Pilotażowy Program LEADER+ -- Działanie 2.7 Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Struktura, treść i sposób opracowania
Stowarzyszenie Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania Prezentacja funkcjonowania Ostrzeszowskiej Lokalnej Grupy Działania w II schemacie Pilotażowego Programu.
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Fundacja Zielonej Doliny Odry i Warty ustanowiona w dniu 25 maja 2006 roku.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Wsparcie aktywności gospodarczej Lokalna Grupa Działania Wadoviana 15 września 2009.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wsparcie aktywności gospodarczej
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Podejście Leader w latach :
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Pilotażowy Program LEADER+ -- Działanie 2.7 Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK

Realizacja działania 2.7 ma na celu pobudzanie lokalnych inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich oraz stymulowanie społeczności lokalnych do zaangażowania w proces wypracowywania koncepcji rozwojowych dla danego obszaru: tworzenie Zintegrowanych Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (ZSROW), budowanie Lokalnych Grup Działania (LGD) oraz podejmowanie przez nie działań na rzecz rozwoju i promocji regionu.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK Lokalne Grupy Działania mają być liderami lokalnego rozwoju uwarunkowanego aktywnością miejscowej społeczności. Ich głównym zadaniem jest podejmowanie działań na rzecz rozwoju i promocji regionu. LGD mają odgrywać również znaczącą rolę w promowaniu standardów z zakresu ochrony środowiska, zapobieganiu wykluczeniom społecznym i tworzeniu miejsc pracy na obszarach wiejskich.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK Istnienie zdolnej do programowego działania LGD jest warunkiem koniecznym: – pozyskania środków finansowych, które mają służyć lepszemu wykorzystaniu potencjału terenów wiejskich, poprawie ich konkurencyjności, wzrostowi miejsc pracy oraz współpracy lokalnych środowisk, – dostępu do pieniędzy w ramach schematu II, które są przeznaczone na pomoc tylko dla inwestycji, które nie przynoszą dochodu (wzmocnienie potencjału LGD, działania operacyjne LGD, doradztwo oraz działania informacyjno – promocyjne).

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK W ramach Schematu II LGD, posiadające odpowiednie doświadczenie i potencjał administracyjny, niezbędny dla zarządzania środkami publicznymi, wdrażać będą plany dotyczące realizacji strategii obejmujące promocję obszarów wiejskich i animowanie współpracy partnerów lokalnych. Szczegółowe cele działania dla Schematu II obejmują: – wsparcie działalności LGD na rzecz realizacji strategii; – promocja obszarów wiejskich; – mobilizacja ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich, – upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich.

Wytyczne Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich (ZSROW) I. Charakterystyka LGD jako jednostki odpowiedzialnej za realizację strategii II. Diagnoza obszaru objętego ZSROW – II.1 Charakterystyka obszaru – II.1.1 Zasięg terytorialny i uwarunkowania geograficzne – II.1.2 Uwarunkowania przyrodnicze/środowiskowe – II.1.3 Uwarunkowania kulturowe – II.1.4 Uwarunkowania historyczne

Wytyczne MRiRW do ZSROW II.2 Potencjał demograficzny i gospodarczy II.2.1 Charakterystyka ludności zamieszkującej obszar objęty ZSROW: II.2.2 Stan rozwoju infrastruktury wiejskiej II Infrastruktura społeczna II Infrastruktura techniczna II.3. Uzasadnienie spójności obszaru ZSROW

Wytyczne MRiRW do ZSROW III. Aktualnie wdrażane inicjatywy/projekty na obszarze ZSROW IV. Analiza SWOT obszaru objętego ZSROW V. ZSROW – cele i planowany budżet – V.1 Tematy wiodące i cele strategiczne ZSROW – V.2 Uzasadnienie wyboru tematu wiodącego, celów strategicznych – V.3 Partnerstwo – V.4 Sposób finansowania ZSROW

Wytyczne MRiRW do ZSROW VI. Wpływ realizacji ZSROW na rozwój regionu VII. Powiązanie ZSROW ze strategią NPR (na lata ) VIII. Promocja i informowanie o projekcie i ZSROW IX. Informacja o załącznikach

Wytyczne MRiRW do ZSROW Tematy wiodące i cele strategiczne ZSROW – Tematów wiodące ZSROW: innowacja - zastosowanie nowych informacji know-how i nowych technologii w celu podniesienia konkurencyjności produktów i usług świadczonych na terenach wiejskich, poprawa jakości życia na obszarach wiejskich, podnoszenie wartości lokalnych produktów zwłaszcza przez ułatwienie małym jednostkom produkcyjnym dostępu do rynków dzięki wspólnym działaniom, wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych, w tym potencjału obszarów należących do sieci Natura 2000.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK Planowanie jest angażowaniem się w przyszłość; wymaga przewidywania, woli działania i dążenia do założonych celów. Planowanie jest sformalizowanym procesem podejmowania decyzji, w którym wypracowuje się pożądany obraz przyszłego stanu i określa sposoby jego osiągnięcia. Jego efektem końcowym są wybory strategiczne i programy działań zmierzających do zapewnienia realizacji tych wyborów.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK PROCES DECYZYJNY

