Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego 15 stycznia 2009 roku Warszawa Reguły kształcenia na studiach doktoranckich SEMINARIUM BOLOŃSKIE Uniwersytet.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Nowelizacja ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki Ustawa z 18 marca 2011 r.
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
PRACE LICENCJACKIE 2009/10 I PROGRAM III ROKU STUDIÓW LICENCJACKICH 2009/10 Uchwała Rady Instytutu Socjologii z 6 stycznia 2009 Uwaga: stosuje się tylko.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Język obcy w przedszkolu
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelnie wyższe.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego 15 stycznia 2009 roku Warszawa Reguły kształcenia na studiach doktoranckich SEMINARIUM BOLOŃSKIE Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

1.Osman Achmatowicz – CK 2.Jolanta Barańska – PAN 3.Paweł Bielański – RG JBR 4.Jerzy Błażejowski – RG 5.Zdzisław Chilimończyk – RG JBR 6.Ewa Chmielecka – ZPB 7.Leszek Cieśla – PSRP 8.Jerzy Kątcki – RG JBR 9.Paweł Kos – KRD 10.Andrzej Kraśniewski – KRASP 11.Jerzy Lewitowicz – RG JBR 12.Józef Lubacz – RG 13.Paweł Pachuta – KRD 14.Leszek Rafalski – RG JBR 15.Przemysław Rzodkiewicz – PSRP 16.Leszek Sirko – PAN 17.Tadeusz Szulc – CK 18.Maria Ziółek - ZPB Grupa Koordynująca opracowanie reguł kształcenia dla studiów III stopnia CK – Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów KRASP – Konferencja Rektorów Akademickich KRD – Krajowa Reprezentacja Doktorantów Szkół Polskich PAN – Polska Akademia Nauk PSRP – Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej RG – Rada Główna Szkolnictwa Wyższego RG JBR – Rada Główna Jednostek Badawczo- Rozwojowych ZPB – Zespół Promotorów Bolońskich

Uchwała Nr 350/2008 Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 grudnia 2008 roku W związku z pismem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 31 marca 2008 roku (DSP ZM/08), działając na podstawie art. 45 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164 poz. 1365, z późn. zm.), Rada Główna przedstawia dokument zatytułowany Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich), który stanowi załącznik do niniejszej uchwały, do wykorzystania w procesie nowelizacji regulacji prawnych dotyczących studiów doktoranckich oraz upowszechnienia w środowiskach akademickich i naukowych prowadzących te studia. Uchwałę otrzymuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Przewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Jerzy Błażejowski Uchwała Nr 350/2008

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) I.Przepisy ogólne Studia doktoranckie trwają od 6 do 8 semestrów. Łączny wymiar zajęć objętych programem studiów powinien odpowiadać punktom ECTS (European Credit Transfer and Acumulation System).

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) II. Organizacja i realizacja kształcenia 1.Studia doktoranckie powinny stwarzać warunki do uzyskania kompetencji – efektów kształcenia – ogólnych (określonych w niniejszym dokumencie) oraz szczegółowych (zdefiniowanych przez jednostkę/instytucję prowadzącą kształcenie) poprzez: realizację programu studiów (uczestnictwo w wykładach, seminariach), prowadzanie badań pod kierunkiem opiekuna naukowego, uczestnictwo w życiu wspólnoty akademickiej (krajowej i międzynarodowej).

