Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Podstawowe pojęcia Mierzenie jakości Monitorowanie Pomiar Ewaluacja Diagnozowanie Kontrolowanie Wdrażanie zmiany Jakość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
System nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
WEWNĘTRZNE MIERZENIE JAKOŚCI PRACY SZKOŁY
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
RAZEM – 4% Typ placówki Liczba nadzorowanych placówek
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Szkoła Podstawowa im. Józefa hr. Skarbka w Woli Skarbkowej www. spwolaskarbkowa.osieciny.pl tel. (0-54)
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Co to jest spacer edukacyjny?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Przykładowy model podziału środków
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Podstawowe pojęcia Mierzenie jakości Monitorowanie Pomiar Ewaluacja Diagnozowanie Kontrolowanie Wdrażanie zmiany Jakość. System jakości

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Mierzenie jakości Zespół zaplanowanych, zorganizowanych i systematycznych działań organów, które sprawują nadzór pedagogicznych mający na celu ocenę stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek, a także ocenie postępu w tym zakresie.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Mierzenie Ocenianie za pomocą liczb, wyrażanie za pomocą liczb badanej rzeczywistości szkolnej, jakości procesów szkolnych Ocenianie skuteczności i efektywności działań edukacyjnych, popartych za pomocą liczb.. Przetwarzanie, opisywanie i szacowanie liczbowe czy procentowe określonego stanu, określonej sytuacji...

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Monitorowanie Zorganizowane, planowe i systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły, wdrożonych i realizowanych programów, efektów uczenia się uczniów. Ciągłe, systematyczne i uporządkowane obserwowanie efektów uczenia się uczniów, jego rozwoju i kształtowania postaw.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Pomiar Badanie i analizowanie stopnia opanowania wiedzy i umiejętności uczniów na danym etapie kształcenia opisanych w podstawie programowej, określonych wymaganiami i standardami egzaminacyjnymi za pomocą opracowanych narzędzi badawczych. Przyporządkowywanie i porównywanie wyników testów sprawdzających z oceną szkolną.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Ewaluacja Ocena przydatności, skuteczności i trafności podejmowanych działań edukacyjnych w odniesieniu do założonych celów. Ustalanie, wartościowanie i ocenianie wartości, przydatności i skuteczności podejmowanych działań za pomocą narzędzi i technik. Wartościowanie skuteczności i efektywności wdrożonych programów i projektów szkolnych, prowadzonych działań naprawczych.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Kontrolowanie Porównywanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, opisanym w przyjętych i obowią- zujących przepisach. Dochodzenie czegoś, wnikanie, wgląd w coś, szacowanie różnic i rozbieżności między stanem wymaganym a stanem zastanym. Nadzór nad czymś, kimś w celu spełnienia naszych opisanych i przyjętych oczekiwań.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Diagnozowanie Rozpoznawanie, poznawanie stanu aktualnego za pomocą zastosowanych metod i technik badawczych. Rozpoznawanie, określanie stanu faktycznego odnośnie realizacji celów doraźnych i długoterminowych oraz stałe porównywanie ze stanem do którego dążymy, stanem wyobrażonym. Określanie cech współcześnie zachodzących zmian społecznych, pedagogicznych i edukacyjnych na podstawie prowadzonych badań empirycznych i praktycznych.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Diagnoza To rzetelne i obiektywne opisanie poziomu realizacji przez szkołę lub placówkę zadań uznanych za kluczowe dla sprawnego i świadomego realizowania celów edukacyjnych i opisanych zadań służących wspieraniu oraz zapewnianiu pełnego rozwoju ucznia. Diagnoza placówki w danych obszarach ma służyć projektowaniu działań projakościowych i wdrażaniu zmian.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Diagnoza jest opisem, wartościowaniem określonego stanu i sytuacji w danym obszarze działalności szkoły/placówki oraz na jakim etapie zmian jest szkoła/placówka wyniki diagnoz powinny służyć modyfikacji, poprawianiu i usprawnianiu oraz wdrażaniu zmiany w danym obszarze działalności szkoły wyniki diagnoz powinny być podstawą dosko- nalenia nauczycieli, projektowania i budowania programów naprawczych

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Co można diagnozować? Skuteczność stosowanych metod i form pracy w realizacji treści podstawy programowej, wyposażania uczniów w techniki uczenia się Wykorzystywanie podstawowych umiejętności kluczowych w rozwiązywaniu problemów Stosowanie indywidualizacji nauczania – uczenia się, rozumienia i stosowania podmiotowości Wykorzystywanie wiedzy i doświadczenia uczniów, rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, kształtowanie postaw kreatywnych....

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Hospitacja Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 23 kwietnia 2004r. § 1 ust. 9, hospitacja to: Forma nadzoru pedagogicznego, polegająca na prowadzeniu bezpośredniej obserwacji realizowania przez nauczycieli statutowych zadań szkoły lub placówki, w szczególności zajęć prowadzonych z uczniami, a także czynności hospitacyjnych dyrektora i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole lub placówce.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Rodzaje hospitacji Kontrolno – oceniająca - obserwacja zajęć połączona z dokonywaniem oceny pracy nauczyciela. Oceniającym obserwatorem jest dyrektor, wicedyrektor lub wizytator. Doradczo – doskonaląca – obserwacja warsztatu pracy nauczyciela, sposobu planowania pracy, konstrukcji zajęć, wykorzystywania pomocy i aktywnych metod, motywowania i oceniania pracy uczniów.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Hospitacja diagnozująca Obserwacja uczniów ukierunkowana na zdiagnozowanie i ocenę oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych na uczących się organizowanych przez prowadzącego nauczyciela. Ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego na podstawie bezpośredniej obserwacji umiejętności, postaw i prezentowanej wiedzy uczniów.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Źródła planowania hospitacji Wnioski z realizacji dotychczasowych zadań nadzoru pedagogicznego Wnioski z wewnętrznego i zewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły/placówki Wyniki z egzaminów i sprawdzianów wewnętrznych i zewnętrznych Priorytety lokalnej polityki edukacyjnej i priorytety edukacyjnej polityki państwa Priorytety wynikające z realizacji programu rozwoju szkoły/placówki....

