Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa Wprowadzenie do problematyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
badania rynku turystycznego
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Część I - Wprowadzenie i pojęcia podstawowe
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Podstawy metodologiczne ekonomii
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Charakterystyka finansów publicznych
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
PROBLEMATYKA UBÓSTWA WYKŁAD.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Badania gospodarki społecznej dr inż. Dorota Olszewska Ośrodek Statystyki organizacji Non-Profit, Urząd Statystyczny w Krakowie.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Wprowadzenie teoretyczne
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Analiza przyczyn umieralności mieszkańców Dolnego Śląska.
Badania marketingowe - wprowadzenie Paweł Gałka Konsultacje: poniedziałek p. 216 godz.:
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
1 Polityka gospodarcza Wprowadzenie. 2 Literatura: Zajęcia 2 i 3: „Polityka gospodarcza”, red. B. Winiarski, rozdz.1.1, 1.2 i 1.4, rozdz. 2.1, 2.2, rozdz.
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Proces przewodzenia i kontrolowania
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Innoregiony Dr Anna Golejewska.
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Badanie potrzeb i opinii społeczeństwa Wprowadzenie do problematyki  

  Projekt : „Odpowiedź na wyzwania gospodarki opartej na wiedzy: nowy program nauczania na WSHiP”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest wprowadzenie słuchaczy w problematykę pozyskiwania i analizy danych służących do projektowania polityk publicznych, planowania strategicznego, planowania reform i kampanii społecznych oraz oceny jakości funkcjonowania agend rządowych, samorządowych oraz organizacji pozarządowych wykonujących zadania publiczne. Przedmiot koncentruje się na przekazaniu praktycznej wiedzy dotyczącej źródeł i zasad gromadzenia danych oraz zasad projektowania badań potrzeb i opinii społeczeństwa jako istotnego elementu procesu zarządzania strategicznego w jednostkach administracji publicznej.

Literatura podstawowa: E. Babbie "Podstawy badań społecznych", PWN 2009 M. Szreder "Metody i techniki sondażowych badań opinii", PWE 2009 L. Anderson (i inni) "Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych", SCHOLAR 2010 Rejestry, bazy danych, administracyjne systemy informacyjne, do pobrania: www.stat.gov.pl/.../BIP_rejestry_bazy_systemy_2009_080109.rtf

Warunki zaliczenia: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie badania w grupie około 4-5 osobowej, a następnie prezentacja i omówienie wyników przeprowadzonej analizy w formie 15-20 minutowej prezentacji.

Organizacja zajęć Zajęcia 1 – 24.02.2010 Zajęcia 2 – 03.03.2010 (ustalenie zespołów badawczych) Zajęcia 3 – 10.03.2010 (przedstawienie propozycji badania) Zajęcia 4 – 17.03.2010 (przedstawienie celu i schematu badania oraz metodologii) Zajęcia 5 – 24.03.2010 (konsultacje) Zajęcia 6 – 31.03.2010 (prezentacja wyników badania: 6-7 grup) Zajęcia 7 – 07.04.2010 (prezentacja wyników badania: 3-4 grupy)

Raport z badania Specyfika problemu (diagnoza – dlaczego chcemy zbadać te, a nie inne aspekty, problem? Co było inspiracją do badania?) Określenie celu badania i grupy badawczej Metoda (metodologia, np. wywiady, ankiety, rozmowy telefoniczne → Uzasadnienie wyboru metody) Planowany scenariusz (jak chcemy zrealizować dane zadanie, podział obowiązków itd.) Realizacja (Jak w rzeczywistości przebiegała realizacja badania?) Odstępstwa od planu Uzyskane rezultaty, efekty (co wynika z przeprowadzonego badania?) Ocena koncepcji Ocena realizacji Ocena współpracy Problemy Korekta planu (alternatywne pomysły) Wnioski

Potrzeby W ujęciu psychologicznym - mechanizmy wyzwalające i regulujące zachowania człowieka; napięcie fizjologiczne lub psychiczne wywołane jakimś brakiem wywołujące świadome lub nieświadome dążenie do redukcji napięcia przez środki materialne i duchowe W ujęciu socjologicznym - konsumpcja, społeczne uwarunkowanie poziomu i sposobu zaspokojenia potrzeb, mechanizmy powstawania i modyfikowania potrzeb przez społeczeństwo, wpływ konsumpcji na sytuację społeczną jednostek i grup W ujęciu ekonomicznym - pobudzają aktywność człowieka i określają popyt na dobra i usługi

Podstawowe założenia dotyczące potrzeb społeczeństwo jako źródło potrzeb możliwość zhierarchizowania potrzeb ze względu na ich niezbędność dla istnienia i rozwoju człowieka  hierarchia celów i zadań zmienność potrzeb stosownie do cyklu życia jednostki różnorodność potrzeb i zróżnicowany poziom aspiracji  brak możliwości usatysfakcjonowania wszystkich  minimalny i optymalny poziom zaspokojenia potrzeb jako miernik poziomu zaspokojenia potrzeb możliwość empirycznego badania potrzeb za pomocą wskaźników społecznych Subiektywizm i obiektywizm w kontekście pragnień i potrzeb

