Jak radzić sobie z różnicami w środowisku edukacyjnym?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
dr Anna Okońska-Walkowicz Warszawa, r.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Otwarte formy nauczania
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Dydaktyka ogólna.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
System edukacji w Polsce
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest spacer edukacyjny?
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
System szkolnictwa w Islandii
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Jak radzić sobie z różnicami w środowisku edukacyjnym? Luc Pluymers

Wyjątkowość człowieka Cud mózgu Rozwój i nauka Talenty Unikalny we wspólnym świecie (szkolnym)

Cud mózgu

Rozwój i nauka Konstruktywizm abstrakcyjny Zinternalizowana refleksja Konkretny fenomenalizm Aktywny egocentryzm Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lat) Stadium przed-operacyjne (2-7 lat) Stadium operacji konkretnych (7-11 lat) Stadium operacji formalnych (wiek dojrzewania – dorosłość) Enaktywny sposób poznania -> Ikoniczny sposób poznania -> Indukcyjny sposób poznania -> Hipotetyczno-dedukcyjny sposób poznania

Rozwój i nauka Dziecko w wieku przedszkolnym: nieświadoma nauka - środowisko społeczne - naśladowcy - inna...ale normalna Dziecko w wieku szkolnym: zmuszone do nauki - strukturalne środowisko uczenia się - ustalone normy ° wiedza ° umiejętności, zdolności - ramy czasowe: rok szkolny - całkowicie inna... ale zgodna z normami

Pełny talentów ABY SELEKCJA BYŁA SPRAWIEDLIWA, KAŻDY MUSI PRZEJŚĆ TEN SAM TEST: PROSZĘ WEJŚĆ NA TAMTO DRZEWO

Pełny talentów Talenty pochodzą z: ° ogólnej zdolności, ° unikalnych zainteresowań uczniów, ° stylu uczenia się. Talenty pojawiają się... i przemijają. To, czego nie wykorzystujesz, tracisz.

Wyjątkowy versus szkolny Uczniowie są różni ...więc są unikalni werbalne, pozawerbalne Rozwój społeczny Rozwój emocjonalny Talenty, zdolności Twórczy rozwój Hormonalny Wielozadaniowość, przeskakiwanie z czynności na czynność Zdolność uczenia się Płeć Upośledzenie procesu uczenia się Upośledzenie zachowania ................. Standardy szkolne

Świadomość różnic Rozwój edukacji

Świadomość różnic Rozwój edukacji Od kognitywizmu do konstruktywizmu Od celów do kompetencji Rozwój struktury edukacji

Świadomość różnic Rozwój edukacji Od kognitywizmu do konstruktywizmu Oczekuję, że będziecie niezależnymi, odkrywczymi oraz krytycznymi myślicielami, którzy będą robić dokładnie to, co im powiem.

Od kognitywizmu do konstruktywizmu Świadomość różnic Od kognitywizmu do konstruktywizmu Kognitywizm Behawioryzm + Wstępnie określone badanie zachowania, odtworzenie Wiedza + wpływ Konstruktywizm Wiedza + Zdobycie wiedzy Nauka + Proces Zachowanie + Własne zachowanie

Świadomość różnic Od celów do kompetencji Wiedza Kompetencje Umiejętności Postawy Integracja WUP = osobista zdolność W U P Wynik uczenia się i procesów uczenia się Metapoznanie (i autorefleksja) 15

Świadomość różnic Od celów do kompetencji Zwiększanie integracji W, U, P Zwiększenie wykorzystania kontekstów i sytuacji realistycznych Prowadzenie przez nauczycieli  prowadzenie przez uczniów Zwiększenie samodzielnej nauki ucznia Jasno określone i zorganizowane sytuacje uczenia się Autentyczne, złożone sytuacje uczenia się 16 16

Świadomość różnic Od celów do kompetencji „Przepowiednia o samounieważnieniu" Każda próba zmiany sposobu nauczania zostanie zneutralizowana, jeśli nie będzie związku między nauczaniem i oceną. 17 17

Świadomość różnic Od celów do kompetencji Cele Ewaluacja Lekcje Competention 1 Competentie 2 Competentie 3 Instrukcje umiejętności, narzędzia postawy wiedza proces uczenia 18 18 18

Świadomość różnic Od celów do kompetencji Cele Ewaluacja Lekcje Competention 1 Competentie 2 Competentie 3 umiejętności, narzędzia postawy Wiedza proces uczenia Instrukcje 19 19 19 19

Świadomość różnic Od celów do kompetencji Instrukcja Competention 1 Competentie 2 Competentie 3 wiedza postawy umiejętności, narzędzia proces 20 20 20 20 20

Struktura edukacji we Flandrii Świadomość różnic Struktura edukacji we Flandrii Szósta klasa Szkoła podstawowa 12 lat Pierwsza klasa Rok A Rok B 13-14 lat Powołanie. Rok przygotowawczy GE TE AE VE Druga klasa 15-16 lat Trzecia klasa 17-18 lat 19 lat 21 21 21 21 21 21

Struktura edukacji we Flandrii Świadomość różnic Struktura edukacji we Flandrii 4 rodzaje edukacji średniej GE TE AE VE 22 22 22 22 22 22 22

Świadomość różnic Struktura edukacji = struktura szkoły Struktura edukacji we Flandrii Struktura edukacji = struktura szkoły Struktura edukacji Struktura szkoły GE 3 TE 3 AE 3 VE 3 GE 2 TE 2 AE 2 VE 2 Pierwszy etap 23 23 23 23 23 23 23 23

