Zarządzanie karierami zawodowymi

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Analiza ryzyka projektu
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
FUNKCJA PERSONALNA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Zarządzanie karierami zawodowymi
Zarządzanie projektami
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Organizacja i zarządzanie firmą
Dobrostan w pracy.
Lider- Przywódca.
Rynek usług medycznych
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Szkolenia, Coaching, PR.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Pozycja lidera – kierowanie
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Wprowadzenie teoretyczne
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Czynniki strukturotwórcze
Profiler™ Podstawowe informacje Dr Paweł Wójcik Sylwia Pawłowska Sierpień 2016.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
MARKETING INTERNETOWY
Raport po ocenie 360° - fragment
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Zapis prezentacji:

Zarządzanie karierami zawodowymi Wykład 5

Kształtowanie karier przedsiębiorcy i menedżera

Profil kompetencji menedżera umiejętności osobiste (intrapersonalne) umiejętności interpersonalne

Umiejętności osobiste rozwijanie samoświadomości, polegające na doskonaleniu własnej świadomości, diagnozowaniu swoich mocnych i słabych stron, zdolności określania oraz precyzowania własnych wartości i priorytetów zdolność kierowania stresem umiejętność twórczego rozwiązywania problemów

Umiejętności interpersonalne ustanawianie wspierającej komunikacji, której warunkiem jest słuchanie, empatia i wspieranie zdobywanie władzy i wpływu, opierające się na identyfikacji źródeł władzy, wykorzystanie władzy jako czynnika wpływu na innych, właściwym i nienadużywającym wykorzystaniu władzy

zwiększanie motywacji podwładnych i motywowanie innych, poprzez identyfikację potrzeb i oczekiwań podwładnych, nagradzanie skuteczności działań, ustalenie standardów dla wykonywanych zadań oraz skuteczne delegowanie kierowanie konfliktami usprawnianie grupowego podejmowania decyzji – umiejętność prowadzenia zebrań, korzystania z technik grupowego podejmowania decyzji, unikania błędów związanych ze źle prowadzonymi spotkaniami

Typy przywództwa Przywództwo transakcyjne Przywództwo transformacyjne

Przywództwo transakcyjne zarządzający wzmacnia motywację podwładnych poprzez transakcje – odwołuje się do tego, co się podwładnym opłaca i w zamian za wysiłek oferuje im cenne nagrody, takie jak pieniądze czy status przywódca transakcyjny dąży do osiągnięcia jak najwyższej sprawności operatywnej i taktycznej w obszarze jego oddziaływania, poprzez stosowanie kombinacji władzy formalnej i nieformalnego wpływu rozpoznaje, modyfikuje i spełnia potrzeby podwładnych oraz reaguje na zmieniające się sytuacje

Przywództwo transformacyjne przywództwo transformacyjne angażuje całą osobę pracownika w celu zaspokojenia jego potrzeb wyższego rzędu ten rodzaj kreowania relacji przełożony-podwładny to przywództwo wykraczające poza zwykłe oczekiwania, przekazujące poczucie posłannictwa (misji), stymulujące proces uczenia się, inspirujące nowe sposoby myślenia

Umiejętności przywódcy transformacyjnego: indywidualne traktowanie – przywódca przejawia zainteresowanie osobistym i zawodowym rozwojem członków zespołu; świadomy potrzeb swoich podwładnych motywuje ich i stwarza okoliczności dla uczenia się stymulacja intelektualna – przywódca pobudza członków zespołu do myślenia, wykorzystywania wyobraźni, kwestionowania przyjętych założeń i uznanych, sprawdzonych i wypróbowanych metod działania inspirujące motywowanie – przywódca roztacza optymistyczną i realistyczną zarazem wizję przyszłości, a następnie zachęca podwładnych, by zwiększyli swoje oczekiwania i wysiłek wkładany w urzeczywistnienie tego celu wyidealizowany przykład – przywódca jest modelem roli

Programy szkolenia umiejętności kierowniczych Świadomość wyzwań Antycypacja Działanie Koordynacja Ocena

1. Świadomość wyzwań oparcie się na świadomości wyzwań zewnętrznych, okazji dodatkowych zysków, nowych możliwości strategicznych; wykorzystanie nowych tendencji w biznesie i myśli wybitnych teoretyków zarządzania

