Debata ws. ochrony gatunkowej roślin i grzybów – Warszawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Karolina Mazurska Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Mgr inż. Tadeusz Wieczorek
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Grupy producentów rolnych
Toryfter Dorota Zakrzewska Marta
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
POZYSKIWANIE ZIÓŁ ZE STANU NATURALNEGO – wymogi formalne produkcji ekologicznej Opracowała: Barbara Sazońska.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
NATURA 2000.
Rośliny chronione w lesie
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
BÓBR EUROPEJSKI (w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim) WILK
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Właściwość sądów administracyjnych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Ustrój samorządu terytorialnego
AKTUALIZACJA PRZEBIEGU GRANIC I ZAKAZÓW OBOWIĄZUJĄCYCH W ZESPOLE
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Reglamentacja procesu budowy
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Inżynieria genetyczna korzyści i zagrożenia
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Regulacja populacji kormorana czarnego, czapli siwej i wydry na stawach hodowlanych – nowe przepisy prawa Opole, 9 września 2016 r.
2016 Porozumienie pomiędzy Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska a Przewodniczącym Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego w sprawie wprowadzenia.
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ochrona Dzikiego Ptactwa i siedlisk przyrodniczych METODYKA USŁUG DORADCZYCH Minimalne Wymagania wzajemnej zgodności (cross-compliance) dla gospodarstw.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
DOSTOSOWANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO DO MINIMALNYCH WYMOGÓW WZAJEMNEJ
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Porozumienie pomiędzy Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska a Przewodniczącym Zarządu Głównego Polskiego Związku Łowieckiego w sprawie wprowadzenia.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
WARTO WIEDZIEĆ…...
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Debata ws. ochrony gatunkowej roślin i grzybów – Warszawa, 2013.03.12 Ochrona gatunkowa roślin i grzybów - obecny stan prawny i planowane zmiany w rozporządzeniach Fot. E. Bylicka Potencjlne siedlisko gatunków chronioniych Ewa Pisarczyk Departament Ochrony Przyrody GDOŚ

Najważniejsze regulacje prawa międzynarodowego Dyrektywa Siedliskowa - Dyrektywa 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory zał. IV - 40 gat., (np. obuwik pospolity, starodub łąkowy), w tym 2 wymarłe gat. zał. V – 7 jedn. (arnika górska, śnieżyczka przebiśnieg, bylica skalna, bielistka blada, widłaki, wątrobowce, chrobotki). Konwencja Berneńska - Konwencja o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk z dnia 19 września 1979 r. Konwencja Waszyngtońska (CITES) – Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem dnia 3 marca 1973 r. np. storczyki, miłek wiosenny, bobrek trójlistkowy, cyklamen purpurowy art. 56 ust. 7k ustawy – wystarczy 1 zezwolenie Fot. E. Bylicka

Dyrektywa Siedliskowa Artykuł 13 1. Państwa Członkowskie podejmują wymagane środki w celu ustanowienia systemu ścisłej ochrony gatunków roślin, wymienionych w załączniku IV lit. b), zakazujące: a) celowego zrywania, zbierania, ścinania, wyrywania lub niszczenia roślin tych gatunków w ich naturalnym zasięgu, dziko występujących; b) przetrzymywania, transportu, sprzedaży lub wymiany oraz oferowania do sprzedaży lub wymiany okazów tych gatunków pozyskanych ze stanu dzikiego, z wyjątkiem okazów pozyskanych legalnie przed wprowadzeniem w życie niniejszej dyrektywy. 2. Zakazy określone w ust. 1 lit. a) i b) odnoszą się do wszystkich stadiów biologicznego cyklu roślin, do których stosuje się niniejszy artykuł.

