Rozwój – „jest wynikiem pozytywnych zmian wzrostu ilościowego i postępu jakościowego w systemach gospodarczych, społecznych i przyrodniczych”. Rozwój –

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Perspektywa Finansowa
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Strategia Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do roku 2020
Endogenne potencjały rozwojowe województwa lubelskiego
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Konsultacje społeczne projektu strategii
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 ze szczególnym uwzględnieniem Ełku, Gołdapi i Olecka Suwałki,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Spotkania konsultacyjne
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warsztat konsultacyjny
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Założenia Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do roku 2020

Rozwój – „jest wynikiem pozytywnych zmian wzrostu ilościowego i postępu jakościowego w systemach gospodarczych, społecznych i przyrodniczych”. Rozwój – „jest wynikiem pozytywnych zmian wzrostu ilościowego i postępu jakościowego w systemach gospodarczych, społecznych i przyrodniczych”.

Cel nadrzędny i cele operacyjne Strategia Rozwoju Województwa Cel nadrzędny i cele operacyjne Wpływ na rozwój społeczno gospodarczy na poziomie lokalnym

Modernizacja województwa – dlaczego? Modernizacja - przebudowa i zasadnicze przyspieszenie: - zmiana profilu społeczno-gospodarczego województwa, - wydobycie walorów dotąd słabo eksponowanych albo nie uważanych za „lokomotywy rozwoju”, - wykreowanie całkiem nowych walorów oraz wizerunku województwa.

Podstawą „strategii modernizacji” jest więc: zidentyfikowanie zagadnień, które będą podstawą modernizacji, nadanie im priorytetowego znaczenia (jako „lokomotywom rozwoju”) skoncentrowanie na nich aktywności promocyjnej oraz powiązanie z pozostałymi zagadnieniami kluczowymi dla rozwoju województwa.

W kierunku nowoczesnego społeczeństwa Innowacyjność Wykształcenie Technologie informacyjne Mobilność Otwartość i tolerancja Kapitał społeczny Tożsamość kulturowa Solidarność międzypokoleniowa

Główne wyzwania rozwojowe województwa kujawsko-pomorskiego podstawa planowania strategicznego w okresie 2012 - 2020

Bydgoszcz i Toruń – ośrodki metropolii krajowej GRUDZIĄDZ BYDGOSZCZ Bydgoszcz i Toruń – ośrodki metropolii krajowej najważniejsze ośrodki obsługi ludności i aktywizacji gospodarczej o znaczeniu regionalnym TORUŃ Grudziądz i Włocławek - ośrodki regionalne uzupełniające ośrodki obsługi ludności i aktywizacji gospodarczej o znaczeniu regionalnym pozostałe miasta powiatowe ośrodki obsługi ludności i aktywizacji gospodarczej o znaczeniu powiatowym WŁOCŁAWEK pozostałe miasta oraz miejscowości gminne pełniące funkcję siedzib gmin - ośrodki obsługi ludności i aktywizacji gospodarczej o znaczeniu lokalnym

Problemy rozwoju, potencjały endogeniczne województwa oraz wyzwania polityki regionalnej.   Problemy rozwoju województwa Depopulacja największych miast województwa. Niedorozwój systemu transportu publicznego (aspekty: dostępność zewnętrzna i system wewnątrzregionalny). Stan infrastruktury transportowej. Niedorozwój lokalnej infrastruktury technicznej. Niski poziom kapitału ludzkiego. Wysoki poziom długotrwałego bezrobocia (dotyczy niektórych części województwa). Nieukierunkowane procesy osadnicze. Deficyt wody na Kujawach

Potencjały endogeniczne województwa ( istniejące i planowane) Wyspecjalizowane funkcje przemysłowe. Rolnictwo. Sieć osadnicza i struktura przestrzenna województwa jako uwarunkowanie kształtowania wysokiej jakości życia mieszkańców. Uzdrowiska Ciechocinek, Inowrocław, Wieniec-Zdrój oraz potencjalne uzdrowisko Marusza. Regionalna platforma multimodalna.

