Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Specyficzne trudności w uczeniu się
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Co to jest dysleksja?.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Dydaktyka ogólna.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Opracowała: Bożena Bełkot
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz Diagnozowanie i praca z dziećmi z ryzyka dysleksji w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz

Podstawy prawne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 228, poz. 1487)

Aktualne definicje kluczowych pojęć

Gotowość do nauki czytania i pisania to wrażliwość na znaki, ich istotę i znaczenie w procesie komunikowania się, a jednocześnie podatność na wskazówki ze strony otoczenia. Anna Brzezińska

Czytanie i pisanie Czytanie to złożona pod względem struktury zaangażowanych procesów psychicznych, czynność umysłowa składająca się z dwóch zasadniczych składowych: dekodowania tekstu oraz interpretowania treści (G. Krasowicz-Kupis, 2008). Pisanie to czynność formułowania treści i kodowania jej w formie językowej. Czytanie i pisanie to procesy porozumiewania językowego, silnie ze sobą powiązane, które umożliwiają pełną komunikację werbalną (Kaczmarek 1969; M. Bogdanowicz, 1983).

Ryzyko dysleksji Termin ryzyko dysleksji oznacza zagrożenie wystąpieniem specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Przejawia się trudnościami w opanowaniu czytania i pisania, obserwowanymi od początku nauki szkolnej oraz objawami opóźnienia rozwoju funkcji poznawczych (głównie językowych) i ruchowych, które są zaangażowane w nabywaniu tych umiejętności szkolnych.

Głęboka dysleksja Określenie zostało zaproponowane dla przypadków bardzo nasilonych specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu przez Bogdanowicz (2000)

Dysleksja skompensowana Określenie dysleksja skompensowana ma wskazać, że wprawdzie dysleksja jest „problemem całego życia”, to jednak można osiągnąć znaczną poprawę a nawet ustąpienie trudności w czytaniu i pisaniu. Ma ono jednak charakter nietrwały, ponieważ istnieje stała gotowość do wznowienia się tych objawów w sytuacji np. stresu, zaprzestania treningu i zmniejszonej kontroli.

Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – charakterystyka

„dysleksja rozwojowa” to syndrom specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Można w nim wyróżnić trzy węższe zakresy tych trudności, które mogą występować w sposób izolowany (osobno) lub razem, w różnych kombinacjach:

dysleksja , czyli specyficzne trudności w nauce czytania (czytanie wolne, żmudne, z licznymi błędami i bez zrozumienia), który m często towarzyszą trudności z opanowaniem poprawnego pisania; dysortografia – specyficzne trudności (zaburzenia) w komunikowaniu się za pomocą pisma, dotyczące szczególnie opanowania poprawnej pisowni (popełnianie licznych błędów, w tym ortograficznych, mimo znajomości zasad pisowni i interpunkcji); Trudności te występują razem z trudnościami w czytaniu lub w sposób izolowany (jako „czysta” dysortografia) dysgrafia – trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma, co powoduje tzw. brzydkie, nieczytelne pismo.

Symptomy dysleksji czytanie : wolne tempo czytania, słaba technika czytania (przedłużony etap głoskowania), znaczna liczba błędów, charakterystyczny rodzaj błędów (zależne od dysfunkcji, które są przyczyną tych trudności), słabe rozumienie przeczytanego tekstu i niechęć do czytania; pisanie: trudności w pisaniu ze słuchu, ze wzoru i z pamięci, charakterystyczne błędy w pisaniu (zależne od dysfunkcji, które są przyczyną tych trudności);

zachowanie: objawy nieharmonijnego rozwoju psychomotorycznego zachowanie: objawy nieharmonijnego rozwoju psychomotorycznego. Przejawiają się one jako tzw. deficyty , czyli opóźnienia rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych w zakresie funkcji słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych, ruchowych, lateralizacji czynności ruchowych (słaba dominacja ręki, oka) i koordynacji tych funkcji tzw. integracji percepcyjno-motorycznej.

