jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
III Regionalna Konferencja Ewaluacyjna – Rzeszów 2010 Koncepcja systemu monitoringu i ewaluacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Promocja RSI Kujawsko – Pomorskie Forum Innowacji
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Uniwersytet Medyczny im
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Programowanie perspektywy finansowej
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego Innowacja jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego Toruń 9.12.2010

Innowacje technologiczne są następstwem postępu naukowo-technicznego INNOWACJE - to pojęcie związane z wdrażaniem nowych technologii i rozwiązań organizacyjnych Innowacje technologiczne są następstwem postępu naukowo-technicznego Innowacje organizacyjne i instytucjonalne są mocno związane z przedsiębiorczością, kreatywnością oraz wykorzystaniem wiedzy Umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach;29 Umiejętność organizacji i przewidywania;15 Umiejętność podejmowania ryzyka;13 Innowacyjność, kreatywność;12 Osiąganie założonych celów;7 Zdolność generowania zysków;5 To bardzo szerokie pojęcie, trudne do zdefiniowania;5 Umiejętność podejmowania odpowiednich decyzji;4 Efektywne działanie;2 Osoba pełna pomysłów;2 Dostosowanie się do zmieniających się warunków;2 Konsekwencja w działaniu;2 Sposób na samorealizację w różnych dziedzinach życia.1

Globalizacja Konkurencja Innowacja

INNOWACJE Jako proces: - Technologiczny - Organizacyjny Jako produkt: - Dobra - Usługi

„Klamry” innowacji Nauka Technika Usługi publiczne niezależnie od tego jak zdefiniujemy innowację, będzie ona zjawiskiem społecznie złożonym i skomplikowanym, ponieważ łączy w sobie trzy elementy

INNOWACYJNOŚĆ - INNOWACJA To proces tworzenia innowacji związany z określonym sposobem myślenia i działania Efektem innowacyjności są innowacje

KAPITAŁ INTELEKTUALNY KAPITAŁ LUDZKI KAPITAŁ SPOŁECZNY KAPITAŁ STRUKTURALNY KAPITAŁ RELACYJNY

Pozycja konkurencyjna regionów

Nakłady na działalność innowacyjną w przemyśle (w mln zł)

Kujawsko-Pomorskie na tle kraju

Średnia liczba opracowanych nowych technologii, produktów o wartości powyżej 50 tys. zł na rzecz innych podmiotów

UDZIAŁ PRZEDSIĘBIORSTW PRZEMYSŁOWYCH, KTÓRE PONIOSŁY NAKŁADY NA DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNĄ W % OGÓŁU PRZEDSIĘBIORSTW W 2008R.

PRZEDSIĘBIORSTW USŁUGOWE, KTÓRE PONIOSŁY NAKŁADY NA DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNĄ W % OGÓŁU PRZEDSIĘBIORSTW W 2008R.

OCHRONA WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ W POLSCE WEDŁUG WOJEWÓDZTW W ROKU 2008

NAKŁADY WEWNĘTRZNE BIEŻĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ B + R WEDŁUG RODZAJÓW BADAŃ I WOJEWÓDZTW W TYS. ZŁ W 2008R.

NAKŁADY WEWNĘTRZNE BIEŻĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ B + R WEDŁUG RODZAJÓW BADAŃ I WOJEWÓDZTW (BEZ MAZOWIECKIEGO) W TYS. ZŁ W 2008R.

Pozycja regionu Kujawsko-Pomorskiego pod kątem innowacyjności (wśród regionów Europy)

W zakresie wartości opisujących innwacyjność pod kątem: Udziału pracujących z wyższym wykształceniem do ogółu pracujących Kapitału ludzkiego w nauce i technologii Udziału ludności w wieku 25 – 64 lat w kształceniu ustawicznym

Pozycja 1. Pozycja 236.* *na ogólną liczbę regionów 263

W zakresie wartości opisujących innowacyjność pod kątem: Udziału pracujących w przemyśle zaawansowanym technologicznie do ogółu pracujących Udziału pracujących w usługach opartych na wiedzy do ogółu pracujących Patentów zarejestrowanych w stosunku do siły roboczej

Pozycja 1. Pozycja 243.* *na ogólną liczbę regionów 263

Region Kujawsko-Pomorski według klas regionów europejskich pod względem innowacyjności (ogółem VIII klas) Kujawsko-Pomorskie zaliczane jest do klasy VIII, która obejmuje regiony, gdzie występują niższe wartości zmian ilustrujących innowacyjność. Określa się je jako regiony nisko rozwinięte i nieproinnowacyjne.

