Selektywna zbiórka odpadów w przepisach prawnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin
Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Podstawy prawne gospodarowania odpadami na terenie związku gmin
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Politechnika Krakowska
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Regulamin utrzymania czystości i porządku w zakresie gospodarowania
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
System gospodarowania odpadami komunalnymi Rola i miejsce zakładów komunalnych i spółek gminnych w nowym systemie gospodarki odpadami.
Najważniejsze zmiany legislacyjne dla rozwoju obszarów wiejskich Warszawa, 21 września 2010 r. Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Ministerstwo Środowiska.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
Alina Kubiak Dariusz Dzionek
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
Segreguj odpady według nowej zasady
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
1.Cel i podstawa prawna sporządzenia analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy Bestwina.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Gmina Walim P UNKT S ELEKTYWNEJ Z BIÓRKI O DPADÓW K OMUNALNYCH W JUGOWICACH.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
1 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Zapis prezentacji:

Selektywna zbiórka odpadów w przepisach prawnych Bolesław Maksymowicz PAŃSTWOWA RADA OCHRONY ŚRODOWISKA Bielawy, 7 czerwiec 2010 r.

Dyrektywa 2008/98/WE: „Selektywna zbiórka oznacza zbiórkę, w ramach której dany strumień odpadów obejmuje jedynie odpady jednego rodzaju i o tym samym charakterze w celu ułatwienia specyficznego przetwarzania”.

Dyrektywa 2008/98/WE: wskazuje na rosnącą rolę selektywnego zbierania odpadów komunalnych i zobowiązuje państwa członkowskie UE:  do podejmowania środków na rzecz promowa-nia wysokiej jakości recyklingu i wszędzie tam, gdzie jest to stosowne i możliwe z techniczne-go, środowiskowego i gospodarczego punktu widzenia, przyjmowania w tym celu systemu selektywnej zbiórki, tak aby spełnić niezbędne normy jakości dla właściwych sektorów recy-klingu; do 2015 r. selektywna zbiórka odpadów będzie obowiązywać przynajmniej w odnie-sieniu do: papieru, metalu, plastiku i szkła,  do przyjmowania wszelkich niezbędnych środków tak, aby do 2020 roku zwiększyć wagowo do minimum 50 % ponownego wykorzystanie i recykling materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, plastik i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości innego pochodzenia, pod warunkiem że te strumienie odpadów są podobne do odpadów z gospodarstw domowych.

Dyrektywa 2008/98/WE: do przyjmowania wszelkich niezbędnych środ-ków tak, aby do 2020 roku zwiększyć wagowo do minimum 50% ponowne wykorzystanie i recykling materiałów odpadowych: ― przynajmniej takich jak papier, metal, plastik i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości innego pochodzenia, ― pod warunkiem że te strumienie odpadów są podobne do odpadów z gospodarstw domowych.

Ustawa o odpadach:  zbieranie odpadów rozumie jako każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowa-nie odpadów, które ma na celu przygotowa-nie ich do transportu do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania,  wprowadza jako zasadę zbierane odpadów w sposób selektywny i zobowiązuje podmiot prowadzący działalność w zakresie odbiera-nia odpadów komunalnych do ich selektyw-nego odbierania,  zakazuje zbierania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych poza miejscami ich wytwarzania,

Ustawa o odpadach:  do obowiązkowych zadań własnych gmin w gospodarce odpadami komunalnymi zalicza: ― zapewnianie objęcia wszystkich mieszkań-ców gminy zorganizowanym systemem odbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, ― stworzenie warunków funkcjonowania sys-temu selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych umożliwiających ograniczenie składowania odpadów ulega-jących biodegradacji, wydzielanie odpadów niebezpiecznych z odpadów komunalnych oraz osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowanioniowych,

Ustawa o odpadach: ― inicjowanie i ułatwianie tworzenia punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wskazywanie lokalizacji, w których mogą być prowadzone akcje odbierania zużytego sprzętu od mieszkań-ców gminy oraz podejmowanie działań informacyjnych i edukacyjnych,  zobowiązuje podmioty odbierające odpady komunalne do zorganizowania systemu selek-tywnego zbierania odpadów, a wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska  do nałoże-nia, w drodze decyzji, opłaty sankcyjnej za niezorganizowanie tego systemu (od 10 do 40 tys. zł.),

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje: 1) gminy ― do udostępnienia mieszkańcom na stronie internetowej oraz w sposób zwycza-jowo przyjęty informacji o znajdujących się na terenie gminy podmiotów (przedsiębior-ców) zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych, 2) radę gminy ― do uchwalenia, w formie aktu prawa miejscowego, regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, w który powinien określać:

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje: prowadzenie we wskazanym zakresie selektyw-nego zbierania i odbierania odpadów komunal-nych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii i zużytych akumulatorów oraz odpadów z remontów, rodzaje i minimalne pojemności urządzeń przez-naczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości w zależności od śred-niej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach oraz liczby osób korzystających z tych urządzeń,

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje : częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego, właścicieli nieruchomości ― do: wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpo-wiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, zbierania powstałych na terenie nierucho-mości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie,

