PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Poznań, 27 września 2012 r. Harmonogram realizacji studenckich praktyk pedagogicznych oraz narzędzia do analizy i ewaluacji ich przebiegu dr Renata Dudziak
Studenckie praktyki pedagogiczne Dydaktyczne Psychologiczno- pedagogiczne
Cel praktyk dydaktycznych Nabycie i rozwijanie kompetencji nauczycielskich u studentów-praktykantów; wykształcenie umiejętności planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych; nabycie umiejętności prowadzenia zajęć z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, m.in. tablicy interaktywnej; poznanie organizacji i funkcjonowania szkół.
Cel praktyk pedagogicznych Zapoznanie studentów z charakterystyką rozwoju psychicznego danej grupy wiekowej; uwrażliwienie i wdrożenie ich do bacznego obserwowania uczniów; wprowadzenie studentów w pedagogiczne obszary pracy nauczyciela, rozwiązywanie problemów wychowawczych; doskonalenie umiejętności komunikowania się z uczniami i ich rodzicami. Psychologiczno -pedagogiczne
Praktyki studenckie Dydaktyczne Psychologiczno- pedagogiczne
Praktyki rotacyjne 1 szkoła 2 szkoła 3 szkoła W każdej szkole po 2 godz. lekcyjne.
Praktyki śródroczne Dydaktyczne: 2 godziny nauczyciel + po 1 godzinie każdy student z grupy.
Praktyki śródroczne 2 godziny - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów szkół ponadgimnazjalnych, także w kontekście doradztwa zawodowego; 4 godziny – obserwacje uczniów na lekcjach w wybranych przez pedagoga klasach 2 godziny przeznaczone na krótką obserwację wskazanego przez pedagoga ucznia 2 godziny przewidziane są na rozmowę z wybranymi uczniami klas pierwszych na temat trudności, jakie napotykają w szkole czy w myśleniu o dalszej edukacji. Materialnym rezultatem praktyk śródrocznych powinna być notatka w studenckim portfolio, relacjonująca nowe wiadomości, umiejętności czy refleksje przyszłych nauczycieli. Psychologiczno-pedagogiczne: 10 godzin.
Praktyki ciągłe Dydaktyczne: 44 godz. = 18 godz. obserwacji lekcji nauczyciela 17 godz. prowadzenie lekcji 6 godz. obserwacji lekcji prowadzonych przez innego praktykanta 3 godz. organizacyjne Pedagogiczne: 10 godz. = obserwacja i wywiad ze wskazanym uczniem
Harmonogram praktyk Szkoła Praktyki rotacyjne Praktyki śródroczne Praktyki ciągłe I LO i XVII LO i LO Mistrz. Sport i XII LO i LO św. M. Magd i II LO i
Harmonogram praktyk Szkoła Praktyki rotacyjne Praktyki śródroczne Praktyki ciągłe I LO i XVII LO i LO Mistrz. Sport i XII LO i LO św. M. Magd i II LO i
Harmonogram praktyk cz.2 Szkoła Praktyki rotacyjne Praktyki śródroczne Praktyki ciągłe Techn. Łączno i VI LO i V LO i VII LO i XXV LO i VIII LO i
Harmonogram praktyk cz.2 Szkoła Praktyki rotacyjne Praktyki śródroczne Praktyki ciągłe Techn. Łączno i VI LO i V LO i VII LO i XXV LO i VIII LO i
Narzędzia do analizy i ewaluacji przebiegu praktyk Dla nauczycieli Ocena: scenariusza zajęć przebiegu lekcji predyspozycji osobowościowych studenta do zawodu nauczyciela
Narzędzia do analizy i ewaluacji przebiegu praktyk Dla pedagogów psychologów szkolnych: wytyczne i narzędzie do oceny analizy przypadku
Narzędzia do analizy i ewaluacji przebiegu praktyk Dla studentów Ocena: wytyczne do analizy przypadku narzędzie do obserwacji przebiegu lekcji wytyczne do portfolio wytyczne do scenariuszy zajęć
Narzędzia do analizy i ewaluacji przebiegu praktyk Dla koordynatorów praktyk Ocena: scenariusza zajęć portfolio
Ewaluacja Rozkład częstości odpowiedzi nauczycieli (N = 12) i studentów (N = 29) na pytanie; czy formularz do obserwacji lekcji był dobrze przygotowany
Ewaluacja Badanie i ocena przebiegu praktyk studenckich Systematyczne ocenianie jakości wdrażanego projektu Forma kontroli oparta na współpracy
Zakres Ankiety Liczba ankiet - nauczyciele pedagodzy Liczba ankiet - studenci Doświadczenia w praktykach sprzed projektu24- Warsztaty Komunikacja interpersonalna1955 Zajęcia terenowe Centra edukacyjne - Gdynia-21 Zajęcia terenowe Palmiarnia-48 Warsztaty Multimedialne środki dydaktyczne-40 Po praktykach w szkole podstawowej2429 Warsztaty Jak prowadzić zajęcia w terenie21- Łącznie:
Zakres Ankiety Liczba ankiet – nauczyciele pedagodzy dyrektorzy Liczba ankiet - studenci Zajęcia terenowe w Chalinie-28 Ankieta sprzętowa48- Zajęcia terenowe we Wrocławiu: ZOO i Humanitarium -52 Po praktykach w szkole gimnazjalnej1227 Po praktykach w szkole podstawowej (drugi cykl)2229 Warsztaty Integrowanie wiedzy przyrodniczej2245 Łącznie: