Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Olsztynie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Prawo rodzica/opiekuna do uzyskiwania informacji na temat nauki szkolnej ucznia oraz do objęcia go pomocą.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA w Krośnie Odrzańskim
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Ramy prawne i zasady współpracy PPP- P w Ślesinie z dyrektorami
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
90 – 552 Łódź, ul. Kopernika 40 tel.: (042) , (042)
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
„…mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi…”
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Działalność Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy
Prezentacja instytucji
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Olsztynie Plac Bema 5 10-516 Olsztyn Dyrektor: mgr Elżbieta Dorota Hermanowicz

Wizja Nasza Poradnia stwarza najlepsze warunki diagnostyczne i terapeutyczne dla szukających u nas pomocy i wsparcia; Otwarta na problemy dzieci i młodzieży Otwarta na problemy wychowawcze rodziców Wspomagająca szkoły w oddziaływaniach edukacyjnych i wychowawczych Współpracująca z innymi placówkami oświatowymi, wychowawczymi i pomocowymi powiatu olsztyńskiego Wspomagająca działalność profilaktyczną wobec osób zagrożonych Doradzająca wybór kierunku kształcenia oraz preferencji zawodowych

Misja Jesteśmy nowoczesną placówką, która wspiera, doradza i pomaga rozwiązywać problemy psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne – dzieci i młodzieży, ich rodziców oraz nauczycieli powiatu olsztyńskiego. Wszystkim zapewniamy profesjonalną i kompleksową pomoc, dyskrecję oraz przyjazną atmosferę.

Punkty konsultacyjne Olsztyn Barczewo Biskupiec Dobre Miasto Olsztynek Gmina Dywity, Jonkowo, Purda, SP Ruś, ZSP Bartąg, SP Gietrzwałd Barczewo MiG Barczewo, MiG Jeziorany Biskupiec MiG Biskupiec, gmina Kolno Dobre Miasto MiG Dobre Miasto, gmina Świątki Olsztynek MiG Olsztynek, gmina Stawiguda, gmina Gietrzwałd

W Poradni na 21,5 etatach pracuje: 10 psychologów 8 pedagogów 5 logopedów 16 osób posiada dodatkowe kwalifikacje: Oligofrenopedagogika Surdopedagogika Surdologopedia Tyflopedagogika Doradztwo zawodowe (5 osób) Socjoterapia Terapia pedagogiczna Profilaktyka i terapia uzależnień Studium przeciwdziałania przemocy w rodzinie Podyplomowe studia nauk o rodzinie Organizacja i zarządzanie

Naszą ofertę kierujemy do 15 036 uczniów ze 108 szkół i placówek powiatu olsztyńskiego oraz do 9 000 dzieci w wieku 0-3 zamieszkujących powiat olsztyński. Oferta programowa skierowana jest także do ich rodziców i nauczycieli pracujących w szkołach i placówkach powiatu olsztyńskiego.

Zakres usług: Badania diagnostyczne Terapie specjalistyczne Konsultacje, porady indywidualne Warsztaty, treningi, zajęcia edukacyjne dla dzieci, młodzieży i rodziców Spotkania instruktażowe, warsztaty dla nauczycieli

Badania diagnostyczne Badania psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne (indywidualne i zbiorowe) m.in.: Diagnoza predyspozycji i uzdolnień dziecka Diagnoza przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dziecka Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się (w tym dysleksji, dysortografii, dysgrafii) Diagnoza zachowań dysfunkcyjnych dziecka Badanie predyspozycji zawodowych, zainteresowań i preferencji zawodowych Diagnoza wad wymowy oraz opóźnień w rozwoju mowy Przesiewowe badania programami „Słyszę” „Widzę” „Mówię” W ciągu czterech lat przyjęliśmy 9 490 dzieci i młodzieży, wykonaliśmy 13 880 badań diagnostycznych.

Terapie W Poradni prowadzone są zajęcia dla dzieci mające na celu wyrównywanie zaburzeń rozwojowych. Indywidualna i grupowa terapia logopedyczna wszystkich form zaburzeń mowy Indywidualna terapia pedagogiczna uczniów Indywidualna i grupowa terapia dysortografii Spotkania terapeutyczne dla dzieci i młodzieży trening EEG Biofeedback – optymalizacja pracy mózgu (pamięci, szybkości uczenia się, koncentracji, relaksacji) w przebiegu dysleksji, ADHD, ADD, zaburzeń nerwicowych i psychosomatycznych Rocznie pomocą terapeutyczną obejmujemy około 1000 dzieci.