Konieczne jest zatem tworzenie warunków do realizacji polityki innowacyjnej regionu, co wymaga współdziałania różnych grup interesu wraz ze skonstruowaniem i doborem odpowiednich instrumentów wsparcia.

Musi nastąpić odniesienie do innowacyjności oraz innowacji jako czynnika rozwoju, który należy potraktować bardzo szeroko.

Konstruowanie i wdrażanie instrumentów oddziaływania na rozwój jednostek terytorialnych - jako zadanie Samorządu Województwa

Instrumenty wspierania rozwoju Fundusz Wsparcia Fundusz Rewitalizacji miast do 5000 mieszk.

Innowacyjny rozwój miast

Kierunki działań na rzecz innowacyjnego rozwoju miast Innowacyjny rozwój miast Kierunki działań na rzecz innowacyjnego rozwoju miast podnoszenie poziomu innowacyjności lokalnej gospodarki (profil gospodarczy miasta – podstawa dochodów własnych miasta) tworzenie warunków infrastrukturalnych dla innowacyjnej przedsiębiorczości, aktywności społecznej centra badawczo-rozwojowe, parki technologiczne, parki technologiczno-przemysłowe, klastry, strefy inwestycyjne, specjalne strefy ekonomiczne, inkubatory przedsiębiorczości

Instrumenty oddziaływania na innowacyjny rozwój województwa to np. Organizowanie w powiatach spotkań pod wspólnym tytułem Forum Innowacji Przygotowanie koncepcji funkcjonowania Lokalnych Liderów Innowacji

Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji

Rada Innowacji gremium opiniodawczo-doradcze przy Marszałku Województwa Kujawsko-Pomorskiego do spraw koordynacji działań innowacyjnych w województwie kujawsko-pomorskim, zadanie: wspomaganie władz regionalnych i organizacji rozwoju regionalnego we wdrożeniu efektywnego systemu rozwoju innowacyjnego w regionie poprzez: integrację środowisk naukowo – gospodarczych na rzecz innowacyjnego rozwoju województwa kujawsko- pomorskiego

Polityka innowacyjna samorządu województwa jest zatem jedną z form aktywizacji środowisk lokalnych na rzecz proinnowacyjnego rozwoju

Przyszłość

Kujawsko - Pomorskie Innowacyjny Region Europy TRIADA: Biznes: potencjał technologiczny, finansowy: funudsze ryzyka , innowacje: infrastruktura i laboratoria, Parki Technologiczne, Nauka: B+R, instytucje naukowe, uczelnie wyższe Administracja: urzędy, samorządy, agencje regionalne.

Kujawsko – Pomorskie Region innowacyjny a więc : Zdolny konkurować z regionami UE Innowacje motorem rozwoju regionu Region przyjazny innowacjom: Powstawanie i rozwój innowacyjnych firm Rozwój technologii Komercjalizacja wyników badawczych

Efektem działań powinien być Regionalny System Innowacji Regionalny System Innowacji - to publiczno-prywatne forum współpracy świata biznesu, administracji samorządowej, państwowej, instytucji naukowo-badawczych i edukacyjnych oraz instytucji pozarządowych umożliwiające aktywizację lokalnych czynników wzrostu i lepsze wykorzystanie zasobów

Zadania Centrum Zarządzania Regionalnym Systemem Innowacji Tworzenie warunków dla merytorycznego sprzężenia szkolnictwa wyższego z rozwojem przemysłu i usług Wzmocnienie edukacyjnej roli nauki w celu budowania podstaw społeczeństwa informacyjnego Koordynowanie współpracy pomiędzy nauką, sferą publiczną i gospodarką.

