Perspektywa uczenia się przez całe życie poziom krajowy i regionalny 18 marca 2011
Zasady Polityki LLL Szerokie podejście do uczenia się Uczenie się dotyczy wszystkich Partnerstwo na rzecz LLL Otwarte podejście do kwalifikacji Ułatwienie dostępu do nowych ścieżek kariery Postawienie osoby w centrum polityki LLL Efektywne inwestowanie w uczenie się
Krajowa polityka na rzecz uczenia się przez całe życie Polega na promowaniu i wspieraniu dobrej jakości uczenia się w każdym wieku, w różnych formach i miejscach oraz na uznawanie efektów uczenia się w systemach kwalifikacji; Stawia osoby uczące się w centrum, a miara jej skuteczności są kompetencje i kwalifikacje osób – niezależnie od drogi na jakiej zostały osiągnięte; Realizowana jest na zasadzie partnerstwa rządu, samorządu terytorialnego, pracodawców, pracobiorców i organizacji obywatelskich. Polityka LLL jako zagadnienie horyzontalne, przekrojowe w stosunku d 9 krajowych strategii rozwoju
Krajowa polityka na rzecz uczenia się przez całe życie Perspektywa uczenia się przez całe życie Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki Strategia rozwoju kapitału ludzkiego Strategia rozwoju transportu Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko Sprawne państwo Strategia rozwoju kapitału społecznego Krajowa strategia rozwoju regionalnego Strategia Bezpieczeństwa Narodowego RP Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa
Diagnoza - uczenie się na różnych etapach życia Sukcesy edukacji formalnej: - obniżenie o ponad 30% liczby młodzieży z niskimi osiągnięciami w czytaniu (wg. badania PISA); - Obniżenie liczby osób w wieku przedwcześnie kończących naukę – do 5% (najlepiej w UE) - zwiększenie liczby osób w wieku z wykształceniem co najmniej zasadniczym lub średnim – 91, 3% (najlepiej w UE) -zwiększanie liczby absolwentów kierunków matematycznych, technicznych i przyrodniczych (+123%) Słabości wczesnego uczenia się, uczenia się dorosłych i efektów kształcenia: - Mała popularność i dostępność form opieki nad dziećmi 0-5 lat, zwłaszcza na wsiach (najgorsza sytuacja w UE) - Wysoki wskaźnik bezrobocia wśród absolwentów (do nawet 60% w przypadku absolwentów szkół zawodowych) - Niski poziom uczestnictwa w kształceniu i szkoleniu osób w wieku Najniższa w UE aktywność zawodowa (i edukacyjna) osób w wieku 55-64, w tym bardzo niski wiek wychodzenia z rynku pracy (58 lat)
Struktura wykształcenia mieszkańców Źródło: Opracowanie własne OBS na podstawie danych GUS, Bank Danych Lokalnych
* łącznie z liceami uzupełniającymi ** łącznie ze szkołami artystycznymi dającymi uprawnienia zawodowe i technikami uzupełniającymi *** kolorem zielonym oznaczono dodatnią zmianę pomiędzy jednym z drugim rokiem szkolnym Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS, Bank Danych Lokalnych 2006/2007 zmiana 2006/07 a 2007/ /2008 zmiana 2007/08 a 2008/ /2009 zmiana 2008/09 a 2009/ /2010 szkoły policealne305-15,1%2591,5%263-5,7%248 technika2064,4%215-2,8%209-1,9%205 licea profilowane99-13,1%86-20,9%68-39,7%41 licea ogólnokształcące2040,0%204-1,5%2010,5%202 zasadnicze zawodowe187-2,7%1820,0%1822,2%186 gimnazja7140,6%7181,7%7301,0%737 podstawowe1524-1,7%1498-0,5%1490-0,6%1481 Liczba szkół w Małopolsce (łącznie ze szkołami specjalnymi)
Kształcenie na poziomie wyższym Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych GUS, Bank Danych Lokalnych
