Zarządzanie strategiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżetowanie kapitałów
Advertisements

Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
3. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak
Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Kłos Michał Jędrzejczak
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Zespół konsultantów: Michał Kłos Robert Lewicki Michał Jędrzejczak
Ul. Gdyńska 31/33 Poznań Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ALBA THYMENT Sp
TEORIA HECKSCHERA-OHLINA
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
KULTURA ORGANIZACYJNA
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Analiza SWOT.
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Analiza SWOT… a po co mi to? (cz.2)
Analiza SWOT… a po co mi to?
Rynek usług medycznych
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Filary gospodarki opartej na wiedzy – perspektywa ICT
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Etapy przygotowania biznesplanu Przedsiębiorczy uczeń
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Strategia przedsiębiorstwa - prognozowanie działań
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
1 STRATEGIA INNOWACJI Ewa Postolska Akcelerator i Inkubator Technologii Uniwersytetu Łódzkiego Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską.
ZASADY USTALANIA CEN.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Wykład inauguracyjny. Analiza SWOT Przykład autor; Andrzej Stężały.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
ANALIZA SWOT FIRMY ………………….. MOCNE STRONY punkty SŁABE STRONY punkty S1. S2. S3. S4. S5. W1. W2. W3. W4. W5. ŚREDNIA MOŻLIWOŚCI punkty ZAGROŻENIA punkty.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Zarządzanie strategiczne 4
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
Model „pięciu sił” M.Portera
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Zapis prezentacji:

Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007

Analiza strategiczna proces badawczy umożliwiający diagnozę przedsiębiorstwa i otoczenia: Badanie trendów i zjawisk, które występują w otoczeniu i stwarzają szansę lub zagrożenie dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa, Badanie konkurentów i ich potencjału konkurencyjnego, Badanie słabości i sił przedsiębiorstwa, Badanie problemów strategicznych

Proszę zdefiniować otoczenie: dwie cechy

Otoczenie: celowo określony zbiór elementów spoza systemu, których oddziaływanie lub zmiana właściwości może spowodować zmianę samego systemu Gościński Otoczenie dalsze: makrootoczenie Otoczenie bliższe: mikrootoczenie Grupy stakeholders: „aktywni widzowie” „tłum” „gracze” „arbitrzy”

Opinie ekspertów Metody badania otoczenia dalszego Czynniki: Wykształcenie, Wiedza, Pragmatyzm, Kreatywność, …

Ekstrapolacja trendów Metoda regresji liniowej Alternatywne scenariusze Scenariusze możliwych zdarzeń, Scenariusze symulacyjne, Scenariusze stanów otoczenia Scenariusze procesów w otoczeniu

Modele symulacyjne Burza mózgów Model algorytmiczny Model statystyczny Model komputerowy Burza mózgów Zasady: Odraczaj ocenę Ilość rodzi jakość Wykorzystaj każdą okazję

Stwórz strategię reklamową dla produktu materac do pływania na Alasce

Modele przyczynowe Diagram Ishikawy Diagram Pareto Metoda delficka Analiza przekrojowa efektów Analiza wejścia-wyjścia Prognozy wykładnicze Kontrola sygnałów Metoda drzewa relawancji Analiza morfologiczna Metoda SPACE

Metoda SPACE Założenia zachowanie organizacji oparte jest na 2 wymiarach: wewnętrznym i zewnętrznym, wymiary wewnętrzne to: FS – siła finansowa, CA – przewaga konkurencyjna, wymiary zewnętrzne: IS – siła branży, ES – stabilność otoczenia, wynik analizy determinuje postawy strategiczne firmy.

Postawy strategiczne Zachowania firmy w zależności od wyników analizy SPACE: agresywna, konkurencyjna, konserwatywna, defensywna

Czynniki określające stabilność otoczenia - ES Zmiany technologiczne WIELE 0 1 2 3 4 5 6 MAŁO Współczynnik inflacji NISKI WYSOKI Zmienność popytu DUŻA MAŁA Zakres cen konkurujących Produktów SZEROKI WĄSKI Bariery wejścia na rynek DUŻO Nacisk konkurencyjny SILNY SŁABY Elastyczność cenowa popytu SILNA SŁABA

Czynniki określające siłę branży - IS Siła branży Czynniki określające siłę branży - IS Potencjał wzrostu NISKI 0 1 2 3 4 5 6 WYSOKI Potencjał zysku Stabilność finansowa firmy NISKA WYSOKA Technologiczne know – how PROSTE ZŁOŻONE Wykorzystanie zasobów NIE-EFEKTYWNE EFEKTYWNE Koncentracja kapitału SILNA SŁABA Wejście na rynek ŁATWE TRUDNE Wykorzystanie zdolności Produkcyjnych SŁABE WYSOKIE Elastyczność / mobilność

Przewaga konkurencyjna Czynniki określające przewagę konkurencyjną - CA Udział w rynku MAŁY 0 1 2 3 4 5 6 DUŻY Jakość produktu NISKA WYSOKA Faza cyklu życia produktu PÓŹNA WCZESNA Cykl odtworzenia produktu ZMIENNY STAŁY Lojalność klientów SŁABA SILNA Możliwość konkurowania MAŁA DUŻA Technologiczne know - how NISKIE WYSOKIE Integracja pionowa

Czynniki określające siłę finansową - FS Siła finansowa Czynniki określające siłę finansową - FS Zwrot kapitału NISKI 0 1 2 3 4 5 6 WYSOKI Efekt dźwigni SŁABY SILNY Płynność POZA OPTIMUM OPTYMALNA Relacja kapitału: wymagany / dostępny Przepływy gotówkowe NISKIE WYSOKIE Koszt wyjścia z branży Ryzyko operacyjne

Analiza postaw FS CA IS ES Obliczamy średnie z poszczególnych czynników i nanosimy je na oś. Gdzie jest większe pole, taka powinna postawa strategiczna. FS POSTAWA KONSERWATYWNA POSTAWA AGRESYWNA POSTAWA DEFENSYWNA POSTAWA KONKURENCYJNA CA IS ES

Analiza postaw strategicznych WYMIAR POSTAWA STRATEGICZNA AGRESYWNA KONKURENCYJNA KONSERWATYWNA DEFENSYWNA Otoczenie Stabilne Niestabilne Przemysł Atrakcyjny Nie atrakcyjny Konkurencja Silna Słaba Siła finansowa Wysoka Niska

Wybór strategii - wnioski Strategia Agresywna Wzrost najlepiej przez zakup firmy Zarabianie na okazjach strategicznych Przewaga konkurencyjna innowacyjna Konkurencyjna Redukcja kosztów poprawa produktywności, gromadzenie kapitału w celu adaptacji okazji strategicznych i wzmacnianie konkurencyjności W miarę możliwości łączenie się z mniej konkurencyjnymi lecz zasobnymi w gotówkę firmami Konserwatywna Redukcja kosztów i nacjonalizacja produktów i usług (nie jest zorientowane na szukanie okazji w otoczeniu) Defensywa Opuszczenie branży Zorientowane na szukanie okazji Postawy bierne strategicznej