Być ekspertem – ogólne doświadczenia Elżbieta Kaczmarek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Advertisements

Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Andrzej Sławiński 7. Program Ramowy Wstęp
Krajowy Punkt Kontaktowy 6 Program Ramowy Unii Europejskiej na podstawie dokumentów dostępnych EC Krajowy Punkt Kontaktowy PR UE Warszawa
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Analiza wyników konkursu z 14 maja 2003.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
KPK, Wiesław Studencki. Research infrastructures Instytuty badawcze Naukowcy Główni zainteresowani.
JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W PROJEKTY EUROPEJSKIE?. POMYSŁ NA PROJEKT – ALE JAKI? Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) Sieci doskonałości.
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Fundacja UAM – Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Dzień Informacyjny Programu IDEAS 23 stycznia 2007r. WARSZAWA Iwona Kucharczyk Iwona Kucharczyk Krajowy Punkt.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
6 Program Ramowy System Stypendiów Marii Curie Małgorzata Zysińska LPK ds. 5PR UE.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
7.Program Ramowy Założenia programowe Jolanta Pacura Regionalny Punkt Kontaktowy
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Szósty Program Ramowy Unii Europejskiej IST 6PR-3 call Krajowy Punkt Kontaktowy 6PR UE Tematyka 3 Konkurs Priorytetu Tematycznego.
MSP W 6PR UE Poznań VI ŁUKASZ KURPISZ KPK PROGRAMÓW EUROPEJSKICH ***
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Być ekspertem Komisji Europejskiej - ogólne doświadczenia Berenika M. Marciniec Poznański Park Naukowo - Technologiczny Zostań ekspertem Komisji Europejskiej!
Jak zostać ekspertem Komisji Europejskiej? Experts Management Module for FP6 Ewa Kocińska Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań
Jak włączyć się do 6PR? Przegląd możliwości uczestnictwa Elżbieta Książek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR Poznański Park Naukowo-Technologiczny Fundacji.
1 Wskazówki dla autorów projektów badawczych UE Zbigniew Krejpcio Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań
Nauki o życiu, genomika i biotechnologia dla zdrowia człowieka
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Zostać ekspertem UE Izabela Stelmaszewska Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE.
Idealne opracowanie punktu Implementation Joanna Bosiacka-Kniat, RPK Poznań Poznań, 12 kwietnia 2007r.
Sieci badawczo-szkoleniowe MC Research Training Networks (RTN) Joanna Bosiacka-Kniat Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR ul. Rubież 46, Poznań Tel.
Być ekspertem – najlepsza szkoła pisania projektów
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
1 Sieć Punktów Kontaktowych w Wielkopolsce Oferta Sieci PK Matylda Dąbrowska Punkt Kontaktowy przy Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Warszawa 6 Października 2004 Projekt ETISMARLAND – promocja udziału MŚP z obszaru transportu powierzchniowego w europejskich projektach badawczych.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
Centra Doskonałości FP5 EESD NAS-2 S.Sagan, Polska w Programach Ramowych UE Warszawa, 25 kwietnia 2006 Doświadczenia Centers of Excellence -
Polska w Programach Ramowych UE
Dzień informacyjny Programu Pomysły (IDEAS) Warszawa, EKSPERCI W 7 PROGRAMIE RAMOWYM Agata Wiśniewska Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych.
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
FINANSOWANIE PROJEKTÓW W 7.PR Dzień Informacyjny Programów Nauki społeczno-ekonomiczne i humanistyczne (SESH) oraz Nauka w społeczeństwie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
05/03/2002 European Commission - Directorate-General for Research Instruments.doc 1 Instruments for implementing FP6 priority themes Instrumenty priorytetów.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Ramowe programy badawcze Unii Europejskiej Andrzej Sławiński Krajowy Punkt Kontaktowy PB UE IPPT PAN Warszawa, Świętokrzyska 21 tel fax
Program POMYSŁY Granty dla początkujących badaczy Po I konkursie.
Rozpoczęcie projektu: 1 września 2005 Czas trwania: 30 miesięcy Priorytet 6PR: 6.1 Zrównoważone Systemy Energetyczne Główny cel: Zwiększenie uczestnictwa.
1 Wiesław Studencki Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Dzień informacyjny.
7 PROGRAM RAMOWY PROGRAMY SZCZEGÓŁOWE. IDEAS (pomysły) PEOPLE (ludzie) CAPACITIES (możliwości) COOPERATION (współpraca) 4 PROGRAMY SZCZEGÓŁOWE.
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Jak znaleźć partnera do projektu? Anna Łukaszkiewicz- Kierat Regionalny Punkt Kontaktowy Politechnika Śląska.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Usługi brokerskie w innowacjach rolniczych „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Scoris Assessor – Wspomaga system e-oceniania. RM Education Firma założona w 1973 r. Obsługuje tylko rynek edukacyjny Notowana na London Stock Exchange.
HORYZONT 2020.
Równościowe zarządzanie projektem
Ocena społecznych oddziaływań technologii jako wyzwanie współczesności
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Być ekspertem – ogólne doświadczenia Elżbieta Kaczmarek

