Metoda projektu w praktyce szkolnej Dorota Kulesza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
ZESPOŁOWY PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum i ich rozwój metodą projektów mgr Kamila Dębińska Uniwersytet Szczeciński.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
„Kompetencje zawodowe”
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekty zrealizowane w ZS1
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Metoda projektu w praktyce szkolnej Dorota Kulesza Ogólnopolska konferencja tematyczna Programu eTwinning dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie Warszawa, 18 marca 2011 r. Ośrodek Rozwoju Edukacji

„Walutą XXI wieku będą pomysły” /P.Drucker/

Metoda projektu jest jedną z aktywizujących metod kształcenia lub – szerzej – strategią dydaktyczną Metody aktywizujące to metody nauczania zwiększające czynny udział uczących się w zajęciach dydaktycznych *

z zastosowaniem różnorodnych metod Projekt edukacyjny* zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod * definicja projektu z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 156, poz.1046)

Projekt jako realizacja konkretnego działania Dotychczas prowadzone w szkołach projekty były skoncentrowane na realizacji konkretnego działania. Na przykład uczniowie poszukiwali informacji o historii budynku szkolnego, a następnie, wykorzystując znalezione fakty, relacje i zdjęcia, przygotowywali wystawę prezentującą wyniki ich pracy.

Projekt poprzez rozwiązywanie problemu Uczenie metodą projektu ze strategią PBL (ang. Problem Based Learning) otwiera pytanie poznawcze skierowane do uczniów wymagające od nich zgłębienia kluczowych dla danej dziedziny pojęć i zagadnień, a na koniec zaobserwowania ich w otaczającym świecie. Sprawia to, że uczniowie „uczą się, jak się uczyć” oraz współpracują w zespołach, poszukując rozwiązania problemów, z którymi stykają się w świecie pozaszkolnym. Problemy te mają zaciekawić uczniów i zaangażować ich w działalność poznawczą.

Projekt poprzez rozwiązywanie problemu Podejście to jest bliskie definicji gimnazjalnego projektu edukacyjnego zawartej w rozporządzeniu. Uczniowie poszukają odpowiedzi na pytania: „Dlaczego w XIX wieku w tym miejscu wybudowano szkolę?” lub „Co nasza miejscowość zyskała dzięki powstaniu szkoły?”.

Dlaczego projekt edukacyjny? Argumenty za… Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce. PISA, MEN,2006 „Zaciekawienie i nauczenie zadawania pytań jest najprostszą drogą rozwoju[…] sposoby postępowania i rozumowania budują trwały fundament wiedzy.”  

Dlaczego projekt edukacyjny? Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, integracji społecznej i zatrudnienia oraz bycia aktywnym obywatelem. W Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie(2006/962/WE) Parlament Europejski i Rada zalecają państwom członkowskim UE rozwijanie oferty kompetencji kluczowych dla wszystkich w ramach ich strategii uczenia się przez całe życie. Kompetencje kluczowe są definiowane w tym dokumencie jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji: porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna. Zgodnie z wytycznymi Strategii Lizbońskiej, przedsiębiorczość i innowacyjność jest postrzegana jako nowa kompetencja kluczowa, która według Komisji Europejskiej powinna być kształtowana na wszystkich szczeblach kształcenia i wpisywać się w ideę ”uczenia się przez całe życie”.

Dlaczego projekt edukacyjny? Zmieniające się społeczeństwa, nowe wyzwania stojące przed człowiekiem, inne od dotychczasowych wymagają zdecydowanie nowego podejścia do celów i zadań edukacji – edukacji na miarę XXI wieku. Zdaniem P.F. Druckera edukacja w społeczeństwie wiedzy powinna między innymi zapewnić każdemu podstawowe umiejętności, które umożliwią uczenie się przez całe życie oraz pobudzą motywację i ukształtują nawyk nieustannego uczenia się, gdyż w nowoczesnym społeczeństwie ludzie muszą przede wszystkim nauczyć się jak się uczyć.

Dlaczego projekt edukacyjny? USA, Japonia, Szwecja, Finlandia… najlepsze wyniki kształconych umiejętności najwięcej ZAREJESTROWANYCH patentów, wynalazków, odkryć… metoda projektu + praca zespołowa + samoocena Polska – „diamenty” bez oszlifowania…

Dlaczego projekt edukacyjny? Zgodnie z zapisami nowej podstawy programowej celem kształcenia ogólnego w gimnazjum jest: przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk; zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Dlaczego projekt edukacyjny? Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w gimnazjum należą między innymi: myślenie naukowe – umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa; umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie; umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno -komunikacyjnymi; umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji; umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się; umiejętność pracy zespołowej.

Zakres tematyczny projektu Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

Projekt edukacyjny „Kaszubi, Ślązacy, Górale”

Projekt edukacyjny „A to Polska właśnie!”

Projekt edukacyjny „A to Polska właśnie!”

Projekt międzynarodowy: szwedzkie Enkoping i polskie Niepołomice /2008/

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008 Barbara Nowak, Jarosław Rusek Gunilla Marsäter Nauczyciele / Teachers

Zabierzów Bocheński 2.04.2008 Nauczyciele / Teachers Ulrika Beijer Ewa Fijał

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008 Dinner… 

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Zabierzów Bocheński 2.04.2008

Wykonanie zaplanowanych działań Dlaczego taki właśnie projekt robimy? Co dobrego przyniesie jego realizacja? Kto i jak z niego skorzysta? W jaki sposób będziemy pracować? Jak się zorganizujemy? Kto jest odpowiedzialny za realizację poszczególnych zadań? W jakim czasie będzie realizowany i kiedy możemy się spodziewać rezultatów? Kto może nam pomóc? Jakie zewnętrzne warunki muszą być spełnione? Jakie trudności możemy napotkać? Jakie są ewentualne koszty realizacji?  

Wykonanie zaplanowanych działań Projekt edukacyjny „Kapliczki”

Projekt: „Oswoić przestrzeń”

Projekt „Rozwiń skrzydła”

Zimowe Ptakoliczenie 2011

Zadania szkoły związane z realizacją projektu: Obecnie… Zadania szkoły związane z realizacją projektu: Dyrektor i Rada Pedagogiczna powinni podjąć wiążące decyzje na temat organizacji prac nad projektami edukacyjnymi w zakresie: terminu wykonywania tych projektów; czasu realizacji projektów; ich rodzaju; treści programowych, jakie będą obejmować; opieki nad zespołami uczniowskimi (wychowawcy klas, nauczyciele wybranych przedmiotów); ewentualnego zaangażowania innych nauczycieli np. w formie uczestniczenia w konsultacjach z uczniami; formy ,terminu i czasu prezentacji; dokumentowania wykonanego projektu.