1 Jerzy Woźnicki www.frp.org.pl Zmiany instytucjonalne w szkolnictwie wyższym Prof. Jerzy Woźnicki Konferencja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
innowacyjna wielkopolska
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską i budżet Państwa
MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Departament Funduszy.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Uniwersytet Medyczny im
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Spotkania konsultacyjne
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
1 Jerzy Woźnicki Ocena możliwości wspierania innowacyjności przez uczelnie na gruncie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Prof. Jerzy Woźnicki.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 4 Jabłonna
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
WYDZIAŁ DZIENNIKARSTWA, INFORMACJI I BIBLIOLOGII Janusz Włodzimierz Adamowski Program wyborczy: kadencja
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Zapis prezentacji:

1 Jerzy Woźnicki Zmiany instytucjonalne w szkolnictwie wyższym Prof. Jerzy Woźnicki Konferencja Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Nowe finansowanie. Większa dostępność. Lepsza jakość. Szkoła Główna Handlowa, 24 I 2008

2 Jerzy Woźnicki Motto: W powstającej na naszych oczach Europie Wiedzy nie może zabraknąć Polski jako jednej z lokomotyw rozwoju edukacji, nauki, innowacyjności i przedsiębiorczości z listu D. Tuska do rektorów z dn. 3 X 2007 r.

3 Jerzy Woźnicki Spis treści 1.Wprowadzenie. 2.Rozwój instytucjonalny i współdziałanie uczelni. 3.Kształcenie ustawiczne – kształcenie zawodowe. 4.Podsumowanie.

4 Jerzy Woźnicki Wprowadzenie Główne obszary koncentracji uwagi pożądanych działań w szkolnictwie wyższym: A.Rozwój instytucjonalny i współdziałanie uczelni. B.Finansowanie – poziom i struktura, udział w PKB, budżet. C.Studia – treści, jakość, standaryzacja, większe powiązanie programów nauczania z wymaganiami rynku pracy. D.Konwergencja sektorów, zasady równości. E.Kształcenie zawodowe.

5 Jerzy Woźnicki F.Internacjonalizacja. G.Model i ścieżki kariery naukowej, a w tym studia doktoranckie i mobilność. H.Sprawy studenckie. I.Kształcenie ustawiczne (life long learning, continuing education). J.Rozwój narzędzi regulacyjnych w systemie zarządczym w uczelniach.

6 Jerzy Woźnicki Treść tego referatu ogranicza się do punktów: A. Rozwój instytucjonalny i współdziałanie uczelni E. Kształcenie zawodowe I. Kształcenie ustawiczne

7 Jerzy Woźnicki Pozytywna ocena formuły tej sesji konferencji Zaproszone instytucje i organizacje uczelnie akademickie uczelnie zawodowe organizacje umocowane w ustawie: KRASPKRZaSP inne reprezentatywne podmioty środowiskowe/obywatelskie FRP (rektorzy i rektorzy-seniorzy)KRePSZ Wniosek: odczytywana intencja - wzbogacenie spojrzenia na problemy szkolnictwa wyższego

8 Jerzy Woźnicki A. Rozwój instytucjonalny i współdziałanie uczelni Najistotniejsze cele: pojawienie się okrętów flagowych polskiego szkolnictwa wyższego – uniwersytetów badawczych, poszerzenie bazy merytorycznej i materialnej kształcenia, konsolidacja instytucjonalna, agregacja zasobów, integracja kadry, w sektorze publicznym i niepublicznym: poprawa pozycji konkurencyjnej na krajowym i europejskim rynku kształcenia i badań naukowych, zwiększenie instytucjonalnego potencjału ekonomicznego.

9 Jerzy Woźnicki Współczesne rozumienie pojęcia Uniwersytet Badawczy Oznacza to duży uniwersytet, który: prowadzi badania w dużej skali i w wielu dziedzinach i dyscyplinach nauki prowadzi działalność innowacyjną i proinnowacyjną ma rozwiniętą infrastrukturę badawczą osiąga około 50% swoich przychodów z działalności B+R ma charakter międzynarodowy – ma część kadry naukowej i studentów z zagranicy i posiada rozwinięte kontakty z instytucjami gospodarczymi oraz realną współpracę międzynarodową z najlepszymi. TEZA: Polska potrzebuje okrętów flagowych w szkolnictwie wyższym!

10 Jerzy Woźnicki Współczesne rozumienie pojęcia Uniwersytet Badawczy UZASADNIENIE Uniwersytet Badawczy w tym rozumieniu musi być rozpoznawalny w świecie. Oznacza to obecność w światowych rankingach na możliwie dobrym miejscu. Rankingi te nie są oparte na parametrach względnych. Wniosek: Z natury raczej preferowane są wielkie organizmy uniwersyteckie. Światowe rankingi dają przewagę konkurencyjną uniwersytetom, które obejmują Medical School.