Klasyfikacje potrzeb człowieka potrzeby indywidualne społeczne obiektywne – naturalne dla określonej fazy życia człowieka, jego kondycji psychicznej i fizycznej oraz miejsca w systemie społecznym, niezależnie od tego, czy są uświadomione przez jednostkę czy nie subiektywne – zawsze uświadomione materialne niematerialne stałe – o zmiennym natężeniu w poszczególnych fazach życia zmienne – zależne od poszczególnych faz życia

O potrzebach społecznych możemy mówić w następujących sytuacjach: takie same potrzeby jednostek występują powszechnie, a ich zaspokojenie wymaga istnienia odpowiednich instytucji - o potrzebach społecznych mówi się podczas analizy przyczyn powstania instytucji gdy instytucje nie zaspokajają potrzeb w oczekiwany sposób niezaspokojone potrzeby narastają do tego stopnia, że uzasadniają rozwiązania instytucjonalne lub systemowe - o potrzebach społecznych mówi się w przypadku odczuwanego lub uświadamianego braku pewnych rozwiązań instytucjonalnych niektóre instytucje społeczne są ograniczone funkcjonalnie (ograniczenia, braki w działaniu); o potrzebach społecznych mówi się, gdy obserwowane (odczuwane) są negatywne skutki funkcjonowania jakiegoś systemu

Mierniki reprezentanty Grupy potrzeb Mierniki reprezentanty Wyżywienie kaloryczność pożywienia spożycia białka na osobę dziennie spożycia białka zwierzęcego na osobę dziennie Mieszkanie zaludnienie mieszkań samodzielność mieszkań jakość usług mieszkaniowych Ochrona zdrowia dostępność usług leczniczych zgony z powodu chorób zakaźnych i pasożytniczych zgony osób poniżej 50 lat Wykształcenie powszechność systemu szkolnego wydajność szkół liczba uczniów na jednego nauczyciela Rekreacja czas wolny od pracy zarobkowej nakład czasopism abonenci radia i telewizji Zabezpieczenie społeczne nagła śmiertelność powszechność zabezpieczeń na wypadek choroby powszechność świadczeń emerytalnych i rentowych  

Sposoby zaspakajania potrzeb: świadczenia organizowane przez rodzinę i grupy nieformalne świadczenia ze środków publicznych kierowane na zaspokojenie potrzeb indywidualnych świadczenia i usługi kupowane na rynku

Badanie potrzeb Główny cel badań: Przedmiot badań: Podział badań: wskazanie grup wymagających ingerencji polityki społecznej zbadanie skutków działań polityki społecznej Ustalenie poziomu zaspokojenia potrzeb w skali jednostki i grupy Uzyskanie informacji o obecnych pragnieniach, preferencjach, hierarchii wartości jednostki i grupy Przedmiot badań: potrzeby odczuwane przez grupy społeczne potrzeby obiektywne wynikające z funkcjonowania instytucji społecznych Podział badań: jakościowe – jak są zaspokajane potrzeby ilościowe – pozostałe kwestie związane z zaspokajaniem potrzeb  

Sposoby pomiaru poziomu zaspokojenia potrzeb Wskaźniki społeczne – pomiar zaspokojenia poszczególnych wymiarów potrzeb podstawowych oraz poszczególnych potrzeb pośrednich Wskaźniki ekonomiczne – pomiar ogólnego stanu zaspokojenia potrzeb bytowych i kulturalnych, tj. dobrobytu, z pomocą koncepcji dochodu narodowego Podejścia łączące – wskaźniki ekonomiczne (PKB na głowę) i wskaźniki społeczne (np. przeciętne dalsze trwanie życia)

Dane wykorzystywane przez politykę społeczną do diagnostyki potrzeb Statystyki spożycia, analiza budżetów gospodarstw domowych, budżetu czasu pracy, badanie stanu zdrowia, dostępność do wykształcenia, warunki mieszkaniowe, minimum socjalne itd. Wyniki spisu ludności, raporty, monograficzne badania statystyczne (np. sytuacja kobiet) Badania empiryczne z wykorzystaniem metod socjologicznych (np. badanie opinii publicznej)

Ograniczenia badań nie obejmują wszystkich potrzeb z reguły posługują się danymi uśrednionymi dotyczącymi poszczególnych zagadnień w skali społecznej brak danych o całościowej sytuacji życiowej brak danych o wpływie zaspokojenia lub nie jednych potrzeb na inne

Wskaźniki społeczne: Wskaźnik społeczny to subiektywna lub obiektywna miara związana teoretycznie z badaną kategorią poziomu, jakości i godności życia System wskaźników społecznych to zbiór wskaźników społecznych adekwatnych do warunków społecznych i gospodarczych, które służą formułowaniu programów społecznych i ocenie skuteczności ich realizacji.  

Wielkości progowe wskaźników minimalny – społeczeństwo żyje na granicy minimum egzystencji (potrzeby materialne) i nie ma potrzeb kulturowych optymalny = maksymalny – stan pełnego zaspokojenia potrzeb; najwyższy stopień rozwoju społeczno – gospodarczego