SYSTEM EDUKACJI W POLSCE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Szkoła jako środowisko pracy nauczyciela
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Prawa i obowiązki ucznia.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
RODZICE W SZKOLE.
Samorząd Uczniowski.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
KONTRAKT WYCHOWAWCZY Kontrakt zawarty jest na czas nauki w gimnazjum
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Dziecko romskie w szkole
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4
Zmiany w prawie oświatowym
Podstawa prawna: Reforma systemu oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące organizowania wolontariatu w szkołach. Dotychczas przepisy Ustawy o systemie.
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

SYSTEM EDUKACJI W POLSCE KONSTYTUCJA RP ART. 70 1.Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa. 2. Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna. Ustawa może dopuścić świadczenie niektórych usług edukacyjnych przez publiczne szkoły wyższe za odpłatnością. […] Karolina Nastała kl. I c

Podstawę prawną polskiego systemu edukacji stanowi „Ustawa z 7 września 1991r. O systemie oświaty” ( z późniejszymi zmianami) . Edukacja określa wychowanie , wykształcenie. Oświata natomiast proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie. Wszystkie przedszkola oraz szkoły maja podobną organizację i podlegają tym samym prawom. Polityka edukacyjna jest bowiem tworzona i wdrażana centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Administrację , a także prowadzenie poszczególnych placówek oświatowych powierzono natomiast władzom samorządowym.

Zadania MEN: Reformowanie systemu oświaty Decydowanie o treściach nauczanych w szkołach Określanie warunków wykonywania zawodu nauczyciela Dopuszczanie podręczników do użytku szkolnego

Podległe temu resortowi kuratoria oświaty są instancją odwoławczą dla rodziców i uczniów. Kontrolują m.in. Realizację założeń edukacyjnych w szkołach Poszanowanie praw ucznia Przestrzeganie przepisów dotyczących nauczania języka mniejszości etnicznych, ich historii i kultury

Placówkami oświatowymi zarządzają dyrektorzy wraz z radą pedagogiczną Placówkami oświatowymi zarządzają dyrektorzy wraz z radą pedagogiczną. Organizują system nauki w szkole. Odpowiadają za realizację procesu nauczania i wyniki osiągane przez uczniów. Odpowiedzialność za sferę administracyjną szkół ponoszą władze samorządowe, dlatego np. decyzje dotyczące wykorzystania środków finansowych stanowią przedmiot konsultacji dyrektorów placówek oraz prowadzących je organów: gmin- w wypadku przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów powiatów- w wypadku szkół ponadgimnazjalnych

Zadania szkoły w zakresie pracy wychowawczej w zakresie nauczania w zakresie pracy wychowawczej umożliwianie zdobywania wiedzy rozwój sprawności intelektualnych i zainteresowań nauka skutecznego porozumiewania się i efektywnego współdziałania w grupie rozwiązywanie problemów w sposób twórczy poszukiwanie, porządkowanie i wykorzystywanie informacji posługiwanie się technologią informacyjną wykorzystywanie zdobytej wiedzy w praktyce planowanie, organizowanie i ocenianie procesu samodzielnego uczenia się rozwijanie świadomości przynależności do grupy, społeczności lokalnej, narodu uczenie samodzielności, dociekliwości i wytrwałości w osiąganiu życiowych celów kształtowanie postaw patriotycznych uczenie szacunku dla wspólnego dobra przygotowanie do życia w rodzinie kształtowanie obowiązkowości i poczucia odpowiedzialności uczenie rozpoznawania wartości , dokonywania wyborów i tworzenia hierarchii wartości nauka wyrażania własnych poglądów i brania pod uwagę opinii innych ludzi

Każda szkoła posiada statut, czyli akt prawny regulujący zadania , strukturę organizacyjną i sposób działania podmiotu prawa publicznego lub prywatnego. W statucie szkolnym określa się:

nazwę i typ szkoły, jej zadania organ prowadzący szkołę organ szkoły i ich kompetencje organizację szkoły Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników placówki Zasady rekrutacji uczniów Prawa i obowiązki uczniów

Poza statutem w szkole obowiązuje też: Regulamin ucznia- zbiór jego praw i obowiązków Wewnętrzny system oceniania Programy: wychowawczy i profilaktyki- opis działań podejmowanych w celu wychowania młodzieży oraz zapobieganie negatywnym zjawiskom w środowisku szkolnym Wymagania edukacyjne- dokument określający m.in. wymagania nauczycieli wobec uczniów Szkolny zestaw programów i podręczników Dokument wskazujący pomoce dydaktyczne, które powinien posiadać uczeń w danym roku szkolnym

Niektóre prawa i obowiązki uczniów do zapoznania się z programem nauczania, wymaganiami edukacyjnymi, wewnątrzszkolnymi, systemem oceniania i statutem szkoły do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia do życzliwego, podmiotowego traktowania do swobodnego wyrażania myśli i przekonań do odpoczynku do rozwijania zainteresowań przestrzeganie przepisów i zasad obowiązujących w szkole dbanie o honor szkoły, poszanowani jej tradycji, godne reprezentowanie placówki praca nad wzbogacaniem swojej wiedzy dbałość o estetyczny wygląd, o kulturę słowa aktywny udział w życiu szkoły wykonywania poleceń dyrektora, nauczycieli i innych pracowników szkoły

Postępowanie w sytuacji złamania praw ucznia: Zgłoszenie się ucznia do wychowawcy, celem rozwiązania zaistniałego konfliktu lub problemu na płaszczyznach: uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel Uczeń może zgłosić się do innego nauczyciela, dyrektora lub rady pedagogicznej W sytuacjach nadzwyczajnych uczeń może samodzielnie lub za pośrednictwem rodziców poprosić o pomoc kuratorium oświaty

Konsekwencje łamania prawa w szkole Uczeń może zostać ukarany za lekceważenie obowiązków szkolnych , a zwłaszcza za niewłaściwe, niekulturalne zachowanie, wywoływanie bójek i czynów chuligańskich oraz uczestniczenie w nich, picie alkoholu, zażywanie narkotyków, palenie papierosów na terenie szkoły , a także na imprezach szkolnych. Zazwyczaj stosuje się następujące kary: upomnienie wychowawcy klasy naganę dyrektora szkoły zatrzymanie ucznia w szkole po zajęciach w celu naprawienia wyrządzonych szkód

Rada pedagogiczna może usunąć osobę z listy ucznia, która dopuściła się: fizycznego lub psychicznego znęcania się nad innymi udowodnionej kradzieży celowego niszczenia mienia szkoły albo innych osób długotrwałej, nieusprawiedliwionej nieobecności użycia siły wobec pracowników szkoły, nauczyciela lub kolegi

Źródła: Arkadiusz Janicki; „W centrum uwagi”, wyd Źródła: Arkadiusz Janicki; „W centrum uwagi”, wyd. Nowa Era, Warszawa 2011 Internet (www.wikipedia.org KONIEC