Regionalne Programy Strategiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Spotkanie Zespołów zadaniowych ds. Wsparcia przedsiębiorczości oraz ds. Wsparcia miast Polski Wschodniej w ramach Zespołu roboczego ds. przygotowania Programu.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Zaktualizowana Strategia Rozwoju Województwa Pomorskiego
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
EFS w nowym okresie programowania
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
MIEJSKIE OBSZARY FUNKCJONALNE
Spotkanie z Zarządem i Komisją Rewizyjną Związku Gmin Pomorskich
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Włocławski Obszar funkcjonalny
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Plan konsultacji społecznych projektu Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, październik 2013 r. Departament Zarządzania.
Regionalny Program Operacyjny dla województwa pomorskiego na lata projekt do konsultacji społecznych II spotkanie Zespołu Zadaniowego ds. opracowania.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Starogard Gdański, 17 czerwca 2015
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Chojnicko - Człuchowski Miejski Obszar Funkcjonalny i Zintegrowane Porozumienie Terytorialne.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
OCENA realizacji Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zapis prezentacji:

Regionalne Programy Strategiczne zasadniczym narzędziem realizacji Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiego Konferencja inaugurująca konsultacje społeczne projektów RPS Gdańsk, 19 kwietnia 2013 r.

Nowa filozofia rozwoju regionu do 2020 Konieczność zbudowania samodzielnej i trwałej zdolności do prowadzenia działań rozwojowych Niezbędne jest większe zaangażowanie krajowych źródeł finansowych – centralnych, regionalnych i lokalnych Potrzeba realizacji nowego typu przedsięwzięć rozwojowych – wielowątkowych, partnerskich, tworzących przewagę konkurencyjną Restrykcje związane ze środkami UE 2014-2020 oraz istotne zmniejszenie strumienia interwencji UE po 2020 Wyzwania: Selektywność tematyczna Współpraca podmiotów na różnych poziomach zarządzania Trwałość efektów

Cele strategiczne i operacyjne SRWP 2020 NOWOCZESNA GOSPODARKA AKTYWNI MIESZKAŃCY ATRAKCYJNA PRZESTRZEŃ Wysoka efektywność przedsiębiorstw Wysoki poziom zatrudnienia Sprawny system transportowy Konkurencyjne szkolnictwo wyższe Wysoki poziom kapitału społecznego Bezpieczeństwo i efektywność energetyczna Unikatowa oferta turystyczna i kulturalna Efektywny system edukacji Dobry stan środowiska Lepszy dostęp do usług zdrowotnych Miara sukcesu: dynamika wzrostu PKB per capia w latach 2013-2020 wyższa od średniej dla Polski i od średniej dla UE Miara sukcesu: wskaźnik zatrudnienia w roku 2020 wyższy niż średnia dla Polski i nie mniejszy niż 90% średniej dla UE Miara sukcesu: dynamika spadku energochłonności gospodarki, w tym energochłonności transportu, w latach 2013-2020 szybsza niż średnio w Polsce 3

RPO RPS Rozwój gospodarczy RPS Ochrona zdrowia RPS Atrakcyjność turystyczna i kulturalna RPS Transport RPS Aktywność zawodowa i społeczna RPS Energetyka i środowisko RPO

Zintegrowane Porozumienia Terytorialne (1) Zintegrowane Porozumienia Terytorialne (ZPT) Co to jest? Szczególna forma wyboru przedsięwzięć, stosowana w uzasadnionych przypadkach zamiast klasycznego trybu konkursowego Istota - partnerskie uzgadnianie pakietu przedsięwzięć rozwojowych rozwiązujących problemy wyodrębnionego obszaru funkcjonalnego w oparciu o współpracę wielu podmiotów ZINTEGROWANE – bo integrują różne formy interwencji, umożliwiając skoordynowane uruchamianie wsparcia dla różnych tematycznie, ale powiązanych ze sobą przedsięwzięć, finansowanych z różnych źródeł POROZUMIENIA – bo przyjmowane w formule dwustronnych uzgodnień, będących wynikiem podejścia partycypacyjnego i negocjacyjnego TERYTORIALNE – bo dotyczące obszaru terytorialnego obejmującego więcej niż jedną jednostkę terytorialną i uzgadnianie z wielosektorową reprezentacją takiego obszaru

