Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

Kącik Logopedyczny.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Czytanie ze zrozumieniem
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Dojrzałość szkolna dziecka
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
DOBRE PRAKTYKI PRACY Z UCZNIEM NA ZAJĘCIACH KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Podsumowanie z realizacji projektu
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Sprawozdanie z realizacji projektu „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III SP z gminy Charsznica” w szkole podstawowej im. Mikołaja.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
logopedyczny-prezentacja
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Dydaktyka ogólna.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Integracja sensoryczna
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Metoda Ruchu Rozwijającego
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
wzrokowo - przestrzenne
Logopedia w szkole.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Wady wymowy.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Charakterystyka metody Glenna Domana
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie CZYTANIE TO RADOŚĆ SP2 Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie

Czytanie i pisanie Biegłe czytanie i pisanie to czynności w pewnym zakresie zautomatyzowane- wykonywane bez myślenia o nich, bez świadomej kontroli. Kiedy piszemy usłyszane słowo nie zastanawiamy się jakie występują w nim dźwięki, jakie litery musimy wykreślić, i w jakiej kolejności. Przy czytaniu mówimy całe słowa i zdania patrząc na tekst i nie myślimy o głoskach oraz literach tworzących wyrazy, lecz o sensie wypowiadanych słów. Dla osiągnięcia pełnej sprawności czytania i pisania konieczne jest, by między spostrzeżeniami głosek i liter oraz ruchów ręki i narządów mowy wytworzyły się tak silne powiązania, jak w przypadku czynności nawykowych. Doświadczenia wykazują, że trudność wytworzenia takich powiązań jest głównym problemem dzieci dyslektycznych, zwłaszcza nadpobudliwych i niezrównoważonych emocjonalnie.

O czym należy pamiętać! Nie wszystkie dzieci – mimo dobrej sprawności intelektualnej, a niekiedy inteligencji powyżej ich wieku, a także różnych zainteresowań i zdolności- mogą nauczyć się czytać za pomocą powszechnie stosowanych w szkole metod. Jeżeli u dzieci nie stwierdza się wady wzroku i słuchu, ale zauważa się pewne opóźnienia rozwojowe w zakresie funkcji percepcyjno motorycznych ( zwłaszcza wzrokowej, słuchowej,ruchowej), mówimy , że mają specyficzne trudności w czytaniu.Zazwyczaj łączą się z nimi trudności w pisaniu – zarówno pod względem ortograficznym, jak i graficznym. Najogólniej mówiąc, specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu są spowodowane nieharmonijnym rozwojem funkcji psychoruchowych, opóźnieniem ich w stosunku do wieku i poziomu intelektualnego dziecka.

Czynniki wpływające na powodzenie terapii zaburzeń czytania i pisania Wiek dziecka (im dziecko młodsze, tym łatwiej i szybciej wyrównać deficyty rozwojowe i osiągnąć cel) Zakres i stopień głębokości zaburzeń (w przypadku dziecka z dyslekcją głęboką bardzo trudno o znaczące efekty terapii, szczególnie prowadzonej w grupie; dzieciom takim należałoby zapewnić zajęcia indywidualne). Motywacja (uporczywe trudności często zniechęcają dzieci do pracy i osłabiają ich motywację, a ta jest niezbędna w osiągnięciu sukcesu). Możliwości intelektualne dziecka. Współpraca terapeuty z innymi nauczycielami i rodzicami dziecka.

Jak pracować, żeby osiągnąć sukces Dziecko z trudnościami w pisaniu i czytaniu pozbawione sukcesów jest zazwyczaj zahamowane, zalęknione. Łatwo zniechęca się w pracy i unika podejmowania nowych zadań. Dlatego pomóżmy mu: Cieszymy się razem z dzieckiem z każdego nawet bardzo małego osiągnięcia w nauce, a także w innych dziedzinach. okazujemy dziecku serdeczność, wspieramy je psychicznie, zapewniamy poczucie pewności i bezpieczeństwa. Unikamy negatywnych ocen – one niczego nie rozwiązują, tylko pogłębiają poczucie mniejszej wartości.

