Polskie szkolnictwo wyższe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Advertisements

Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Opracowała Helena Tomaszewska
Maria Skłodowska – Curie – patronka naszej szkoły
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
MAŁOPOLSKO-PODKARPACKI KLASTER CZYSTEJ ENERGII
XIV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Problemy Społeczeństwa Informacyjnego Społeczność wirtualna obok czy zamiast realu? S Z C Z E C I N 13 maja 2011.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
dr Janina Pietrzak Dyrektor
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Jakub Jasiczak Katedra Marketingu Produktu
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
Społeczno-polityczny wymiar transformacji postsocjalistycznej
Innowacyjna kontynuacja aktywna adaptacja Program wyborczy Dr hab. Agnieszka Pawłowska, prof. nadzw.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Reforma szkolnictwa wyższego Stanowisko Zarządu Krajowego Niezależnego Zrzeszenia Studentów Michał Piątek Członek Zarządu Krajowego NZS Student SGH.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej? Experts Management Module for FP6 Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań
Konferencja Inaugurująca 7. Program Ramowy Badań i Rozwoju Technologicznego UE w Regionie Zachodnim Poznań, 15 stycznia 2007 r. Doświadczenia stypendysty.
KOMITET NAUK ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Nauka w przestrzeni publicznej Edmund Wnuk-Lipiński Collegium Civitas, 2013.
NA KIERUNKACH I SPECJALNOŚCIACH NAUCZANIA: OGRODNICTWO KSZTAŁTOWANIE TERENÓW ZIELENI STUDIA W PWSZ W SULECHOWIE.
Prezentacja sporządzona na podstawie danych z naboru III.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Od informacji do innowacji Prezentacja Ośrodka Przetwarzania Informacji na potrzeby projektu FuturICT Krzysztof Lipiec Warszawa, 25 maja 2011r. Krzysztof.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Polska w Programach Ramowych UE
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
KOŁO NAUKOWE SOLARIS Wydział Energetyki i Paliw
Usługi Enterprise Europe Network
Witamy w ....
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
AKADEMIA KRAKOWSKA A.D
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wyższa Szkoła Informatyki i Ekonomii Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Olsztynie.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
ZARZĄDZANIE NIEPUBLICZNYM UNIWERSYTETEM PRZYMIOTNIKOWYM W POLSCE Małgorzata Wróblewska.
Prodziekan Wydziału Socjologii AH; Pełnione funkcje: W latach 1973 – 1988 Instytut Socjologii U.W. Zakład Socjologii Pracy i Organizacji. Lata 1988 – 89.
Doskonalenie relacji uniwersytet otoczenie na przykładzie wybranych uczelni technicznych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
I DZIEŃ DOKTORANTA Stypendium START – Doktorat wdrożeniowy
Wolność – kocham i rozumiem
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
WYŻSZA SZKOŁA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
„ROZWÓJ POTENCJAŁU I OFERTY DYDAKTYCZNEJ POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ”
Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
Uniwersytet Jagielloński
Zapis prezentacji:

Polskie szkolnictwo wyższe i nauka po 1989 roku 24 września 2011 r. Karol Musioł

…uniwersytety uznano powszechnie za fundament Dawno, dawno temu …… …uniwersytety uznano powszechnie za fundament każdego cywilizowanego państwa.

W akcie fundacyjnym Kazimierza Wielkiego z 12 maja 1364 roku znajdujemy takie słowa „...postanowiliśmy w mieście naszym Krakowie wyznaczyć, obrać, ustanowić i urządzić miejsce, na którym by Studium Powszechne w każdym dozwolonym wydziale kwitnęło, a dla przyszłości na wieczne czasy tym pismem jego istnienie zapewnić chcemy.

Niechże więc tam będzie nauk przemożnych perła, aby wydała męże dojrzałością rady znakomite, ozdobą cnót świetne i w różnych umiejętnościach wyuczone; niechaj otworzy się orzeźwiające źródło nauk, a z jego pełności niech czerpią wszyscy naukami napoić się pragnący.”

Władysław Jagiełło tak uzasadniał swą wolę: „Widzimy bowiem i naocznie spostrzegamy, jak Paryż powołaniem i zgromadzeniem uczonych, biegłych i rozumnych, Francję opromienia i ozdabia, jak Bolonia i Padwa Italię wzmacnia i zdobi, jak Praga Czechy oświeca i wynosi, albo jak Oksford całą Germanię rozjaśnia i użyźnia”.