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Planowanie hospitacji Ustalenie celów i tematyki hospitacji diagnozującej Opracowanie szczegółowego harmonogramu Opracowanie arkusza hospitacji diagnozującej Przeprowadzenie rozmowy przedhospitacyjnej Obserwacja uczniów podczas zajęć, cyklu zajęć Zbieranie informacji od uczniów – rozmowa Rozmowa pohospitacyjna – diagnoza nauczyciela Wykorzystanie wyników przeprowadzonej diagnozy

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Ramowy plan hospitacji Po co? – cel hospitacji (po co to robimy?) Co ? – pytania kluczowe (co diagnozujemy?) Kryteria jakości? – jakie efekty są opisane? Gdzie? – które klasy, jakie zajęcia, jakie....? Kiedy? – określamy czas, harmonogram Jak? – jakie zastosujemy sposoby i narzędzia Kto? – uczestnicy i obserwatorzy diagnozy Wyniki? – jak zostaną wykorzystane wyniki ?

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Przykładowy arkusz Imię i nazwisko nauczyciela Rodzaj zajęć – przedmiot Klasa – grupa Temat lekcji – zajęcia Zamierzone cele Data hospitacji..... Imię i nazwisko hospitującego Rejestr umiejętności opanowanych przez ucznia, opanowanych częściowo i umiejętności wprowadzanych Autorefleksje, wnioski i spostrzeżenia nauczyciela Wnioski z obserwacji hospitującego Kierunki dalszej pracy i wprowadzania zmian Data rozmowy hospitacyjnej i podpisy.....

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Arkusz pomiaru Jesteśmy oceniani za wiedzę i umiejętności.... Zadania są dostosowane do moich możliwości Cele lekcji są znane od początku zajęć Na lekcji można się uczyć od innych Nowe wiadomości oparte na naszej wiedzy Metody pracy spójne z tematem Przekazywana wiedza użyteczna i potrzebna Lekcja byłą interesująca Suma % Fizyka Język obcy Problem badawczy – potwierdź za pomocą postawionego znaku +

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Wdrażanie zmiany Najbardziej efektywne uczenie się jest wtedy, gdy uczący się wie, że jego potrzeby są brane pod uwagę przy planowaniu procesu uczenia się. W celu umożliwienia nauczycielowi poznania tych potrzeb należy dać uczniowi szansę wypowiedzenia się i zadbać o wyposażenie go w techniki umożliwiające mu rozwój. Musimy pokazać naszym uczniom, jak bardzo cenimy ich refleksję dotyczącą uczenia się i że jesteśmy gotowi zmienić nasze metody nauczania, aby dostosować je do potrzeb naszych uczniów. Jednym z narzędzi bardzo cennym jest samoocena ucznia. (D. Cain)

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Samoocena To ciąg refleksji i ewaluacji dotyczącej tego, co dotychczas robiłeś, jest potrzebna po to, aby podjąć decyzję, co powinno być robione. Co już umiem, a nad czym muszę jeszcze popracować? Co muszę teraz zrobić? Jakimi metodami uczę się najszybciej? Jakie mam odczucia w czasie uczenia się? Z jakich źródeł informacji korzystam najchętniej podczas uczenia się? Z jakich dziedzin, wiedzę cenię najbardziej?

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Wdrażanie zmiany Opracować projekt zmiany zgodnie z procedurą pisania projektu Zaplanować sposoby monitorowania i ewaluacji wdrożonego projektu Wdrożyć projekt do realizacji, prowadzić na bieżąco monitorowanie i ewaluację kształtującą Prowadzić pomiar przyrostu wiedzy i umiejęt - ności. Wykorzystywać wyniki do korygowania działań edukacyjnych. Dokonać ewaluacji sumującej, zobaczyć efekty.

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Jakość - definicje Jakość (...) to to, co zadowala, a nawet zachwyca klienta.. (W.E. Deming ) Jakość to zgodność z wymogami. Postępować wg wymagań, lub oficjalnie zmienić wymagania tak, aby odpowiadały naszym rzeczywistym potrzebom i potrzebom klientów.. ( P.B. Crosby) Jakość to ciągłe doskonalenie we wszystkich obszarach działalności szkoły/placówki.. (W.E. Conway) Jakość to bezustanna droga, to sposób na życie, które jest podstawowym elementem naszej działalności. Oznacza zmianę metod działania po to, aby sprostać wymaganiom i potrzebom klienta. (S.B. Schwartz)

Opracowała E. Miłuch - Szewczyk System jakości System zapewniania jakości to zespół zorgani - zowanych, powiązanych ze sobą i spójnych działań podejmowanych przez dyrektora, nauczycieli i organy szkoły, niezbędnych do zapewnienia, że prowadzone działania edukacyjne w szkole lub placówce spełniają ustalone wymagania jakościowe. System jakości placówki odzwierciedla działania wynikające z wizji i misji placówki, polityki jakości, przyjętych standardów i kryteriów jakości oraz realizowanych projektów.