PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA w Krośnie Odrzańskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Dziecko przewlekle chore w przedszkolu/ szkole - aspekty prawne
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
DZIAŁALNOŚĆ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH POZNAŃ, 18 listopada 2010 r.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Szczecin, 4 października 2012 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Prezentacja instytucji
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA w Krośnie Odrzańskim

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim ul.Piastów 10B 66-600 Krosno Odrzańskie tel.: (068) 383 02 60 fax.: (068) 383 02 61  e- mail: poradniakrosno@poczta.onet.pl

Harmonogram spotkania My wobec... 11 czerwiec 2012 1. Wystąpienie Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Krośnie Odrz. Joanny Szewczyk „Kształcenie specjalne w kontekście reformy edukacji „ 930 – 1000 2. Wystąpienie pracowników Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych w Owińskach Maria Tomaszewska – dyrektor SOSWDN w Owińskach Rafał Nowicki – pedagog Aldona Gryczka-Beszterda – koordynator wwrd 1000 – 1100 3.Przerwa kawowa 1100 – 1115 4.Wystąpienie pracowników Ośrodka dla Dzieci z Wadami Słuchu i Mowy w Żarach Katarzyna Spacjer- surdopedagog, oligofrenopedagog 1120 - 1205 5.Dyskusja 1205 – 1245

Przeprowadzenie kampanii informującej Cel spotkania Przeprowadzenie kampanii informującej o możliwościach kształcenia dzieci i młodzieży, które posiadają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego  dla dzieci niesłyszących, niedosłyszących, niewidzących, niedowidzących.

Obejmuje opieką dzieci oraz młodzież z terenu Informacja na temat pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielanej przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Krośnie Odrzańskim oraz problemów wychowawczych w oświatowych placówkach powiatu krośnieńskiego. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim świadczy usługi w zakresie doradztwa i terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej dla dzieci i młodzieży. Zadania swoje realizuje na zlecenie i poprzez formy współpracy ze szkołami, rodzicami oraz młodzieżą z terenu jej działania. Obejmuje opieką dzieci oraz młodzież z terenu miasta Krosna Odrzańskiego, gminy Dąbie, Bobrowice, Maszewo Bytnica. Łączna ilość placówek znajdujących się w rejonie działania Poradni - 38 w tym oddziały przedszkolne, przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych. W Poradni zatrudnionych jest 12 pracowników pedagogicznych.

w niżej wymienionym zakresie: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna powadzi działalność na rzecz placówek oświatowych w niżej wymienionym zakresie: Diagnostycznym: ocena poziomu rozwoju mowy; określanie poziomu dojrzałości szkolnej; rozpoznawanie możliwości intelektualnych dzieci i młodzieży z uwzględnieniem deficytów rozwojowych oraz szczególnych uzdolnień; ocena poziomu funkcjonowania szkolnego, wpływu deficytów rozwojowych na występowanie trudności w opanowaniu materiału programowego; rozpoznawanie rodzinnego i szkolnego środowiska ucznia; ustalenie przyczyn i źródeł niedostosowania społecznego; wykonywanie diagnostycznych badań przydatności do określonego zawodu, opracowywanie diagnoz przydatności zawodowej na podstawie zebranego materiału badawczego oraz diagnoz lekarskich.

w niżej wymienionym zakresie: Terapeutyczno-profilaktycznym: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna powadzi działalność na rzecz placówek oświatowych w niżej wymienionym zakresie: Terapeutyczno-profilaktycznym: terapia psychologiczna, logopedyczna, pedagogiczna ; terapia, logopedyczna, pedagogiczna dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu; warsztaty profilaktyczno- wychowawcze o zróżnicowanym zakresie tematycznym; zajęcia grupowe dotyczące planowania kariery zawodowej i wyboru zawodu; działania profilaktyczne uzależnień i promocji zdrowia; zajęcia socjoterapeutyczne;

w niżej wymienionym zakresie: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna powadzi działalność na rzecz placówek oświatowych w niżej wymienionym zakresie: Doradczym: indywidualne porady udzielane przez psychologów, pedagogów, logopedów i doradcę zawodowego; praca instruktażowa z dziećmi i rodzicami podczas terapii; udział w spotkaniach z rodzicami na terenie placówek oświatowych; wykłady, pogadanki, warsztaty dla rodziców i nauczycieli; udostępnianie materiałów metodycznych, literatury oraz opracowywanie ćwiczeń do pracy z dzieckiem w szkole i w domu; udzielanie informacji o zawodach, instytucjach kształcenia; udzielanie indywidualnych porad w zakresie wyboru szkoły i zawodu; wspomaganie rodzin w trudnych sytuacjach życiowych.