Objawy dysleksji Lateralizacja – u dziecka utrzymuje się słaba przewaga jednej z rąk. Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni – dziecko ma trudności: ze wskazywaniem na sobie części ciała (prawe – lewe), z określeniem położenia przedmiotów względem własnej osoby Orientacja w czasie – dziecko ma trudności na przykład z określaniem pory roku, dni

Nasilone trudności w nauce czytania, przejawiające się w jednej z form: mało błędów, lecz wolne tempo czytania, prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa), słabe rozumienie tekstu; bardzo szybkie tempo czytania, lecz z wieloma błędami, domyślanie się treści na podstawie kontekstu, często niewłaściwe i słabe rozumienie przeczytanego tekstu

Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju funkcji: wzrokowo-przestrzennych (spostrzegania wzrokowego, pamięci wzrokowej, spostrzeganiem lokalizacji w przestrzeni), przejawiające się jako: popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów ze wzoru; trudności z zapamiętaniem alfabetu; trudności z zapamiętaniem kształtu rzadziej występujących liter lub liter o skomplikowanej strukturze (np. F, H, Ł, G); mylenie liter podobnych pod względem kształtu (np. l-t-ł , m-n, u-y, o-a-e, a-ę, e-ę); mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. p-b-d-g , m-w, n-u)

Trudności z opanowaniem poprawnej pisowni związane z opóźnieniem rozwoju funkcji słuchowo-językowych (przede wszystkim aspekt fonologiczny funkcji językowych, czyli spostrzegania słuchowego dźwięków mowy, a także uwaga i pamięć fonologiczna): nasilone trudności w pisaniu wyrazów ze słuchu; mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym pod względem słuchowo-artykulacyjnym (np. głoski z-s, w- f, d-t, k-g); trudności z zapisywaniem zmiękczeń, mylenie głosek i-j trudności z zapisywaniem głosek nosowych: ą-om, ę-en

Trudności z opanowaniem poziomu graficznego pisma związane z opóźnieniem rozwoju ruchowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej, przejawiające się jako: nieprawidłowe trzymanie narzędzia graficznego (ołówka, pióra); nadmierne ściskanie pióra podczas pisania oraz nieprawidłowy (nadmierny lub zbyt słaby) nacisk pióra na papier; wolne tempo pisania, szybkie męczenie się ręki; niekształtne litery; nieprzestrzeganie liniatury; nieprawidłowe łączenie liter; mało czytelne pismo.

Wczesne diagnozowanie dysleksji Diagnozowanie gotowości szkolnej - 5,6 lat Diagnoza ryzyka dysleksji -7, 8 lat (po II klasie) Wstępna diagnoza dysleksji -8, 9 lat ( najwcześniej po III klasie)

Rozpoznawanie dysleksji - model postępowania diagnostycznego

Skala ryzyka dysleksji (SRD-6) dla 6- latków Wzór kwestionariusza Nauczyciel/rodzic oceniający gotowość szkolną może opracować wyniki SRD następująco: 1. Ocenia kolejne stwierdzenia w skali od 1 (opisane objawy nie występują nigdy) do 4 (opisane objawy występują bardzo często lub zawsze). 2. Oblicza sumę wyników dla 3. obszarów oceny (ocenianych funkcji). 3. Oblicza wynik ogólny (suma wszystkich wyników – 4. obszarów oceny).

Ocena ryzyka dysleksji i wspomaganie rozwoju w okresie wczesnoszkolnym

Skala ryzyka dysleksji (SDR- 7-8) Fragment

fragment kwestionariusza ze strony ortograffiti Kwestionariusz rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu Marta Bogdanowicz 2010 fragment kwestionariusza ze strony ortograffiti

Diagnoza nauczycielska Nauczyciel może też zbierać informacje poprzez obserwowanie uczniów Powinien zwrócić uwagę na: Długość koncentracji uwagi Umiejętność śledzenia kolejnych wydarzeń, etapów pracy Stopień interakcji dziecka z rówieśnikami i dorosłymi Umiejętność wyrażania myśli i uczuć podczas wypowiedzi słownej Stopień zrozumienia informacji Sposób czytania ( ilość pomyłek) Umiejętność odróżniania podobnych liter Problemy w odróżnianiu dźwięków Objawy napięcia i odprężenia  •Samoocenę i pewność siebie dziecka w różnych sytuacjach

Wspomaganie rozwoju dzieci ryzyka dysleksji

Modelowy system profilaktyki i pomocy pp uczniom z dysleksją rozwojową

Pierwszy poziom -pomoc udzielana przez rodziców pod kierunkiem nauczyciela. Dzieciom o stosunkowo niewielkich trudnościach w nauce wystarcza pomoc nauczyciela szkolnego. Nauczyciel, posiadając opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz wskazania dotyczące terapii i postępowania z dzieckiem, planuje roczny program indywidualnej pomocy, a w jego ramach proponuje dodatkowe ćwiczenia w szkole i w domu.

