Prof. dr hab. inż. Jan Krysiński Przewodniczący KRPUT Rektor Politechniki Łódzkiej Konferencja Nowe finansowanie. Większa dostępność. Lepsza jakość. 24.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

1 Projekt Nowoczesna edukacja – rozwój potencjału dydaktycznego Politechniki Lubelskiej.
EDUKACJA TECHNICZNO – - INFORMATYCZNA
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Planowanie przyszłości edukacyjnej i zawodowej?
KSZTAŁCENIE ZA GRANICĄ
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
WYŻSZA SZKOŁA TECHNICZNA W KATOWICACH
WARUNKI REKRUTACJI na studia w Politechnice Wrocławskiej na rok akademicki 2008/2009 Doc. dr inż. Magdalena Rutkowska REKRUTACJA 2008.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
PROGRAM UNIWERSYTETU PRZYRODNICZEGO WE WROCŁAWIU
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Ekonomika procesów logistycznych
OFERTA EDUKACYJNA na rok szkolny 2011/12 I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Głubczycach.
Powołana w 1987 roku Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych stanowi kontynuację organizowanego od 1982 roku w średnich szkołach budowlanych Turnieju.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
DEBATA Edukacja a rynek pracy w Powiecie Gostyńskim 11 grudnia 2007r.
Kształcenie na kierunku gospodarka przestrzenna w uniwersytetach ekonomicznych na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie Prof. dr hab. Tadeusz.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Dolnośląski Zakład Doskonalenia Zawodowego Zespół Szkół al
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
KONFERENCJA PRASOWA 30 listopada 2009 roku Projekty dotychczas realizowane ze środków Unii Europejskiej : Lekarz, pielęgniarka – nowoczesny pracownik.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wydział Przedsiębiorczości i Towarozanwastwa
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Losy absolwentów ZSP Nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Stalowej Woli
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Nauczanie przedmiotów podstawowych na kierunkach technicznych Bohdan Macukow Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Politechnika.
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Język francuski na świecie
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Zaawansowane kształcenie kadry energetyki jądrowej we współpracy z uczelniami zagranicznymi. dr hab. inż. Konrad Swirski, prof. PW.
Język francuski na świecie
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
System edukacyjny w Hiszpanii
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Edwarda F
Informatyka – zestawienie ćwiczeń Żanety Majorek
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
TECHNIK HANDLOWIEC.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Dlaczego warto? wykształcenie inżynierskie + poszukiwane na rynku pracy specjalności ciekawa i dobrze płatna praca po studiach.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Dokument ten ma charakter informacyjny. Każdorazowo należy sprawdzić na stronie uczelni szczegółowe zasady rekrutacji.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Inżynier biomedyczny. Inżynieria biomedyczna dzieli się na następujące działy: biomateriały biomechanika bioinformatyka informatyka i elektronika medyczna.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
KLASA MATEMATYCZNO- -INŻYNIERSKA.
Losy absolwentów 2016.
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Losy absolwentów 2015.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Badanie Losów Absolwentów
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Pełnosprawny Student III
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

Prof. dr hab. inż. Jan Krysiński Przewodniczący KRPUT Rektor Politechniki Łódzkiej Konferencja Nowe finansowanie. Większa dostępność. Lepsza jakość. 24 stycznia 2008r. SGH w Warszawie

Problemy charakterystyczne dla wyższego szkolnictwa technicznego 1). Małe jest zainteresowanie studiami ścisłymi, w tym technicznymi, mimo wielkiego zapotrzebowania na inżynierów w całym świecie. Przyszedł czas na inżynierów, a młodzież tego nie dostrzega.

a) dane liczbowe według stanu na 30 listopada 2006 r zawarte w wydanym w 2007 r. informatorze MNiSzW Szkolnictwo wyższe 2006 liczba studentów ogółem (studia stacjonarne i niestacjonarne) we wszystkich szkołach wyższych wynosi około ,

klasyczne kierunki inżynierskie (budowa maszyn, elektrotechnika, elektronika, technologia chemiczna, inżynieria chemiczna itp.) studiuje zaledwie 7.2%, wszystkie kierunki inżynierskie studiuje na politechnikach 13.2%, matematykę studiuje zaledwie 0.72%, fizykę 1.8%,

b) trwająca od dawna ucieczka młodzieży od studiów technicznych i ścisłych jest spowodowana: wysokim stopniem ich trudności (co jest przesadzone) i pracochłonności (co nie jest już przesadzone), zafascynowaniem studiami ekonomicznymi (błyskotliwe kariery menedżerskie), zarządzania (każdy chce zarządzać, a kto ma być do roboty), pedagogicznymi (mimo nadchodzącego niżu), prawa, psychologii i ogólnie studiami humanistycznymi,