Obszary przywęzłowe (aktywizacja w strefie węzłów autostrady i dróg ekspresowych). Unikatowe walory przyrodnicze i kulturowe stanowiące podstawę dla rozwoju specjalistycznej oferty turystycznej. Produkcja energii odnawialnej na bazie płodów rolnych. Zapora i zbiornik na Wiśle poniżej Włocławka. Zbiornik Włocławski. Drogi wodne (aspekt turystyczny). Gaz z łupków.

Wyzwania polityki regionalnej Zbudowanie silnego obszaru metropolitalnego. Dostosowanie sfery obsługi ludności oraz przestrzeni do prognozowanych zmian demograficznych. Stworzenie regionalnego systemu transportu publicznego. Zapewnienie powszechnego dostępu do sieci informacyjnych. Stworzenie podstaw i wdrożenie polityki miejskiej. Określenie warunków lokalizacji, rozwoju i funkcjonowania energetyki odnawialnej. Wykorzystanie sąsiedztwa Berlina dla aktywizacji społecznej i gospodarczej regionu. Wykreowanie marki województwa.

nowoczesna gospodarka i rozwój zasobów ludzkich Wskazanie obszarów poszukiwań i strategicznej interwencji w województwie kujawsko - pomorskim Mogą być nimi np.: nowoczesna gospodarka i rozwój zasobów ludzkich struktura funkcjonalno-przestrzenna i infrastruktura

Proces budowy strategii Uchwała sejmiku województwa (rozpoczęcie prac nad strategią) Zespół ds. opracowania strategii Konsultacje wewnętrzne Zarząd Województwa (realizuje uchwałę Sejmiku) KONCEPCJA STRATEGII Konsultacje z partnerami Społeczno – gosp. Zespoły eksperckie Zespół ds. opracowania strategii ZAŁOŻENIA STRATEGII PROJEKT STRATEGII Zespół ds. opracowania strategii Konsultacje z partnerami Społeczno - gosp. Ocena oddziaływania na środowisko Ocena ex ante DOKUMENT STRATEGII ( jako efekt dialogu i kontaktów z partnerami społeczno gosp.) Misja Wizja rozwoju Cele działania Uchwała Sejmiku przyjmująca Strategię Obszary strategicznej interwencji Inteligentna specjalizacja

STWORZENIE SPÓJNEGO SYSTEMU WDROŻENIA STRATEGII WOJEWÓDZTWA SPÓJNY SYSTEM PROGRAMOWANIA ROZWOJU SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PARTNERZY SPOŁECZNI PARTNERZY GOSPODARCZY SUBREGIONY / OBSZARY FUNKCJONALNE KOORDYNACJA ROZWOJU NA OBSZARZE POWIATÓW (NOWA ROLA STAROSTÓW) GMINY/POZIOM LOKALNY

Kierunek rozwoju powiatu SAMORZĄD POWIATOWY SAMORZĄD SAMORZĄD GMINNY

Kujawsko - Pomorskie to województwo: - elementy wizji rozwoju - nowoczesnego społeczeństwa konkurencyjnych miast wysokiej jakości żywności pochodzącej z efektywnego rolnictwa sprawnego systemu regionalnego transportu publicznego atrakcyjne dla inwestycji innowacyjnej gospodarki zajmujące czołowe pozycje w kraju w wybranych dziedzinach rozwoju społeczno-gospodarczego powszechnie rozpoznawalne jako region nowoczesny prowadzące systematyczne działania na rzecz wspierania zidentyfikowanych przewag konkurencyjnych 17

Misja Województwa (cel nadrzędny) to : Aktualna misja Podniesienie poziomu konkurencyjności województwa oraz poprawa jakości życia mieszkańców w oparciu o zasadę rozwoju zrównoważonego 18

Proponowana misja : 1.Osiągnięcie wysokiej jakości życia mieszkańców i konkurencyjności regionu w oparciu o aktywność społeczną przy optymalnym wykorzystaniu istniejących zasobów 2. Województwo Kujawsko – pomorskie konkurencyjnym i innowacyjnym regionem Europy

Operacjonalizacja Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego – jak będą sformułowane ustalenia SRW

