Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Dojrzałość szkolna dziecka
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dobre praktyki w Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Strzegomiu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Konferencja „TACY SAMI”
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
EEG Biofeedback.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Projekt pt. „ZANIM ZOSTANIESZ UCZNIEM”
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Szkoła Podstawowa Nr 3 ul. 29 Listopada – 100 Łańcut
logopedyczny-prezentacja
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Metoda Ruchu Rozwijającego
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Sala Doświadczania Świata
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Dojrzałość szkolna dziecka
Logopedia w szkole.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY NR 4 (dla Dzieci Niesłyszących) Łódź ul. Krzywickiego 20
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Zespół Oświatowych Placówek Integracyjnych w Micigoździe czerwiec 2016
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko… Źle widzę, słabo słyszę... Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

O szkole rok szkolny 2009/2010 309 uczniów w 16 oddziałach 33 uczniów z niepełnosprawnościami w 6 oddziałach integracyjnych 5 z uszkodzonym narządem słuchu 1 z uszkodzonym narządem wzroku Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

Jak wspomagamy oddziały integracyjne indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne zajęcia korekcyjno - kompensacyjne Terapie: Tomatisa EEG Biofeedback integracji sensorycznej arteterapia logopedyczna Zajęcia wspomagające: metodą Marii Montessori metodą Weroniki Sherborne Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

terapia Tomatisa usprawnia czynne słuchanie terapia polega na uczestniczeniu w sesjach słuchania materiału dźwiękowego zmniejsza lub likwiduje zaburzenia uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

sesje w terapii Tomatisa na terapię metodą Tomatisa składa się pięć programów uczeń uczestniczy w słuchaniu odpowiednio dobranej sesji dźwiękowej przez specjalne słuchawki z wykorzystaniem urządzenia tzw. elektronicznego ucha dźwięki podawane są słuchawkami drogą powietrzną i kostną po zakończeniu sesji wykonuje się badania kontrolne Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

„Efekt Tomatisa” test uwagi i lateralizacji słuchowej 3 testy z IX, X, XII linia niebieska (czarna) oznacza odbiór dźwięków drogą powietrzną linia czerwona oznacza odbiór dźwięków drogą kostną zakreślone pole oznacza zaburzenia w rozpoznawaniu dźwięków pod względem wysokości (im mniejsze zakreślenie, tym lepiej) znaki zapytania to problemy z lokalizacją źródła dźwięku Terapia Tomatisa służy poprawie wyżej wymienionych parametrów. Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

W wyniku uzyskanej zmiany parametrów występuje poprawa w zakresie: zaburzeń mowy (jąkanie, opóźniony rozwój mowy, wady wymowy) zaburzeń dysfunkcji rozwojowych trudności szkolnych zaburzeń koncentracji nauki języków obcych Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

terapia EEG Biofeedback Metoda uczy dziecko zależności pomiędzy jego ciałem, umysłem, a jakością pracy mózgu. Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

treningi EEG Biofeedback poprawiają koncentrację uwagi szybkość uczenia się i zapamiętywania zwiększają kreatywność wpływają na pozytywne myślenie wyciszają lęki i agresję polepszają sen pomagają opanować emocje Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

efekty terapii dziecka z niedosłuchem poprawa procesu uczenia się lepsze radzenie sobie ze stresem, tremą oraz napięciami wewnętrznymi poprawa samooceny zwiększenie koncentracji uwagi Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

integracja sensoryczna głównym celem terapii jest zebranie wrażeń zmysłowych w jedną całość (szczególnie ważne są zmysły równowagi, dotyku i czucia ciała) terapia ma postać zabawy nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności, ale poprawiając integrację sensoryczną wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

atmosfera podczas terapii wpływa na: zmianę obrazu dziecka i jego funkcjonowanie w środowisku dziecko czując, że odnosi sukcesy, podnosi swoją samoocenę zdobyte doświadczenia przenosi również poza salę terapeutyczną Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

u uczniów objętych terapią zaobserwowano wzmocnienie poczucia własnej wartości poprawę czynności równoważnych wykonywanie złożonych czynności ruchowych usprawnianie motoryki małej - lepszy poziom grafomotoryki usprawnienie koordynacji wzrokowo - ruchowej usprawnienie umiejętności czytania - płynność poprawę umiejętności planowania ruchu (praksji) kształtowanie właściwych relacji społecznych Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

terapia logopedyczna Wszyscy uczniowie z uszkodzonym narządem słuchu objęci są terapią logopedyczną przez cały okres nauki szkolnej. Największą satysfakcję daje porównanie mowy dziecka z zaburzeniami słuchu, rozpoczynającego naukę w szkole i absolwenta, którego artykulacja jest zrozumiała dla otoczenia. Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

wyniki terapii w roku szkolnym 2008/2009 terapią objęto: 56 uczniów 9 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego 32 uczniów zakończyło terapię (2 z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego) 24 uczniów kontynuuje terapię w bieżącym roku szkolnym (5 z orzeczeniami) w roku szkolnym 2009/2010 z terapii logopedycznej korzysta: 48 uczniów 9 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego Sukces terapii logopedycznej zależy w głównej mierze od współpracy z rodzicami dziecka. Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

Arteterapia forma zajęć edukacyjno – kreacyjnych Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

Arteterapia wzmacnia umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych wspomaga dzieci z nadpobudliwością uczy doświadczania, myślenia i refleksji Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

radość... Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

Maria Montessori metoda rozwija samodzielność i wiarę we własne siły uczy szacunku do porządku i do pracy wypracowuje zamiłowanie do ciszy szczególnie pomaga w osiąganiu długotrwałej koncentracji nad wykonywanym zadaniem Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

materiał montessoriański materiał do ćwiczeń życia praktycznego materiał sensoryczny materiał językowy - mowa materiał do poznawania środowiska przyrodniczego - kosmos materiał matematyczny Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

podstawowe założenia metody to rozwijanie przez ruch: Weronika Sherborne podstawowe założenia metody to rozwijanie przez ruch: świadomości własnego ciała (dziecko w przestrzeni) współpracy wzajemnego zaufania kontaktów społecznych Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

Dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

praca w klasie integracyjnej pedagog specjalny - prowadzi zespół integracyjny od klasy I do VI indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne korzyści z przynależności do grupy czerpią także dzieci zdrowe Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

„kącik” pracy indywidualnej i wypoczynku Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim

i zapraszam do obejrzenia szkoły… . Dziękuję i zapraszam do obejrzenia szkoły… Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim Każde dziecko jest indywidualną osobą, także ze swoimi możliwościami, zdolnościami, zainteresowaniami i przeżyciami. Dziękuję Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Piotrkowie Trybunalskim