WYBRANE PROBLEMY REALIZACJI POWINNOŚCI ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE POWSZECHNEJ OBRONY PAŃSTWA PRZEZ Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
DO SIŁ ZBROJNYCH W RAMACH AKCJI KURIERSKIEJ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Przygotował Andrzej Potucha
Źródła prawa podatkowego
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Służba Ochrony Zabytków
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
OBRONA CYWILNA Pod pojęciem obrony cywilnej, ochrony ludności należy rozumieć zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, ich mieniu i środowisku przed wypadkami.
„Obrona Cywilna w Polsce”
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Ustrój samorządu terytorialnego
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Prawo administracyjne – źródła prawa
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Organizacja, zasady oraz przykładowa tematyka szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony JAKUB STASZEWSKI.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Szkolenie Komendantów FOC w zakresie przygotowania do realizacji zadań Obrony Cywilnej. 1 marca 2018 r.
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

WYBRANE PROBLEMY REALIZACJI POWINNOŚCI ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE POWSZECHNEJ OBRONY PAŃSTWA PRZEZ Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego, Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej Urzędu Miejskiego we Wrocławiu płk dypl. Adam Sosnowski

„wolności się nie posiada, wolność się stale zdobywa” Jan Paweł II „...historia jest ciągłą walką sił i że kto siły nie ma, ten się w historii nie liczy...” Józef Piłsudski

„...historia jest ciągłą walką sił i że kto siły nie ma, ten się w historii nie liczy...” Józef Piłsudski

„...żadne z państw nie rezygnuje z prawa wypełnienia zobowiązań podjętych wobec swego społeczeństwa. Każde państwo nadal odpowiada za własne potrzeby obronne. Poprzez zbiorowe działanie Sojusz umożliwia państwom członkowskim wzmocnienie swoich zdolności realizacji koniecznych celów narodowych...” NATO Vademecum

WYBRANE PROBLEMY REALIZACJI POWINNOŚCI ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE POWSZECHNEJ OBRONY PAŃSTWA ZASADNICZE NORMY PRAWNE PRZEZ Adam Sosnowski

KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ KANONY PRAWA KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Art.85 1.Obowiązkiem obywatela polskiego jest obrona Ojczyzny. Art.87 1.Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. 2.Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.

O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ KANONY PRAWA USTAWA O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ Art.1 Obrona Ojczyzny jest sprawą i obowiązkiem wszystkich obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Art.2 Umacnianie obronności Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowanie ludności i mienia narodowego na wypadek wojny, oraz wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony należy do wszystkich organów władzy... ...organów samorządu terytorialnego, podmiotów gospodarczych, organizacji społecznych, a także do każdego obywatela w zakresie określonym w ustawach.

KANONY PRAWA USTAWA O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ Art.18 1.Zadania wykonywane w ramach powszechnego obowiązku obrony przez organy, podmioty i organizacje wymienione w art.2 określają ustawy i wydane na ich podstawie akty prawne właściwych organów.

KANONY PRAWA USTAWA O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ Art.19 1.Organy administracji i kierownicy jednostek określonych w art..18 uwzględniają w toku wykonywania zadań w zakresie obronności, postulaty dotyczące sił zbrojnych...

KANONY PRAWA USTAWA O POWSZECHNYM OBOWIĄZKU OBRONY RZECZYPOSPOLITEJ Art.202 1.Obowiązek wykonania świadczenia osobistego nakłada ...prezydent miasta na wniosek wojskowego komendanta uzupełnień lub właściwego organu obrony cywilnej Art..203 1.Decyzję o przeznaczeniu osoby do funkcji kuriera wydaje ...prezydent miasta na wniosek wojskowego komendanta uzupełnień (+ rozporządzenie RM z dnia 6 września 1993 roku w sprawie świadczeń na rzecz obrony)

CEL realizacji zadań obronnych przez samorząd terytorialny Zaspokojenie potrzeb wspólnoty samorządowej związanych z przygotowaniem obronnym społeczności lokalnej Spełnienie innych zadań publicznych , uzasadnionych potrzebami państwa, zleconych prawnie, związanych np: z mobilizacyjnym rozwinięciem SZ, operacyjnym przygotowaniem terenu...