Najważniejsze regulacje prawa krajowego Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 lipca 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących grzybów objętych ochroną (Dz. U. Nr 168, poz. 1765). Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 5 stycznia 2012 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. poz. 81) Fot. E. Bylicka Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.) – przestępstwem są zniszczenia powodujące istotną szkodę lub w znacznych rozmiarach – tylko w odniesieniu do roślin i zwierząt

została ogłoszona 31 sierpnia 2012 r. w Dz. U. poz. 985 Ustawa z dnia 13 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw została ogłoszona 31 sierpnia 2012 r. w Dz. U. poz. 985 wejście w życie 1 października 2012 r. (miesiąc po ogłoszeniu) Fot. E. Bylicka Dostosowanie prawa do dyrektyw UE oraz zmiany porządkujące Dotychczasowe rozporządzenia z zakresu ochrony gatunkowej (art. 48-50 uop) zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych rozporządzeń, jednak nie dłużej niż przez 2 lata od dnia wejścia w życie ustawy.

Zakres przedmiotowy ochrony gatunkowej gatunek - zarówno gatunek w znaczeniu biologicznym, jak i każdą niższą od gatunku biologicznego jednostkę systematyczną, populację, a także mieszańce tego gatunku w pierwszym lub drugim pokoleniu, z wyjątkiem form, ras i odmian udomowionych, hodowlanych lub uprawnych (art.5 pkt 1) Przykład: Cis pośredni (Taxus x media) – mieszaniec cisa pospolitego i cisa japońskiego; Taxus baccata 'Rushmore‘ – odmiana cisa pospolitego; barwinek pospolity (Vinca minor). okaz gatunku - roślina, zwierzę lub grzyb z danego gatunku, żywe lub martwe, każda ich część, forma rozwojowa, jajo lub wydmuszka, a także produkt pochodny również zawarty w innych towarach oraz towary, które zgodnie z dołączonym dokumentem, opakowaniem, oznakowaniem lub etykietą, lub jeżeli wynika to z jakichkolwiek innych okoliczności, mają zawierać lub zawierają części lub produkty pochodne z roślin, zwierząt, lub grzybów z danego gatunku (art. 5 pkt 11a). Przykład: lekarstwa z pniarkiem lekarskim.

siedlisko roślin, siedlisko zwierząt, siedlisko grzybów - obszar występowania roślin, zwierząt lub grzybów w ciągu całego życia lub dowolnym stadium ich rozwoju (art. 5 pkt 18). Miejsca występowania roślin lub grzybów, które są pojawiają się okresowo (np. storczyki, grzyby wielkoowocnikowe), muszą być chronione w ciągu całego roku albo pomiędzy poszczególnymi latami nawet wtedy kiedy nie są widoczne na stanowisku – ochrona obowiązuje przez cały rok. Fot. E. Bylicka

roślina, zwierzę lub grzyb dziko występujący (art. 5 pkt 15a) oznacza roślinę, zwierzę lub grzyba : a) niepochodzące z uprawy lub hodowli, b) wprowadzone do środowiska przyrodniczego w celu odbudowy lub zasilenia populacji. Fot. E. Bylicka Tak: rośliny w siedlisku przyrodniczym, rośliny lub grzyby przemieszczone np. do kolekcji, ogrodu, na stanowisko zastępcze, … Nie: rośliny w ogrodzie, zadrzewienia przydrożne, hodowle grzybów,…

Zakres rozporządzeń – art. 48 i 50 Minister Środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia: 1) gatunki roślin/grzybów: a) objętych ochroną ścisłą, z wyszczególnieniem gatunków wymagających ochrony czynnej, b) objętych ochroną częściową, c) objętych ochroną częściową, które mogą być pozyskiwane, oraz sposoby ich pozyskiwania, d) wymagających ustalenia stref ochrony ich ostoi lub stanowisk, 2) właściwe dla poszczególnych gatunków lub grup gatunków roślin/grzybów zakazy wybrane spośród zakazów, o których mowa w art. 51 ust. 1 i 1a, oraz odstępstwa od zakazów wybrane spośród odstępstw, o których mowa w art. 51 ust. 2, 3) sposoby ochrony gatunków, w tym wielkość stref ochrony - kierując się potrzebą ochrony dziko występujących roślin/grzybów, ich siedlisk, ostoi lub stanowisk oraz wymaganiami ekologicznymi, naukowymi i kulturowymi, a także biorąc pod uwagę obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa UE.