Zintegrowane Porozumienia Terytorialne (2) Czym ZPT nie są? Nie są formą dystrybucji z góry określonej kwoty środków i podziału alokacji finansowych Nie są formą uprzywilejowania wybranych obszarów z pominięciem pozostałych w dostępie do środków Nie będą jedyną formą terytorialnego ukierunkowania interwencji W stosunku do obszarów nie objętych ZPT będą mogły mieć zastosowanie inne formy terytorialnego adresowania interwencji, jak np: preferencje przestrzenne w programach operacyjnych projekty systemowe/partnerskie dotyczące wybranych obszarów tematycznych/geograficznych

Zintegrowane Porozumienia Terytorialne (3) Zakres przestrzenny - selektywność terytorialna (1) ZPT będą stosowane w stosunku do tych wybranych typów obszarów funkcjonalnych, w odniesieniu do których zachodzi szczególna potrzeba: wzmacniania partnerskiej i międzysektorowej współpracy, przekraczającej granice jednostek samorządu terytorialnego zintegrowanego podejścia, opartego na realizacji interwencji adresowanej do różnych zagadnień tematycznych, wymagającej łączenia i koordynacji różnych źródeł i form wsparcia na wyodrębnionym obszarze terytorialnym

Zintegrowane Porozumienia Terytorialne (4) Zakres przestrzenny - selektywność terytorialna (2) Obszary funkcjonalne, w stosunku do których uzasadniona jest koordynacja działań rozwojowych w formule ZPT: Obszar Metropolitalny Trójmiasta obszar funkcjonalny Słupska obszary funkcjonalne miejskich ośrodków subregionalnych: Chojnice-Człuchów, Kwidzyn, Lębork, Malbork, Starogard Gdański, Kościerzyna, Bytów Obszary funkcjonalne objęte ZPT nie pokrywają się Dla każdego obszaru funkcjonalnego przewiduje się zawarcie odrębnego ZPT

Zintegrowane Porozumienia Terytorialne (5) „Produkt” negocjacji: Uzgodnione i spójne pakiety przedsięwzięć: z różnych obszarów tematycznych, służące wykorzystaniu zidentyfikowanych szans rozwojowych i przełamaniu barier cechujących dany obszar o znaczeniu regionalnym i ponadlokalnym, wpisujące się w cele SRWP 2020 wynikające z analizy problemów rozwojowych i objęte konsensusem co do wspólnego interesu partnerów

Przebieg prac nad projektami RPS Wydarzenie Termin Przyjęcie SRWP 2020 24 września 2012 Przyjęcie Planu Zarządzania SRWP 2020 29 listopada 2012 Rozpoczęcie prac Zespołów Roboczych i Grup Redakcyjnych listopad/grudzień 2012 Opracowanie części diagnostycznych RPS luty 2013 Opracowanie części projekcyjnych i realizacyjnych RPS marzec 2013 Posiedzenie ZWP poświęcone projektom RPS 28 marca 2013 Liczba osób z instytucji zewnętrznych w Zespołach Roboczych - 213

Harmonogram dalszych prac Zadanie Termin Konsultacje społeczne 8 kwietnia – 7 czerwca Konferencja inaugurująca 19 kwietnia Konferencje subregionalne/podsumowujące maj-czerwiec Ocena ex-ante maj-lipiec Procedura SOOŚ marzec-lipiec Ostateczne projekty RPS do końca lipca 2013

Dylematy procesu konsultacji Z czego powinniśmy w ramach RPS zrezygnować? Jaka powinna być hierarchia (także finansowa) priorytetów w ramach poszczególnych RPS? Jakie narzędzia realizacyjne będą najbardziej efektywne w kontekście zakładanych celów? Odpowiedź na powyższe pytania jest konieczna ponieważ: W SRWP 2020 dokonano wyborów i zobowiązań RPS mają służyć uszczegółowieniu SRWP 2020, a nie jej rozproszeniu Zapisy RPS rodzą konsekwencje finansowe, więc dla każdej propozycji musimy znaleźć źródło finansowania

Wszystkie dokumenty i informacje związane ze Strategią oraz RPS dostępne są na stronie: www.strategia2020.pomorskie.eu Dziękuję za uwagę