Opracowały: Wirginia Krzemińska Edyta Krajewska-Cyrwus

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
informacje i wskazówki dla rodziców
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
SERDECZNIE ZAPRASZAMY NA PREZENTACJĘ POKAZU EFEKTÓW PRACY UCZNIÓW
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Szkoła Odkrywania Talentów
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Praca z uczniem „zdolnym”
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Zadawanie pytań.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Czym jest Integracja?.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Moje dziecko idzie do szkoły
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Praca katechetyczna z uczniem zdolnym
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
" Pomóż mi zrobić to samodzielnie "
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Inteligencja Marta Riess.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Opracowały: Wirginia Krzemińska Edyta Krajewska-Cyrwus DZIECI ZDOLNE Opracowały: Wirginia Krzemińska Edyta Krajewska-Cyrwus

Od najmłodszych lat możemy obserwować między dziećmi wyraźne różnice indywidualne. Dotyczą one szybkości, poprawności myślenia, bogactwa pomysłów, ich oryginalności, tempa i łatwości wykonywania różnorodnych działań. Różnice te określa się zdolnościami. Bardzo często w praktyce dorośli określają je mianem uzdolnień czy talentu. Psychologia mówi o: zdolnościach ogólnych (określanych jako inteligencja), zdolnościach kierunkowych (zdolności specjalne lub uzdolnienia, np. językowe, artystyczne, muzyczne), zdolności twórcze (jako umiejętność znajdywania oryginalnych rozwiązań problemów).

Zarówno zdolności ogólne jak i specjalne w zależności od tego, jaki pułap osiągnęły powyżej przeciętnej, określane są jako wysokie lub wybitne. Ta „wybitność” nie zależnie od charakteru zdolności występuje rzadko: w całej naszej populacji dzieci – około 2,5 – 3 % dzieci wybitnych. Wobec najwyższego poziomu zdolności, pojawiającego się rzadko , używa się pojęcia geniusz.

Symptomy zdolności dzieci w wieku przedszkolnym: łatwość zapamiętywania i uczenia się rzeczy nowych, natychmiastowe rozumienie poleceń i zadań, zadawanie dużej ilości pytań, zainteresowanie światem, bystrość umysłu, wykonywanie zdań umysłowych z przyjemnością, umiejętność skupienia uwagi przez dłuższy czas, wymyślanie nowych zadań, zdarzeń realnych i abstrakcyjnych, ciekawe i oryginalne pomysły, bogata wyobraźnia, wyrażanie myśli i emocji w różnej formie (werbalnej, plastycznej, muzycznej i innej).

Symptomy zdolności dzieci w wieku szkolnym: wysoka sprawność językowa, umiejętność wnioskowania, szybkie tempo procesów myślowych, bardzo dobra pamięć, zainteresowanie prowadzeniem obserwacji, wysoka zdolność koncentracji uwagi, oryginalność zadawanych pytań i sugestii, zainteresowania czytelnicze, umiejętność dostrzegania i rozwiązywania problemów, w ocenie szkolnej – oceny celujące z przedmiotów oraz wzorowe zachowanie.

W życiu szkolnym nie wszystkie dzieci zdolne osiągają wysokie oceny czy zdobywają pierwsze miejsca w olimpiadach. Czemu tak się dzieje? Przyczyny mogą być różnorodne. Podstawowe źródła wypływają z doświadczeń wczesnego dzieciństwa i związane są m.in. z wczesną identyfikacją zdolności, ich postrzeganiem przez rodziców oraz z tzw. filozofią wychowania dziecka.

Rodzice są ekspertami w sprawach swoich dzieci Rodzice są ekspertami w sprawach swoich dzieci. To oni obserwują dzieci w różnych sytuacjach. Nie zawsze jednak wiedzą, jak stymulować rozwój i wykorzystać go w optymalnym stopniu. Czasami nieświadomie tłumią i niszczą zdolności swoich dzieci. Różne są oczekiwania rodziców wobec przejawów zdolności dzieci. Niektórzy doceniają grzeczność i posłuszeństwo w każdej sytuacji, dążą do uległości swoich dzieci.