Misja rozwoju województwa Cele strategiczne (9) Obszar działań: Gospodarka i społeczeństwo Strategiczny kierunek działań Operacyjne kierunki działań Obszar działań: Środowisko i infrastruktura Strategiczny kierunek działań Operacyjne kierunki działań

Projekt solidarności międzypokoleniowej Misja rozwoju województwa Cele strategiczne: Projekt solidarności międzypokoleniowej Rozwój społeczny (wykształcenie oraz zdrowie) (Radykalne) ograniczenie bezrobocia Rozwój gospodarki Modernizacja obszarów wiejskich (aktywizacja społeczno-gospodarcza) Polityka miejska Silna metropolia Rozwój infrastruktury o znaczeniu strategicznym Tożsamość i promocja województwa Obszar działań: Gospodarka i społeczeństwo Obszar działań: Środowisko i infrastruktura

Gospodarka i społeczeństwo Obszar działań: Środowisko i infrastruktura Strategiczne kierunki działań Strategiczne kierunki działań Konkurencyjna gospodarka Dostępny region Gospodarcze wykorzystanie przestrzeni Wysokiej jakości usługi publiczne Nowoczesne społeczeństwo Uporządkowana przestrzeń Regionalna tożsamość Sprawne zarządzanie regionem

PROPONOWANE CELE STRATEGICZNE ROZWOJU WOJEWÓDZTWA

Zaproponowane CELE zostały zidentyfikowane na podstawie: analizy uwarunkowań analizy polityki rządu wobec regionów analizy prognoz artykułowanych aspiracji województwa CELE dotyczą kontynuacji działań naprawczych, ale ze zwróceniem szczególnej uwagi na modernizację województwa (w aspekcie społeczeństwa i przestrzeni) oraz dostosowanie do nowych wyzwań rozwoju 25

Projekt solidarności międzypokoleniowej CEL STRATEGICZNY Projekt solidarności międzypokoleniowej Cel: Projekt polegać ma na dostosowaniu potencjału usług publicznych do zmiany potrzeb wynikającej z prognozowanego znacznego wzrostu liczby ludności starszej Uzasadnienie: Przeprowadzenie z wyprzedzeniem niezbędnych działań dostosowawczych w zakresie rozbudowy potencjału instytucji obsługi ludności 26

CEL STRATEGICZNY Rozwój społeczny Głównym celem jest zasadnicza poprawa poziomu wykształcenia oraz poprawa stanu zdrowia, które opierać się będą na zmianie mentalności społeczeństwa oraz rozwoju infrastruktury. W zakresie edukacji zwraca się szczególną uwagę na promocję nauk ścisłych Uzasadnienie: Projekt ma na celu rozwiązanie dwóch bardzo istotnych problemów społecznych: Niskiego poziomu wykształcenia i niedostosowania do wymogów rynku pracy i współczesnych procesów cywilizacyjnych Wysokiego poziomu zachorowalności – zwłaszcza na choroby nowotworowe 27

Radykalne ograniczenie bezrobocia CEL STRATEGICZNY Radykalne ograniczenie bezrobocia Cel: Głównym celem jest znaczące i trwałe ograniczenie bezrobocia Priorytet ten wiąże się i wzajemnie wzmacnia z priorytetem „Modernizacja obszarów wiejskich” bowiem zakłada się, że najważniejsze działania koncentrować się powinny na obszarach wiejskich Uzasadnienie: Istotne jest rozwiązanie dwóch podstawowych problemów: Ubóstwa ludności związanego z długotrwałym pozostawaniem bez pracy Likwidacja bariery dla realizacji ambitnych celów rozwojowych, wymagających aktywności i zaangażowanie społeczeństwa całego regionu

CEL STRATEGICZNY Rozwój gospodarki Głównym celem jest szeroko rozumiana aktywizacja gospodarki, przejawiająca się: Zwiększeniem liczby miejsc pracy Zwiększeniem wartości produkcji Zwiększeniem liczby podmiotów gospodarczych (nowe inwestycje) Zwiększeniem konkurencyjności poprzez innowacyjność Uzasadnienie: Uzasadnieniem są pogarszające się relatywne (na tle innych regionów) wskaźniki gospodarcze oraz trwale wysoki poziom bezrobocia. Rozwój gospodarki jest dźwignią oddziałującą na szereg innych aspektów, stąd zakłada się liczne korzyści skojarzone (głównie w sferze społecznej, ale także dla budżetów gmin)

