Priorytet 3. Rozwijanie umiejętności wspierających proces adaptacji do zmian społecznych i cywilizacyjnych. mgr Anna Głowacka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
w nowej podstawie programowej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PROFILAKTYKA.
RZĄDOWY PROGRAM NA LATA „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
RADA SZKOLENIOWA DNIA
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Doskonalenie nauczycieli granty
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Priorytet 3. Rozwijanie umiejętności wspierających proces adaptacji do zmian społecznych i cywilizacyjnych. mgr Anna Głowacka

Uzasadnienie wyboru priorytetu Dzieci i młodzież są uważani przez organizacje międzynarodowe (WHO, UNICEF) za grupę ryzyka w zakresie zagrożeń zdrowia psychospołecznego, wymagającą wsparcia ze strony osób dorosłych.   Jest to szczególnie istotne w okresie przemian społecznych i ekonomicznych, które wpływają na sytuację wielu polskich rodzin, a pośrednio na kondycję społeczną i psychiczną młodych ludzi.

Uzasadnienie wyboru priorytetu c.d. Zagrożenia szeroko rozumianego zdrowia dzieci i młodzieży wiążą się ze wzrostem niepewności co do przyszłości, zmniejszaniem wpływu rodziny przy opóźnianiu wieku zawierania małżeństw, wzrostem podaży substancji psychoaktywnych, migracją ludności, rozwojem postaw rywalizacyjnych, konsumpcyjnych, przenoszeniem się wzorów postaw, zachowań, dążeń i potrzeb między kulturami, zmianami aspiracji młodych ludzi, narastaniem poczucia nierówności społecznych, itd.

Uzasadnienie wyboru priorytetu c.d. Efektem tego jest wzrost zachowań ryzykownych, różnorodnych dolegliwości, niekorzystnych stanów emocjonalnych.

Priorytet 3. Szczególne objawy świadczące o pogarszaniu się kondycji psychicznej młodzieży to: zwiększenie się liczby samobójstw, zmiany w samopoczuciu psychicznym, zwiększenie odsetka nastolatków niezadowolonych ze swojego obecnego życia, nie wierzących we własne siły, często odczuwających samotność, używanie substancji psychoaktywnych, agresja i przemoc.   Tworzy to syndrom trudności dorastania we współczesnym świecie.

Priorytet 3. Tendencje do zachowań ryzykownych wykazują osoby nie posiadające umiejętności prawidłowego radzenia sobie z napotykanymi trudnościami życiowymi, nie mające dostatecznego oparcia w rodzinie w sobie samych. Badania (UW, ESPAD) świadczą o konieczności prowadzenia takiej edukacji, która zaspokajała by potrzeby psychiczne młodych ludzi.

Priorytet 3. Szkoła, jako drugie po rodzinie podstawowe środowisko wychowawcze, ma największą szansę wyrównywania szans życiowych młodych ludzi i wspierania ich w rozwoju. Jedynie systematyczne oddziaływania, pozwalające nabyć podstawowe umiejętności życiowe, dają szansę młodemu pokoleniu na prawidłowy rozwój psychiczny i emocjonalny, lepsze radzenie sobie z wyzwaniami współczesnego świata i poprawy jakości życia.

Priorytet 3. Oddziaływania nastawione na kształtowanie umiejętności życiowych nie są koncepcją nową. Są one elementem wielu programów profilaktycznych, podstawą pracy specjalistycznych placówek i poradni o charakterze profilaktyczno-terapeutycznym.   Jednak nie zapewniają one ciągłości oddziaływań….

Różnice w podejściu obserwowanym w programach profilaktycznych a edukacji ukierunkowanej na rozwijanie umiejętności życiowych   Programy profilaktyczne Edukacja ukierunkowana na rozwijanie umiejętności życiowych Rodzaj umiejętności Nacisk na umiejętności opierania się i odmawiania Uwzględnienie wielu umiejętności w zależności od wieku i potrzeb uczniów Kontekst Nacisk na zapobieganie zachowaniom problemowym 1.Szeroki kontekst -wspieranie zadań rozwojowych i zaspokajanie potrzeb młodzieży -ułatwienie radzenia sobie z trudnościami -zapobieganie zachowaniom problemowym 2.Powiązanie z programem dydaktycznym i wychowawczym szkoły Adresaci Wybrane grupy wiekowe o największym ryzyku rozwoju zachowań problemowych Cała populacja Wykonawcy Specjaliści z zewnątrz lub przeszkoleni nauczyciele Nauczyciele różnych przedmiotów Czas trwania interwencji i jej powtarzalność Krótkie okresy realizacji programu, zwykle bez kontynuacji w dalszych latach Długotrwałe oddziaływania na kolejnych etapach edukacji – programy „spiralne”

Priorytet 3. Jedną z inicjatyw WHO i UNICEF, która wychodzi naprzeciw potrzebom młodych ludzi jest propozycja wprowadzania do szkół podejścia ukierunkowanego na rozwijanie umiejętności życiowych (life skills), nierozłącznie zintegrowanego z nauczaniem wszystkich przedmiotów w szkole, poprzedzonego diagnozą potrzeb w zakresie umiejętności, zależnych od okresu w jakim uczniowie się znajdują.

Priorytet 3. Należą do nich umiejętności interpersonalne, budowanie samoświadomości, budowanie własnego systemu wartości, umiejętność podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, radzenia sobie ze stresem, kontrola złości itd.

Priorytet 3. Kształtowanie umiejętności życiowych polega na uczeniu ich, tworzeniu warunków do praktykowania i ćwiczenia oraz wspieraniu ludzi w podejmowaniu odpowiedzialności za podejmowane działania.

Priorytet 3. Głównym celem wdrożenia tego podejścia do systemu edukacji jest kształtowanie zachowań społecznie akceptowanych, aby zapobiec pogarszaniu się stanu psychicznego, odporności młodych ludzi, co w następstwie może przyczynić się do eliminowania zachowań ryzykownych.   Wdrażanie tych umiejętności powinno się rozpoczynać stopniowo, kolejno rozszerzając przez cały okres nauki dziecka.

Priorytet 3. Bardzo ważne jest także przyjęcie założenia, że równolegle z działaniami wobec uczniów, należy pracować z ich rodzicami, traktując ich aktywny udział jako kluczowy w procesie kształtowania umiejętności życiowych.

Priorytet 3. Serdecznie dziękuję.