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) 2. Kształcenie na studiach doktoranckich powinno obejmować: przekazywanie treści – na zaawansowanym poziomie – o charakterze podstawowym dla dziedziny wiedzy związanej z obszarem prowadzonych badań, uwzględniające najnowsze osiągnięcia nauki, przekazywanie treści – na zaawansowanym poziomie – o charakterze szczegółowym odpowiadające obszarowi prowadzonych badań (dyscyplinie naukowej), uwzględniające najnowsze osiągnięcia nauki, kształtowanie umiejętności związanych bezpośrednio lub pośrednio z metodyką i metodologią prowadzenia badań, kształtowanie postaw etycznych i prospołecznych w kontekście działalności badawczej i społecznej roli uczonego.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) 3. Kształcenie związane z przekazywaniem treści z zakresu dziedziny/dyscypliny naukowej powinno być realizowane w wymiarze odpowiadającym co najmniej 20 punktom ECTS. Kształcenie obejmujące kształtowanie umiejętności powinno być realizowane w wymiarze odpowiadającym co najmniej 10 punktom ECTS. Kształcenie obejmujące kształtowanie postaw powinno być realizowane w wymiarze odpowiadającym 5 punktom ECTS. 4. Kształcenie na studiach doktoranckich powinno zapewniać przygotowanie do egzaminów objętych przewodem doktorskim. 5. Określone ustawowo praktyki mogą być realizowane w uczelniach, instytucjach naukowych-badawczych, instytucjach oświatowych, instytucjach gospodarczych, instytucjach publicznych (administracji publicznej) lub palcówkach kultury. Praktyki trwające nie krócej niż określa ustawa są zaliczone, jeśli doktorant udokumentuje fakt ich zrealizowania.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) III. Ukończenie studiów Ukończenie studiów doktoranckich i otrzymanie świadectwa uczestnictwa w tych studiach następuje wraz z zrealizowaniem ustalonego przez jednostkę/instytucję programu studiów i uzyskaniem stopnia naukowego doktora. 2. Otrzymanie świadectwa uczestnictwa w studiach doktoranckich następuje także w przypadku zrealizowania ustalonego przez jednostkę/instytucję programu studiów oraz wykazania się udokumentowanymi osiągnięciami badawczymi lub twórczymi.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) IV. Efekty kształcenia – kompetencje Kompetencje ogólne absolwenta studiów doktoranckich: a)w zakresie wiedzy: zna najnowsze pojęcia, teorie i zagadnienia badawcze dziedziny nauki odpowiadającej obszarowi prowadzonych badań, zna najnowsze pojęcia, teorie i problemy badawcze dyscypliny nauki właściwej obszarowi prowadzonych badań, zna zaawansowaną metodykę i metodologię prowadzenia badań oraz pozyskiwania i wykorzystywania informacji właściwej dla dziedziny i dyscypliny nauki odpowiedniej do obszaru prowadzonych badań oraz zasady ochrony własności intelektualnej,

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) b) w zakresie umiejętności: umie wnieść oryginalny wkład do zasobów wiedzy poprzez badania oraz krytyczną analizę, ocenę i interpretację wyników, umie działać oryginalnie i twórczo w obszarze dziedziny i dyscypliny prowadzonych badań oraz stosować nowatorskie i innowacyjne rozwiązania, umie rozwiązywać problemy naukowe i/lub praktyczne mieszczące się w obszarze dziedziny i dyscypliny prowadzonych badań, umie ocenić wkład własnych badań oraz działalności eksperckiej i/lub twórczej w rozwój dziedziny i dyscypliny właściwej obszarowi prowadzonych badań oraz odpowiadających temu zastosowań,

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) potrafi wykorzystywać i udoskonalać metody badań naukowych oraz pozyskiwania i przekazywania informacji, potrafi samodzielnie planować i prowadzić projekty badawcze oraz uczestniczyć w badaniach zespołowych, potrafi samodzielnie planować własny rozwój intelektualny, potrafi komunikować się i prowadzić konsultacje w języku rodzimym i obcym z otoczeniem: współpracownikami, ekspertami ze swojej dziedziny i z innych dziedzin, społeczeństwem, potrafi przekazywać wiedzę i doświadczenie innym,

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) c) w zakresie postaw: przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i/lub zawodowej, wykazuje samokrytycyzm w pracy twórczej, działa na rzecz jej usprawnienia i wzrostu efektywności, ponosi odpowiedzialność za pracę własną i współpracowników, wykazuje inicjatywę w określaniu nowych obszarów badań i/lub tworzenia nowych miejsc pracy w społeczeństwie opartym na wiedzy, jest świadomy swojej roli społecznej i znaczenia prowadzonej działalności dla rozwoju społecznego i kształtowania społeczeństwa obywatelskiego.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) 2. Kompetencje szczegółowe absolwentów studiów doktoranckich: określa jednostka prowadząca te studia biorąc pod uwagę swoją misję, koncepcję kształcenia na poziomie doktoranckim oraz uwarunkowania zewnętrzne i oczekiwania otoczenia.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Zalecenia Kształcenie może być prowadzone według indywidualnego programu studiów lub programu obejmującego elementy wspólne. Studia doktoranckie mogą być realizowane w jednostce prowadzącej kształcenie na trzecim stopniu lub w innych ośrodkach. Zaleca się, aby doktorant miał możliwość przynajmniej jedno-semestralengo pobytu i realizacji badań poza jednostką prowadzącą studia doktoranckie. Zaleca się angażowanie doktorantów w badania zespołowe. Zaleca się organizowanie środowiskowych i interdyscyplinarnych studiów doktoranckich.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Komentarz Reguły Kształcenia są propozycją zasad kształcenia na studiach doktoranckich, których wdrożenie wymaga nowelizacji: ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, a także wydanych w oparciu o te ustawy aktów wykonawczych. Dotyczy to w szczególności punktu II. 5 oraz punktu III, które nie są zgodne z obowiązującą ustawą - Prawo o szkolnictwie wyższym.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Przedstawione Reguły Kształcenia na studiach doktoranckich zostały opracowane zgodnie z nowym podejściem do tworzenia i realizowania programów studiów bazującym na wykorzystaniu efektów kształcenia. Jest ono stosowane w praktyce międzynarodowej dla studiów pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia, w szczególności tam, gdzie wprowadzona jest już Krajowa Struktura Kwalifikacji (KSK), inspirowana Strukturą Kwalifikacji EOSW (Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego).

