Public Relations Piotr Bańczyk Mateusz Eichner w organizacjach pozarządowych Dobre praktyki współpracy NGO i samorządu w oparciu o platformę informatyczną. Piotr Bańczyk Mateusz Eichner Centrum Społecznego Rozwoju
Kierunki działania organizacji pozarządowych Przeciwdziałanie bezrobociu Wyrównywanie szans, aktywizacja młodzieży
Kierunki działania organizacji pozarządowych Wspieranie sektora MŚP Propagowanie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz regionu
Czym jest partnerstwo? „Osoby fizyczne i organizacje reprezentujące sektor publiczny, pozarządowy oraz biznes, które angażują się w dobrowolne, wzajemnie korzystne oraz innowacyjne relacje odpowiadając na potrzeby społeczne poprzez łączenie własnych zasobów i kompetencji…” (The Copenhagen Center)
Model Partnerstwa Lokalnego – jedna z metod budowania partnerstwa Ośrodki szkoleniowe Biura Pośrednictwa Pracy Władze lokalne Izby Handlowe, Rzemiosło Firmy Związki zawodowe 1. Lokalne Ożywienie Gospodarcze Agencje Rozwoju Organizacje pozarządowe 2. Pomoc osobom zwalnianym i bezrobotnym 3. Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw Ośrodki Pomocy Społecznej Radni gmin, powiatu, województwa Lokalne media PUP, WUP
Marketing organizacji pozarządowych Produkt – usługa, wynika z celów statutowych Plan marketingowy – cele statutowe, wynikają z misji, cele są oficjalne i nieoficjalne Public relations – wizerunek i świadomość istnienia organizacji w społeczności lokalnej, komunikacja Dystrybucja – jak łatwy jest dostęp do organizacji, w jakim miejscu się znajduje Reklama – czy i jak organizacja się reklamuje, jakie media wykorzystuje
Po co w ogóle promocja? To, że Ty i członkowie Twojej organizacji uważają, że jest ona potrzebna i szczytne są cele, które realizuje nie oznacza wcale, że inni muszą myśleć tak samo. Promocja służy temu aby ich o tym przekonać. Jeśli społeczność lokalna, samorząd, biznes zaufa Twojej organizacji, zyska ona to czego potrzebuje. Najpierw jednak musi się o niej dowiedzieć.
Cele promocji
Co daje nam PR? Budowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku organizacji Dostarczanie informacji na temat działalności organizacji Zwiększenie popytu na świadczone przez organizację usługi Zwiększenie szansy na utrzymanie obecnych i pozyskanie nowych członków, pracowników i wolontariuszy Zwiększenie szansy na pozyskanie środków finansowych Zwiększenie szansy na efektywną współpracę w obrębie sektora Łatwiejszy dostęp do mediów Zaistnienie w świadomości środowisk opiniotwórczych oraz władzy – szansa na budowanie partnerstwa Ukazanie wartości inicjatyw obywatelskich
Grupy docelowe Klienci – aktualni i potencjalni – osoby i organizacje Sektor pozarządowy – inne organizacje Sponsorzy – istniejący i potencjalni – grantodawcy, administracja publiczna, przedsiębiorcy, darczyńcy prywatni Mass-media – zależne od zakresu podejmowanych działań Władza – wszystkie szczeble administracji – organy prawodawcze i wykonawcze Społeczność lokalna Środowiska opiniotwórcze Opinia publiczna Opinia wewnętrzna (członkowie, pracownicy, wolontariusze)
Działania PR wobec klientów Spotkania Dni otwarte Mailingi Inicjowanie działań grup samopomocowych
Działania PR wobec innych organizacji Spotkania Mailingi Inicjowanie i podejmowanie współpracy Szkolenia
Działania PR wobec sponsorów Prezentacja Podziękowania Rozliczenia dotacji Zaproszenia
Działania PR wobec mediów Materiały prasowe Organizowanie spotkań, konferencji prasowych Aranżowanie wywiadów Inspirowanie tematów artykułów Odpowiadanie na pytania
Narzędzia PR Materiały informacyjno – promocyjne Kontakty bezpośrednie Kontakty z mediami
Materiały informacyjno-promocyjne Ulotka, broszura, folder etc. Prezentacja Oferta szkoleniowa Informacja na stronie internetowej Publikacje Kaseta VHS, płyta DVD etc. Mailing