WYBRANE PROBLEMY REALIZACJI POWINNOŚCI ADMINISTRACJI SAMORZADOWEJ W ZAKRESIE POWSZECHNEJ OBRONY PAŃSTWA POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO W ETAPIE ORGANIZACYJNYM PRZEZ Adam Sosnowski

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZNAJOMOŚĆ I AKCEPTACJA ZADAŃ OBRONNYCH PRZEZ ORGAN SAMORZĄDU (W NIEZBĘDNYM ZAKRESIE) REALIZOWANYCH NA TERENIE... 1.Ustalenie procedur kontaktów i przekazywania wzajemnych informacji między organami wojska i samorządu 2.Pełna znajomość i akceptacja zadań zleconych i uzgodnionych 3.Określenie ogólnego zakresu realizacji zadań nieskategoryzowanych

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PRZYGOTOWANIE STANOWISK UMOŻLIWIAJĄCYCH KIEROWANIE DZIAŁANIAMI NA TERENIE ... W REŻIMIE DORAŹNYM I KRYZYSOWYM 1. Jednolite systemy kierowania 2.Środki na realizację 3.Skuteczne prawo 4.Doskonalenie działania w okresie zdarzeń i klęsk żywiołowych

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO WDROŻENIE JEDNOLITYCH PROCEDUR OSIĄGANIA GOTOWOŚCI DO DZIAŁANIA PRZEZ ORGANY SMORZĄDOWE I ZESPOŁY REAGOWANIA KRYZYSOWEGO 1.Przyjęcie jednolitego systemu 2.Wdrożenie 3.Doskonalenie

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ORGANIZOWANIE WYKONANIA ZADAŃ OBRONNYCH NA TERENIE ... PRZEZ PODMIOTY GOSPODARCZE, INSTYTUCJE, STOWARZYSZENIA 1. Ustalenie zadań dla jednostek organizacyjnych (tryb prawny) 2.Określenie trybu realizacji zadań 3.Określenie odpowiedzialności 4.Współdziałanie 5.Logistyka

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PRZYGOTOWANIE DO DYSPOZYCJI WOJSKA NIEZBĘDNYCH URZĄDZEŃ WSPARCIA LOGISTYCZNEGO PRZEZ PODMIOTY GOSPODARCZE, INSTYTUCJE, STOWARZYSZENIA 1. Ustalenie potrzeb 2.Określenie trybu realizacji 3.Ustalenie zadań dla jednostek organizacyjnych (tryb prawny).

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PRZYGOTOWANIE DO DYSPOZYCJI WOJSKA BAZY NIEZBĘDNYCH DANYCH DOTYCZĄCYCH CAŁOKSZTAŁTU DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDU 1. Konsultacja potrzeb i możliwości 2.Określenie trybu udostępnienia 3.Wykorzystanie Centrum Zarządzania Kryzysowego

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PRZYGOTOWANIE DO DYSPOZYCJI WOJSKA NIEZBĘDNEJ ILOŚCI LUDNOŚCI CYWILNEJ DO INŻYNIERYJNEJ ROZBUDOWY TERENU 1.Ustalenie ramowych potrzeb i możliwości realizacyjnych 2.Ustalenie możliwości wyposażenia 3.Określenie trybu realizacji

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PRZYGOTOWANIE SYSTEMU OCHRONY WAŻNYCH OBIEKTÓW O ZNACZENIU LOKALNYM 1. Ustalenie obiektów podlegających ochronie przez siły wojska i policji 2. Ustalenie obiektów podlegających ochronie przez siły administracji samorządowej 3.Przyjęcie systemu ochrony obiektów 4.Określenie trybu realizacji

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PRZYGOTOWANIE I UTRZYMANIE DO DYSPOZYCJI WOJSKA PUNKTÓW POBIERANIA WODY 1. Ustalenie rzędu potrzeb 2.Określenie trybu realizacji

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO USTALENIE MOŻLIWOŚCI PRZEKAZANIA DO DYSPOZYCJI WOJSKA NIEZBĘDNYCH ŹRÓDEŁ ZAOPATRZENIA W ARTYKUŁY ŻYWNOŚCIOWE 1. Określenie poziomu asortymentowych potrzeb 2.Ustalenie możliwości realizacji