Poradnia orzeka w sprawach kwalifikowania do : kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej; indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły; potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim; wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole;

Poradnia opiniuje sprawach: przyspieszenia lub odroczenia spełniania obowiązku szkolnego; udzielania zezwolenia na indywidualny tok nauczania; dostosowania wymagań edukacyjnych w stosunku do uczniów, u których stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające realizację tych wymagań; kwalifikowanie do klas wyrównawczych; kwalifikowanie do zajęć specjalistycznych; kwalifikowanie do pomocy psychologicznej;

Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Krośnie Odrzańskim kontynuuje i wprowadza działania wspomagające pracę szkół i podległych placówek. Badania dotyczące dojrzałości szkolnej dzieci przedszkolnych; Badania dzieci przedszkolnych pod kątem nadpobudliwości psychoruchowej; Badania przesiewowe SRD (ryzyko dysleksji rozwojowej) w klasach I szkoły podstawowej; Rozpoznanie środowiska szkolnego ze względu na zagrożenia społeczne; Praca z młodzieżą w okresie dorastania; Planowanie kariery zawodowej uczniów; Interwencje w zakresie sytuacji nagłych takich jak: próby samobójcze i inne; Programy uwzględniające zapotrzebowanie środowiska lokalnego;

Planując długofalowy rozwój placówki bierzemy pod uwagę najistotniejsze problemy dzieci i młodzieży oraz ich środowisk. Priorytety w planowaniu zadań na kolejne lata: Podnoszenie, jakości pracy pomocy psychologiczno- pedagogicznej na rzecz dzieci, młodzieży i ich środowisk wg przyjętych standardów; Podnoszenie, jakości pracy w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich; Wspieranie placówek oświatowych oraz środowisk rodzinnych w szczególnie trudnych sytuacjach ( samobójstwa, przemoc, zagrożenia związane z uzależnieniami w szczególności z narkomanią i inne); Promowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej wśród rodziców; Uzyskanie uprawnień specjalistycznych z zakresu diagnozy i terapii dzieci/uczniów niewidzących, niedowidzących, niesłyszących, niedosłyszących, autystycznych; W realizacji wymienionych zadań partnerami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej są wszystkie placówki oświatowe z terenu jej działania oraz inne instytucje działające na rzecz dzieci, młodzieży oraz ich rodzin.

Rozporządzenia dotyczące kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce polega na: rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających w szczególności ze: rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających w szczególności ze: szczególnych uzdolnień; 1. niepełnosprawności; 2. choroby przewlekłej; 3. niedostosowania społecznego; 4. zagrożenia niedostosowaniem społecznym; 5. specyficznych trudności w uczeniu się;

Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej cd. 6. zaburzeń komunikacji językowej; 7. sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; 8. niepowodzeń edukacyjnych; 9. zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; 10. trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą; 11. szczególnych uzdolnień; 12. innych potrzeb dziecka.

psychologiczno-pedagogicznej? Kto udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają, prowadzący zajęcia z uczniem, nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści, w szczególności, psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, we współpracy z: 1. rodzicami uczniów; 2. poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi; 3. placówkami doskonalenia nauczycieli; 4. innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; 5. organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych. Rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych. 1 . Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach  

Rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie Kształcenie specjalne organizuje się dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych: 1) niesłyszących; 2)   słabosłyszących; 3)   niewidomych; 4)   słabowidzących; 5)   z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją; 6)   z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim; 7)   z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym; 8)   z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera; 9)   z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Zmiany są również zawarte w rozporządzeniach w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkolach oraz szkół publicznych w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Dziękuję za uwagę Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kośnie Odrzańskim mgr Joanna Szewczyk