Ochrona gatunkowa – system odstępstw zakazów System „zwolnień” od zakazów: ogólne odstępstwa od zakazów - nie wymagają indywidualnej zgody właściwego organu, wynikają bezpośrednio z obowiązujących przepisów prawa (art. 51 ust. 2) indywidualne zezwolenia na odstępstwa od zakazów - wymagają indywidualnej zgody właściwego organu, wydawane przez właściwe organy na wniosek strony (art. 56), Fot. E. Bylicka

W stosunku do dziko występujących roślin lub grzybów gatunków objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone następujące : (niebieski – zmiany od 1 .10) 1) umyślnego niszczenia; 2) umyślnego zrywania lub uszkadzania; 3) niszczenia ich siedlisk lub ostoi; 4) dokonywania zmian stosunków wodnych, stosowania środków chemicznych, niszczenia ściółki leśnej lub niszczenia gleby w ostojach; 5) hodowli; 6) pozyskiwania lub zbioru; 7) przetrzymywania lub posiadania okazów gatunków; 8) zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny lub transportu okazów gatunków; 9) wwożenia z zagranicy lub wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków; 10) umyślnego przemieszczania w środowisku przyrodniczym; 11) umyślnego wprowadzania do środowiska przyrodniczego.

2) przetrzymywania lub posiadania okazów gatunków; W stosunku do innych niż dziko występujących roślin lub grzybów gatunków objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone zakazy: 1) hodowli; 2) przetrzymywania lub posiadania okazów gatunków; 3) zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny lub transportu okazów gatunków; 4) wwożenia z zagranicy lub wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków; umyślnego wprowadzania do środowiska przyrodniczego. zawężona lista zakazów dot. roślin i grzybów pochodzących z upraw lub hodowli, nie wprowadzonych w ramach restytucji np. soków z rokitnika, cisów ze szkółek, upraw Fot. Wikicommons Fot. Max Wahrhaftig

Zakazy i odstępstwa obowiązujące obowiązują tylko te zakazy, które : wymienione są w ustawie wprowadzone zostały rozporządzeniem pod kątem swojego zakresu przedmiotowego występowały będą jednocześnie w ustawie o ochronie przyrody i w rozporządzeniu Ministra Środowiska. w rozporządzeniu mogą być wprowadzone wszystkie lub wybrane zakazy i odstępstwa od nich, określone w art. 51 ust. 1, 1a i 2 gatunki mogą być grupowane, np. inne zakazy mogą dotyczyć porostów, a inne grzybów wielkoowocnikowych

Rozporządzenie MŚ z dnia 5 stycznia 2012 r Rozporządzenie MŚ z dnia 5 stycznia 2012 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin + art. 48 i 51 ust. 1 i 1a UOP Obowiązujące zakazy w stosunku do roślin gatunków chronionych (od 1 .10): (podkreślenie – również rośliny z uprawy) 1) umyślnego zrywania, niszczenia i uszkadzania; 2) niszczenia ich siedlisk i ostoi; 3) dokonywania zmian stosunków wodnych, stosowania środków chemicznych, niszczenia ściółki leśnej i gleby w ostojach; 4) pozyskiwania, zbioru, przetrzymywania i posiadania okazów gatunków; 5) zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany i darowizny okazów gatunków; 6) wwożenia z zagranicy i wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków. Fot. E. Bylicka

Obowiązujące zakazy w stosunku do grzybów gat. chronionych (od 1 .10): Rozporządzenie MŚ z dnia 9 lipca 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących grzybów objętych ochroną + art. 50 i 51 ust. 1 UOP Obowiązujące zakazy w stosunku do grzybów gat. chronionych (od 1 .10): (podkreślenie – również grzyby z uprawy) 1) umyślnego zrywania, niszczenia i uszkadzania; 2) niszczenia ich siedlisk i ostoi; 3) dokonywania zmian stosunków wodnych, stosowania środków chemicznych, niszczenia ściółki leśnej i gleby w ostojach; 4) pozyskiwania, zbioru okazów gatunków; Dodatkowo w stosunku do ściśle chronionych: 4) przetrzymywania i posiadania okazów gatunków; 5) zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany i darowizny okazów gatunków; 6) wwożenia z zagranicy i wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków.

