NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Zanim wybierzesz program nauczania
Zasady konstruowania programów projakościowych
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Innowacje pedagogiczne
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Obserwacja wybranych uczniów
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Działania Nowatorskie innowacje
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Technologia informacyjna
Obserwacja wybranych uczniów
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM NR27 IM. ”WESOŁYCH KRASNALI” W ROKU SZKOLNYM 2018/2019 Dzieci nabywają wiadomości.
Zapis prezentacji:

NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015

Cele sesji Pogłębienie rozumienia nowatorstwa w świetle zmienionych uwag w konceptualizacji wymagań, Analiza przykładowych zapisów z platformy SEO – jako podstawa zaliczenia spełniania wymagania w danym obszarze,

Problemy postawione do przedyskutowania na spotkaniu W jaki sposób analizować i interpretować dane dotyczące „nowatorstwa”, które z nich świadczą o nowatorstwie, które nie? Na co należy zwrócić uwagę, by móc trafnie zdecydować: jest, czy nie jest „nowatorstwo” w szkole/placówce, co na to wskazuje, co potwierdza, czym się kierować?

OECD – „Istota uczenia się” H Dumont Publikacja jest podsumowaniem dużego projektu ILE (Innowacyjne środowiska uczenia się) – prowadzonego przez CERI (Centrum Badań i Innowacji Edukacyjnych) Analizy innowacyjnych działań placówek oświatowych z wykorzystaniem badań naukowych, Przykładowe praktyki stosowania rozwiązań nowatorskich, Wnioski, wynikające z badań nad systemowym wdrożeniem działań innowacyjnych w edukacji, udn.

OECD – „Istota uczenia się” H Dumont Wnioski ogólne: Tradycyjne koncepcje edukacyjne nie są w stanie sprostać kształtowaniu kompetencji XXI w, Mimo znaczących inwestycji w oświatę i szeroko zakrojonych reform edukacyjnych w krajach członkowskich OESD – bardzo trudno zmienić mechanizm stanowiący istotę uczenia się i nauczania Innowacje i zmiany w szkole powinny dotyczyć uczenia się i nauczania – wdrażanie ich jest skuteczne – gdy systemowe procedury kluczowe

OECD – „Istota uczenia się” H Dumont Wnioski szczegółowe dotyczą skuteczności: Odkryć kognitywistyki, Skuteczności wzajemnego uczenia się, Emocji i motywacji, Stosowania technologii informacyjnych, Stosowania odkryć neurodydaktyki w procesach uczenia się na lekcji, Strategii oceniania kształtującego, Uczenia przez badanie

OECD – „Istota uczenia się” H. Dumont Innowacyjność w edukacji: Musi dotyczyć istoty uczenia, Powinna wspierać realizację państwowych programów nauczania (procesu uczenia na lekcji), Będzie skuteczna, gdy wdrażana jest procedurami kluczowymi,

NOWARORSTWO W SEO Obszar badania: W szkole lub placówce stosowane są nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów Kryterium ewaluacyjne: ADEKWATNOŚĆ do potrzeb rozwojowych uczniów. NIEINCYDENTALNE działania. Pytania badawcze: Jakie nowatorskie rozwiązania są stosowane w szkole? Na jakie potrzeby rozwojowe uczniów one odpowiadają?

Nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów Komentarz do obszaru badawczego: Są nowością w kulturze organizacyjnej danej szkoły lub placówki, wykraczającą poza zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej. Odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby uczniów, sprawdzamy spójność pomiędzy badanymi przez nauczycieli potrzebami uczniów a podjętymi działaniami Przynoszą efekty wykazane w autoewaluacji tych działań, tutaj kluczowe jest przedstawienie konkretnych danych i sprawdzenie, czy nauczyciele poddają autoewaluacji prowadzone działanie

Nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów Komentarz do obszaru badawczego: W raporcie należy uzasadnić dlaczego dane działanie zostało uznane za nowatorskie – unikamy pokazywania przykładu bez takiego uzasadnienia, ponieważ będzie on niezrozumiały dla osób z zewnątrz czytających raport Kryterium ewaluacyjne dotyczy adekwatności (czyli- jak te działania nauczycieli przekładają się na rozwój uczniów?). Aby wymaganie w badanym obszarze było spełnione, przynajmniej część nauczycieli (nie musi to być większość, ale przynajmniej mała grupa) deklaruje, że stosuje nowatorskie rozwiązania i potrafi uzasadnić ich nowatorstwo

Nowatorskie rozwiązania służące rozwojowi uczniów diagnoza Potrzeba Dlaczego nowatorskie? Działania Auto ewaluacja efekty Komentarz do obszaru badawczego: Dyrektor potrafi uzasadnić adekwatność wprowadzenia nowatorskich rozwiązań w odniesieniu do konkretnych potrzeb rozwojowych uczniów, przy ocenie danych należy wziąć pod uwagę także dane zebrane dla innych wymagań, które dotyczą potrzeb uczniów.

Czy zbierzemy dane? Ankieta dyrektor: Jakie nowatorskie rozwiązania są stosowane w szkole? Na jakie potrzeby rozwojowe uczniów one odpowiadają? ADEKWATNOŚĆ do potrzeb rozwojowych uczniów. NIEINCYDENTALNE działania. Ankieta dyrektor: 35. Proszę wymienić podjęte w szkole w tym lub poprzednim roku szkolnym działania nowatorskie, innowacje, eksperymenty dydaktyczne i/lub organizacyjne. (7186) 36. Jak Pan/i sądzi, jaka część nauczycieli angażuje się w te działania? 0-25 % 26-50 % 51-75 % 76- 100 % Wywiad dyrektor: 39. Jaki wpływ na rozwój uczniów mają stosowane w szkole rozwiązania nowatorskie? Z jakich przesłanek wynika ich stosowanie? (7616) (- na czym polega nowatorstwo?)  

Czy zbierzemy dane? Ankieta nauczyciele: Pyt. 67 Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy wprowadził Pan/i nowatorskie rozwiązania w swojej pracy? Tak /nie/ Pyt. 68 Jeśli tak, to czego dotyczyły: • metod pracy • treści • wykorzystania środków dydaktycznych • komunikacji z uczniami • komunikacji z rodzicami Pyt. 69 Na jakie potrzeby rozwojowe uczniów odpowiadają stosowane nowatorskie działania? (O) Pyt. 70 [AN] Dlaczego uznaje je Pan/i za nowatorskie? (O)  (pogłębić w wywiadzie)

Czy zbierzemy dane? Ankieta nauczyciele: Pyt. 70 Czy podjęte przez panią działania pozwoliły na osiągnięcie założonych celów?   Pyt. 71. W jaki sposób sprawdzała Pani stopień osiągnięcia celów? Obserwacja zajęć: (uzgodniłabym z dyrektorem przy harmonogramie obserwacji) Czy podczas lekcji pojawiły się elementy, które można uznać za nowatorskie? [o]

Nasze dane  

Nasze dane  

Nasze dane  

Nasze dane  

Podsumowanie Co było ważne w dyskusji o nowatorswie?