PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Włodzimierz Kiernożycki Serock, 18 maja 2012 r.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Cel lekcji: poznanie istoty kredytu konsumenckiego i różnic między kredytem inwestycyjnym, a kredytem konsumenckim. Oczekiwane osiągnięcia ucznia: wyjaśni.
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Od ogłoszenia do zamówienia
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Potwierdzenie przyjęcia zamówienia
Spotkanie informacyjno-konsultacyjne dotyczące weryfikacji przez Samorząd Województwa Opolskiego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w realizacji.
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Istota i funkcje podatku
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
Włodzimierz Kiernożycki Nieporęt, 25 luty 2012 r.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Kontrakty typu „zaprojektuj i wybuduj” – prawa i obowiązki Stron
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Ewidencja przebiegu pojazdu
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
Kosztorysowanie robót budowlanych
DOKUMENTACJA KOSZTORYSOWA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Zmiana zakresów rzeczowych-Piotr Rasz-NFOŚiGW 21 KONFERENCJA BENEFICJENTÓW FUNDUSZU SPÓJNOŚCI TORUŃ 20 – 21 PAŹDZIERNIKA 2005.
CENY I KOSZTY W BUDOWNICTWIE – informacja SEKOCENBUD
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Stypendium Marii Curie
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTRAKTY TYPU „ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ” – PRAWA I OBOWIĄZKI STRON
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Zasady obliczania podatku
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
Zwolnienie z VAT na fakturze
Popyt i podaż jako regulatory rynku
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Opodatkowanie spółki nie będącej osobą prawną w toku bieżącej działalności Zasady przypisania wspólnikom.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Gdańsk, kwiecień 2008 GDAŃSKA INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA Sp. z o.o.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
Podejście kosztowe w wycenie nieruchomości. Podejście kosztowe Regulacje:  art. 153 pkt. 3 GospNierU;  §20-24 RozpWyc;
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
„Umowy na rynku pracy” Marta Maciejuk radca prawny
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Kosztorysy Inwestorskie
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
Możliwości portalu cenowego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA Opracował: Dr inż. Michał Krzemiński

Podstawy prawne Ustawa z dnia 05 lipca 2001 r. o cenach: cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym, Ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę.

Podstawy prawne cena jednostkowa towaru (usługi) – cenę ustaloną za jednostkę określonego towaru (usługi), którego ilość lub liczba jest wyrażona w jednostkach miar, w rozumieniu przepisów o miarach, kształtowanie cen – uzgadnianie cen między stronami umowy lub ich ustalanie w trybie art. 4, 5 i 8, Ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę.

Podstawy prawne Cena z punktu widzenia zamawiającego: kwota, którą inwestor jest skłonny zapłacić wykonawcy za wykonanie zamówienia; jest wyrażoną w pieniądzu wartością tego zamówienia dla inwestora, uwzględniającą aktualną sytuację w zakresie popytu i podaży na rynku budowlanym. Kwota płacona przez zamawiającego wykonawcy jest wynagrodzeniem wykonawcy za wykonanie zamówienia.

Podstawy prawne Według kodeksu cywilnego wynagrodzenie wykonawcy może mieć formę: Wynagrodzenia ryczałtowego, Wynagrodzenia kosztorysowego.

Podstawy prawne Wynagrodzenie ryczałtowe jest niezmienne bez względu na rzeczywisty zakres zamówienia, warunki jego wykonania i koszty poniesione przez wykonawcę.

Podstawy prawne Wynagrodzenie kosztorysowe jest ustalone na podstawie planowanego zakresu prac dla wykonania zamówienia i przewidywanych kosztów wykonania tych prac; wynagrodzenie kosztorysowe ustalone w umowie (przed wykonaniem zamówienia) jest wynagrodzeniem orientacyjnym, a ostateczna wysokość wynagrodzenia wykonawcy uwzględnia rzeczywisty zakres i ilości wykonanych prac oraz taką zmianę stawek i cen w okresie wykonywania zamówienia, na którą wykonawca nie miał wpływu.

Podstawy prawne O formie wynagrodzenia wykonawcy decyduje zamawiający.

Podstawy prawne -wynagrodzenie ryczałtowe Jeżeli wynagrodzenie wykonawcy ma mieć formę wynagrodzenia ryczałtowego, zamawiający przekazuje wykonawcy wykaz tych części zamówienia, których suma cen tworzy łączną wartość wynagrodzenia wykonawcy. Tymi częściami zamówienia są całe obiekty inwestycyjne lub ich wyodrębnione części (elementy), kompletne pod względem konstrukcyjnym lub użytkowym.

Podstawy prawne -wynagrodzenie ryczałtowe Dokument przekazywany przez zamawiającego jest zwykle określany jako Wykaz Elementów Rozliczeniowych, Tabela Elementów Rozliczeniowych lub Wykaz Robót. Termin „Roboty" oznacza w tym przypadku świadczenia wykonawcy wynikające z umowy zawartej z zamawiającym. Dokument opracowany przez wykonawcę i przedstawiony zamawiającemu nosi nazwę Wycenionego Wykazu Elementów Rozliczeniowych, Wycenionej Tabeli Elementów Rozliczeniowych lub Wycenionego Wykazu Robót.

Podstawy prawne -wynagrodzenie kosztorysowe Jeżeli wynagrodzenie wykonawcy ma mieć formę wynagrodzenia kosztorysowego, zamawiający przekazuje wykonawcy wykaz robót, których sumy cen tworzą ceny obiektów lub ich elementów. W dokumencie przekazywanym przez zamawiającego są podane opisy robót oraz ich jednostki miary i ilości, dlatego dokument ten jest określany jako przedmiar robót (przedmiar- bo ilości są mierzone przed wykonaniem robót; po wykonaniu robót sporządza się obmiar, a dokument jest określany jako książka obmiarów).

Podstawy prawne - wynagrodzenie kosztorysowe Zamawiający decyduje również, w jaki sposób wykonawca powinien wyliczyć ceny robót (Opis sposobu wyliczenia ceny oferty). Dokument opracowany przez wykonawcę i przedstawiony zamawiającemu nosi nazwę kosztorysu ofertowego (ofertowy - bo zawiera propozycję wynagrodzenia wykonawcy, wyliczonego przed wykonaniem robót).

Podstawy prawne Cena z punktu widzenia wykonawcy: Kwota, za którą wykonawca jest skłonny sprzedać wykonane roboty; wysokość tej kwoty powinna: zapewnić uzyskanie zamówienia, zapewnić opłacalność produkcji.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym

§ 1. 1. Rozporządzenie określa metody i podstawy sporządzania kosztorysu inwestorskiego stanowiącego podstawę określenia wartości zamówienia na roboty budowlane oraz metody i podstawy obliczania planowanych kosztów prac projektowych i planowanych kosztów robot budowlanych stanowiących podstawę określenia wartości zamówienia, którego przedmiotem jest zaprojektowanie i wykonanie robot budowlanych.

Nieaktualne ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO I BUDOWNICTWA z dnia 13 lipca 2001 r. w sprawie metod kosztorysowania obiektów i robót budowlanych.