A w kolejnym zdaniu pisał: „Po to za zrządzeniem najwyższej potęgi, rozlicznych ziem dostąpiliśmy panowania i otrzymaliśmy koronę Królestwa Polskiego, abyśmy je blaskiem uczonych osób oświecili, ich naukami jego niedostatki i cienie usunęli, z innymi krajami je zrównali”.

wzmocnienie władzy królewskiej i wzrost potęgi państwa, Uniwersytet krakowski miał wypełniać zadania postawione mu przez króla fundatora. Wśród nich dokument fundacyjny wymieniał: wzmocnienie władzy królewskiej i wzrost potęgi państwa, walkę z błędami i wadami społeczeństwa, rozwój nauki. Moim zdaniem, taka jest misja i takie są zadania uczelni w Polsce po dziś dzień. No może, bez wzmacniania władzy królewskiej

…rozpoczął się okres głębokich zmian w szkolnictwie wyższym. Nie tak dawno temu, od 1989 roku… …rozpoczął się okres głębokich zmian w szkolnictwie wyższym.

Problemy szkolnictwa wyższego w Polsce po 1989 roku Historyczne Pięćdziesiąt lat w „lodówce” Brak infrastruktury do badań naukowych „Wyjazdowe” uprawianie nauki

Problemy szkolnictwa wyższego… Aktualne Zbyt szeroka akceptacja przeciętności, tak w dziedzinie nauczania jak i badań naukowych Droga kariery naukowej w Polsce faworyzuje badania naukowe z „drugiej linii” Nauczanie „masowe”

Aktywność naukowa

… Europe has a quality problem. In academia, for example, (ERAB ) the EU produces 33% of global research papers and has 34% of the papers most­often cited by other researchers, the US is far more influential, producing 29% of papers and earning 42% of citations

Najważniejsze zadania to: Podniesienie jakości badań naukowych ocena osiągnięć naukowych a nie składanego latami dorobku naukowego, publikowanie wyników badań w lepszych czasopismach, ocena aktywności naukowej pracowników (wraz z konsekwencjami). Włączenie polskich uczelni w europejską przestrzeń badawczą i dydaktyczną powołanie PAWA dysponującej stypendiami, ulokowanie w Polsce europejskich instytucji badawczych, szybkie zwiększenie znajomości angielskiego.

Zmiana mentalności pracowników uczelni. lekceważenie interesu uczelni (problem własności intelektualnej) tolerowanie na uczelniach zachowań nagannych często optymalizowane są zarobki a nie jakość pracy dydaktycznej czy badawczej Zwiększenie finansowania szkolnictwa wyższego (finansowanie uczelni to inwestycja)

Historia UJ rozpoczęła się od Collegium Maius Dziś uczelnie w Polsce otrzymują podobny dar – fundusze europejskie, na zakup własnego Collegium: Maius, Novum czy Innego. Za pięć - sześć lat, niedostatki w infrastrukturze dydaktycznej oraz badawczej przestaną być, zasadnym do tej pory, wyjaśnieniem kiepskich pozycji polskich uczelni w światowych czy europejskich rankingach.

Czy jesteśmy skazania na sukces? Szanse czy zagrożenia? Wolność w nauczaniu (XVI w) Swoboda w prowadzeniu badań naukowych (podstawowe- stosowane) Autonomia uczelni

Jestem optymistą Młodym Polkom i Polakom chce się trochę więcej niż ich rówieśnikom w innych krajach. Nasi studenci bardzo dobrze sobie radzą. sobie w rywalizacji międzynarodowej. Mentalność „z dawnych lat” zmienia się szybciej niż się spodziewałem. Uczelnie będą coraz lepiej zarządzane. Rozwiną się badania naukowe (NCN, NCBR). Dlatego zwiększy się R polskich uczelni.

Krzysztof Ciesielski i Zdzisław Pogoda Twierdzenie o lokalnych geniuszach: Krzysztof Ciesielski i Zdzisław Pogoda "Dla każdego matematyka istnieje otoczenie o promieniu R, w którym jest on najwybitniejszy"

Podobnie jest z uczelniami. Wokół każdej można narysować okrąg w którym jest najlepsza.

Mniej ważne jest to, czy uczelnia jest publiczna czy niepubliczna, czy ma 648 czy 20 lat Ważniejsze jest to, jakie duże ma R

Wszystkim studentom, pracownikom i rektorom, uczelni publicznych i niepublicznych, życzę takiego R To dla porównania