Diagnoza - uczenie się na różnych etapach życia Sukcesy edukacji formalnej: - obniżenie o ponad 30% liczby młodzieży z niskimi osiągnięciami w czytaniu (wg. badania PISA); - Obniżenie liczby osób w wieku przedwcześnie kończących naukę – do 5% (najlepiej w UE) - zwiększenie liczby osób w wieku z wykształceniem co najmniej zasadniczym lub średnim – 91, 3% (najlepiej w UE) -zwiększanie liczby absolwentów kierunków matematycznych, technicznych i przyrodniczych (+123%) Słabości wczesnego uczenia się, uczenia się dorosłych i efektów kształcenia: - Mała popularność i dostępność form opieki nad dziećmi 0-5 lat, zwłaszcza na wsiach (najgorsza sytuacja w UE) - Wysoki wskaźnik bezrobocia wśród absolwentów (do nawet 60% w przypadku absolwentów szkół zawodowych) - Niski poziom uczestnictwa w kształceniu i szkoleniu osób w wieku Najniższa w UE aktywność zawodowa (i edukacyjna) osób w wieku 55-64, w tym bardzo niski wiek wychodzenia z rynku pracy (58 lat)
Różne podejścia… dotyczy osób, które: spełniły obowiązek szkolny do 24 roku życia uczęszczają do szkół dla dorosłych i innych palcówek systemu oświaty Kształcenie ustawiczne – perspektywa polska dotyczy osób, które: ukończyły kształcenie uprawniające do wejścia na rynek pracy są w wieku 25 –do co najmniej 65 uczą się w różnych formach i miejscach Uczenie się dorosłych - perspektywa europejska
Istotne różnice… Ok.12% dorosłych dokształca się Europa Wskaźnik uczestnictwa w kształceniu ustawicznym nie przekracza 5% Polska
Kształcenie osób dorosłych w Małopolsce… w szkołach dla dorosłych w Powiatowych Urzędach Pracy w instytucjach szkoleniowych
Cel strategiczny: dzieci i młodzież dobrze przygotowane do uczenia się przez całe życie oraz osoby dorosłe poszerzające i uzupełniające swoje kompetencje i kwalifikacje odpowiednio do stojących przed nimi wyzwań w życiu zawodowym, społecznym i osobistym 1.Kreatywność i innowacyjność osób 2.Przejrzysty i spójny krajowy system kwalifikacji 3.Różnorodna i dostępna oferta form wczesnej opieki i edukacji 4.Kształcenie i szkolenie dopasowanie do potrzeb gospodarki i zmian na rynku pracy 5.Środowisko pracy i zaangażowania społecznego sprzyjające upowszechnieniu uczenia się dorosłych
Kluczowe wskaźniki realizacji celów rok: Procent dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym od 4 roku życia do wieku obowiązkowego kształcenia - co najmniej 90% Procent młodzieży z niskimi osiągnięciami w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych – poniżej 15% Procent wcześnie porzucających naukę – 4,5 % Procent osób w wieku lat z wykształceniem wyższym lub różnorzędnym – 45% Procent dorosłych w wieku lat uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu – co najmniej 10%
Rekomendacje dla Małopolski … Samorządy powinny zapewnić trwałość działań i wysoką jakość w zakresie opieki przedszkolnej i wyrównywania szans edukacyjnych uczniów, poprzez wypracowanie rozwiązań wspierających placówki przedszkolne i szkolne po okresie gwarantowanego dofinansowania ze środków EFS Należy nadal rozwijać kompetencji kluczowych dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk powinien zostać położony na rozwój kompetencji matematycznych i naukowo-technicznych, a także naukę co najmniej dwóch języków obcych. Należy promować mobilności w zakresie kształcenia języków obcych co zagwarantuje praktyczny wymiar nauki. Konieczne jest podejmowanie działań zwiększających dostępność doradztwa edukacyjno- zawodowego dla młodzieży w wieku gimnazjalnym. Wczesna diagnoza kompetencji i predyspozycji powinna poprzedzać decyzje w zakresie wyboru ścieżki kształcenia. Szkoły zawodowe w Małopolsce powinny położyć większy nacisk na współpracę z pracodawcami w procesie kształcenia i kształtowania kompetencji personalnych i społecznych, a także promować postawy uczenia się przez całe życie wśród uczniów. Należy dążyć do partnerstwa z przedsiębiorcami w zakresie konstruowania programów nauczania w poszczególnych zawodach Należy promować we wszystkich obszarach polityki rynku pracy, edukacji i szkoleń mechanizmy zapewniania jakości kształcenia oraz język efektów kształcenia (wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne) w kontekście wprowadzania nowego systemu kwalifikacji w Polsce (Polskie Ramy Kwalifikacji
Dziękuję za uwagę!