RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Termodynamika systemów ekonomicznych
Advertisements

Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Międzynarodowe rynki pieniądza
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Transakcje kompensacyjne
zarządzanie produkcją
Popyt, podaż, rynek.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Cechy fizyczne nieruchomości
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
Katedra Marketingu Usług
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Światowy tydzień przedsiębiorczości Angelika Wasiluk
Rodzaje rynków i podmiotów gospodarczych
Gospodarka rynkowa.
Rynek usług medycznych
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Makroekonomia I Ćwiczenia
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
POJĘCIE MARKETINGU. MARKETING jest to proces społeczno-gospodarczy mający na celu poznanie przyszłej struktury popytu na produkty lub usługi oraz zaspokojenie.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Sprawność systemu rynkowego
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Segmentacja rynku.
Firmy globalne.
Konkurencja a polityka konkurencji
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Zasady funkcjonowania rynku
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM 1. Pojęcie rynku 2. Klasyfikacja rynku 3. Cechy systemu rynkowego 4. Segmentacja rynku

Literatura: M.R.Friedman: Wolny wybór, PANTA, Sosnowiec, 1998 L.Balcerowicz: Wolność i rozwój, ZNAK, Kraków, 1995 W.Wrzosek: Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa, 2000 A.Jslywotzky, D.J.Morrison, B.Andelman: Strefa zysku, PWE, Warszawa 2000.

ISTOTA RYNKU Rynek jest to pewny spójny system światowego ładu społeczno- gospodarczego. Warunkiem dobrego funkcjonowania rynku jest: zapewnienie na wiele lat swobody działania stosowanie zdrowych i uczciwych reguł gry rynkowej.

W ujęciu ekonomicznym rynek można interpretować jako stosunki wymienne, znajdujące wyraz w transakcjach kupna - sprzedaży między dostawcami i odbiorcami, których decyzje kształtują podaż, popyt i ich wzajemne relacje. Rynek jest wtedy miejscem wymiany, gdy: nabywcy odczuwają potrzebę zakupu, nabywcy posiadają środki pieniężne, sprzedawcy posiadają produkty i chcą je sprzedać, nabywcy akceptują ceny sprzedawców.

KLASYFIKACJA RYNKU Do głównych kryteriów podziału rynku zalicza się: kryterium przestrzeni, kryterium kanałów rynku, kryterium przedmiotu obrotu itp. kryterium dostępu.

Wg. kryterium przestrzeni można wyróżnić rynek: lokalny, regionalny, krajowy, zagraniczny, międzynarodowy, globalny.

Wg. kryterium kanałów rynku można wyróżnić rynek: skupu, zbytu, hurtowy, detaliczny.

Wg. przedmiotu obrotu można wyróżnić rynek: dóbr konsumpcyjnych, dóbr produkcyjnych, usług, a w tym: usług transportowych, usług pocztowych, usług telekomunikacyjnych, usług spedycyjnych, usług przeładunkowych, usług ubezpieczeniowych, usług bankowych, usług turystycznych, usług medycznych, usług consultingowych i innych.

Wg. kryterium dostępu można wyróżnić: rynek potencjalny, rynek dostępny, rynek działania, rynek docelowy, rynek spenetrowany.

Aby można było „trafić” z produktami lub usługami pod potrzeby rynku należy dokładnie rozpoznać popyt rynkowy. Przez popyt rynkowy należy rozumieć wielkość zakupów produktów lub usług, która byłaby dokonana przez określoną grupę konsumentów na określonym obszarze, w określonym czasie, w określonym otoczeniu marketingowym i przy zastosowaniu określonego programu marketingowego.

PODSTAWOWE CECHY SYSTEMU RYNKOWEGO Jeżeli wolnym rynkiem jest swobodny przepływ: dóbr, • usług, kapitału • i siły roboczej .. to dla stworzenia zdrowych reguł gry należy określić: reguły wejścia na rynek, reguły eliminacji z rynku, reguły prowadzenia określonego rodzaju działalności

Do podstawowych cech systemu rynkowego należy zaliczyć: swobodę wchodzenia na rynek i możliwość prowadzenia działalności zgodnie z normami prawa i przepisami administracyjnymi, przewagę przedsiębiorstw prywatnych nad państwowymi, regulacyjne oddziaływanie rynku na podaż, popyt i ceny, zmniejszającą się interwencję państwa w funkcjonowanie przedsiębiorstw, postępującą konkurencję, zwalczanie i przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym,

Podstawowe cechy systemu rynkowego – cd. stwarzanie przez państwo jednolitych, powszechnych zasad i rozwiązań systemu finansowego, celnego, czasu pracy, warunków bhp oraz innych unormowań i świadczeń (tak po stronie pracobiorców jak i pracodawców), swobodę eksportu i importu, określenie i realizowanie przez państwo określonej polityki gospodarczej.

SEGMENTACJA RYNKU Do najczęściej stosowanych kryteriów segmentacji rynku zalicza się: 1. Kryteria odnoszące się do konsumenta (nabywcy). 2. Kryteria odnoszące się do produktu

Korzyści z właściwie przeprowadzonej segmentacji: dostosowanie oferty do potrzeb nabywców, możliwość zwiększenia sprzedaży i poprawa jej relacji do kosztów, umożliwienie zmian, potrzeb, preferencji i reakcji nabywcom.

Korzyści dobrej segmentacji... dostosowanie oferty do potrzeb nabywców, możliwość zwiększenia sprzedaży i poprawa relacji przychodów do kosztów, umożliwienie zmian, potrzeb, preferencji i reakcji nabywców.

Wady centralizacji badań marketingowych Izolacja “badaczy” od bieżących spraw i trudności. Nadmierna koncentracja na ogólnych problemach firmy kosztem zagadnień dotyczących określonych pionów lub działów. Oddzielenie “badaczy” od działań marketingowych opartych na wynikach badań

Korzyści decentralizacji badań marketingowych: Bliskie powiązanie “badaczy” z programami marketingowymi obejmującymi realizację wniosków z badań. Lepsza specjalizacja pracowników działów badań odnośnie do produktów, grup nabywców, rynków zbytu. Poświęcane większej uwagi badaniom marketingowym przez kierowników działów. Pomoc w integrowaniu zarządzania marketingiem na różnych szczeblach.

Wady decentralizacji badań marketingowych: Tendencja do ograniczania obiektywności wyników badań pod kątem interesów poszczególnych pionów czy działów. Niedostateczna kontrola badań przez szczebel centralny, niejednolitość metod i procedur badawczych w skali przedsiębiorstwa. Trudności pozyskania wysoko wykwalifikowanych pracowników. Wyższe łączne wydatki przedsiębiorstwa na badania. Dublowanie się niektórych działań. Niepełne zaspokojenie zapotrzebowania informacyjnego kierownictwa przedsiębiorstwa