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PRZYGOTOWANIE DO DYSPOZYCJI WOJSKA NIEZBĘDNYCH NOŚNIKÓW ENERGII 1. Ustalenie poziomu potrzeb 2.Określenie trybu realizacji

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO UDOSTĘPNIENIE ORGANOM WOJSKOWYM NIEZBĘDNYCH INFORMACJI O MOŻLIWOŚCIACH DZIAŁAJĄCYCH STOWARZYSZEŃ 1. Ustalenie potrzeb i możliwości 2. Określenie rodzaju i zakresu wykonywanych zadań 3.Uściślenie kontaktu i sposobu dysponowania

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO UWZGLĘDNIENIE W PLANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POSTULATÓW ORGANÓW WOJSKA 1. Ustalenie potrzeb 2. Realizacja

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO UWZGLĘDNIENIE W PLANIE ROZBUDOWY INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ PRIORYTETÓW OPERACYJNEGO PRZYGOTOWANIA TERENU 1. Ustalenie potrzeb 2. Realizacja

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO POWSZECHNA EDUKACJA OBRONNA SPOŁECZEŃSTWA, POPULARYZACJA I ANGAŻOWANIE SPOŁECZEŃSTWA W SPRAWY OBRONNE 1.Przyjęcie założeń programowych 2.Opracowanie programu i harmonogramu działania 2.Ustalenie zadań dla jednostek organizacyjnych (tryb prawny).

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO AKTYWNE DZIAŁANIA NA RZECZ WYTWORZENIA WIĘZI SPOŁECZEŃSTWA Z REGIONEM ORAZ KONIECZNOŚCI OCHRONY I OBRONY DOROBKU 1. Przyjęcie założeń programowych 2.Opracowanie programu i harmonogramu działania 2.Wykorzystanie kontaktów pracowników samorządowych ze społeczeństwem

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO WIELOPŁASZCZYZNOWA WSPÓŁPRACA Z MEDIAMI W CELU POZYSKANIA PARTNERA DLA BUDOWANIA OBRONNOŚCI 1. Ustalenie programu, harmonogramu i metodyki 2.Permanentna współpraca 3.Stałe procedury informowania

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO PODEJMOWANIE INICJATYW WŁĄCZENIA LOKALNYCH ELIT W PROCES DOSKONALENIA SYSTEMU OBRONNEGO 1. Przyjęcie koncepcji 2. Ustalenie programu 3.Określenie trybu realizacji i współdziałania

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO UDZIAŁ W PRZYGOTOWANIU KONCEPCJI WYKORZYSTANIA OBRONNIE EDUKOWANEGO SPOŁECZEŃSTWA 1. Określenie zasadniczych przedsięwzięć 2.Przygotowanie i upowszechnienie procedur reagowania 3.Propagowanie samoobrony 4.Realizacja programów bezpieczeństwa

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO UTRZYMANIE W ODPOWIEDNIM STANIE TECHNICZNYM ISTNIEJĄCYCH BUDOWLI OCHRONNYCH 1.Wytypowanie budowli stanowiących obiekt zainteresowania 2. Ustalenie sposobów utrzymania 3.Finansowanie

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO WDROŻENIE JEDNOLITYCH PROCEDUR ALARMOWANIA I WZAJEMNEGO INFORMOWANIA 1. Ustalenie jednolitych procedur 2. Zapoznanie uczestników 3. Zapoznanie społeczeństwa poprzez media 4. Doskonalenie

WYBRANE PROBLEMY REALIZACJI POWINNOŚCI ADMINISTRACJI SAMORZADOWEJ W ZAKRESIE POWSZECHNEJ OBRONY PAŃSTWA NIEZBĘDNA DOKUMENTACJA PRZEZ Adam Sosnowski

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO DOKUMENTACJA .REGULAMIN ORGANIZACYJNY NA CZAS „W” 1.Zarządzenie organu administracji w sprawie ustalenia regulaminu na czas „W” (Uchwała Rady w sprawie statutu Urzędu na czas „W”) 2.Załączniki struktura etatowa jednostki organizacyjne podległe inne

