Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Portal EURES – baza „Życie i praca”
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
P O P Y T , P O D A Ż.
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
KULTURA ORGANIZACYJNA
Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa (na przykładach)
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
Zarządzanie projektami
Analiza SWOT.
Analiza SWOT… a po co mi to?
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Rynek usług medycznych
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Makrootoczenie przedsiębiorstwa turystycznego
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Strategia partnerstwa. Strategia - to ogólny program działalności partnerstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału i zasobów partnerów dla osiągnięcia.
Sporządzamy biznesplan
Planowanie przepływów materiałów
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Etapy przygotowania biznesplanu Przedsiębiorczy uczeń
Analiza warunków działania przedsiębiorstwa
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
„Twarde” i „miękkie” czynniki lokalizacji BIZ
Szanse i zagrożenia dla gospodarki regionu wynikające z inwestycji zagranicznych obszar Efekty bezpośrednieEfekty pośrednie pozytywnenegatywnePozytywneNegatywne.
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Proces programowania zagadnienia teoretyczne c.d. metody.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
STREFA PRZYSZŁOŚCI -inicjatywy ŁSSE w celu pozyskiwania inwestycji Maciej Rapkiewicz – Prezes Zarządu Konferencja „Promocja atrakcyjności inwestycyjnej.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Zarządzanie strategiczne 4
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Model „pięciu sił” M.Portera
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska

A N A L I Z A S W O T jest efektywną metodą identyfikacji kategorii słabych i silnych stron oraz szans i zagrożeń. Nazwa SWOT jest akronimem angielskich słów Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse), Threats (zagrożenia).

C E L S W O T Głównym celem analizy SWOT jest określenie aktualnej i perspektywicznej pozycji przedmiotu analizy SWOT oraz prognoza strategii postępowania.

zewnętrzne pozytywne związane z mikrootoczeniem i makrootoczeniem S Z A N S E zewnętrzne pozytywne związane z mikrootoczeniem i makrootoczeniem (szanse lub okazje) Należy znaleźć w otoczeniu kluczowe czynniki, które pozwolą na utrzymanie pozycji lub jej ekspansję, a jednocześnie osłabią zagrożenia. Szanse mają pozytywny wpływ na rozwój i pokonywanie barier płynących z otoczenia.

zewnętrzne negatywne związane z mikrootoczeniem i makrootoczeniem ZAGROŻENIA zewnętrzne negatywne związane z mikrootoczeniem i makrootoczeniem Musimy zidentyfikować w otoczeniu kluczowe czynniki, które są przeszkodą dla utrzymania pozycji, rozwoju lub ekspansji. Skuteczna ich identyfikacja jest podstawą opracowania prawidłowej strategii.

Celem analizy otoczenia jest określenie kierunków jego rozwoju ANALIZA OTOCZENIA Celem analizy otoczenia jest określenie kierunków jego rozwoju

W jakim kierunku będzie rozwijać się otoczenie przedsiębiorstwa? Etapy analizy otoczenia Czynniki oddziałujące na przedsiębiorstwo Mikrootoczenie Makrootoczenie Czynniki najistotniejsze dla przedsiębiorstwa (zidentyfikowane) W jakim kierunku będzie rozwijać się otoczenie przedsiębiorstwa? Jak będą kształtowały się czynniki obecne? Czynniki zewnętrzne oddziałujące na przeds. w przyszłości Jakie nowe czynniki mogą pojawić się w przyszłości?

MAKROOTOCZENIE STANOWI ZESPÓŁ CZYNNIKÓW WYNIKAJĄCYCH Z DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA W DANYM KRAJU I W OKREŚLONYM CZASIE.

MAKROOTOCZENIE czynniki demograficzne Liczba ludności Struktura wieku Przyrost naturalny Struktura płci Wykształcenie Struktura geograficzna zaludnienia Liczebność i struktura rodzin Struktura zawodowa Udział kobiet czynnych zawodowo Migracja Grupy etniczne

MAKROOTOCZENIE czynniki społeczno-kulturowe Tradycja, religie, historia, język Wyznawane przez społeczeństwo wartości Postęp cywilizacyjny i dobrobyt społeczeństwa Styl zarządzania Trendy Np. odmładzanie się, chęć przeżywania przygód, orientacja na zdrowy tryb życia, nadmiar obowiązków

MAKROOTOCZENIE czynniki behawioralne Gusty, preferencje, wpływ mody Pobudki psychologiczne Lojalność i przyzwyczajenie do marki Forma zakupu i zapłaty Styl życia