W stosunku do gatunków roślin lub grzybów objętych ochroną gatunkową mogą być wprowadzone odstępstwa od zakazów dotyczące: 1) wykonywania czynności związanych z prowadzeniem racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej, jeżeli technologia prac uniemożliwia przestrzeganie zakazów; 2) usuwania roślin oraz grzybów niszczących materiały lub obiekty budowlane; 3) pozyskiwania gatunków, o których mowa w art. 48 pkt 1 lit. c oraz art. 50 pkt 1 lit. c, przez podmioty, które uzyskały zezwolenie regionalnego dyrektora ochrony środowiska lub Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na ich pozyskiwanie; 4) przetrzymywania, posiadania, zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny, a także wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków, o których mowa w art. 48 pkt 1 lit. c oraz art. 50 pkt 1 lit. c, pozyskanych na podstawie zezwolenia, o którym mowa w pkt 3; 5) przetrzymywania, posiadania, zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny, a także wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków pozyskanych poza granicą państwa i wwiezionych z zagranicy na podstawie zezwolenia regionalnego dyrektora ochrony środowiska lub Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Cel nowelizacji rozporządzeń Aktualizacja rozporządzeń w odniesieniu do stanu ochrony i zagrożeń gatunków Rozporządzeniami nie zostały dotychczas wprowadzone następujące zakazy: hodowli transportu okazów gatunków umyślnego przemieszczania w środowisku przyrodniczym (- zbiór i przetrzymywanie) umyślnego wprowadzania do środowiska przyrodniczego Fot. E. Bylicka W rozporządzeniach są wymienione zakazy, ale nie obowiązują, ponieważ zostały uchylone w art. 51 ust. 1 ustawy: preparowania i przetwarzania okazów gatunków nabywania okazów gatunków

Cel nowelizacji rozporządzeń c.d. Rozporządzenia nie zawierają podziału zakazów w stosunku do dziko i innych niż dziko występujących roślin i grzybów – obowiązują wszystkie zakazy wymienione w art. 51 ust. 1a. Fot. E. Bylicka Rozporządzeniem nie zostało dotychczas wprowadzone odstępstwo dotyczące: - przetrzymywania, posiadania, zbywania, oferowania do sprzedaży, wymiany, darowizny, a także wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków pozyskanych poza granicą państwa i wwiezionych z zagranicy na podstawie zezwolenia RDOŚ lub GDOŚ

Organy właściwe do wydawania zezwoleń - rośliny i grzyby (od 1.10.12r.) GDOŚ 1) wwożenia z zagranicy i wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków objętych ochroną ścisłą 2) pozostałe zakazy, jeżeli: zezwolenie dotyczy obszaru wykraczającego poza granice dwóch województw lub jeżeli ma to związek z działaniami podejmowanymi przez Ministra Środowiska, w tym dotyczącymi realizacji programu ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, programów ochrony gatunków zagrożonych wyginięciem lub umów międzynarodowych RDOŚ ochrona częściowa i większość zakazów dot. ochrony ścisłej obszary morskie - właściwość miejscową ustala się wzdłuż wybrzeża na terenie danego województwa Minister Środowiska parki narodowe (niezależnie od zezwoleń z art. 15 ust. 3)

Zezwolenia na odstępstwa od zakazów - przesłanki art. 56 ust. 4 Organ może wydać zezwolenie na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków objętych ochroną w przypadku spełnienia 3 warunków: braku rozwiązań alternatywnych, jeżeli nie jest to szkodliwe dla zachowania we właściwym stanie ochrony dziko występujących populacji chronionych gatunków roślin, zwierząt lub grzybów, oraz gdy zachodzi jedna z przesłanek o których mowa w art. 56 ust. 4 pkt 1-7. Orzeczenie ma charakter uznaniowy. Swoboda organu administracyjnego nie ma charakteru nieograniczonego. Organ ma możliwość wydania zezwolenia tylko wówczas gdy spełnione są trzy ww. warunki (warunek obligatoryjny). Kierować musi się jeszcze względami interesu społecznego i słusznego interesu strony (art. 7 Kpa).

