Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Definicja Peter M. Senge w książce pt. „Piąta dyscyplina” odkrywa i opisuje nowy sposób budowania trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku przy pomocy.
Psychologia Zarządzania
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Zarządzanie projektami partnerskimi
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Czym jest zarządzanie operacyjne
Kształtowanie motywacji pracowników
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Kultura organizacyjna
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie strategiczne
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
współdziałanie właściwe jest dopiero wtedy, kiedy cel jest wspólny, a to jest wtedy, kiedy po to, by to było celem dla jednego, musi ono być celem dla.
Harmonia i ład społeczny
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Projekt pt.:,,BUDOWA SYSTEMÓW WSPOMAGAJĄCYCH ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM LĄDOWYM I MORSKIM – SYMULATORY CZK/CPR'' współfinansowanego środkami Unii Europejskiej.
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Personal Management w bibliotece
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Wstęp do zarządzania i marketingu
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Organizacje uczące się
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
PAŹDZIERNIK  INDYWIDUALNY – samodzielna lub zaprojektowana dla pracownika ścieżka rozwoju kompetencji  ZESPOŁOWY – inicjowana przez menedżera.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Učící se knihovna jako příklad moderního managementu kulturních institucí Uczenie się bibliotek jako przykład nowoczesnego zarządzania instytucjami kultury.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Proces przewodzenia i kontrolowania
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Zgłoszenia w ramach kategorii Najlepszy Zespół konsultantów
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk Biblioteka Główna i Centrum Informacji Naukowej Akademia Rolnicza im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu rtoma@au.poznan.pl; pol@au.poznan.pl

Organizacja jest to system, którego funkcjonalnie zróżnicowane części współdziałają dla powodzenia całości, a powodzenie całości jest istotnym warunkiem powodzenia części. T. Kotarbiński

OUS będąc metaforą nie jest konkretnym typem organizacji OUS będąc metaforą nie jest konkretnym typem organizacji. Można ją określić jako pewien ideał, do którego stale się zbliżamy, albo jeszcze inaczej, jako sposób na życie.

Pięć dyscyplin podstawowych Senge’ego: Mistrzostwo osobiste Modele myślowe Budowanie wspólnej wizji Zespołowe uczenie się Myślenie systemowe

System zarządzania wiedzą musi być oparty na trzech filarach: Zdobywania Przyswajania Transferu wiedzy

Organizacja ucząca się to: Organizacja maksymalnie elastyczna O specyficznej kulturze organizacyjnej Sprawnym systemie komunikowania i informowania Ze szczególnie zaakcentowaną rolą lidera

Wymaga, zatem umiejętnego zarządzania zmianami. Elastyczność organizacji przejawia się w zdolności do reagowania na bodźce otoczenia. Wymaga, zatem umiejętnego zarządzania zmianami.

Kultura organizacji stanowi zbiór norm, wartości, postaw czy wzorów zachowań, tradycji. Przejawia się w: zachowaniach i reakcjach jednostek i grup, w ich sądach i postawach sposobie rozwiązywania problemów, a jednocześnie określa stosunek pracowników do pracy, do organizacji i do siebie nawzajem

Komunikacja jest społecznym procesem przekazywania i odbierania treści, takich jak wiedza, postawy, zachowania. Sprawna komunikacja zarówno wewnątrz przedsiębiorstwa jak i kontakty z otoczeniem są czynnikiem decydującym o funkcjonowaniu OUS.

Zasadniczą kwestią dotyczącą rzeczywistego funkcjonowania OUS jest trudność osiągnięcia stanu równowagi pomiędzy szerokim delegowaniem uprawnień, a realiami władzy i kontroli.

Krok 1 Krok 1 – proces badania i bieżącego śledzenia otoczenia Krok 2 – porównywanie zdobytych w kroku 1 informacji z normami operacyjnymi Krok 3 – inicjowanie działania Krok 3 krok 2 Żródło: [Bukowska 2005, s. 75] Pojedyncza pętla uczenia się jest odpowiednia dla zadań rutynowych. Występuje wtedy, kiedy osiągamy zgodność pomiędzy planem, a rzeczywistością, albo, kiedy naprawia się niezgodność przez działanie korekcyjne.

Krok 1 Krok 1 – proces badania i bieżącego śledzenia otoczenia Krok 2 – porównywanie zdobytych w kroku 1 informacji z normami operacyjnymi Krok 2 a – proces kwestionowania tego, czy normy operacyjne są odpowiednie Krok 3 – proces inicjowania odpowiedniego działania Krok 3 krok 2 Źródło: [ Bukowska 2005, s.76] Krok 2a Podwójna pętla uczenia się występuje wtedy, kiedy niezgodność jest korygowana przez uzyskanie odpowiedzi, dlaczego pojawił się dany problem i umożliwia wyeliminowanie jego przyczyny, a nie tylko objawów.

Wspólne cechy nowoczesnych koncepcji zarządzania: Orientacja na proces Orientacja na szeroko pojmowane uczenie się Orientacja na jakość i racjonalność w działaniu Praca zespołowa

W OUS wiedza pozwala na adaptację do zmieniających się warunków otoczenia. Organizacja inteligentna wyprzedza fakty i czynnie kreuje rzeczywistość. Każda organizacja inteligentna jest jednocześnie OUS, ale nie odwrotnie.

Metody zarządzania przejęte od sektora komercyjnego w niewielkim stopniu uwzględniają misję i publiczny wizerunek biblioteki.

Wyraźne określenie misji przyczynia się do lepszego zrozumienia specyficznych celów organizacji przez klientów i przedstawicieli organów finansowania.

Profesjonalizm współczesnego menedżera wymaga, aby od postaw kierownika przeszedł do postawy elastycznego lidera. Lider to ktoś więcej niż przywódca. Lider to przywódca, który posiada autorytet, czyli połączenie osobowości i kompetencji.

Do stworzenia właściwego wizerunku konieczne są: Sposób, w jaki biblioteka jest postrzegana w swym otoczeniu nazywamy wizerunkiem. Do stworzenia właściwego wizerunku konieczne są: Wysoka jakość obsługi. Prawidłowa komunikacja z użytkownikiem.

Dziękujemy za uwagę