Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
UCZEŃ O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
informacje i wskazówki dla rodziców
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
O aktywności dorosłych i seniorów
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KLOCKOMANIA.
Dydaktyka ogólna.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Szkoła Promująca Zdrowie
Ocena gotowości szkolnej pięciolatków
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Łamigłówki matematycznej główki Miejskie Przedszkole nr 17 w Rudzie Śląskiej.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
BADANIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ EMOCJONALNO-SPOŁECZNY
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły? Ocena gotowości szkolnej z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej SGS Gotowość szkolna sześciolatka. Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły? Diagnoza z zastosowaniem Skali Gotowości Szkolnej (SGS) Diagnoza z CMPP-P Warszawa 2008 1

Kilka uwag o rozwoju człowieka Człowiek rozwija się w ciągu całego życia. Ścieżka rozwoju każdego człowieka jest odmienna od pozostałych. Psychologowie starają się jednak odkryć prawidłowości rozwoju, wyodrębnić etapy, wskazać kryzysy, jakie mogą wynikać ze zmian takich jak np. rozpoczęcie nauki w szkole czy podjęcie pierwszej pracy. Czynniki rozwoju to biologiczne wyposażenie człowieka, cechy środowiska, w którym żyje, zorganizowana edukacja i własna aktywność. Cechą współczesności jest zmienność kontekstów rozwoju i związane z tym zróżnicowanie doświadczeń rozwojowych ludzi. Wobec braku ciągłości (zmiany miejsca pobytu, zmiany pracy) własna aktywność wydaje się zyskiwać na znaczeniu w procesie rozwoju człowieka w ciągu całego życia.

Inicjatywa i poczucie kompetencji W teorii rozwoju psychospołecznego E. Eriksona (1997)na wiek przedszkolny przypada taki etap rozwoju, który niesie ze sobą, między innymi, wewnętrzny konflikt między inicjatywą a poczuciem winy. Żeby rozwiązanie tego konfliktu było korzystne dla dalszego rozwoju, dzieciom potrzebna jest przestrzeń do eksploracji, realizowania własnych pomysłów, nawiązywania kontaktów. Młodszy wiek szkolny wiąże się z wewnętrznym kryzysem między poczuciem kompetencji a poczuciem niższości. W tym okresie rozwojowym z tego punktu widzenia dzieciom potrzebne są wymagania na miarę ich możliwości, pochwały i przekonanie, że potrafią sobie poradzić z zadaniami, które są przed nimi postawione.

Charakterystyka rozwojowa dzieci w wieku przedszkolnym silna więź z rodziną, potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji, stałości środowiska, odporność psychofizyczna zależna od pory dnia, pory roku, pogody, krótki czas skupienia uwagi, poznawanie świata poprzez działanie, w „całościowy” sposób, myślenie konkretne i konkretno – obrazowe, ćwiczenie zmysłów i ich integracji, duża aktywność fizyczna, ruch, manipulacja, pytania jako przejaw ciekawości, egocentryzm jako cecha rozwojowa, potrzeba uwagi, bycia w centrum, duża wrażliwość uczuciowa, rola uczuć w poznawaniu i przeżywaniu świata intensywny rozwój wyobraźni, odtwarzanie w zabawie sytuacji i ról społ., potrzeba warunków dla własnej inicjatywy,

Kierunki rozwoju dziecka w wieku 4-6 lat Rozwój w tym okresie polega na dążeniu do samodzielności oraz wzbogacaniu i różnicowaniu wewnętrznej reprezentacji środowiska (Matczak 2003) W wieku 4-6 lat rozwój dziecka charakteryzuje się wzrostem: dowolności procesów poznawczych, kontroli nad zachowaniem zgodnie z wymaganiami dorosłych, umiejętności współdziałania z rówieśnikami, oraz początkiem odwracalności operacji umysłowych.

Zadania rozwojowe dzieci związane z rozpoczęciem nauki w szkole Oczekiwania społeczne związane z rozpoczęciem nauki w szkole (Szuman 1970, Brzezińska 1992, Stefańska- Klar 2000) Zdobywanie wiedzy i umiejętności poznawczych, rozumienie świata, posługiwanie się reprezentacją symboliczną (poziom rozwoju poznawczego) Współdziałanie z rówieśnikami, działania wspólnotowe (poziom rozwoju fizycznego i społecznego) Osiąganie samodzielności, względnej emocjonalnej niezależności (poziom rozwoju emocjonalnego) Realizowanie nowych form aktywności nauki i pracy (wrażliwość i podatność na nauczanie) Opanowanie czytania, pisania i matematyki (systematyczne nauczanie)

Koncepcja gotowości szkolnej Gotowość szkolna ma wielowymiarowy charakter, wyznaczony przez zadania rozwojowe (A. Brzezińska 1991, R. Stefańska-Klar 2000) i obszary aktywności dziecka w środowisku przedszkolnym Gotowość do uczenia się jest wyrażana chęcią, zainteresowaniem, wytrwałością pomimo trudności i osiąganiem przez dziecko nieznacznych choćby postępów (E. Hurlock 1985) Gotowość szkolna to pojęcie związane z rozwojem dziecka ale kryteria gotowości są pochodną systemu edukacji; zadań, programów, warunków, wymagań nauczyciela i oczekiwań rodziców (E. Gruszczyk - Kolczyńska 1994, B. Wilgocka - Okoń 2003)

Obserwacyjna metoda dla nauczycieli Skala Gotowości Szkolnej (SGS) Obszary aktywności dziecka: A. poznawanie świata i siebie B. zabawa i nauka w grupie rówieśników C. samodzielność w trudnych sytuacjach D. podejmowanie zadań i praca pod kierunkiem nauczyciela E. przygotowanie do nauki czytania, pisania, matematyki 72 punkty opisują zachowanie i umiejętności dzieci Nauczyciel szacuje występowanie zachowania lub umiejętności tak, raczej tak, raczej nie, nie Podskale SGS rezultat statystycznej analizy wyników: Umiejętności Szkolne (20) Kompetencje Poznawcze (12) Sprawność Motoryczna (8) Samodzielność (12) Niekonfliktowość (12) Aktywność Społeczna (9) Standardowe warunki, pomoce i procedura obserwacji, możliwe oszacowanie stopnia gotowości szkolnej dla każdej z sześciu podskal.