Kontakty bezpośrednie Spotkania informacyjne Spotkania prezentacje Seminaria, konferencje Grupy dyskusyjne Dni otwarte
Kontakty z mediami Inspirowanie tematów artykułów Materiały prasowe Wywiady Audycje Konferencje prasowe Briefingi Monitoring
Podstawowe elementy PR organizacji Logo – oddaje tożsamość organizacji i dobrze ją wyróżnia Druki, materiały informacyjne i reklamowe – spójna szata graficzna – wszystko stanowi całość pod względem formy i treści Współpraca z mediami – opracowany plan kontaktów z mediami, lista regularnie współpracujących dziennikarzy Imprezy specjalne – stały program imprez o charakterze lub z elementami PR Grupy docelowe – kilka wybranych, dobrze zidentyfikowanych grup, na których skupia się większość wysiłków PR Kwalifikacje i doświadczenie osób odpowiedzialnych za PR – profesjonalizm Program PR – całość zaplanowanych działań
Komunikat prasowy - charakterystyka Nadawca – logo i pełna nazwa organizacji – papier firmowy Data Tytuł – możliwie najkrótszy, informacyjny a zarazem atrakcyjny Informacja – aktualna, zwarta, podająca fakty i ewentualnie krótki komentarz do nich Notka o organizacji – krótka informacja przedstawiająca główne obszary działania autora komunikatu Informacja o osobie do kontaktu – w celu uzyskania dodatkowych informacji. Osoba ta musi być dostępna dla dziennikarzy w momencie otrzymania od nich komunikatu
Komunikat prasowy - konstrukcja Zbudowany na zasadzie odwróconej piramidy: Pierwsze akapity zawierają odpowiedzi na pytania: kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego i jak. Kolejne akapity stanowią rozwinięci treści i zawierają: kontekst opisywanej sprawy, cytaty, informacje statystyczne, biograficzne etc. Należy pamiętać o stosowaniu podtytułów i używaniu krótkich zdań. Cechą charakterystyczną komunikatu prasowego jest zwięzłość.
Dziennikarzowi potrzeba Czegoś nowego Czegoś, co można pokazać (sfotografować) Czegoś dotyczącego wielu osób Czegoś o kolorycie lokalnym Czegoś niezwykłego, oryginalnego Czegoś dotyczącego znanej osobistości lub z nią związanego Czegoś wiążącego się z konfliktem Czegoś, co przychodzi w odpowiednim czasie
Struktura zespołu promocji Na przykładzie Zespołu Promocji i Informacji Hufca ZHP Ziemi Mikołowskiej
Portal ludzi zaangażowanych społecznie WWW.SPOLECZNICY.PL Portal ludzi zaangażowanych społecznie
WWW.SPOLECZNICY.PL Celem projektu jest włączenie młodzieży w naszym regionie w tworzenie lokalnego portalu internetowego W ramach projektu młodzież zapozna się z działalnością i rolą organizacji pozarządowych w powiecie Utworzony zostanie i przeszkolony zespół młodych dziennikarzy
WWW.SPOLECZNICY.PL Przewidujemy utworzenie następujących działów: Organizacje Pozarządowe Kultura Gospodarka Samorząd Pomoc Społeczna
Kontakt Centrum Społecznego Rozwoju ul. Kościelna 4a, 43-170 Łaziska Górne Tel./Fax.: (32) 738 90 27 Kom.: +48 501 652 157 E-mail: biuro@csr.biz.pl http://www.csr.biz.pl
Centrum Społecznego Rozwoju Jesteśmy grupą młodych, aktywnych ludzi, których połączyła wspólna idea. Tworzymy organizację typu non - profit, składającą się ze studentów i absolwentów różnych kierunków, których wyróżnia interdyscyplinarność w podejściu zarówno do problemów społecznych, jak i do biznesu oraz zaangażowanie w rozwój naszego regionu. Łączymy zarządzanie, psychologię, public relations, marketing i ekonomię w jedno eklektyczne podejście do rozwiązywania problemów. Naszą maksymą nie jest maksymalizacja zysku lecz maksymalizacja oddziaływania.
Centrum Społecznego Rozwoju Centrum Społecznego Rozwoju realizuje projekty związane z biznesem, edukacją, kulturą oraz pomocą społeczną i psychologiczną. Odbywa się to w ramach projektów: Silesia Consulting Group http://consulting.csr.biz.pl consulting@csr.biz.pl Klub Pomocy Koleżeńskiej „Praca” http://www.klub-praca.w.pl klub_praca@op.pl Młodzieżowy Klub Filmowy http://www.csr.biz.pl -> projekty -> mkf mkf_laziska@interia.pl