Zezwolenia na odstępstwa od zakazów – przesłanki c.d. Przesłanki „wymienne” (art. 56 ust. 4 pkt 1-7) Zezwolenia na odstępstwa od czynności zakazanej: leżą w interesie ochrony dziko występujących gatunków roślin, zwierząt, grzybów lub ochrony siedlisk przyrodniczych, lub wynikają z konieczności ograniczenia poważnych szkód w odniesieniu do upraw rolnych, inwentarza żywego, lasów, rybostanu, wody lub innych rodzajów mienia, lub leżą w interesie zdrowia lub bezpieczeństwa powszechnego, lub są niezbędne w realizacji badań naukowych, działań edukacyjnych lub celów związanych z odbudową populacji, reintrodukcją gatunków roślin, zwierząt lub grzybów, albo do celów działań reprodukcyjnych, w tym do sztucznego rozmnażania roślin, lub umożliwiają, w ściśle kontrolowanych warunkach, selektywnie i w ograniczonym stopniu, zbiór, pozyskiwanie lub przetrzymywanie okazów roślin lub grzybów oraz chwytanie, pozyskiwanie lub przetrzymywanie okazów zwierząt gatunków objętych ochroną w liczbie określonej przez wydającego zezwolenie, lub

Zezwolenia na odstępstwa od zakazów – przesłanki c.d. wynikają z koniecznych wymogów nadrzędnego interesu publicznego, w tym wymogów o charakterze społecznym lub gospodarczym lub wymogów związanych z korzystnymi skutkami o podstawowym znaczeniu dla środowiska, w przypadku gatunków: - objętych ochroną ścisłą - wymienionych w załączniku IV dyrektywy siedliskowej wynikają ze słusznego interesu strony lub koniecznych wymogów nadrzędnego interesu publicznego, w tym wymogów o charakterze społecznym lub gospodarczym lub wymogów związanych z korzystnymi skutkami o podstawowym znaczeniu dla środowiska, w przypadku innych gatunków niż wymienione w pkt 6.

Zezwolenia na odstępstwa od zakazów – przesłanki c.d. art. 56 ust. 4d, 5 Organ może wydać zezwolenie po spełnieniu 1 przesłanki tj. jeżeli planowane działania nie spowodują zagrożenia dla dziko występujących populacji chronionych gatunków roślin, zwierząt lub grzybów, w przypadku: wwożenia z zagranicy lub wywożenia poza granicę państwa okazów gatunków – art. 56 ust. 4d pozyskiwania roślin lub grzybów objętych ochroną częściową, które mogą być pozyskiwane (rozporządzenie) – art. 56 ust. 5 Definicja „pozyskania” (art. 5 pkt 15): zbiór roślin lub grzybów gatunków chronionych lub ich części ze stanowisk naturalnych do celów gospodarczych UWAGA: W pojęciu „pozyskania” zawierają się różne zakazane czynności.

prawo wykonywania własności określa Kodeks cywilny i inne ustawy. Uchylenie obowiązku wydania zezwolenia na pozyskiwanie roślin, zwierząt i grzybów w lasach w porozumieniu z właścicielem lub zarządcą lasu (art. 56 ust. 3) właściciel lub zarządca lasu bierze udział w postępowaniu na prawach strony zezwolenia z zakresu ochrony gatunkowej nie naruszają uprawnień właściciela lub zarządcy terenu - nie stanowi podstawy prawnej do wejścia na teren realizacji zezwolenia prawo wykonywania własności określa Kodeks cywilny i inne ustawy. Fot. E. Bylicka