11 Jerzy Woźnicki Czy w dającym się przewidzieć czasie możemy mówić w Polsce o uniwersytetach odpowiadających takim wymaganiom? Ile ich może być: KILKA-KILKANAŚCIE? Niezbędny warunek: konsolidacja instytucjonalna

12 Jerzy Woźnicki Przykłady międzynarodowe Rosja: tworzenie super-uniwersytetów (4) Chiny: w 2006 r. ok. 300 fuzji (800 uczelni) Dania (2007): 12 uniwersyt inst. bad. = 8 uniwersyt. zgodnie z rekomendacją raportu OECD (2004)

13 Jerzy Woźnicki Instrumentarium osiągania celów rozwoju instytucjonalnego uczelni Narzędzia prawne Wsparcie materialne na szczeblu regionalnym Wsparcie finansowe ze środków budżetowych w dziale nauka oraz ze środków europejskich Punkt wyjścia: nadmierne rozdrobnienie instytucjonalne w sektorze publicznym i w sektorze niepublicznym

14 Jerzy Woźnicki Wada ta jest cechą Europy. To dlatego Unia Europejska promuje integrację instytucjonalną w postaci m.in. sieci, konsorcjów itd. JAKIE ROZWIĄZANIA SĄ MOŻLIWE W POLSCE? Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym Ustawa o zasadach finansowania nauki Inne regulacje

15 Jerzy Woźnicki Narzędzia prawne Współpraca uczelni na gruncie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Słowa kluczowe: związek uczelni (Art.28 ust. 1-7) jednostki międzyuczelniane (Art.31 ust. 1-4) jednostki wspólne (Art.31 ust. 1-4) współdziałanie uczelni zawodowych z uczelniami akademickimi (Art.31 ust. 5) wspólne prowadzenie studiów (Art.168 ust. 1-4) środowiskowe studia doktoranckie (Art.195 ust. 2)

16 Jerzy Woźnicki Związek uczelni – uniwersytet federacyjny Komentarze opcjonalna dla uczelni możliwość dokonania pełnej lub częściowej konsolidacji instytucjonalnej o charakterze federacyjnym z zachowaniem nazwy i symboli własnych uczelni partnerzy instytucjonalni mogą wnieść do związku uczelni całość lub jedynie część swego mienia nie ma ograniczeń innych niż płynące z treści Art. 3 dla nazwy własnej związku uczelni istnieje możliwość ustanowienia rady rektorów jako swego rodzaju kolegialnego rektora związku uczelni (akt ustanawiający związek wskazuje sposób działania rady rektorów, w tym przewodniczenie radzie oraz inne organy związku) związek uczelni jest pożądaną formą konsolidacji instytucjonalnej na próbę, ale formą twardą bo ustanowionym aktem i z osobowością prawną związku uczelni

17 Jerzy Woźnicki Narzędzia prawne Współdziałanie uczelni na gruncie ustawy o zasadach finansowania nauki Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają: pkt 11 konsorcjum naukowo-przemysłowe – grupę jednostek organizacyjnych, w skład której wchodzi co najmniej jedna jednostka naukowa oraz co najmniej jeden przedsiębiorca, podejmujących na podstawie umowy wspólne przedsięwzięcie obejmujące badania naukowe, prace rozwojowe lub inwestycje służące potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych; pkt 12 sieć naukowa – grupę jednostek naukowych podejmujących na podstawie umowy zorganizowaną współpracę związaną z prowadzonymi przez nie w sposób ciągły wspólnymi badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi, służącymi rozwojowi specjalności naukowej tej sieci;

18 Jerzy Woźnicki Współdziałanie uczelni na gruncie ustawy o zasadach finansowania nauki Art. 3, ust. 2 pkt. 3 Minister przyznaje środki finansowe na naukę: (…) jednostkom naukowym i szkołom wyższym reprezentującym sieć naukową - na wspólne badania własne __________ Te regulacje nie są wystarczające!

19 Jerzy Woźnicki E. Kształcenie zawodowe I. Kształcenie ustawiczne Z raportu OECD dot. szkolnictwa wyższego: (…) Polska nie ma modelu kształcenia zawodowego (…). Moja odpowiedź: Polska ma model oparty na założeniu, że kształcenie przeddyplomowe umożliwia uzyskanie wiedzy (II st. specjalistycznej) w określonym zakresie kształcenia, przygotowujące do pracy (II st. twórczej) w określonym zawodzie. Kształcenie zawodowe intencjonalnie jest domeną kształcenia podyplomowego.

20 Jerzy Woźnicki E. Kształcenie zawodowe I. Kształcenie ustawiczne Wnioski: Pojęcie zawodu rozumiane jest szeroko (w sposób uogólniony), Tzw. klasycznie rozumiane kształcenie zawodowe nie ma charakteru przeddyplomowego, tylko powinno mieć charakter podyplomowy. Konkluzja: Problem kształcenia zawodowego jest przede wszystkim problemem kształcenia ustawicznego – więcej rynku, różnorodność dyplomów, potrzebna nowa strategia, potrzebne nowe struktury, nowa organizacja.