Jakie etapy wyróżniamy w jednostce metodycznej zajęć korekcyjno - kompensacyjnych Zajęcia powinny być właściwie zaplanowane i prowadzone w sposób atrakcyjny, z wykorzystaniem różnych metod, form i środków dydaktycznych. Prawidłowo zaplanowana jednostka metodyczna powinna zawierać: Ćwiczenia na materiale nieliterowym, np.ćw. z zakresu percepcji wzrokowej i/lub percepcji słuchowej. Sprawdzenie stopnia opanowania poprzedniego materiału. Ćwiczenia stymulujące i usprawniające najgłębiej zaburzone funkcje i najsłabiej opanowane umiejętności dotyczące konkretnych problemów. Zajęcia w czytaniu i/lub pisaniu – wprowadzenie nowego materiału. Ćwiczenia odprężające relaksujące. Ćwiczenia końcowe o charakterze podsumowującym, będące sprawdzianem uzyskanych efektów z poprzednich ćwiczeń i aktualnych zajęć.

Istotnym czynnikiem mobilizującym dziecko jest stosowanie różnorodnych atrakcyjnych form zajęć Ćwiczenia można uatrakcyjnić nadając im charakter zabawowy: podając zadanie w formie zgadywanki, układanki, dobieranki, loteryjki. Te formy mogą przyjmować zajęcia z zakresu spostrzegania wzrokowego, analizy dźwiękowej wyrazów, zajęcia usprawniające czytanie. Prezentując zadania w formie zabawowej łatwo uzyskujemy pozytywny stosunek dziecka do zadania i dostatecznie silne zaangażowanie emocjonalne. Wymienione formy zabawowe mogą być wykorzystane na zajęciach indywidualnych i grupowych. W drugim przypadku mają charakter gier, w których dodatkowym czynnikiem mobilizującym jest wygrana – jako cel gry.Ten czynnik dodatkowo mobilizujący może wpływać destrukcyjnie na postępowanie dziecka w czasie ćwiczenia. Zbyt silna chęć wygrania zupełnie uniemożliwia dziecku koncentrację uwagi niezbędną do wykonania tego zadania. Można uniknąć tych negatywnych skutków gier, jeśli odpowiednio do potrzeb i sytuacji ustala się przebieg i zasady gry.

Przykładowe ćwiczenia Dobieranie par jednakowych liter. Segregowanie liter. Wyszukiwanie podanej litery w tekście. Układanie pociętych liter. Alfabet- układanka obrazkowo-literowa. Rozpoznawanie i nazywanie liter. Dobieranki obrazowo-literowe utrwalające znajomości liter. Tworzenie sylab dwuliterowych otwartych-podstawienie spółgłosek do stałej samogłoski, samogłosek do stałej spółgłoski. Rozpoznawanie i czytanie całych sylab dwuliterowych. Wysłuchiwanie samogłosek w sylabach dwuliterowych otwartych. Samodzielne tworzenie i pisanie sylab otwartych z wszystkimi samogłoskami. Czytanie w krótkich ekspozycjach i zapisywanie sylab. Czytanie sylab dwuliterowych i łączenie ich z podanymi słowami w nowe wyrazy za pomocą rebusów. itd..

Literatura T. Gąsowska, Z. Pietrzak- Stępkowska Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1994, WSiP. B.Zakrzewska , Moje dziecko źle czyta i pisze.Warszawa 1997, WSiP. B.Zakrzewska, Czytanie- to radość! Warszawa 1998, WSiP. E.Kujawa, M.Kurzyna, Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1996 WSiP

mgr ALINA TOKARSKA mgr KATARZYNA WYPPICH OPRACOWAŁA : mgr ALINA TOKARSKA mgr KATARZYNA WYPPICH