Administracja w procesie kreowania innowacyjnego rozwoju Przekształcenia ….. Administracja współczesna Administracja ….. zadań i funkcji

Wyzwania dla współczesnej administracji Podnoszenie jakości usług publicznych Doskonalenie systemu zarządzania Informatyzacja administracji Kreowanie pozytywnego wizerunku Współpraca w ramach administracji europejskiej Tworzenie warunków do realizacji polityki innowacyjnej regionu, co wymaga współdziałania różnych grup interesu wraz ze skonstruowaniem i doborem odpowiednich instrumentów wsparcia.

Główne kierunki aktywności administracji po 2013 r. Inteligentny rozwój Wspieranie budowy społeczeństwa innowacyjnego (opartego na wiedzy) Rozwój e-usług publicznych Kształcenie postaw proinnowacyjnych Podnoszenie poziomu kształcenia Aktywizowanie społeczności na rzecz innowacyjnego rozwoju Inwestowanie w człowieka

Administracja lokalna w realizacja zadań na rzecz innowacyjności

ROZWÓJ INNOWACJI I SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO Realizacja założeń strategii innowacji oraz podjęcie wysiłku stworzenia platformy współdziałania podmiotów społecznych, gospodarczych, naukowo – badawczych oraz samorządowych w zakresie kształtowania przestrzeni innowacyjnej regionu

Kreowanie postaw proinnowacyjnych, wymiana doświadczeń, inspirowanie transferu rozwiązań innowacyjnych a także wypracowanie nowych metod zarządzania publicznego z wykorzystaniem nowoczesnych technik przepływu informacji

Popularyzowanie i koordynowanie działań na rzecz budowania potencjału innowacyjnego regionu Rozpoczęcie budowy platformy wymiany doświadczeń pomiędzy podmiotami zajmującymi się przedsięwzięciami innowacyjnymi Stworzenie podstaw dla rozwoju systemu transferu wiedzy i innowacji z ośrodków naukowo-badawczych do podmiotów gospodarczych Stworzenie podstaw podmiotów zajmujących się problematyką innowacji i wdrożeń

Strategia Europa 2020 Rozwój inteligentny Rozwój zrównoważony Rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu

Oznacza to zwiększenie roli wiedzy i innowacji jako sił napędowych przyszłego rozwoju. Składniki tego procesu to: Innowacje Edukacja Społeczeństwo cyfrowe Zreformowanie regionalnego systemu prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej Zapewnienie odpowiedniej liczby absolwentów nauk ścisłych oraz wprowadzenie do programów nauczania elementów innowacyjności Podwyższenie poziomu wydatków na rozwój wiedzy i innowacji

Podniesienie wyników i atrakcyjności kształcenia Odpowiedni poziom innowacji w badaniach i nauce Zwiększenie otwartości oraz znaczenia systemu kształcenia dla rozwoju Ułatwienie młodym ludziom wchodzenia na rynek pracy Opracowania strategii (programów) rozwoju szybkiego Internetu Stworzenie ram prawno-organizacyjnych dla koordynacji działań publicznych na rzecz upowszechnienia Internetu Propagowanie korzystania z nowoczesnych usług (e-edukacja, e-zdrowie, inteligentny dom itp.)

Rodzaje aktywności urzędu na rzecz rozwoju jednostki terytorialnej MONITORING I OCENA KOMUNIKACJA SPOŁECZNA PROGRAMOWANIE WDRAŻANIE Rodzaje aktywności urzędu na rzecz rozwoju jednostki terytorialnej

ORGANY WŁADZY PUBLICZNEJ KOORDYNACJA Wójt / Burmistrz / Prezydent / Marszałek Programowanie Wdrażanie

Model urzędnika ANIMATOR ADMINISTRATOR (model biurokratyczny)

Dziękuję za uwagę