Projekt współpracy bliźniaczej Polska / Niemcy Niemieckie Federalne Ministerstwo Zdrowia Wydział 324 Woda do spożycia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

ZKP Sposób na znakowanie wyrobów budowlanych znakiem CE
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
ROMAN QUALITY SUPPORT - - cell:
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Przepisy prawa dotyczące żywności
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Nowa dyrektywa maszynowa 2006/42/WE zmiany
System nawigacji satelitarnej
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Projekt współpracy bliźniaczej Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji SanitarnejSzkolenia z zakresu monitoringu.
Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej Transition Facility 2006 PL/06/IB/EN/01 Dr Michael Janos.
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Dezynfekcja wody do spożycia i instalacji wody do spożycia w Niemczech
NADZÓR SANITARNY NAD MATERIAŁAMI KONTAKTUJĄCYMI SIĘ Z WODĄ
Krajowy system raportowania n/t jakości wody w Holandii Warsztaty w Warszawie, 2-5 czerwca 2009.
Twinning Poland Hygienic Standards and Guidelines / Wprowadzenie: Normy techniczne i wytyczne w zakresie higieny Thomas Rapp Sekcja.
Projekt współpracy bliźniaczej Polska / Niemcy
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Zalecenia w sprawie nadzoru nad małymi zakładami wodociągowymi w systemie zaopatrzenia w wodę do spożycia - Kompendium dla urzędów zdrowia - Uwagi.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA Nadzór
Zmiana dyrektywy w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia
Normy praktyki zawodowej
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Uboczne produkty pochodzenia zwierzęcego po uboju w gospodarstwie
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
ŚWIATOWY TYDZIEŃ WODY 2011.
Urządzenia dla osób niepełnosprawnych – nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne, doświadczenia związane z montażem i eksploatacją SEMINARIUM - Dźwigi, podesty,
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
oraz ocena ryzyka Piotr Czerwczak
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Harmonizacja rozporządzeń wykonawczych do ustawy o IIP z perspektywy opracowywanych schematów aplikacyjnych UML Dr inż. Zenon Parzyński Warszawa
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Departament Higieny Środowiska
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
w aspekcie nadzoru sanitarnego
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
GŁÓWNY URZĄD MIAR ul. Elektoralna 2, Warszawa, tel , fax ,
DYSTRYBUTORY FILTRUJĄCE DO WODY
Kwalifikacja dostawców API zgodnie z Dyrektywą 2011/62/EU
Czy mamy prawo do czystego powietrza?
PLAN EWAULACJI Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 15 grudnia 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Grzegorz Strączkowski. „podstawowe urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa’’ Źródło Encyklopedia PWN.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
AKTUALNY STAN REORGANIZACJI SYSTEMU KONTROLI ŻYWNOŚCI W POLSCE
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Projekt współpracy bliźniaczej Polska / Niemcy Niemieckie Federalne Ministerstwo Zdrowia Wydział 324 Woda do spożycia

Zmiana Dyrektywy ws. Wody do Spożycia (DWS) /water/water- drink/index_en.html link do strony CIRCA zawierającej dokumenty

Główne tematy Plany Bezpieczeństwa Wodnego (PBW) Przegląd parametrów chemicznych + przegrupowanie Przegląd parametrów mikrobiologicznych Mali dostawcy (przepisy, nadzór, monitoring) ESA tylko ogólny i (tylko) dla wyrobów budowlanych (WB) kontaktujących się z wodą do spożycia (WS) Standaryzacja monitoringu, pobierania prób, analiz Ocena oddziaływania (nie ESA, nie instalacje WS) Wyraźne rozdzielenie od legislacji w zakresie żywności, woda butelkowana