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO DOKUMENTACJA ZADANIA NA CZAS „W” 1.Zarządzenie organu administracji w sprawie ustalenia zadań na czas „W” 2.Opracowanie szczegółowego zakresu realizacji zadań 3.Załączniki odpowiednio do każdego zadania

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO DOKUMENTACJA INSTRUKCJA STAŁEGO DYŻURU 1.Zarządzenie organu administracji w sprawie wprowadzenia Instrukcji Stałego Dyżuru” 2.Załączniki struktura etatowa Stałego Dyżuru wykaz pracowników Urzędu wykaz jednostek organizacyjnych schematy organizacyjne, tabele dzienniki, grafiki, mapy, tabele kodowe dokumenty łączności, inne

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO DOKUMENTACJA ZARZĄDZENIE W SPRAWIE USTALENIA PRZEDSIĘWZIĘĆ OBRONNYCH PODLEGAJĄCYCH REALIZACJI W ROKU .... 1.Załączniki Kalendarzowy Plan realizacji zadań obronnych w ...... Plan Szkolenia Obronnego inne

POWINNOŚCI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO DOKUMENTACJA PLAN OCHRONY OBIEKTU 1.Zarządzenie w sprawie wprowadzenia Planu Ochrony Obiektu 2.Załączniki instrukcja tabela posterunków, patroli schemat łączności wzory przepustek inne

WYBRANE PROBLEMY REALIZACJI POWINNOŚCI ADMINISTRACJI SAMORZADOWEJ W ZAKRESIE POWSZECHNEJ OBRONY PAŃSTWA OBOWIAZUJĄCE PRZEPISY PRAWNE PRZEZ Adam Sosnowski

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Art.3 Do właściwości gminy przechodzą jako zadania zlecone - określone w ustawach - zadania i kompetencje należące dotychczas do rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego:

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej a) przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny oraz wykonywanie innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, określonych w ustawach (art.2, tj. w zakresie określonym w ustawach)

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej b) organizowanie wykonywania przez jednostki organizacyjne gminy zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, w tym ustalanie zadań szczegółowych oraz trybu ich realizacji (art.18, t.j. u1. KOK określa ogólne zasady wykonania zadań, u.4. Wojewodowie organizują wykonanie zadań)

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej c) uwzględnienie postulatów dotyczących potrzeb Sił Zbrojnych i obrony cywilnej, przekazywanych przez organy wojskowe upoważnione przez Ministra Obrony Narodowej lub organy obrony cywilnej (art.17, tylko w zakresie OC zadania określono w rozporządzeniach)

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej d) czynności związane z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi (art.23,u.1. t.j.przeprowadzanie rejestracji i poboru - rozporządzenie MSW z dnia 5 maja 1992 r. w sprawie rejestracji przedpoborowych)

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej e)udział w przygotowaniu poboru i jego przeprowadzenie (art. 33 u.2 t.j. w sprawie poborowych którzy zmienili miejsce pobytu od czasu ogłoszenia do przeprowadzenia poboru)

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej f) orzekanie o konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz osoby spełniające zastępczo obowiązek służby wojskowej bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny, prowadzenia gospodarstwa rolnego oraz posiadającymi na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny (art..130 u2.)

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej g) przyznawanie i wypłacanie

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej h) zmiana

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i)pokrywanie należności mieszkaniowych oraz opłat eksploatacyjnych żołnierzom oraz osobom spełniającym zastępczo obowiązek służby wojskowej mającym na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny oraz żołnierzom samotnym

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej j) tworzenie formacji obrony cywilnej

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej k) przeznaczanie na stanowiska komendantów formacji obrony cywilnej

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej l) nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony ludności

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 17 maja 1990 roku o podziale zadań i kompetencji pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej Art.2 Do właściwości gminy przechodzą -jako zadania własne - określone w ustawach - zadania i kompetencje należące dotychczas do wojewódzkich rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego: (nie dotyczy zadań z ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej)

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym Art.4 1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: 20) obronności

OBOWIĄZUJĄCE PRAWO USTAWA z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa Art.14 1. Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami w szczególności w zakresie: 13) obronności