Kto ocenia projekty w ramach 6PR ? międzynarodowy, interdyscyplinarny zespół ekspertów z różnych dziedzin odpowiednia proporcja ekspertów w zespole ze względu na płeć, miejsce pracy (kraj w którym ekspert pracuje), doświadczenie zawodowe w ramach współpracy międzynarodowej zakres kompetencji zawodowych zgodny z tematyką ocenianych projektów Podczas pracy zespołu ekspertów: obecność niezależnych obserwatorów nadzorowanie pracy zespołu ekspertów przez pracowników Komisji Europejskiej !

Podstawowe zasady, które winien przestrzegać ekspert 6PR? bezstronność ocena jakości i wydajności projektu oraz kwalifikacji jego wykonawców poufność BRAK KONFLIKTU INTERESÓW

Rodzaje projektów finansowanych w Szóstym Ramowym Programie Unii Europejskiej Projekt zintegrowany (Integrated Projects IP) - musi zawierać jasno sprecyzowane cele naukowe i wdrożeniowe, w jego wyniku trzeba otrzymać konkretne produkty, usługi lub technologie, należy udokumentować ich przydatność oraz metodykę ich wdrożenia Celowy Projekt Badawczy / Innowacyjny (Specific Targeted Research Project STREP) - musi zawierać jasno sprecyzowane cele naukowe i wdrożeniowe, w jego wyniku trzeba otrzymać konkretne produkty, usługi lub technologie

Rodzaje projektów finansowanych w 6PR Unii Europejskiej Sieć doskonałości (Network of Excellence Noe) - jej zadaniem jest wzmacnianie, rozwój doskonałości i integracja ośrodków naukowych oraz wdrożeniowych przez wspołpracę już istniejących oraz powstających nowych instytucji zajmujących się wielodyscyplinarnym, lecz spójnym zakresem tematów Działania koordynujące (Coordination Action CA) - promowanie i wspieranie inicjatyw obejmujących wiele podmiotów, kierunków badań i projektów innowacyjnych (konferencje, szkolenia, wymiana i integracja kadr naukowych (staże i stypendia naukowe) w ramach współpracy Działania wspierające (Specific Support Action SSA) - wspomaganie wdrażania 6PR, monitoring oraz ocena wyników (konferencje, studia i analizy, informacja, itp.)

Work Programme for the specific programme for research, technological development and demonstration: "Integrating and strengthening the European Research Area" PRIORITY 1: Life Sciences, Genomics and Biotechnology for Health

Requested grant for integration 50 researchers 1 million/year 100 researchers 2 million/year 150 researchers 3 million/year 250 researchers 4 million/year 500 researchers 5 million/year 1000 researchers and above 6 million/year The grant for an intermediate number N of researchers would be calculated by linear interpolation: A - nearest lower given number, B – nearest upper given number, GA – given grant for A researchers, GB – given grant for B researchers: Grant for N researchers: GN = GA+(GB-GA)/(B-A)*(N-A) The bonus for doctoral students will be equivalent to 4,000/year multiplied by the number of doctoral students, up to a maximum of 10 % of the grant for the researchers. By way of illustration, a network of 200 researchers and 50 doctoral students being supported over 5 years would be granted a fixed amount totalling 18.5 million, which the network would eventually receive provided, of course, that the eligible costs incurred by the consortium in implementing the joint programme of activities turn out to be greater than this amount.