Świadomość różnic Struktura edukacji = struktura szkoły Struktura edukacji we Flandrii Struktura edukacji = struktura szkoły Struktura edukacji Struktura szkoły Gimnazjum 24 24 24 24 24 24 24 24

Gimnazjum Autentyczne Autonomiczne Pomoc wszystkich absolwentów szkół podstawowych Obszerna podstawowa edukacja średnia Silnie strukturalny wybór doradztwa w kwestii studiów Odkładanie wyboru studiów do wieku 14 lat Zróżnicowana oferta pakietów opcjonalnych (teortycznych + technicznych) Autonomiczne Niewłączone do szkół wyższych Własny zespół personelu i kierownictwa

Pomoc wszystkich absolwentów szkół podstawowych Gimnazjum Pomoc wszystkich absolwentów szkół podstawowych Przebieg A: 92% Normalny program nauczania Certyfikowany (szkoła podstawowa) Maksymalnie 24 uczniów w klasie Rozpoczęcie od poziomu: koniec szóstej klasy Materiały szkoleniowe = cele Zintegrowana edukacja (specjalne potrzeby)  2 etapy GE, TE, AE, (VE) Przebieg B: 8% Zaburzony program nauczania Niecertyfikowany (szkoła podstawowa) Szkoły o specjalnych potrzebach Maksymalnie 12 uczniów w klasie Rozpoczęcie od poziomu: koniec czwartej klasy Materiały szkoleniowe = narzędzia Zintegrowana edukacja (specjalne potrzeby)  2 etapy VE

Obszerna edukacja podstawowa Gimnazjum Obszerna edukacja podstawowa 27/32 ogólnych przedmiotów (matematyka, języki, technika, religia, historia, w-f, muzyka, sztuka, ...) 5/32 pakietów zorientowanych na teorię i praktykę W oparciu o zainteresowania ucznia Żaden z tych pakietów nie jest wstępnym wyborem studiów w 2. etapie

Gimnazjum Łacina sprytny bah..szkoła pilny matematyka angielski Klasy mieszane Heterogeniczny Homogeniczny łacina matematyka języki … Łacina sprytny bah..szkoła pilny matematyka angielski dysleksja allochtoon zmotywowany dziewczyny chłopiec Łacina sprytny bah..szkoła pilny matematyka angielski dysleksja allochtoon zmotywowany dziewczyny chłopiec Łacina sprytny bah..szkoła pilny matematyka angielski dysleksja allochtoon zmotywowany dziewczyny chłopiec

Gimnazjum Klasy mieszane Pozytywny wpływ na motywację Osiągnięcie nie jest konkurencją Brak piętnowania Koedukacja Więcej czasu dla rozwoju indywidualnego Uczenie, coaching WSZYSCY uczniowie zyskują! Ale ... szczególnie zyskują ci uczniowie, którzy nie są "tacy bystrzy." Sytuacja społeczno-autentyczna

Gimnazjum Zróżnicowanie w klasie Model "Podstawowy - kontynuacja - rozwój" Podstawowe poziomy oceny Lekcje Zadania Podstawowa wiedza autorefleksji Powtarzać: podstawowy Pogłębianie Kontynuacja Rozwój Interaktywne metody Trwałe umiejętności samooceny, postawy 30

Gimnazjum U1 U2 Metody dydaktyczne PRACE NAPRAWCZE PODSTAWOWY SR POZIOM PRACY PODSTAWOWY

Obserwować/słuchać/naśladować Gimnazjum Metody dydaktyczne Im więcej sposobów nauczania wykorzystujesz, tym większa liczba uczniów, do których docierasz Słyszę i zapominam. Widzę i pamiętam. Robię i rozumiem. Konfucjusz Słuchać Czytać Obserwować/słuchać Obserwować/słuchać/naśladować Rozmawiać o Działać/ćwiczyć Wyjaśniać/uczyć

Gimnazjum Metody dydaktyczne Szkoła podstawowa Kąt Klasa Umowa Grupa Osoba Rówieśnik Samodzielne prowadzenie …. Wyższa szkoła średnia

Gimnazjum Doradztwo Nauczyciel przedmiotu Wychowawca Indywidualne doradztwo dla ucznia: system korepetycji dla uczniów Dodatkowe lekcje wyrównawcze Dodatkowe lekcje pomagające w "pracy domowej" Zintegrowane udzielanie korepetycji Dodatkowa pomoc dla początkujących (imigrantów)

Gimnazjum Pozytywna orientacja Ocena + sprawozdania = narzędzia w funkcji poszczególnych procesów uczenia kierowanie uczniem kopalnia informacji 1. Jaki poziom uczeń osiąga? 2. Co uczeń robi dobrze? 3. Jaki kierunek nauki jest najbardziej z tym zgodny? 4. Jakich rad powinien udzielić doradca klasowy?

Wniosek Wskaźnik sukcesu uczniów jest wysoki. Tylko kilkoro porzuciło szkołę; uczniowie czują się swobodnie. Przepaść między uczniami uczniami zamożnymi i z rodzin ubogich jest zmniejszona. Mniej jest zakupów szkolnych.

"Jeśli myślisz rok naprzód - zasiej ziarno; jeśli myślisz dziesięć lat naprzód – zasadź drzewo; lecz jeśli myślisz sto lat naprzód - ucz ludzi." Konfucjusz