Pomoc udzielona nauczycielom, rodzicom i wychowawcom W różnych treningach, warsztatach i spotkaniach instruktażowo-szkoleniowych rocznie bierze udział około 3000 osób. Przykładowa tematyka realizowanych spotkań z rodzicami: - Warsztaty dla Dobrych Rodziców Szkoła dla rodziców i wychowawców Problemy dysleksji rozwojowej Dziecko z ADHD Problem dziecka zdolnego Zaspokajanie potrzeb emocjonalnych dzieci Metody oddziaływań wychowawczych Pomagamy dzieciom w wyborze zawodu i szkoły Jak pracować z dzieckiem z wadą wymowy

Tematyka spotkań z nauczycielami Jak pracować z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dziecko niepełnosprawne lub niedostosowane społecznie) Diagnoza i monitoring rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole (w tym cyberprzemoc) Sztuka motywacji Dojrzałość dziecka do podjęcia nauki w szkole Jak uczyć się szybko i skutecznie Jak pracować w klasie z dziećmi z wadą wymowy Jak pracować w klasie z dzieckiem z wadą słuchu Logorytmika w przedszkolu Metody pracy w klasach integracyjnych Stosowanie aktywnych metod nauczania Doradztwo zawodowe – wstęp do kariery ucznia

Opiniowanie Poradnia wydaje opinie na pisemny wniosek rodziców, prawnych opiekunów w sprawach leżących w gestii pięciu ministerstw. Rocznie wydawanych jest ok. 1600 opinii. Sprawy dotyczą m.in.: Dostosowania warunków i formy sprawdzianów i egzaminów do potrzeb ucznia i absolwenta Przyjęcia ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy Zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu Braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych Objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej Wczesnego wspomagania rozwoju

Orzecznictwo Poradnia wydaje orzeczenia: O potrzebie kształcenia specjalnego uczniów, słuchaczy i wychowanków O potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych O potrzebie indywidualnego nauczania W ciągu ostatnich czterech lat Poradnia wydała 970 orzeczeń.

Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są w przypadku uczniów, słuchaczy i wychowanków Niesłyszących i słabo słyszących Niewidomych i słabo widzących Z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją Z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim Z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym Z autyzmem, w tym zespołem Aspergera Z niepełnosprawnościami sprzężonymi Zagrożonych niedostosowaniem społecznym Niedostosowanych społecznie

Szczególne osiągnięcia Wdrożenie autorskich programów: Lepszy kontakt, lepsza szkoła (w ramach programu MEN Wspomaganie szkół i placówek przez poradnie w wychowaniu i profilaktyce) Wspólnym działaniem pomagamy dorastać naszym dzieciom (w ramach projektu KO Olsztyn Wspierać i być wspieranym dot. współpracy z rodzicami dzieci niepełnosprawnych) Zanim podejmiesz decyzję zawodową (w ramach rządowego programu Wspieranie, powstawanie i realizacja lokalnych programów wyrównywania szans dzieci, młodzieży w 2006 r.

Logoterapia dla klas 1-6 szkół podstawowych Wychowanie dla rozwoju Walka z hałasem Terapia pedagogiczna dla dzieci ryzyka dysleksji Jak uczyć się szybciej i skuteczniej Mówię płynnie Twórcza osobowość dziecka Program psychologiczno-pedagogiczno-logopedyczny wspomagający prawidłowy rozwój dziecka w wieku 0-6 lat

Realizacja projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki „Gdzie szukać drogi do sukcesu?” współfinansowanego przez EFS Programem objęto 600 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Olsztyńskiego: I LO Olsztynek, II LO Olsztynek, LO Dobre Miasto, LO Biskupiec

Udział Poradni w Ogólnopolskim Dniu Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych Udział Poradni w Ogólnopolskiej Akcji – Dzień Przedsiębiorczości pod patronatem Prezydenta RP Udział Poradni w Ogólnopolskim Dniu Bezpłatnych Diagnoz Logopedycznych Współpraca ze strukturami samorządowymi m.in. poprzez współtworzenie projektów (np. Swego nie znacie – cudze chwalicie w Świątkach) Współpraca ze stowarzyszeniami lokalnymi Wspomaganie szkół w realizacji programów profilaktyki i wychowania: Szkoła marzeń Drogowskaz Janko Muzykant

Uczestnictwo w samorządowych inicjatywach w ramach Wojewódzkich Dni Rodziny Inicjowanie i uczestnictwo w akcjach charytatywnych prowadzonych w środowisku dzieci Publikacje tekstów autorstwa pracowników poradni m.in. w czasopismach branżowych Realizacja programów Słyszę oraz Widzę Wystąpienia reprezentantów Poradni na wojewódzkich i ogólnopolskich konferencjach Udział reprezentantów Poradni w dyskusjach panelowych Nagrody i odznaczenia ministerialne i państwowe

Perspektywy Utworzenie gabinetu terapii integracji sensorycznej Rozszerzenie oferty terapeutycznej w oparciu o pracę metodami Thomatisa oraz LEA Praca nad poprawą warunków lokalowych oraz zwiększenia zatrudnienia