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiazuje: pozbywania się zebranych na terenie nieru-chomości odpadów komunalnych na podsta-wie umowy zawartej z zakładem będącym gminną jednostką organizacyjną lub przed-siębiorcą posiadającym zezwolenie na pro-wadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieru-chomości (udokumentowanie wykonania tego obowiązku obejmuje okazanie umowy i dowodów płacenia za usługi), przy czym gmina ma uprawnienie do wykonania zastęp-czego wobec właścicieli nieruchomości nierealizujących tego obowiązku,

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje: radę gminy ― do określenia, w drodze uch-wały, górnej stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za odebranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie, przy czym : powinna stosować niższe stawki, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbiera-ne w sposób selektywny, może stosować zróżnicowane stawki w zależności od gęstości zaludnienia na danym obszarze gminy oraz odległości od miejsca unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje: przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, obejmujące niesegregowane odpady komunalne ― do:  odbierania wszystkich selektywnie zbiera-nych rodzajów odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektro-nicznego, zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych oraz odpadów z remontów,

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje: sporządzania i przekazywania do urzędu gminy, w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy, informacji dotyczącej: ― masy poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych z obszaru danej gminy, ― sposobów zagospodarowania tych odpadów, ― masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania, ― masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nieprzekazanych do składowa-nia i sposobów lub sposobu ich zagospoda-rowania.

Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców : w zakresie gospodarowania niektórymi odpa-dami oraz o opłacie produktowej stanowi: 1) 70% wpływów z tytułu opłaty produktowej od wprowadzenia na rynek krajowy produktów w opakowaniach (z tworzyw sztucznych, aluminium, stali, papieru i tektury, szkła gospodarczego poza ampułkami i drewna), gromadzonych na odrębnym rachunku bankowym NFOŚiGW, powinno być przekazy-wane (do dnia 31 maja oraz do dnia 30 listo-pada roku kalendarzowego następujęcego po roku, którego opłata dotyczy) wojewódz-kim funduszom ochrony środowiska i gospo-darki wodnej (WFOŚiGW);

Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców : 2) WFOŚiGW przekazują ww. środki gminom /związkom gmin (w terminach do dnia 30 czerwca oraz do dnia 15 grudnia), propor-cjonalnie do ilości odpadów opakowanio-wych przekazanych do odzysku i recyklingu, wykazanych w rocznych sprawozdaniach, które wójt, burmistrz, prezydent miasta (zarząd związku gmin) jest obowiązany do sporządzenia i przekazania marszałkowi województwa i WOŚiGW, właściwemu ze względu na siedzibę gminy (związku gmin), w terminie do dnia 15 lutego roku kalenda-rzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie,

Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców : 3) wymaga aby roczne sprawozdania zawierały informacje o: rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu, rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych przekazanych przez gminę (związek gmin) lub podmiot działający w ich imieniu do odzysku i recyklingu, wydatkach poniesionych na ww. działania;

Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców : 4) zobowiązuje WOŚiGW do przekazania minis-trowi właściwemu do spraw środowiska oraz NFOŚiGW zbiorczą informację o rodzaju i ilości odpadów opakowaniowych zebranych przez gminy na terenie danego województwa oraz przekazanych do odzysku i recyklingu, w terminie do dnia 31 marca roku kalenda-rzowego następującego po roku, którego dotyczy informacja, a w terminie do dnia 15 lipca i 31 grudnia – informacje o przekaza-nych gminom (związkom gmin) środkach pochodzących z opłat produktowych za opakowania.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie: 1) wskazuje sposób rozmieszczenia i rodzaje urządzeń służących do zbierania odpadów, 2) określa warunki dla miejsc przeznaczonych do gromadzenia odpadów w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i wielorodzinnej

Polskie normy: PN-M- 49010/1996, PN-M- 49011:1996, PN-EN840-1/1997, PN-EN840-2/1997, PN-M-49012 :1999, PN-EN840-3/1999, PN-EN840-4/1999, PN-EN840-5/1999, PN-EN840-6/1999, PN-EN12574-1/2002, PN-EN12574-2/2002, PN-EN12574-3/2002, EN 13071  określają wymagania stawiane pojemnikom do zbierania odpadów.

Gminy / Związki gmin: mają do zrealizowania zadanie wprowadzenia na swoim terenie systemu zbierania selektywnego odpadów komunalnych: 1) spełniającego wszystkie wymagania ww. przepisów prawa, 2) umożliwiającego osiągnięcie celów ekologicz-nych i efektów ekonomicznych. Bez międzygminnego (regionalnego) zakładu zagospodarowania odpadów komunalnych jest to zadanie niemożliwe do zrealizowania.

Związki komunalne gmin  związek posiada osobowość prawną i wyko-nuje zadania publiczne w imieniu własnym oraz na własną odpowiedzialność,  organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku, które w zakresie zadań zleconych związkowi wykonuje kompe-tencje przysługujące radzie gminy, dla które-go stosuje się odpowiednio przepisy dotyczą-ce rady gminy i którego uchwały są podejmo-wane bezwzględną większością głosów sta-tutowej liczby członków zgromadzenia,  do gospodarki finansowej związku stosuje się przepisy o gospodarce finansowej gmin, a plan finansowy ― uchwala jego zgromadzenie.

Dziękuję za uwagę