MAKROOTOCZENIE czynniki ekonomiczne Krajowe ceny czynników produkcji (wysokość płac, koszty kredytu, ceny gruntów, czynsze, ceny nośników energii) PKB i tempo jego przyrostu Dochody i ich struktura Inflacja Kursy walut Stopy procentowe Stopa bezrobocia System podatkowy

MAKROOTOCZENIE czynniki naturalne Klimat Wzrastająca degradacja środowiska Rzeźba terenu Położenie geograficzne i bogactwa naturalne Dostępność i cena energii

MAKROOTOCZENIE czynniki instytucjonalno-prawne Przewidziane prawem koncesje, licencje i zezwolenia Subwencje, dotacje, ulgi System norm i wymogów bezpieczeństwa Przepisy prawa pracy, prawa cywilnego i prawa podatkowego Cła, kontyngenty Ustawy antymonopolowe Regulacje ekologiczne Regulacje dotyczące promocji i reklamy

MAKROOTOCZENIE czynniki techniczne i infrastrukturalne Nakłady finansowe na rozwój techniki Istniejąca infrastruktura Poziom komputeryzacji i informatyzacji Osiągnięcia w naukach podstawowych Nowe rozwiązania dotyczące wyrobów Stosowane procesy Przyjęte normy techniczne Dostęp do technologii oraz koszt wdrożeń Dyfuzja technologii Standaryzacja i unifikacja

MIKROOTOCZENIE MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TWORZĄ WSZYSTKIE PODMIOTY GOSPODARCZE, KTÓRE MAJĄ Z NIM POWIĄZANIA KOOPERACYJNE LUB KONKURENCYJNE (DOSTAWCY, NABYWCY, KONKURENCI).

RYWALIZACJA W SEKTORZE MIKROOTOCZENIE Groźba pojawienia się nowych produktów Siła przetargowa dostawców RYWALIZACJA W SEKTORZE Siła przetargowa nabywców Groźba pojawienia się substytutów

SILNE STRONY wewnętrzne pozytywne Identyfikacja mocnych stron wynika ze znajomości przedmiotu analizy. Im ta znajomość jest głębsza, tym wynik analizy jest bardziej efektywny. Praktycznie w każdym przypadku mocne strony są wynikiem wszelkiego rodzaju zasobów i kwalifikacji przedsiębiorstwa, które wyróżniają go w sposób pozytywny w otoczeniu i wśród konkurentów.

PRZYKŁADY MOCNYCH STRON - nowoczesna technologia, - niskie koszty utrzymania, - innowacyjne produkty, - wykwalifikowana załoga, - wydajna ziemia, - czyste odmiany zbóż, warzyw, owoców itp.

SŁABE STRONY wewnętrzne negatywne Identyfikacja słabych stron jest wynikiem znajomości przedmiotu analizy. Słabe strony dotyczą wszelkiego rodzaju braku zasobów i kwalifikacji przedsiębiorstwa, ograniczających sprawność i wpływających negatywnie na jego rozwój w przyszłości.

PRZYKŁADY SŁABYCH STRON - niska motywacja i morale pracowników, - powolny proces podejmowania decyzji, - konflikty i brak koordynacji działań, - brak innowacji (nowych produktów i technologii) - nadmierne koszty produkcji.

UMACNIAJ I BUDUJ UNIKAJ I LIKWIDUJ ZNAJDŹ I WYKORZYSTAJ ELIMINUJ I UNIKAJ

Strona z pomysłami realizowanymi zagranicą http://www.springwise.com/

SZANSE Zwiększenie kontaktów międzynarodo- wych Polska w UE (współpraca firm, wejście na rynki zagraniczne) Zwiększająca się liczba osób ubiegających się o pracę zagranicą Wymagana znajomość języków obcych przez pracodawców Rosnąca liczba inwestycji zagranicznych w Polsce, zwiększenie zainteresowania firm francuskich na terenie Trójmiasta Małe bariery wyjścia z rynku

ZAGROŻENIA Spora konkurencja krajowa i zagraniczna Mały koszt wejścia na rynek Wyższe kwalifikacje językowe społeczeństwa Niekorzystna dla tłumaczy zmiana przepisów prawnych Rosnąca liczba osób znających francuski

MOCNE STRONY Profesjonalizm Dyspozycyjność Elastyczność Szeroka oferta językowa Atrakcyjne ceny Doświadczenie Dobra lokalizacja Szeroki krąg współpracowników Terminowość Dobra organizacja pracy Przewaga środków własnych

SŁABE STRONY Nierytmiczne dochody Nieznana marka firmy Jednoosobowa firma Ograniczone środki na promocję