Propozycja zmiany DWS wysunięta przez kilka PC Artykuł 10 Zapewnienie jakości uzdatniania, sprzętu i materiałów 1.Państwa Członkowskie podejmują wszelkie środki niezbędne do zapewnienia, że żadne substancje ani materiały dla nowych instalacji wykorzystywanych w przygotowywaniu, produkcji lub dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi lub zanieczyszczenia związane z takimi substancjami bądź materiałami dla nowych instalacji a) nie pozostają w wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi w stężeniach wyższych, niż jest to niezbędne do celów ich wykorzystania oraz b) nie zmniejszają, ani bezpośrednio ani pośrednio, ochrony zdrowia ludzkiego przewidzianej w niniejszej dyrektywie oraz c) nie doprowadzają jakości wody do stanu nieakceptowanego przez konsumentów ze względu na parametry organoleptyczne.

Ciąg dalszy propozycji 2. Do środków wymaganych na mocy ustępu 1 należeć będzie zatwierdzenie stosowania substancji i materiałów na podstawie ramowego systemu oceny i zwalczania ryzyk zdrowotnych określonego w Załączniku IV. Państwa Członkowskie przedłożą swój schemat zatwierdzania zgodnie z Dyrektywą98/34/WE 3. Uznaje się, że Państwo Członkowskie spełnia wymóg określony w ustępie 2, jeżeli jego krajowe przepisy odnoszą się do przedłożonych schematów zatwierdzania ustanowionych przez inne Państwa Członkowskie 4. Wytyczne Wspólnoty w sprawie oceny wymaganej na mocy ustępu 2 mogą być opracowywane i zmieniane zgodnie z procedurą określoną w Artykule Dokumenty interpretacyjne oraz specyfikacje techniczne stworzone na podstawie Artykułu 3 i Artykułu (1) Dyrektywy Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych będą uwzględniać wymogi niniejszej Dyrektywy. PM Odniesienie do innych dyrektyw, np. w sprawie środków biobójczych (dezynfekujących), zamówień publicznych, urządzeń do podgrzewania wody, liczników wodnych, …

Ciąg dalszy propozycji Artykuł 11 Przegląd załączników (-) 2. Co najmniej raz na pięć lat Komisja dostosowuje załączniki II, III oraz IV do postępu naukowo- technicznego. Takie zmiany, jeśli są niezbędne, przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 12.

Ciąg dalszy propozycji Elementy, które mają zostać dodane do Załącznika IV Ramowy system oceny i zwalczania 1.Wstęp 1.1 Powiązanie załącznika z Artykułem 10, Artykułem 4 (wszystkie substancje) oraz Załącznikiem I (konkretne parametry) 1.2Odniesienie do nowych przepisów w sprawie PBW 1.3Odniesienie do stosownych dyrektyw w sprawie wyrobów, między innymi DWB oraz Dyrektywy ws. środków biobójczych

Ciąg dalszy propozycji 2.Ogólny system ramowy 2.1Zakres (od ujęcia do kranu) 2.2Ocena na podstawie pełnej formulacji substancji i materiałów 2.3Kryteria oceny (organoleptyczne, ogólne higieniczne, przenikanie konkretnych substancji, badania przesiewowe substancji niepodejrzanych i zwiększenie wzrostu mikroorganizmów). 2.4Określenie poziomów akceptacji (wspólne zasady) 2.5 Wykaz zatwierdzonych substancji i materiałów (ogólny). Odniesienie do wspólnych wykazów, które mają być opracowane zgodnie z Artykułem 10.4 (nowość), w tym odniesienie do Dyrektywy Komisji 2002/72/EC) 2.6Podejście do badań powiązane z typem materiałów (matryca przeniesiona z propozycji ESA; materiały organiczne, metalowe, cementowe); szczegóły kwestii regulacyjnych takie, jak liczba przypadków przenikania, temperatura wody użytej w badaniach oraz zasady konwersji w wytycznych wspólnotowych zostaną ustalone zgodnie z Artykułem 10.4 (nowość). 2.7Środki chemiczne stosowane do uzdatniania: odniesienie do istniejących norm EN 2.8Odniesienie do norm badawczych CEN oraz zharmonizowanych norm dla produktów 3.Zapewnianie jakości (badania i audyt prowadzone przez jednostki niezależne) 4.Wymogi w dziedzinie powiadamiania i sprawozdawczości

