIĘBIORSTW W 2008R.
OCHRONA WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ W POLSCE WEDŁUG WOJEWÓDZTW W ROKU 2008
NAKŁADY WEWNĘTRZNE BIEŻĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ B + R WEDŁUG RODZAJÓW BADAŃ I WOJEWÓDZTW W TYS. ZŁ W 2008R.
NAKŁADY WEWNĘTRZNE BIEŻĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ B + R WEDŁUG RODZAJÓW BADAŃ I WOJEWÓDZTW (BEZ MAZOWIECKIEGO) W TYS. ZŁ W 2008R.
Pozycja regionu Kujawsko-Pomorskiego pod kątem innowacyjności (wśród regionów Europy)
W zakresie wartości opisujących innwacyjność pod kątem: Udziału pracujących z wyższym wykształceniem do ogółu pracujących Kapitału ludzkiego w nauce i technologii Udziału ludności w wieku 25 – 64 lat w kształceniu ustawicznym
Pozycja 1. Pozycja 236.* *na ogólną liczbę regionów 263
W zakresie wartości opisujących innowacyjność pod kątem: Udziału pracujących w przemyśle zaawansowanym technologicznie do ogółu pracujących Udziału pracujących w usługach opartych na wiedzy do ogółu pracujących Patentów zarejestrowanych w stosunku do siły roboczej
Pozycja 1. Pozycja 243.* *na ogólną liczbę regionów 263
Region Kujawsko-Pomorski według klas regionów europejskich pod względem innowacyjności (ogółem VIII klas) Kujawsko-Pomorskie zaliczane jest do klasy VIII, która obejmuje regiony, gdzie występują niższe wartości zmian ilustrujących innowacyjność. Określa się je jako regiony nisko rozwinięte i nieproinnowacyjne.
Konieczne jest zatem tworzenie warunków do realizacji polityki innowacyjnej regionu, co wymaga współdziałania różnych grup interesu wraz ze skonstruowaniem i doborem odpowiednich instrumentów wsparcia.
Musi nastąpić odniesienie do innowacyjności oraz innowacji jako czynnika rozwoju, który należy potraktować bardzo szeroko.
Konstruowanie i wdrażanie instrumentów oddziaływania na rozwój jednostek terytorialnych - jako zadanie Samorządu Województwa
Instrumenty wspierania rozwoju Fundusz Wsparcia Fundusz Rewitalizacji miast do 5000 mieszk.
Innowacyjny rozwój miast
Kierunki działań na rzecz innowacyjnego rozwoju miast Innowacyjny rozwój miast Kierunki działań na rzecz innowacyjnego rozwoju miast podnoszenie poziomu innowacyjności lokalnej gospodarki (profil gospodarczy miasta – podstawa dochodów własnych miasta) tworzenie warunków infrastrukturalnych dla innowacyjnej przedsiębiorczości, aktywności społecznej centra badawczo-rozwojowe, parki technologiczne, parki technologiczno-przemysłowe, klastry, strefy inwestycyjne, specjalne strefy ekonomiczne, inkubatory przedsiębiorczości
Instrumenty oddziaływania na innowacyjny rozwój województwa to np. Organizowanie w powiatach spotkań pod wspólnym tytułem Forum Innowacji Przygotowanie koncepcji funkcjonowania Lokalnych Liderów Innowacji
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Rada Innowacji gremium opiniodawczo-doradcze przy Marszałku Województwa Kujawsko-Pomorskiego do spraw koordynacji działań innowacyjnych w województwie kujawsko-pomorskim, zadanie: wspomaganie władz regionalnych i organizacji rozwoju regionalnego we wdrożeniu efektywnego systemu rozwoju innowacyjnego w regionie poprzez: integrację środowisk naukowo – gospodarczych na rzecz innowacyjnego rozwoju województwa kujawsko- pomorskiego
Polityka innowacyjna samorządu województwa jest zatem jedną z form aktywizacji środowisk lokalnych na rzecz proinnowacyjnego rozwoju
Przyszłość
Kujawsko - Pomorskie Innowacyjny Region Europy TRIADA: Biznes: potencjał technologiczny, finansowy: funudsze ryzyka , innowacje: infrastruktura i laboratoria, Parki Technologiczne, Nauka: B+R, instytucje naukowe, uczelnie wyższe Administracja: urzędy, samorządy, agencje regionalne.