Elementy wniosku i zezwolenia Wniosek i zezwolenie (art. 56 ust. 6 i 7) 1) imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę wnioskodawcy; 2) cel wykonania wnioskowanych czynności; 3) opis czynności, na którą może być wydane zezwolenie; 4) nazwę gatunku lub gatunków, których będą dotyczyć działania, w języku łacińskim i polskim, jeżeli polska nazwa istnieje; 5) liczbę lub ilość osobników, których dotyczy wniosek, o ile jest to możliwe do ustalenia; wskazanie sposobu wykonania czynności, na które może być wydane zezwolenie, a także miejsca i czasu wykonania czynności oraz wynikających z tego zagrożeń. Zezwolenie określa dodatkowo: termin złożenia informacji o wykorzystaniu zezwolenia; warunki realizacji wynikające z potrzeb ochrony populacji chronionych gatunków roślin, zwierząt lub grzybów i ich siedlisk.

Nowy element zezwolenia: warunki realizacji wynikające z potrzeb ochrony populacji chronionych gatunków roślin, zwierząt lub grzybów i ich siedlisk = działania minimalizujące lub kompensujące negatywne oddziaływanie na gatunki chronione Przykłady: przemieszczenie roślin lub grzybów na inne stanowisko przywrócenie właściwego stanu siedliska gatunku po zakończeniu inwestycji wykonanie nasadzeń drzew dla porostów lub owadów chronionych Fot. E. Bylicka

Obowiązek kontroli wydanych zezwoleń (ust. 7a) np. w przypadku podejrzenia niespełnienia warunków decyzji lub w sposób systematyczny (np. losowo wybrane sprawy) Obowiązek cofnięcia zezwolenia jeżeli podmiot, który uzyskał zezwolenie, nie spełnia zawartych w nim warunków (ust. 7b) Zmiana w przepisach karnych: wykroczeniem jest naruszenie zakazu, nie tylko w sposób umyślny (art. 131) Fot. E. Bylicka

Etapy prac nad rozporządzeniami Konsultacje opracowań Przygotowanie projektów rozporządzeń Uzgodnienia wewnątrzresortowe Konsultacje społeczne Uzgodnienia międzyresortowe Podpisanie rozporządzeń przez MŚ w uzgodnieniu z MRiRW - nie później niż 1 października 2014

Cel nowelizacji rozporządzeń Aktualizacja rozporządzeń w odniesieniu do stanu ochrony i zagrożeń gatunków. Rozporządzenia nie zawierają podziału zakazów w stosunku do dziko i innych niż dziko występujących roślin i grzybów. Rozporządzeniami nie zostały dotychczas wprowadzone niektóre z zakazów (np. wprowadzanie do środowiska). W rozporządzeniu dot. grzybów niektóre zakazy są wymienione, ale nie obowiązują, ponieważ zostały uchylone w art. 51 ust. 1 ustawy (np. przetwarzanie). Rozporządzeniem nie zostało dotychczas wprowadzone odstępstwo dotyczące wwozu gatunków.

Kwestie do dyskusji: Czy należy rozszerzać listę gatunków chronionych w celu włączenia gatunków z czerwonych list, w jakich przypadkach? Jakie zakazy powinny być wprowadzone do roślin i grzybów innych niż dziko występujące (tylko wprowadzania do środowiska czy również inne zakazy np. przetrzymywania, wwozu np. rzadkich gatunków storczyków)? Czy zakazywać wwozu do kraju okazów roślin i grzybów gatunków chronionych (np. lekarstw, nasion, przetworów, sadzonek)? Z jakich zakazów powinno zwalniać odstępstwo dotyczące racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej i rybackiej? Czy należy wprowadzać zakaz hodowli roślin i grzybów chronionych? Czy należy wprowadzać zakazy uszkadzania i zrywania roślin i grzybów chronionych?

Fot. E. Bylicka Dziękuję za uwagę !