Odpowiedzialność za wodę Wody podziemne Wody powierzchniowe Ministerstwo Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Nuklearnego Woda surowa w wodociągach, woda do spożycia do momentu wypływu z kranu konsumenta Ministerstwo Zdrowia Woda do spożycia po wypłynięciu z kranu Ministerstwo Żywności, Rolnictwa i Ochrony Konsumenta Dostarczanie wody w sytuacjach wyjątkowych Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Kwestie administracyjne związane z dostarczaniem wody Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Technologii

Relacja przepisy / normy np.: - wolna od patogenów - odpowiednia do konsumpcji - czysta Ogólne wytyczne Wartości graniczne Ustawodawca szczegółowe wymagania określone w formie zasad technicznych Sektor p prywatny Ustawa o wodzie do spożycia

Sustainable Protection of Drinking Water Resources: Drinking Water Protection Areas Monitoring PIERWSZA BARIERA: Spójna ochrona zasobów wody do spożycia Spójna ochrona zasobów wody do spożycia Obszary ochrony wody do spożycia Monitoring

DRUGA BARIERA: Wykorzystanie Standardów Technicznych w procesie dostarczania wody Dostawcy wody odpowiedzialni są za pobieranie, uzdatnianie, przechowywanie, transport i dystrybucję wody do spożycia. Przestrzegać muszą Standardów Technicznych oraz wymagań UE w dziedzinie jakości wody do spożycia Dostarczanie wody do spożycia: Pobieranie Uzdatnianie Przechowywanie Transport Dystrybucja zgodnie z ogólnie przyjętymi standardami technicznymi

TRZECIA BARIERA: Bezpieczna domowa instalacja wodna Odpowiedzialność dostawcy wody kończy się na wodomierzu. Instalacja domowa ma na celu zapewnić wysoką jakość wody do spożycia w kranie. Instalacja domowa: Ostrożność w doborze materiałów kontaktujących się z WS Urządzenia zabezpieczające Profesjonalne wykonanie instalacji Instalacja domowa

TRZECIA BARIERA: Bezpieczna domowa instalacja wodna Materiały kontaktujące się z wodą do spożycia nie powinny zmieniać jej właściwości mikrobiologicznych i chemicznych. Wykorzystywane materiały: stal (cynkowana na gorąco, nierdzewna), miedź, plastiki.

Ponadto należy montować urządzenia zapobiegające odwróconemu cofaniu się wody, np. przerywacze próżni Prace na instalacji domowej powierza się jedynie wykwalifikowanemu hydraulikowi – nie złotej rączce! Przerywacz próżni TRZECIA BARIERA: Bezpieczna domowa instalacja wodna

SYSTEM WIELOBARIEROWY: Podstawa nowoczesnego systemu zaopatrzenia w wodę w Europie Interakcja wszystkich trzech barier: spójna ochrona zasobów wody projektowanie, budowa i eksploatacja systemu zaopatrzenia w wodę zgodnie ze Standardami Technicznymi (DIN, DVGW) profesjonalne zaplanowanie, montaż i eksploatacja instalacji domowych zgodnie ze Standardami Technicznymi przez wykwalifikowanych hydraulików gwarantuje, że konsumentowi dostarczona zostanie woda do spożycia najwyższej jakości!