Kujawsko – Pomorskie Region innowacyjny a więc : Zdolny konkurować z regionami UE Innowacje motorem rozwoju regionu Region przyjazny innowacjom: Powstawanie i rozwój innowacyjnych firm Rozwój technologii Komercjalizacja wyników badawczych
Efektem działań powinien być Regionalny System Innowacji Regionalny System Innowacji - to publiczno-prywatne forum współpracy świata biznesu, administracji samorządowej, państwowej, instytucji naukowo-badawczych i edukacyjnych oraz instytucji pozarządowych umożliwiające aktywizację lokalnych czynników wzrostu i lepsze wykorzystanie zasobów
Zadania Centrum Zarządzania Regionalnym Systemem Innowacji Tworzenie warunków dla merytorycznego sprzężenia szkolnictwa wyższego z rozwojem przemysłu i usług Wzmocnienie edukacyjnej roli nauki w celu budowania podstaw społeczeństwa informacyjnego Koordynowanie współpracy pomiędzy nauką, sferą publiczną i gospodarką.
Administracja w procesie kreowania innowacyjnego rozwoju Przekształcenia ….. Administracja współczesna Administracja ….. zadań i funkcji
Wyzwania dla współczesnej administracji Podnoszenie jakości usług publicznych Doskonalenie systemu zarządzania Informatyzacja administracji Kreowanie pozytywnego wizerunku Współpraca w ramach administracji europejskiej Tworzenie warunków do realizacji polityki innowacyjnej regionu, co wymaga współdziałania różnych grup interesu wraz ze skonstruowaniem i doborem odpowiednich instrumentów wsparcia.
Główne kierunki aktywności administracji po 2013 r. Inteligentny rozwój Wspieranie budowy społeczeństwa innowacyjnego (opartego na wiedzy) Rozwój e-usług publicznych Kształcenie postaw proinnowacyjnych Podnoszenie poziomu kształcenia Aktywizowanie społeczności na rzecz innowacyjnego rozwoju Inwestowanie w człowieka
Administracja lokalna w realizacja zadań na rzecz innowacyjności
ROZWÓJ INNOWACJI I SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO Realizacja założeń strategii innowacji oraz podjęcie wysiłku stworzenia platformy współdziałania podmiotów społecznych, gospodarczych, naukowo – badawczych oraz samorządowych w zakresie kształtowania przestrzeni innowacyjnej regionu
Kreowanie postaw proinnowacyjnych, wymiana doświadczeń, inspirowanie transferu rozwiązań innowacyjnych a także wypracowanie nowych metod zarządzania publicznego z wykorzystaniem nowoczesnych technik przepływu informacji
Popularyzowanie i koordynowanie działań na rzecz budowania potencjału innowacyjnego regionu Rozpoczęcie budowy platformy wymiany doświadczeń pomiędzy podmiotami zajmującymi się przedsięwzięciami innowacyjnymi Stworzenie podstaw dla rozwoju systemu transferu wiedzy i innowacji z ośrodków naukowo-badawczych do podmiotów gospodarczych Stworzenie podstaw podmiotów zajmujących się problematyką innowacji i wdrożeń
Strategia Europa 2020 Rozwój inteligentny Rozwój zrównoważony Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu
Oznacza to zwiększenie roli wiedzy i innowacji jako sił napędowych przyszłego rozwoju. Składniki tego procesu to: Innowacje Edukacja Społeczeństwo cyfrowe Zreformowanie regionalnego systemu prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej Zapewnienie odpowiedniej liczby absolwentów nauk ścisłych oraz wprowadzenie do programów nauczania elementów innowacyjności Podwyższenie poziomu wydatków na rozwój wiedzy i innowacji
Podniesienie wyników i atrakcyjności kształcenia Odpowiedni poziom innowacji w badaniach i nauce Zwiększenie otwartości oraz znaczenia systemu kształcenia dla rozwoju Ułatwienie młodym ludziom wchodzenia na rynek pracy Opracowania strategii (programów) rozwoju szybkiego Internetu Stworzenie ram prawno-organizacyjnych dla koordynacji działań publicznych na rzecz upowszechnienia Internetu Propagowanie korzystania z nowoczesnych usług (e-edukacja, e-zdrowie, inteligentny dom itp.)
Rodzaje aktywności urzędu na rzecz rozwoju jednostki terytorialnej MONITORING I OCENA KOMUNIKACJA SPOŁECZNA PROGRAMOWANIE WDRAŻANIE Rodzaje aktywności urzędu na rzecz rozwoju jednostki terytorialnej
ORGANY WŁADZY PUBLICZNEJ KOORDYNACJA Wójt / Burmistrz / Prezydent / Marszałek Programowanie Wdrażanie
Model urzędnika ANIMATOR ADMINISTRATOR (model biurokratyczny)
Dziękuję za uwagę