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK W procesie decyzyjnym można wyodrębnić następujące fazy: – ANALIZA SYTUACJI - FORMUŁOWANIE PROBLEMÓW – FORMUŁOWANIE CELÓW – POSZUKIWANIE ALTERNATYW – OCENA/ANALIZA ALTERNATYW; kryteria oceny – WYBÓR JEDNEGO Z ROZWIĄZAŃ ALTERNATYWNYCH - PODJĘCIE DECYZJI – OCENA DECYZJI

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK ANALIZA SYTUACJI - FORMUŁOWANIE PROBLEMÓW: – W tej fazie decydent rozpoczyna formułowanie problemów, którymi należy się zająć. – Pod pojęciem problemu należy rozumieć negatywny stan, który chcemy zmienić, ponieważ dzieje się coś złego lub nie dzieje się coś dobrego. – Analiza sytuacji wymaga stawiania następujących pytań: Co się dzieje? Jakie są kluczowe elementy przedmiotowej sytuacji? Jakie ograniczenia mają wpływ na decyzję? Jakie środki są do wykorzystania?

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK FORMUŁOWANIE CELÓW: – W tej fazie decydent określa granice obszar, w których zawiera się zidentyfikowany problem w celu sformułowania celów, czyli określenia pożądanego, pozytywnego stanu, który chcemy osiągnąć oraz określenia dróg do ich osiągnięcia. – W tej fazie istnieje niebezpieczeństwo pomylenia celu z działaniem, które powinno prowadzić do osiągnięcia celu.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK POSZUKIWANIE ALTERNATYW: – W tej fazie od decydenta wymagana jest kreatywność i wytrwałość, aby wytworzyć możliwie pełny zestaw alternatyw. – Często znajduje zastosowanie tutaj technika burzy mózgów, która ogólnie polega na generowaniu w bezkrytyczny sposób możliwie wielu alternatywnych działań prowadzących do osiągnięcia celu.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK OCENA/ANALIZA ALTERNATYW: – W tej fazie decydent ocenia każde alternatywne rozwiązanie przy użyciu ustalonego zestawu kryteriów. – Taki zestaw może obejmować przykładowo następujące kryteria: czas realizacji, wynik końcowy oraz jego zgodność z celem, zasoby ludzkie, nakład finansowy, ryzyko niepowodzenia i jego możliwe następstwa.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK Niepewność jest to stan wiedzy pozbawiony absolutnej pewności co do charakteru i możliwych skutków realizacji zjawisk i podejmowania działań. Ryzyko jest skutkiem niepewności. Istotą ryzyka jest podejmowanie działań, których skutki mogą być różne. – Jest ono w przeciwieństwie do niepewności elementem dynamicznym, bo związanym z ludzką działalnością.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK WYBÓR JEDNEGO Z ROZWIĄZAŃ ALTERNATYWNYCH - PODJĘCIE DECYZJI Wybór optymalnej decyzji jest możliwy tylko wtedy, gdy zestaw alternatywnych rozwiązań jest pełny. Z uwagi na istnienie ograniczeń podejmuje się decyzję satysfakcjonującą, ale nie optymalną. – Taka sytuacja ma miejsce często w sytuacjach decyzji podejmowanych przez grupę w oparciu o konsens.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK OCENA DECYZJI Ocena decyzji obejmuje analizę wszystkim elementów procesu decyzyjnego w celu stwierdzenia czy decyzja jest skuteczna i optymalna. – Pożądane jest przeprowadzenie oceny decyzji z inną osobą.

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK Strategia jest zbiorem celów i sposobów ich osiągnięcia. Planowanie strategiczne - koncentruje się na robieniu właściwych rzeczy (skuteczność), w odróżnieniu od planowania operacyjnego, które skupia się na robieniu ich we właściwy sposób (sprawność).

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK Opracować strategię organizacji to znaczy dokonać wyboru dziedziny działalności, w której chce ona być obecna i określić zasoby, jakie są jej niezbędne do przetrwania i rozwoju. Strategię przedsiębiorstwa odzwierciedlają decyzje inwestycyjne i wybory dotyczące alokacji zasobów. Cele strategiczne – Cele taktyczne (operacyjne) Zadania – Projekty

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK Plany strategiczne a plany operacyjne

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK Realizacja strategii – proces kierowania

PARTNERSTWO NA RZECZ ROZWOJU TURYSTYKI NA OBSZARZE LIMANOWSZCZYZNY DOBRA – JODŁOWNIK – KAMIENICA - LIMANOWA – ŁUKOWICA – MSZANA DOLNA – NIEDŹWIEDŹ – SŁOPNICE - TYMBARK CZTERY ZASADY PLANOWANIA PARTNERSKIEGO

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ! ŻYCZĘ MIŁEGO POPOŁUDNIA!