O nadpobudliwości dzieci zdolnych Dzieci zdolne ciągle są grupą niedocenioną przez osoby dorosłe. Powszechnie funkcjonuje pogląd, że dzieci zdolne samodzielnie poradzą sobie w każdej sytuacji. Nic bardziej mylnego. Dzieci zdolne z uwagi na swoją indywidualność, inność oraz złożoność problemów emocjonalnych, społecznych i szkolnych wymagają szczególnej opieki. Po pierwsze chodzi o nadpobudliwość intelektualną dzieci zdolnych. One doskonale zapamiętują kto, kiedy, jakie i czy wyczerpujące otrzymują odpowiedzi na swoje pytania. Wielu dorosłych wprowadzają w zakłopotanie.

Po drugie dzieci zdolne są nadpobudliwe wyobrażeniowo Po drugie dzieci zdolne są nadpobudliwe wyobrażeniowo. Tworząc swój wewnętrzny świat posługują się niezrozumiałym dla otoczenia magicznym językiem, minami i gestami. Jest to rozwojowa cecha dzieci zdolnych, lecz otoczenie odbiera je jako patologiczne. Po trzecie dzieci zdolne są dziećmi nadpobudliwymi emocjonalnie. Dzieci zdolne mają więcej niezaspokojonych potrzeb emocjonalnych, np. uwagi otoczenia. Dodatkowo rozbieżność między poziomem rozwoju intelektualnego a emocjonalnego jest zdecydowanie większa niż u innych dzieci.

Po czwarte dzieci zdolne są nadpobudliwe ruchowo Po czwarte dzieci zdolne są nadpobudliwe ruchowo. Więcej się kręcą w ławce, nie znoszą obcisłych ubrań. Dzieci zdolne częściej niż inne dzieci są alergikami, są uczuleniowcami. Są wrażliwe na różnego rodzaju bodźce zmysłowe. Po piąte dzieci zdolne są nadpobudliwe psychomotorycznie. Chodzi o ich kłopoty ze skupianiem uwagi i utrzymaniem koncentracji uwagi. W praktyce szkolnej są to zachowania niezgodne z wymaganiami. Wszystkie cechy nadpobudliwości dzieci zdolnych są prawidłowościami i należy o nich pamiętać w domu i w szkole.

Rodzicu pamiętaj: najważniejszym etapem, w którym można wpływać na wszechstronny rozwój dziecka, jest okres w jego życiu od urodzenia do 10 roku życia, najkorzystniejszy jest wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka, w im większym stopniu działania stymulujące zdolności dziecka angażują energię i umysł dziecka, tym intensywniej rozwijają się zdolności dziecka, niektóre zdolności nie ujawniają się i nie rozwijają bez pomocy zewnętrznej i wparcia osób dorosłych, dzieci myślące twórczo nabierają nawyków samodzielnej, twórczej aktywności, ważny jest stosunek osób najbliższych do uczenia się przez dziecko nowej wiedzy (chodzi o postawę zachwytu, szacunku dla kompetencji społecznych i intelektualnych dziecka), niesprzyjające warunki zewnętrzne mogą zahamować rozwój zdolności.

Literatura: Filipiak E. (2012), Rozwijanie zdolności uczenia się. Sopot, Wydawnictwo GWP. Partyka M. (2000), Dzieci zdolne. Warszawa, CMPP-P MEN. De Bono E. (1994), Naucz swoje dziecko myśleć. Warszawa, Wydawnictwo „Prima”. Levis D. (1988), Jak wychować dziecko zdolne? Warszawa, PZWL. Braun M., Mach M. (2012), Jak pracować ze zdolnymi? Warszawa, Ośrodek Rozwoju i Edukacji. Red. Limont W., Cieślikowska J., Jastrzębska D. 92012), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Warszawa, Ośrodek Rozwoju i Edukacji.