Modernizacja obszarów wiejskich CEL STRATEGICZNY Modernizacja obszarów wiejskich Cel: Głównym celem jest zasadnicza poprawa jakości życia ludności wiejskiej poprzez wyprowadzenie nadmiaru siły roboczej z rolnictwa oraz zwiększenie poziomu zatrudnienia ludności wiejskiej Priorytet wiąże się i wzajemnie wzmacnia z priorytetami: „Rozwój gospodarki”, „Radykalne ograniczenie bezrobocia”, „Rozwój społeczny” Uzasadnienie: Projekt ma na celu rozwiązanie podstawowego problemu ubóstwa oraz postępującej zapaści cywilizacyjnej obszarów wiejskich. W kontekście identyfikowanych wyzwań rozwojowych, nierozwiązanie problemów społecznych obszarów wiejskich będzie hamowało realizację jakichkolwiek projektów rozwojowych

CEL STRATEGICZNY Polityka miejska Głównym celem jest nadanie nowych impulsów rozwojowych miastom – to znaczy identyfikacja najważniejszych potrzeb rozwojowych miast wszystkich klas wielkościowych oraz koncentracja działań na tych aspektach, które w danej kategorii miast gwarantują największe korzyści społeczne i gospodarcze („efekt dźwigni”) Priorytet wiąże się i wzajemnie wzmacnia z priorytetami: „Silna metropolia”, „Modernizacja obszarów wiejskich”, „Rozwój społeczny” Uzasadnienie: Głównym celem jest aktywizacja społeczno-gospodarcza miast wszystkich klas wielkościowych – tak by na każdym poziomie hierarchicznym miasta były lokomotywami rozwoju społecznego oraz gospodarczego. Ważnym aspektem jest kontynuacja rewitalizacji miast oraz rozwój usług publicznych

CEL STRATEGICZNY Silna metropolia Głównym celem jest trwałe umiejscowienie metropolii bydgosko-toruńskiej w sieci miast tej rangi w kraju Uzasadnienie: Projekt ma podstawowe znaczenie dla kształtowania wizerunku i pozycji województwa kujawsko-pomorskiego na tle polskich regionów. Niepowodzenie projektu będzie oznaczało trwałe zepchnięcie Bydgoszczy i Torunia do pozycji miast znaczenia 2-3-rzędnego w krajowej hierarchii sieci osadniczej i degradację ich funkcji regionalnych (mieszkańcy wejdą w krąg oddziaływań sąsiednich metropolii). Degradacja dotyczyć będzie także pozycji regionu – nie będzie zaliczany do regionów budujących potencjał kraju, a raczej do kategorii regionów konsumujących potencjał tworzony przez pozostałe regiony.

Strategiczna infrastruktura techniczna CEL STRATEGICZNY Strategiczna infrastruktura techniczna Cel: Celem jest wyróżnienie kategorii infrastruktury technicznej o kluczowym znaczeniu dla rozwoju województwa, a następnie uwzględniania tej kategorii w podejmowaniu decyzji o planowaniu rozwoju. Kluczowe znaczenie ma przede wszystkim infrastruktura komunikacyjna zapewniająca spójność wewnętrzną oraz dostępność zewnętrzną Do tej kategorii mogą być również zaliczane inne rodzaje infrastruktury, jak: sieci teleinformatyczne, radioteleskop, niektóre rodzaje urządzeń służących bezpieczeństwu Uzasadnienie: Przeprowadzenie waloryzacji infrastruktury według jej ważności dla funkcjonowania województwa jest uzasadnione przede wszystkim względami ekonomicznymi (konieczność dokonywania wyboru w obliczu braku środków na objęcie działaniami całości sieci) oraz społecznymi (wpływ na jakość życia) i gospodarczymi (wpływ na warunki inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej)