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Określone w punkcie IV Reguł Kształcenia kompetencje (efekty kształcenia) stanowią – odniesioną do warunków krajowych – interpretację efektów kształcenia dla studiów trzeciego stopnia, zawartych w tak zwanych Deskryptorach Dublińskich właściwych dla Struktury Kwalifikacji EOSW.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Określone w punkcie IV kompetencje (efekty kształcenia) odpowiadają innym międzynarodowym regułom w zakresie kształcenia doktorantów. Zostały one sformułowane z uwzględnieniem między innymi: - Postulatów Salzburskich (2005), - opisu European Qualification Framework for Lifelong Learning (Komisji Europejskiej, 2008), - opisu efektów kształcenia odpowiadających doktoratowi w irlandzkiej i szkockiej KSK.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Dokonany w punkcie IV podział efektów kształcenia na związany z wiedzą, umiejętnościami i postawami jest umowny, gdyż kategorie te nie są w pełni rozłączne. Określone w punkcie II zasady organizacji i realizacji procesu kształcenia pozwalają osiągnąć efekty kształcenia zdefiniowane w punkcie IV.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Przyjęty w Regułach Kształcenia generyczny sposób definiowania kompetencji (efektów kształcenia) pozostawia jednostce prowadzącej studia znaczną swobodę w określeniu szczególnych efektów kształcenia, związanych ze specyfiką dziedziny i dyscypliny naukowej, w której prowadzone są studia, z uwzględnieniem własnej koncepcji kształcenia doktorantów oraz innych uwarunkowań. Część efektów kształcenia może być określona w ramach uzgodnień w strukturach poziomych przez jednostki prowadzące studia o zbliżonym charakterze (na poziomie krajowym lub międzynarodowym).

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Przyjęte w Regułach Kształcenia zasady organizacji procesu kształcenia pozostawiają jednostce prowadzącej studia znaczną swobodę w ustalaniu programu studiów (wymiaru i charakteru zajęć dydaktycznych), a także pełną swobodę w zakresie ustalania zawartości treści programowych. Program studiów powinien być na tyle elastyczny, aby umożliwiał doktorantowi realizację części zajęć w innych jednostkach – służy temu postulat wykorzystania systemu ECTS do oceny nabytych kompetencji.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Reguły Kształcenia nakładają na jednostkę prowadzącą studia doktoranckie obowiązek wdrożenia wewnętrznego systemu zapewniania jakości. System ten powinien zapewniać: -odpowiednią jakość rozwiązań dotyczących organizacji kształcenia (w tym programu studiów); jednostka – w procesie samooceny – musi wykazać, że – przy prawidłowej realizacji zaprojektowanego procesu kształcenia – zdefiniowane w Regułach Kształcenia i przez nią efekty kształcenia zostaną osiągnięte; - odpowiednią jakość realizacji procesu kształcenia; w tym celu system musi zawierać procedurę umożliwiającą sprawdzanie, czy zamierzone efekty kształcenia zostają osiągane (w przypadku konkretnych doktorantów).

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Nowe podejście do definiowania Reguł Kształcenia wymaga nowego rodzaju oceny dokonywanej podczas akredytacji studiów doktoranckich (po jej podjęciu przez instytucje akredytacyjne). Akredytacja powinna obejmować: -badanie, czy opracowane przez jednostkę/instytucję programy studiów zapewniają osiągnięcie efektów kształcenia określonych w Regułach Kształcenia, -badanie, czy opracowane programy studiów zapewniają osiągnięcie szczegółowych efektów kształcenia określonych przez jednostkę/instytucję, - badanie prawidłowości funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewniania jakości.

Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) Instytucje, które odniosły się do dokumentu (zgłaszając uwagi) Centralna Komisja Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich Krajowa Reprezentacja Doktorantów Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Rada Główna Jednostek Badawczo-Rozwojowych Rada Nauki Senat Uniwersytetu Gdańskiego

Dziękuję Pani mgr Katarzynie Martowskiej oraz Organizatorom za możliwość zaprezentowania wspólnie wypracowanej koncepcji kształcenia na studiach doktoranckich Wszystkim Państwu dziękuję za uwagę