Najważniejsze regulacje w Niemczech (wdroż. 00/60/EC)Federalna ustawa o wodzie (wdroż. 00/60/EC) –przepisy dotyczące zasobów wodnych w 16 krajach związkowych (ustawy o wodzie krajów związkowych) –podstawowe przepisy dotyczące środków stosowanych w zarządzaniu zasobami wodnymi Rozporządzenie o wodzie do spożycia (wroż. 98/83/EC)Rozporządzenie o wodzie do spożycia 2001 (wroż. 98/83/EC) –wydane na podstawie ustawy o ochronie przed zakażeniami z 2000 r. –za wykonanie odpowiedzialne są kraje związkowe (landy) Rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków dostaw wody Rozporządzenia w poszczególnych krajach związkowych –np. kontrola wody surowej

Za wykonanie odpowie- dzialne są kraje związkowe Bez wpływu ze strony minister- stwa!

Rozporządzenie ws. wody do spożycia: Treść Szczegółowe wymagania w stosunku do jakości wody przeznaczonej do spożycia i produkcji żywności oraz w stosunku do uzdatniania wody do spożycia Przepisy dotyczące jakości wody do spożycia, obowiązki operatorów zakładów dostarczających wodę oraz nadzór higieniczny nad operatorami ze strony publicznych instytucji ochrony zdrowia. Wartości graniczne dla substancji szkodliwych dla zdrowia (np. metali ciężkich, azotanów, związków organicznych) oraz patogenów; określenie zakresu i częstotliwości nadzoru Brak szczegółowego określenia sposobu osiągnięcia tych wartości, np. z jakich materiałów powinny być zbudowane rury, aby osiągnąć zgodność Wyłącznie ogólne wymagania odsyłające do powszechnie przyjętych standardów technicznych

Powiązanie przestrzegania Standardów Technicznych z jakością wody do spożycia w Rozporządzeniu ws. Wody do Spożycia: § 4 (1) Woda przeznaczona do spożycia przez ludzi musi być wolna od patogenów, zdatna do użycia i czysta. Przyjmuje się, że wymóg ten spełniony jest, jeżeli podczas poboru, uzdatniania i dystrybucji wody przestrzegać się będzie powszechnie uznanych standardów technicznych, a woda przeznaczona do spożycia przez ludzi spełniać będzie wymagania określone w rozdziałach 5 do 7.

Rozporządzenie ws. Wody do Spożycia: § 17 Wymagania specjalne (1) Do budowy lub konserwacji instalacji stosowanych w celu uzdatniania lub dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi można stosować wyłącznie materiały, które w kontakcie z wodą nie wydzielają substancji w stężeniach wyższych, niż jest to niezbędne zgodnie z powszechnie uznanymi standardami technicznymi oraz nie zmniejszają, ani bezpośrednio ani pośrednio, ochrony zdrowia ludzkiego przewidzianej w niniejszym Rozporządzeniu, ani nie zmieniają smaku ani zapachu wody; powyższy zapis obowiązuje bez uszczerbku dla przepisów rozdziału 31 Ustawy o Żywności i Towarach z dnia 9 września 1997 r. (BGBl. I p. 2296). Wymóg określony w zdaniu pierwszym uznaje się za spełniony, jeżeli planowanie, budowa i eksploatacja instalacji zgodna jest co najmniej z powszechnie uznanymi standardami technicznymi.

Rozporządzenie ws. Wody do Spożycia: § 17 Wymagania specjalne (2) Instalacje zaopatrzenia w wodę służące do dostarczania wody do spożycia przez ludzi nie mogą być podłączane do sieci, którymi dostarczana jest lub usuwana woda nie przeznaczona do spożycia przez ludzi w rozumieniu rozdziału 3 p. 1. Przedsiębiorca oraz każdy właściciel instalacji zaopatrzenia w wodę w rozumieniu rozdziału 3 p. 2 musi oznaczyć różnymi kolorami rury należące do poszczególnych systemów zaopatrzenia w sposób trwały lub zlecić takie oznaczenie podczas montażu systemów. Właściciel musi w sposób trwały oznaczyć krany, którymi płynie woda nie przeznaczona do spożycia przez ludzi w rozumieniu rozdziału 3 p. 1 lub zlecić ich oznaczenie podczas montażu.