2. Antycypacja programy przywódcze akcentują przyszłość, uczestnicy rozważają potencjalne wyzwania lub następstwa zarysowujących się nowych technologii; przykład: Merlin Process (Johnson & Johnson) – menedżerowie wyobrażają sobie przedsiębiorstwo za 10 lat i opisują jego cechy, które są niezbędne do pełnego sukcesu; antycypacja może obejmować również zestawienie listy umiejętności, które będą potrzebne w nadchodzących latach

3. Działanie celem najlepszych programów doskonalenia umiejętności kierowniczych są działania, a nie przekazywanie wiedzy; uczestnicy spotkań omawiają realne problemy przedsiębiorstwa i szukają najlepszych rozwiązań; odkrycie tych rozwiązań jest zadaniem uczestników, którzy oprócz doskonalenia własnych umiejętności zapewniają od razu korzyści przedsiębiorstwu

4. Koordynacja najlepsze przedsiębiorstwa starają się koordynować doskonalenie umiejętności przywódczych z funkcjonowaniem swoich głównych działów; często łączą edukację na wyższych szczeblach z formalnym planowaniem awansów na kluczowe stanowiska

5. Ocena najlepsze przedsiębiorstwa zawsze oceniają wpływ kursów doskonalenia umiejętności kierowniczych na swoją działalność; zwykle biorą przy tym pod uwagę reakcje uczestników, przekazaną im wiedzę, zmiany ich postaw, wyniki ich jednostek biznesu; oceny powstają przy udziale uczestników, menedżerów działu personalnego, konsultantów, menedżerów działu finansowego

Kompetencje menedżera przyszłości konieczność myślenia globalnego rosnąca świadomość praw klienta konieczność podnoszenia rentowności przez rozwój konieczność zaakceptowania nieuchronności zmiany imperatyw przyspieszonego rozwoju organizacji opartej na wiedzy

1. Konieczność myślenia globalnego konieczność przewidywania wpływu decyzji i działań ekonomicznych w skali globalnej na działania konkretnej firmy umiejętność komunikowania się na skalę globalną poszukiwanie szans w skali globalnej

2. Rosnąca świadomość praw klienta wysokie parametry techniczno-technologiczne produktu dogodna dystrybucja konkurencyjna cena gotowość do utrzymywania kontaktu z klientem szybka reakcja wysoki poziom kultury obsługi połączony z wysokimi kompetencjami pracowników obsługi właściwe nastawienie wobec pracowników (marketing personalny) generuje właściwe relacje z klientami zewnętrznymi

3. Konieczność podnoszenia rentowności przez rozwój wywieranie wpływu na klientów i skłanianie ich do zakupu większej ilości produktów pełne wykorzystanie produktów kluczowych i tworzenie nowych produktów, co oznacza dla firmy generowanie dochodów tworzenie warunków dla samorozwoju pracowników, do realizacji ich indywidualnych potrzeb, do odpowiedzialności za dokonywane wybory pod wpływem menedżera-przywódcy, pracownicy zachowują się w sposób pożądany, zgodny z realizowaną strategią, rozwijając przy tym swoją osobowość i poczucie własnej wartości

4. Konieczność zaakceptowania nieuchronności zmiany menedżer i jego podwładni muszą być otwarci na zmiany, ale decydując się na nie powinni zawsze uwzględniać potrzeby i możliwości organizacji oraz cel, który ta organizacja chce zrealizować umiejętność przekonania pracowników do konieczności dokonania zmiany stworzenie i komunikowanie wizji zmiany stworzenie zaufania pracowników wobec kierownictwa, w tym zwłaszcza lidera zmiany usunięcie przeszkód w realizacji wizji (np. stare zasady wynagradzania, sztywna struktura, itp.) systematyczność i długookresowość działania kształtowane kultury organizacyjnej przychylnej zmianom

5. Imperatyw przyspieszonego rozwoju organizacji opartej na wiedzy zasoby wiedzy i kapitał intelektualny decydują o szybkości procesów dostosowawczych wewnątrz organizacji w odpowiedzi na zmiany otoczenia zdolności innowacyjne organizacji są zależnie od efektywności tworzenia wiedzy wypracowanie w firmie standardów dzielenia się wiedzą stworzenie mechanizmów wykorzystywania wiedzy organizacyjnej w procesie podejmowania decyzji zapewnienie autonomii jednostek i zespołów w tworzeniu wiedzy

otwarcie organizacji na sygnały płynące z rynku równy dostęp ogółu pracowników do informacji budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej rozwojowi pracowników wysoka tolerancja niepewności, akceptowanie różnorodności, wzrost emancypacji pracowników, heterogenizacja kultury, kształtowanie wartości etycznych