Drugi poziom zespół korekcyjno-kompensacyjny W przypadku bardziej nasilonych trudności proponuje się dzieciom dyslektycznym udział w zajęciach w zespole korekcyjno- kompensacyjnym w szkole. Zajęcia te powinny być prowadzone w gabinecie terapii pedagogicznej przez nauczyciela, o specjalistycznym przygotowaniu (podyplomowe studium terapii pedagogicznej).

Trzeci poziom - terapia indywidualna Dzieci, które wymagają indywidualnej i poszerzonej pomocy terapeutycznej uczęszczają na terapię do poradni psychologiczno- pedagogicznej.

Czwarty poziom - klasy terapeutyczne Klasy terapeutyczne mogą powstawać na wniosek zainteresowanych osób (nauczyciel, psycholog, rodzice). Realizowane są w nich autorskie programy dydaktyczne, które obok obowiązującego programu nauczania, zawierają oddziaływania o charakterze terapii pedagogicznej.

Piąty poziom - stacjonarne oddziały terapeutyczne Dzieci potrzebujące intensywnej i długotrwałej terapii, łącznie z opieką psychoterapeutyczną i lekarską przebywają w nich w okresie od kilku miesięcy do roku. Oddziały tego rodzaju działają w kilku miejscowościach w Polsce.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Nauczyciel przygotowuje dla uczniów z ryzyka dysleksji Plan Działań Wspierających, organizuje wsparcie i dokonuje ewaluacji podjętych działań

Instytucje wspierające Poradnia psychologiczno- pedagogiczna Szkolenia Rad Pedagogicznych i konsultacje dla nauczycieli Warsztaty i konsultacje dla rodziców

Oddział Polskiego Towarzystwa Dysleksji Dyżury dla rodziców pełni: pedagog/ terapeuta p. Anna Hudzińska) w Przedszkolu Niepublicznym „Bursztynowy Zamek” ul. Park Miejski w poradni przy ul.H.Sawickiej

Konkursy i imprezy dla dzieci dyslektycznych organizowane w Kaliszu Konkursy czytelnicze Konkursy plastyczne

Program wsparcia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Najważniejsze cele programu Kształtowanie świadomości i czujności ortograficznej Kształtowanie motywacji Wzmacnianie własnej wartości

Zasady dobrej terapii dostosowanie metod oraz organizacji nauczania i uczenia się do indywidualnego stylu uczenia się, uwzględnianie uczenia się wielozmysłowego, wspomaganie motywacji do pracy nad sobą, w tym własnej aktywności, samodzielności, samokontroli

Wskazówki do pracy dla nauczycieli do pracy z dziećmi ryzyka dysleksji Uczenie organizuj systemem „ małych kroków” Ułatwiaj dziecku tworzenie struktur informacyjnych Dbaj, aby dziecko wykonywało dokładnie i poprawnie wszelkie polecenia. Pamiętaj: „raz” nigdy nie wystarcza Wykorzystuj uczenie wielozmysłowe Naucz dziecko odpowiedzialności za wykonaną pracę Staraj się pracować z dzieckiem twórczo Stosuj wzmocnienia

Programy i metody do pracy z dzieckiem z ryzyka dysleksji Ortograffiti Kolorowa ortografia Metoda Dobrego Startu Edukacja przez ruch Glottodydaktyka

Literatura: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Materiały szkoleniowe część 1 Przewodnik dla nauczyciela. Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno- pedagogicznej uczniom z dysleksją. Marta Bogdanowicz • Aleksandra Bućko • Renata Czabaj, Operon

Przydatne adresy stron internetowych www.pracowniatestow.pl www.mengov.pl ortograffiti.pl pedagogszkolny.pl strony wydawnictw edukacyjnych