Przykłady zachowań i umiejętności dzieci zawarte w Skali Gotowości Szkolnej (SGS) Gotowość szkolna ma wielowymiarowy charakter, wyznaczony przez zadania rozwojowe (A. Brzezińska 1991, R. Stefańska-Klar 2000) i obszary aktywności dziecka w środowisku przedszkolnym zdobywanie wiedzy i umiejętności poznawczych np. A5 zna pory roku i związane z nimi zjawiska współdziałanie z rówieśnikami np. B3 zaprasza dzieci do rozmów i zabaw osiąganie samodzielności np. C3 wytrwale podejmuje próby, nie zraża się niepowodzeniami realizowanie nowych form aktywności - nauki i pracy np. D1 jest zainteresowane wynikiem, stara się dokończyć prace opanowanie czytania i pisania np. E1 potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową E12 prawidłowo trzyma ołówek

Przykłady zachowań i umiejętności dzieci zawartych w Skali Gotowości Szkolnej (SGS) 2. Gotowość do uczenia się jest wyrażana chęcią, zainteresowaniem, wytrwałością pomimo trudności i osiąganiem przez dziecko nieznacznych choćby postępów (E. Hurlock 1985) motywacyjny (obok poznawczego) aspekt uczenia się np. B4 lubi zajęcia gimnastyczne i sportowe E6 podejmuje próby samodzielnego czytania E18 chętnie rozwiązuje zagadki matematyczne szacowanie pojawiania się zachowań na skali tak 1 pkt raczej tak 2 pkt raczej nie 3 pkt nie 4 pkt

Przykłady zachowań i umiejętności dzieci zawarte w Skali Gotowości Szkolnej (SGS) 3. Gotowość szkolna to pojęcie związane z rozwojem dziecka ale kryteria gotowości są pochodną systemu edukacji; zadań, programów, warunków, wymagań nauczyciela i oczekiwań rodziców (E. Gruszczyk - Kolczyńska 1994, B. Wilgocka - Okoń 2003) status rozwojowy dziecka np. A10 potrafi porównać dwa obrazki różniące się szczegółami A14 potrafi umieścić nowy obiekt w już umieszczonym szeregu wymagania i oczekiwania np. E5 ma umiejętność analizy i syntezy fonemowej E14 rysuje szlaczki literopodobne B9 pamięta o zasadach bezpiecznego zachowania w grupie

Statystyczna interpretacja wyników Stopnie gotowości szkolnej w podskalach SGS Podskale: Kompetencje Poznawcze, Samodzielność, Niekonfliktowość, Aktywność Społeczna Rozkład wyników normalny. 3 stopnie gotowości szkolnej. średni (2) – zbiór wyników oddalonych od średniej o nie więcej niż 1 odchylenie standardowe, około 70% dzieci wysoki (3) – zbiór wyników wyższych oddalonych od średniej o więcej niż 1 odchylenie standardowe, około 15 % dzieci niski (1) – zbiór wyników niższych oddalonych od średniej o więcej niż 1 odchylenie standardowe, około 15 % dzieci

Rozkład wyników lewoskośny. 2 stopnie gotowości szkolnej. Statystyczna interpretacja wyników Stopnie gotowości szkolnej w podskalach SGS (2) Podskale: Umiejętności Szkolne, Sprawność Motoryczna Rozkład wyników lewoskośny. 2 stopnie gotowości szkolnej. zgodny z oczekiwanym (Z) – uzyskuje 75 % dzieci niższy od oczekiwanego (N) – uzyskuje 25% dzieci

Stopnie gotowości szkolnej w podskalach SGS nie wyznaczają normy rozwojowej Wyniki uzyskane za pomocą jednej metody obserwacyjnej nie mogą być jedyną podstawą podejmowania decyzji pedagogicznych Niski (1) lub niższy od oczekiwanego (N) stopień gotowości szkolnej to znak ryzyka niepowodzeń. Każde dziecko, które uzyskuje niski lub niższy od oczekiwanego stopień gotowości szkolnej wymaga pogłębionej diagnozy. Wysoki stopień (3) gotowości szkolnej jest sygnałem, dużych potrzeb dziecka w danym obszarze aktywności

Ocena dojrzałości szkolnej - terminy styczeń – ocena wstępna przeprowadzona przez nauczyciela przedszkola, typowanie dzieci wymagających dodatkowej pracy, by osiągnęły wymagane przez szkołę właściwości i umiejętności; kwiecień – kolejna ocena i konsultacje nauczyciela przedszkola z rodzicami chcącymi wysłać dziecko do klasy I we wrześniu, wspólna ocena, czy dziecko podoła obowiązkom, czy powinno jeszcze okrzepnąć; po obserwacji kwietniowej można przeprowadzić pogłębioną diagnozę dziecka w PP-P (w przypadku dzieci, które wg nauczyciela nie uzyskały wystarczającej gotowości szkolnej). Ostateczna decyzja, czy dziecko pójdzie do szkoły należy do rodzica.

Dziękujemy za uwagę Opracowanie: Grażyna Piechowska, Dorota Zinkiewicz