Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierunki przemian Szkolnictwa Wyższego
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Od kompetencji do kwalifikacji
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Nowe perspektywy dla kształcenia ukierunkowanego na studenta w świetle projektowanych zmian prawa Elżbieta Walkiewicz.
KSZTAŁCENIE ZA GRANICĄ
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
STUDIA DOKTORANCKIE w świetle procesu bolońskiego
Projektowanie programów studiów
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Plan prezentacji Internacjonalizacja wczoraj i dziś Definicja
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Wprowadzenie do Procesu Bolońskiego
1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Realizacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki a koncepcja uczenia się przez całe życie Jakub Sosin Wiceprezes PIFS.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
NOWY KIERUNEK.  Projektowanie systemów zarządzania,  Zarządzanie kapitałem ludzkim,  Zintegrowane zarządzanie korporacyjne. NOWY KIERUNEK - ORGANIZACJA.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Krajowa struktura/ramy kwalifikacji: nowe narzędzie tworzenia programów studiów Konferencja bolońska UKSW, 15 stycznia 2009 r. Ewa Chmielecka, Ekspert.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Plan prezentacji Idea uczenia się przez całe życie Uczenie się przez całe życie w Polsce Uczenie się przez całe życie w oczach studenta Podsumowanie

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? Dzisiejsi studenci, pracodawcy, nauczyciele zadają sobie pytanie: jakie umiejętności będą cenione na rynku pracy w przyszłości? –Innowacje w przedsiębiorstwach powstają w wyniku współpracy wielu podmiotów gospodarczych –Do 2020 roku zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych pracowników zwiększy się dwukrotnie –Społeczeństwo krajów europejskich starzeje się –Rozwój nauki w coraz większym stopniu odbywa się międzydyscyplinarnie

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Idea uczenia się przez całe życie Europa będzie się rozwijać jedynie wtedy gdy optymalnie wykorzysta talenty i zdolności wszystkich swych obywateli Szkolnictwo wyższe należy widzieć w szerszej perspektywie uczenia się przez całe życie.

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Realizacja idei uczenia się przez całe życie Elastyczne ścieżki kształcenia Mechanizmy uznawania: –Dotychczasowego kształcenia –Kształcenia nieformalnego –Kształcenia pozaformalnego –Kwalifikacji uzyskanych poza EOSW Zapewnianie dostępu do szkolnictwa wyższego Przyznawanie punktów ECTS KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Jak ideom uczenia się przez całe życie odpowiada system szkolnictwa wyższego w Polsce? Uznawanie wykształcenia spoza obszaru szkolnictwa wyższego Elastyczne ścieżki kształcenia Uznawanie wcześniejszego wykształcenia Kompetencje absolwentów kluczowe dla przygotowania do uczenia się przez całe życie

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Uznawanie wykształcenia pozaformalnego i nieformalnego Polskie standardy kształcenia: –ECDL –Certyfikaty językowe Działalność w kołach naukowych Dodatkowe praktyki Działalność w organizacjach studenckich

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Elastyczne ścieżki kształcenia Funkcjonowanie systemu studiów trójstopniowych Funkcjonowanie punktów ECTS Mobilność

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Studia 3 stopniowe Trzy cykleTrzy cykle uczenia się licencjackie /magisterskie /doktoranckie Zdefiniowane kwalifikacjeZdefiniowane kwalifikacje odpowiadające cyklom odrębnośćPełna odrębność studiów pierwszego i drugiego stopnia- każdy cykl ma niezależnie przygotować do pracy zawodowej i do dalszego uczenia się Różne drogiRóżne drogi osiągania tych samych efektów uczenia się- dwoisty charakter studiów I stopnia na dowolnym kierunkuMożliwość kontynuacji studiów na II stopniu na dowolnym kierunku Upowszechnienie uczenia sięUpowszechnienie uczenia się w III cyklu (doktorskim) jako realizacja strategii lizbońskiej : stworzenie w Europie najbardziej dynamicznej i konkurencyjnej w skali globalnej gospodarki opartej na wiedzy.

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich ECTS całkowitego nakładu pracy efektów uczenia sięECTS to system oparty na ustaleniu całkowitego nakładu pracy studenta, niezbędnego dla uzyskania założonych efektów uczenia się. Plany studiów i programy nauczania porównywalne w ramach całego EOSW. Wyraźnie i jednoznacznieWyraźnie i jednoznacznie określone efekty uczenia się dla każdego przedmiotu, jako podstawa do obliczenia całkowitego nakładu pracy studenta. obejmuje wszystkie formyNakład pracy studenta obejmuje wszystkie formy (zajęcia w uczelni, pracę w domu, egzaminy i zaliczenia, etc.). uznawane w różnych okresach życiaTransfer i akumulacja : punkty ECTS otrzymane po ukończeniu zdefiniowanej jednostki programowej mogą być przenoszone z uczelni do uczelni oraz akumulują się, czyli są uznawane w różnych okresach życia, różnych uczelniach, krajach, a także w systemach uczenia się na odległość i uczenia się przez całe życie.

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Mobilność Punkty są rozpoznawane, ale nie uznawane. Oznacza to, że punkty są zaliczone, ale dopisywane są do dyplomu jako zdobyte extra nie zaś akumulowane. Ograniczony wybór zajęć na zagranicznej uczelni tylko do takich które gwarantują osiągnięcie identycznych efektów kształcenia jak przedmioty na rodzimej uczelni. Konieczność zdawania dodatkowych egzaminów po powrocie do kraju. Wynikające z przekonania że przedmioty realizowane w innym kraju nie mogą być warte tyle samo co na rodzimej uczuleni MOBILITY WINDOW

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Uznawanie dotychczasowego kształcenia Student z innej uczelni Student który zmienia tryb studiów Student będący absolwentem innego kierunku studiów

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Przygotowanie do uczenia się przez całe życie –Zapewnianie absolwentom kompetencji generycznych –Kształcenie w zakresie kompetencji na rzecz rynku pracy, –Przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym społeczeństwie, także europejskim, –Rozwój i podtrzymanie podstaw wiedzy zaawansowanej (społeczeństwo i gospodarka oparte na wiedzy) –Rozwój osobowy kształconych

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Przygotowanie do uczenia się przez całe życie Zmiana sposobu realizacji praktyk Zmiany w programach studiów Uwzględnienie samodzielnie podejmowanych działań podejmowanych w celu podnoszenia swoich kompetencji

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Kształcenie nakierowane na studenta WykorzystaniemożliwościWykorzystanie potencjału i możliwości jednostki Aktywność i samodzielnośćAktywność i samodzielność studentów we własnym uczeniu się, konstruowaniu własnych znaczeń, pojęć, w pracy nad sobą, w wielostronnym rozwijaniu swojej osobowości. Współpraca, dialogWspółpraca, dialog pomiędzy studentem i nauczycielem OdpowiedzialnośćOdpowiedzialność nie tylko po stronie nauczyciela, ale równocześnie studenta.

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Inne zagadnienia Walidacja efektów uczenia się Pośrednie krótkie cykle kształcenia

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Ucz się i pracuj a dojdziesz do celu bo takim sposobem doszło już wielu

Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system szkolnictwa wyższego w kontekście idei uczenia się przez całe życi e Gdańsk 11 grudnia 2009 Przemysław Rzodkiewicz Zespół Ekspertów Bolońskich Podsumowanie Nowa kultura i tradycje akademickie Nowa filozofia kształcenia Główne zmiany polegają na: –Na przejściu od nauczania do uczenia się –Na myśleniu o procesie kształcenia w kategoriach efektów kształcenia a nie treści programowych.