Tożsamość i promocja województwa CEL STRATEGICZNY Tożsamość i promocja województwa Cel: Wykreowanie tożsamości regionalnej, rozumianej jako: Jednoznacznie rozpoznawany i pozytywnie konotowany wizerunek województwa Zintegrowanie społeczności województwa Uzasadnienie: Zakłada się odniesienie korzyści na 2 płaszczyznach: promocji regionu oraz budowania kapitału społecznego związanego z tożsamością terytorialną. Cele cząstkowe, to: - zbudowanie wizerunku województwa („jak nas widzą?”) - określenie aspiracji regionalnych („kim chcemy być?”) - zintegrowanie społeczności regionu wokół wspólnych celów rozwojowych

Projekt solidarności międzypokoleniowej Podsumowanie Projekt solidarności międzypokoleniowej (Radykalne) ograniczenie bezrobocia Rozwój społeczny (wykształcenie oraz zdrowie) Cele strategiczne należy traktować jako równorzędne i równoważne dla rozwoju województwa Modernizacja obszarów wiejskich Polityka miejska Niektóre cele strategiczne dotyczą częściowo podobnych zakresów problematyki – w tym wypadku „powtórzenie” ma na celu podkreślenie innych ważnych aspektów danego zagadnienia Rozwój infrastruktury o znaczeniu strategicznym Silna metropolia Rozwój gospodarki Tożsamość i promocja województwa

Kierunki rozwoju Włocławka i obszaru funkcjonalnego w kontekście SRW K-P

Obszar funkcjonalny Włocławka WŁOCŁAWEK Obszar funkcjonalny Włocławka

Elementy diagnozy : 1. Włocławski obszar wyludnienia, wykluczenia społecznego i bezrobocia 2. Włocławski obszar gospodarczy o niezadowalającej atrakcyjności inwestycyjnej 3. Zalew Włocławski i jego turystyczne oraz gospodarcze wykorzystanie

4. Niedoinwestowane obszary uzdrowiskowo – wypoczynkowe 5. Niezadowalająca dostępność transportowa obszaru włocławskiego 6. Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe mieszkańców obszaru funkcjonalnego Włocławka

Wnioski do kierunków rozwoju województwa: 1. Działania na rzecz aktywizacji zawodowej w regionie 2. Promowanie stref gospodarczych i prowadzenie polityki na rzecz pozyskania inwestorów 3. Działania na rzecz zagospodarowania i rozwoju Zalewu Włocławskiego

4. Promocja regionu 5. Wspieranie rozbudowy infrastruktury uzdrowiskowej 6. Rozwój systemu transportowego województwa 7. Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe

Synteza celów rozwojowych dla Włocławka i obszaru funkcjonalnego 1. Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców 2. Radykalna poprawa sytuacji społeczno – gospodarczej mieszkańców 3. Pełne wykorzystanie endogenicznych czynników rozwoju

Gospodarka i społeczeństwo Środowisko i infrastruktura Cele strategiczne: Projekt solidarności międzypokoleniowej Rozwój społeczny (wykształcenie oraz zdrowie) (Radykalne) ograniczenie bezrobocia Rozwój gospodarki Modernizacja obszarów wiejskich (aktywizacja społeczno-gospodarcza) Polityka miejska Silna metropolia Rozwój infrastruktury o znaczeniu strategicznym Tożsamość i promocja województwa Obszar działań: Gospodarka i społeczeństwo Obszar działań: Środowisko i infrastruktura

Strategiczne kierunki działań Strategiczne kierunki działań Konkurencyjna gospodarka Dostępny region Gospodarcze wykorzystanie przestrzeni Wysokiej jakości usługi publiczne Nowoczesne społeczeństwo Uporządkowana przestrzeń Regionalna tożsamość Sprawne zarządzanie regionem

strategia@kujawsko-pomorskie.pl Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego Wydział Planowania Strategicznego Ul. Skłodowskiej – Curie 73, 87-100 Toruń Tel. 56 656 1130 strategia@kujawsko-pomorskie.pl