INNOWACJA PROGRAMOWA W ZAKRESIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA II ETAPU EDUKACYJNEGO, WDRAŻANA W KLASACH INTEGRACYJNYCH Opracowanie: MARIA SZEFLIŃSKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
INTEGRACJA Opr. Monika Wajda-Mazur.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Dojrzałość szkolna dziecka
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
KRYTERIUM OCENIANIA UCZNIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
z Oddziałami Integracyjnymi
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
KLUB WŁÓCZYKIJA W NASZEJ SZKOLE. W naszej szkole w ramach rozwijania naturalnej potrzeby ruchu u dzieci prowadzimy” Klub Włóczykija”. Zajęcia odbywają.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Technologia informacyjna
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

INNOWACJA PROGRAMOWA W ZAKRESIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA II ETAPU EDUKACYJNEGO, WDRAŻANA W KLASACH INTEGRACYJNYCH Opracowanie: MARIA SZEFLIŃSKA –KOWALCZYK Konsultacja metodyczna Ewa Sprawka ŁCDNiKP

Innowacja polega na rozszerzeniu treści programowych wynikających z podstawy programowej oraz programu wychowania fizycznego autorstwa Mirosławy Śmiglewskiej i dostosowaniu ich do pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, a tym samym umożliwienie im pełnego, efektywnego uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego razem z dziećmi zdrowymi.

Cele: Kształtowanie pozytywnych postaw prospołecznych i postawy tolerancji wśród młodzieży Kształtowanie poczucia akceptacji siebie, przynależności do grupy rówieśniczej, umiejętności pokonywania lęku, zahamowań, barier i własnych słabości Wspieranie harmonijnego rozwoju psycho - ruchowego dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych, zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami fizycznymi, umysłowymi i emocjonalnymi

Cele: Wdrażanie dzieci niepełnosprawnych do aktywności ruchowej - rozwijanie w nich umiejętności czerpania z niej radości i satysfakcji Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych

Proponowane zmiany przebiegają dwutorowo: 1. rozszerzenie treści programowych o działy zawierające: Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne. Kinezjologię Edukacyjną P. Dennisona

Proponowane zmiany przebiegają dwutorowo: 2. dostosowanie treści zawartych w wybranym programie do realizacji z dziećmi niepełnosprawnymi poprzez: dopasowanie metod, form i środków dydaktycznych do potrzeb i możliwości tych dzieci rozszerzenie szczególnie istotnego działu programowego „Poznanie prawidłowej sylwetki”

uwzględnia szeroką diagnozę psychologiczno-pedagogiczną uczniów Innowacja docelowo przewidziana jest do realizacji we wszystkich klasach integracyjnych na drugim etapie kształcenia uwzględnia szeroką diagnozę psychologiczno-pedagogiczną uczniów Obecnie w szkole uczy się 53 dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych.

Są to uczniowie z następującymi jednostkami chorobowymi: Autyzm dziecięcy Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim Epilepsja Niedosłuch Niedowidzenie Stany po usunięciu guza mózgu Cukrzyca Niepełnosprawność ruchowa Zespół zaburzeń emocjonalnych

Towarzyszą im zaburzenia rozwojowe i adaptacyjne takie jak: dysharmonijny rozwój intelektualny niedojrzałość emocjonalno-społeczna opóźnienie rozwoju psycho-ruchowego zaburzenia zachowania i emocji zaburzenia rozwoju mowy i słuchu przewlekłe schorzenia narządu ruchu, niedowłady kończyn sprzężone zaburzenia rozwojowe

Do najważniejszych zasad podczas wdrażania innowacji zaliczamy: dostosowanie tempa pracy do możliwości uczniów indywidualizacja w zakresie metod, form i środków dydaktycznych stosowanie pozytywnego motywowania unikanie rywalizacji

Innowacja programowa realizowana jest na zajęciach wychowania fizycznego w wymiarze czterech godzin tygodniowo. Zajęcia w klasach odbywają się w grupach koedukacyjnych. Lekcje prowadzi dwóch nauczycieli - jeden pracuje z dziećmi niepełnosprawnymi, które pod jego kontrolą wykonują zadania indywidualne i zespołowe, drugi realizuje zadania z całą grupą.

wyniki badania Wstępna ewaluacja W celu zbadania systematyczności uczestnictwa uczniów niepełnosprawnych na zajęciach, przeanalizowano dzienniki pod kątem frekwencji. wyniki badania zwolnienia długoterminowe odnotowano w trzech przypadkach zgodnie z zaleceniami lekarskimi, średnia frekwencja obliczana pod koniec każdego semestru wyniosła 87% , 89% sporadycznie brak stroju, zgłaszanie złego samopoczucia, zwolnienia od rodziców związane były z przebytą chorobą

wyniki badania Wstępna ewaluacja W celu zbadania postępu w sprawności motorycznej uczniów realizujących innowację analizie poddano wyniki testów sprawnościowych. wyniki badania We wszystkich badanych próbach sprawnościowych odnotowano postęp, który procentowo był zbliżony do postępu uczniów nie objętych innowacją. Innowacja nie obniża skuteczności i efektywności zajęć w stosunku do uczniów zdrowych.

wyniki badania Wstępna ewaluacja W celu zbadania stopnia zaangażowania dzieci na zajęciach, analizie poddano: liczbę plusów zdobytych za aktywny udział w lekcji (uzyskanych zgodnie z zasadami PSO). wyniki badania Uczniowie niepełnosprawni otrzymywali zdecydowanie więcej plusów za podejmowanie zadań, niż uczniowie z klas nie objętych innowacją. Zdecydowanie wzrosło zaangażowanie tych uczniów na lekcji.

Wnioski z obserwacji prowadzonej podczas zajęć W pierwszym semestrze wdrażania innowacji zachowanie dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych cechowały: niepewność, obawa przed nowymi zadaniami, unikanie ich, wycofywanie z zabaw, szczególna ostrożność np.: „strach przed piłką”. Wraz z upływem czasu wyraźnie widać pewną zmianę w nastawieniu do zajęć. Uczniowie niepełnosprawni byli bardziej aktywni i otwarci: prowadzili rozgrzewkę, brali czynny udział w zabawach, pełnili rolę kapitana, wybierali składy, dostosowanie przyboru ułatwiało im opanowanie pewnych umiejętności technicznych w zakresie gier zespołowych.

Wnioski z obserwacji prowadzonej podczas zajęć Zaobserwowano zmianę w zachowaniach dzieci zdrowych, które w celu uniknięcia konfliktów zaproponowały by: nie stosować punktacji w grach, drużyny dobierać losowo, nagradzać oklaskami osobę, która dobrze wykonała zadanie. Najmniejsze zmiany w zachowaniu odnotowano u dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi.

wnioski Dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych chcą stawiać przed sobą wyzwania, chcą próbować swoich sił, udaje im się pokonywać własne słabości, gdy mają poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i pozostawioną możliwość wyboru.