Etapy procesu oceny projektu: 1.sprawdzenie pod względem formalnym (urzędnicy Komisji Europejskiej), 2.Przyjęte w etapie 1 projekty przekazane są do oceny merytorycznej przez zespół ekspertów Indywidualna ocena projektu przez każdego z ekspertów (zwykle od trzech do sześciu) Akceptacja bądź odrzucenie projektu poprzez consensus zespołu ekspertów 3. Ranking przyjętych w etapie 2 projektów przez następny panel ekspertów w skłąd którego wchodzi po jednym przedstawicielu zespołów oceniających w poprzednim etapie oraz zaproszeni dodatkowo eksperci – lista zasadnicza i rezerwowa projektów 4. Ocena etyczna projektów z listy zasadniczej 5. Etap negocjacji i ostatecznej decyzji Komisji

Kryteria oceny projektów 6PR 1.Czy projekt związany jest z programem pracy 6PR ( FP6 WORK PROGRAMME) max ocena 5 pkt, próg 3 pkt 2.Ocena doskonałości projektu pod względem naukowym i wybranych technologii - czy cele projektu są ważne, innowacyjne i jasno sformułowane ? - nowatorstwo projektu - czy można oczekiwać sukcesu wdrożenia wyników projektu ? max ocena 5 pkt, próg 4 pkt 3. Potencjalny wpływ projektu na wzrost konkurencyjności Europy w naukach przyrodniczych, genomice i biotechnologii dla zdrowia (wskazanie na sposoby rozwiązywania problemów socjologicznych i ekonomicznych wiążących się z tymi zagadnieniami) czy wyniki projektu będą mogły być wykorzystane optymalnie w praktyce max ocena 5 pkt, próg 3 pkt

Kryteria oceny projektów 6PR 4. Kwalifikacje konsorcjum: koordynatora i partnerów projektu - czy zespołowa praca konsorcjum zapewni wysoką jakość wyników - czy partnerzy projektu pracują w laboratoriach tak dobrze wyposażonych, aby zapewnić sukces realizacji projektu - czy małe firmy (SMEs) wdrażające wyniki projektu prezentują bardzo dobry poziom - czy współpraca między partnerami jest tak zaplanowana, aby nie była źródłem konfliktów między nimi max ocena 5 pkt, próg 3 pkt 5. Ocena organizacji realizacji projektu, koordynacji i jakości zarządzania - czy dobrze zaplanowane wykorzystanie wiedzy, własności intelektualnej i innych działań związanych z innowacyjnością projektu ? max ocena 5 pkt, próg 4 pkt

Kryteria oceny projektów 6PR 6. Mobilizacja środków: - czy personel, wyposażenie labolatoriów, finanse, itd., które są niezbędne do osiągnięcia sukcesu są bardzo dobrze zaplanowane i adekwatne max ocena 5 pkt, próg 3 pkt 7. Działania poziome - czy zachowana jest wymagana proporcja udziału kobiet i mężczyzn w realizacji projektu ? (tak /nie) - czy i w jaki sposób rozwiązane są zagadnienia etyczne oraz bezpieczeństwo wdrożenia i stosowania wyników/produktów projektu ? (tak /nie) - czy jasno i czytelnie zaplanowano działania edukacyjne na wszystkich poziomach realizacji projektu ? (tak /nie) - czy zaplanowano udział w projekcie partnerów z państw spoza UE i czy jest to uzasadnione ? (tak /nie)

Consensus zespołu ekspertów w etapie drugim obejmuje: raport podsumowujący dla projektów, które nie osiągnęły wymaganego progu punktacji raport dla projektów zaakceptowanych do dalszych etapów oceny Consensus zespołu ekspertów w etapie trzecim obejmuje raport zawierający listę projektów rekomendowanych do finansowania (wraz z zaleceniami, które powinny być uwzględnione podczas negocjacji Komisji z koordynatorem projektu) oraz listę rezerwową

Zadania trzeciego etapu oceny projektów: porównanie projektów, aby zarekomendować najlepszą i zgodną z kryteriami konkursu w danym priorytecie Sprawdzenie ocen projektów z etapu drugiego z możliwością ich korekty zalecenia do negocjacji Komisji z koordynatorem rekomendowanego projektu Ustalenie priorytetu propozycji

W każdym etapie oceny projektu przeprowadzona jest ocena budżetu Często proponowana jest obniżka budżetu z wszelkimi tego konsekwencjami Szczególne zalecenia do negocjacji: aspekty etyczne zapewnienie równowagi płci innowacje/SME

Co decyduje o sukcesie projektu w 6PR ? Zgodność projektu z FP6 Work Programme Translacja: od nauki do praktyki, zakończona produktem gotowym do wdrożenia Aspekty etyczne – nie budzące zastrzeżeń Wybór tematu, który zdecydowanie zwiększy konkurencyjność Europy ( w szczególności do USA ) Doskonała, zgodna współpraca partnerów konsorcjum (co najmniej z 3 państw) Doskonała organizacja realizacji projektu Budżet (50% z UE, 50% z innych źródeł, z tego 15% dla SMEs) Doskonały plan edukacji/promocji oraz wdrażania wyników w praktyce INTERDYSCYPLINARNOŚĆ NAUK STOSOWANYCH