21 Jerzy Woźnicki PODSUMOWANIE TEZA: POSTULAT WSPÓŁPRACY UCZELNI MA DZISIAJ INNĄ TREŚĆ NIŻ TA PRZED LATY. 1.Integracja kadry, agregacja zasobów a także konsolidacja instytucjonalna to dzisiaj norma zachowań warunkująca możliwości poprawy pozycji konkurencyjnej 2.Miękkie formy współdziałania na podstawie porozumień nie wystarczają (często pozostają nieefektywne) 3.Wyzwaniem w Polsce pozostaje konieczność kreowania nowej kultury kooperacji z nowym oprzyrządowaniem formalnym.

22 Jerzy Woźnicki PODSUMOWANIE – c.d. 4.Bariery mentalne trzeba rozpoznawać i rozumieć, ale nie należy się im poddawać! 5.Procesy konsolidacji instytucjonalnej będą w nieodległej przyszłości obejmowały całą Europę ze względu na narastającą presję nowych wyzwań. 6.Wielką nową szansą stają się projekty europejskie, które mogą z czasem stać się inspiracją do kreowania trwalszych w sensie formalnym więzi, także o charakterze konsolidacyjnym.

23 Jerzy Woźnicki Wniosek końcowy Wszystkie wskazane wyżej możliwości integracji uczelni powinny być wykorzystywane w procesie konsolidacji instytucjonalnej, której celem jest stworzenie grupy dużych uniwersytetów badawczych.

24 Jerzy Woźnicki Strategia zmian legislacyjnych - założenia Doprowadzenie do wzrostu nakładów jednostkowych na studenta w Polsce do poziomu względnego, porównywalnego z rozwiniętymi krajami europejskimi, z uwzględnieniem odpowiednich relacji PKB, Zwiększenie nakładów na sferę B+R kierunkowo zgodnie z wymaganiami wynikającymi ze Strategii Lizbońskiej (w sposób przewidywalnie kroczący), Poszanowanie reguł partnerstwa i innych zasad w sektorze wiedzy oraz uznawanie pozycji i roli twórców, jako kreatorów najcenniejszych wartości (stan spoczynku dla profesorów tytularnych). z listu D. Tuska do rektorów z dn. 3 X 2007 r.

25 Jerzy Woźnicki Proponowane do dyskusji główne kierunki działania MNiSzW 1.Opracowanie założeń istotnie zmieniających (w porównaniu z 2008 r.) projekt budżetu państwa na rok 2009 w odniesieniu do szkolnictwa wyższego i nauki oraz aktywna promocja wzrostu nakładów. 2.Przygotowanie projektu nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (ograniczonej – zgodnie ze stanowiskiem KRASP), poddanie projektu debacie publicznej oraz skierowanie go na ścieżkę legislacyjną. 3.Przygotowanie projektu nowelizacji ustawy o zasadach finansowania nauki, m.in. w kierunku stworzenia warunków do powstawania okrętów flagowych szkolnictwa wyższego w Polsce, z uwzględnieniem procesów konsolidacji instytucjonalnej. Promocja związków uczelni.

26 Jerzy Woźnicki Proponowane do dyskusji główne kierunki działania MNiSzW c.d. 4.Podjęcie prac nad strategią rozwoju szkolnictwa wyższego, a w tym przekształceń instytucjonalnych oraz kształcenia ustawicznego. 5.Opracowanie wariantów zmian w ustawie o stopniach i tytułach, dotyczących modelu kariery naukowej oraz formuły Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów. 6.Zmiany w ustawach o PAN, JBR-ach, innowacyjności…? Ale uwaga: podkreślenia wymaga znaczenie treści rozporządzeń. Niektóre z nich wymagają nowelizacji.

27 Jerzy Woźnicki Przyczyna Akty wykonawcze zbyt często ekranują nowe możliwości wprowadzane przez ustawy lub ich nie uwzględniają

28 Jerzy Woźnicki Oferta Fundacji Rektorów Polskich Dwa realizowane projekty wzmacniające sferę instytucjonalną: Program stałych przedsięwzięć Fundacji Rektorów Polskich w systemie doskonalenia kadr kierowniczych uczelni akademickich W rekomendacjach konferencji EUA w Dubrovniku (październik 2007) znalazł się m.in. postulat To organise summer schools and other educational activities for university and ministry administrators to professionalise the management of higher education Projekt Benchmarking w szkolnictwie wyższym

29 Jerzy Woźnicki UWAGA KOŃCOWA Rzeczpospolita w ogólności potrzebuje wzmocnienia sfery instytucjonalnej Dotyczy to w szczególności szkolnictwa wyższego i nauki

30 Jerzy Woźnicki Uczelnie akademickie jako instytucje życia publicznego Jerzy Woźnicki Motto: Uniwersytet współczesny: świątynia wiedzy i centrum doskonałości W dziesięciolecie KRASP przyjaciołom w rektorstwie pracę tę poświęcam O tym wszystkim więcej w książce. Książka do nabycia w FRP.