zdeprecjonowaniem w szkole średniej matematyki poprzez usunięcie jej z grupy obowiązkowych przedmiotów maturalnych i wykładaniem fizyki i chemii w formie szczątkowej, złe przygotowanie z matematyki i fizyki eliminuje ze studiów na pierwszym roku od 30-50% studentów politechnik, mało jest kandydatów na fizykę, chemię i matematykę na uniwersytetach,

c) co należy zrobić : podnieść poziom kształcenia w szkołach średnich z matematyki i fizyki (zwiększenie liczby godzin oraz poziomu kompetencji nauczycieli), przywrócić na maturze matematykę jako przedmiot obowiązkowy na poziomie podstawowym, KRASP gorąco popiera propozycje MEN,

zmienić medialny przekaz zawodu inżyniera i studiów ścisłych; uświadomić młodzieży, że zawód inżyniera to nie inż. Karwowski w gumiakach, a fizyka po uniwersytecie to odkrywanie nowego świata, przekonać dziewczęta, że kariera inżyniera jest także dla nich (uratować je od kariery bezrobotnych lub pracy nisko płatnej w zawodach, które często wybierają), utworzyć system stypendiów faworyzujący studentów w szkołach średnich i wyższych zachęcający do wyboru kierunków ścisłych, w tym technicznych.

d) jeśli wyraźnie nie podniesiemy liczby kształconych inżynierów i absolwentów kierunków ścisłych, to czeka nas zapaść technologiczna i cywilizacyjna – kto będzie tworzył innowacyjną gospodarkę ? Specjaliści alarmują – na rynku brakuje inżynierów – ten stan już utrudnia polskim firmom tworzenie nowych produktów i podnoszenie konkurencyjności na rynku

2). Nastąpił spadek poziomu kształcenia inżynierów spowodowany drastycznie małym - w stosunku do potrzeb - finansowaniem studiów technicznych. a) co to powoduje : obniżyliśmy liczbę godzin zajęć do 25 tygodniowo poprzez zmniejszenie godzin ćwiczeń i projektowania,

teoria zamiast praktyki - przedsiębiorcy narzekają, że uzyskana wiedza nie przekłada się odpowiednio na umiejętności i kompetencje absolwentów, zbyt mały jest udział staży w przedsiębiorstwach, stale słyszymy odchudźcie programy, standardy są coraz chudsze – gdzie jest tego kres?

b) co należy zrobić : podnieść współczynniki kosztochłonności dla studiów technicznych, w których znaczący jest udział przedmiotów wymagających specjalistycznej aparatury, drogich maszyn i urządzeń, czy też odczynników. Dotychczasowy stosunek 3:1 nie oddaje rzeczywistej proporcji kosztów względem kierunków nietechnicznych, zróżnicować współczynniki kosztochłonności dla studiów I i II stopnia.

3). Nastąpiła degradacja tytułu inżyniera, jest on nadużywany. nadaje się go zamiast tytułu licencjata na uczelniach, które często nie mają odpowiedniego zaplecza technicznego i technologicznego, tytuł zawodowy inżyniera, z uwagi na jego rosnącą popularność na rynku pracy, zaczyna być traktowany jako element reklamy i marketingu studiów,

tytuł inżyniera jednoznacznie kojarzony jest z naukami technicznymi, inżynier, nawet informatyk, musi posiadać podstawową wiedzę techniczną i jeśli jej się nie wykłada w oparciu o laboratoria i projekty to należy nadawać dyplomy licencjata, w programach są sztucznie generowane przedmioty nazwane technicznymi, np. statystyczna analiza baz danych - treść koresponduje tu wyraźnie ze statystyką,

KRPUT za pośrednictwem KRASP, ustosunkowując się do projektu rozporządzenia Ministra NiSzW z dnia 6 listopada 2007, przesłał do ministerstwa następującą propozycję: Absolwentom studiów I stopnia nadaje się tytuł inżyniera na kierunkach technicznych, a także na kierunkach rolniczych i leśnych, związanych z naukami technicznymi, gdy przedmioty techniczne stanowią nie mniej niż 65% ogółu zajęć dydaktycznych przewidzianych w planach studiów i programach nauczania na tych kierunkach, z wyjątkiem kierunku architektura i urbanistyka oraz architektura krajobrazu

Dziękuję za uwagę