KULTURA ORGANIZACYJNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
Charakterystyka systemów zarządzania w przedsiębiorstwie
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Administracja publiczna
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Ćwiczenia I.
Kierowanie twórczością w organizacji
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie strategiczne
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Organizacja i zarządzanie firmą
Rynek usług medycznych
KULTURA ORGANIZACYJNA
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
wyjazdów turystycznych
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Procesy grupowe A.Kawalec.
Definicja kultury organizacyjnej
Spotkania konsultacyjne
Polska w Programach Ramowych UE
Sporządzamy biznesplan
INICJACJA PROCESÓW INNOWACYJNYCH zarządzanie innowacyjnością
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Kultura organizacyjna MSP
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Wartości w życiu człowieka
Wprowadzenie teoretyczne
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Temat: Społeczeństwo i hierarchia społeczna.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
1 CZY FIRMA KREISEL JEST INNOWACYJNA? INNOWACYJNOŚĆ W CELU OSIĄGNIĘCIA SUKCESU.
Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czynniki strukturotwórcze
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Firmy globalne.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
Kultura polityczna.
Kultura współczesnego świata
Raport po ocenie 360° - fragment
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

KULTURA ORGANIZACYJNA

Pojęcie kultury organizacyjnej Kultura organizacyjna to system wartości, norm, symboli, typowych dla danej organizacji, rozwijający się w danym czasie, w wyniku którego powstają wzory postępowania dla całej instytucji oraz odpowiednia hierarchia wartości.

Poziomy kultury organizacyjnej artefakty fizyczne behawioralne językowe normy i wartości deklarowane przestrzegane założenia niewidoczne i nieuświadomione (np. natura człowieka, stosunki międzyludzkie, powiązania z otoczeniem)

Uwarunkowania kultury organizacyjnej TYP ORGANIZACJI - sytuacja rynkowa - rodzaj technologii - branża - rodzaj konkurencji TYP OTOCZENIA - kultura narodowa - system wartości społeczeństwa - lokalny system wartości - otoczenie ekonomiczne, polityczne, technologiczne, socjokulturowe Kultura organizacji CECHY ORGANIZACJI - wiek, historia, tradycja - wielkość, struktura, strategia - styl zarządzania - system administracji CECHY UCZESTNIKÓW - wykształcenie i doświadczenie zawodowe - wiek, płeć - postawy i wyznawane wartości - więzi emocjonalne

Funkcje kultury organizacyjnej Funkcja integracyjna Funkcja percepcyjna Funkcja adaptacyjna

Typy kultury organizacyjnej wg Deala i Kennedy`ego duże małe Sprzężenia zwrotne Ryzyko podejmowanych zadań duże małe Kultura hazardzistów * kosztowne pomyłki * duża rola kontaktów osobistych * rytuał licznych spotkań * „ilość” wartością sama w sobie Kultura indywidualistów * szybkie, zdecydowane działania * ostrość walki, agresywność * szybki awans i zmienność zdań * znaczenie „szansy” * duża rola temperamentu Kultura rutyniarzy * działania doraźne * sztuczność więzi międzyludzkich ** niechęć do innowacji * znaczenie pozycji formalnych Kultura zrównoważona * znaczenie hierarchii * duża rola rozwagi * wielka rola autorytetów * wplatanie w działanie elementów zabawy * popyt na mentorów

Silna kultura organizacyjna Zalety: 1. Ukierunkowanie działań przez redukcję złożoności 2. Sprawna sieć komunikacji 3. Szybkie przetwarzanie informacji 4. Szybkie podejmowanie decyzji 5. Przyspieszone wdrażanie planów i projektów 6. Silna motywacja i lojalność 7. Stabilność i niezawodność Wady: 1. Tendencja do zamykania się w sobie 2. Blokowanie nowych orientacji 3. Bariery we wdrożeniach nowych idei 4. Utrwalanie tradycyjnych motywów sukcesu 5. Postawa „uniku” 6. Myślenie kulturowe 7. Brak elastyczności

Kultura organizacyjna a zarządzanie przedsiębiorstwem Model organizacji tzw.”7S” firmy McKinsey Strategia Kwalifikacje Pracownicy Wspólne wartości Struktura Systemy Style

Wpływ kultury danego kraju na zarządzanie organizacją Wymiar kultury 1. INDYWIDUALIZM - KOLEKTYWIZM 2. DYSTANS W STOSUNKU DO WŁADZY (mały - duży) 3. UNIKANIE NIEPEWNOŚCI (słabe - silne) 4. MĘSKOŚĆ - KOBIECOŚĆ