Antykwalifikacje kierownicze w zakresie funkcjonowania interpersonalnego związane z niedostatkiem samokontroli emocjonalnej wynikające z osobowości kierownika

Antykwalifikacje kierownicze w zakresie funkcjonowania interpersonalnego: brak skłonności do kooperacji wynikający z wrogiego stosunku wobec innych ludzi schizotymia – kompletny brak umiejętności nawiązywania i podtrzymywania przyjaznych relacji międzyludzkich pedanteria – małostkowość i przesadny formalizm, bezduszne czepianie się szczegółów mało istotnych przy podejmowaniu działania

zapędy dyktatorskie i autorytaryzm – bezwzględne tępienie u innych przejawów indywidualności, odmiennych poglądów oraz racji czy chęci krytyki istniejącej rzeczywistości i obowiązujących w niej norm i wartości eksploatatorskie podejście do ludzi – wykorzystywanie innych bez względu na ponoszoną przez nich cenę, bez gotowości do wzajemności, a więc uwzględniania w planowanych działaniach możliwości realizacji ich osobistych potrzeb i oczekiwań

Antykwalifikacje kierownicze związane z niedostatkiem samokontroli emocjonalnej: afektacja – skłonność do reagowania emocjonalnego o silnym natężeniu organicznym, przeżyciowym i ekspresyjnym łatwość irytowania się chwiejność emocjonalna

Antykwalifikacje kierownicze wynikające z osobowości kierownika: egocentryzm – skoncentrowanie na sobie, skłonność do przesadnego dbania o osobiste interesy i potrzeby narcyzm – przesadne poczucie własnej ważności i wyjątkowości, połączone z ekshibicjonistyczną potrzebą stałego budzenia uwagi i podziwu dogmatyzm (zamkniętość poznawcza) – tendencja do trwania przy swoich postawach i poglądach pomimo ich jawnej niesłuszności i nietrafności

stereotypowość myślenia o świecie – czarno-biała poznawcza reprezentacja rzeczywistości oraz zero-jedynkowy, upraszczający sposób kodowania w umyśle napływających informacji niska odporność na stres i sytuacje trudne niska samoakceptacja – zbyt duża rozbieżność między ja realnym (swoim widzeniem siebie) a ja idealnym (pożądanym obrazem samego siebie)

poczucie alienacji – doznawanie samowyobcowania (nie bycia właścicielem samego siebie) wraz z przeświadczeniem o zablokowaniu możliwości samorealizacji w otaczającej rzeczywistości obniżony potencjał intelektualny – upośledzający proces uczenia się i myślenie koncepcyjne

Starzenie się kwalifikacji kierowniczych: ludzie stają się niekompetentni na swoich stanowiskach, gdyż wymagania związane z tymi stanowiskami, technologie, informacje, itd. rozwijają się znacznie szybciej niż człowiek jest w stanie dostosować się do tych zmian – tzw. prawo Paula

Przyczyny dezaktualizacji kwalifikacji kierowniczych: intraindywidualne wewnątrzorganizacyjne zewnątrzorganizacyjne

Przyczyny intraindywidualne wzrastający wiek, obniżający się wigor, poczucie sprawności psychofizycznej nasilające się zaburzenia emocjonalne opór wobec innowacji spadek poziomu motywacji przeżywanie długotrwałych stresów, odczuwanie narastającego wypalenia zawodowego, emocjonalnego zmęczenia wykonywaną pracą nadużywanie alkoholu, wspomaganie się narkotykami pogłębianie się nawyków pracy i rutyna

Przyczyny wewnątrzorganizacyjne daleko idąca specjalizacja w podziale zadań błędne decyzje kadrowe związane z obsadzaniem stanowisk (szczebel niekompetencji) niewystarczające informowanie o celach i ideach, a także o ocenach wyników pracy konfliktowość odgrywanych ról organizacyjnych sztywne zasady emerytalne niewłaściwy styl kierowania stosowany przez przełożonych cykl życia firmy (inercja)

Przyczyny zewnątrzorganizacyjne nagłe zmiany w preferencjach klientów wrogie zachowania dotychczasowych kooperantów lub groźba ich upadłości burzliwy rozwój konkurencji radykalne zmiany polityczno-społeczne

Dziękuję za uwagę