Wycena usług środowiskowych świadczonych przez rolnictwo Wycena usług środowiskowych świadczonych przez rolnictwo 12 - 13 grudzień 2005, Warszawa Mieczysław.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLNICTWO I GOSPODARKA ŻYWNOŚCIOWA
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat nowego okresu programowania 2007–2013 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
„Rolnictwo społecznie zrównoważone - koncepcja badań”
Działania Samorządowe w ramach PROW stan aktualny plany Mirosława Mochocka październik 2009 r.
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
WARSZTATY ROLNICTWA EKOLOGICZNEGO, PUŁAWY 2010
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Autor: inż. Michał Kruk Promotor: dr inż. Teresa Dzikowska
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
EKOWAT Robert Specht sp. j.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Straty spowodowane działalnością człowieka w środowisku
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Małopolski Oddział ARiMR Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Skala inwestycji w polskich gospodarstwach rolnych oraz rola środków UE w realizowanych projektach inwestycyjnych Barbara Wieliczko IERiGŻ-PIB.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
Rozwój usług rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
Działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne (M 10)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania edukacyjno - upowszechnieniowe w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Działania edukacyjno-upowszechnieniowe w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH na lata 2014 – 2020 (PROW ) Działania środowiskowe Barbara Możaryn Departament Płatności Bezpośrednich Ministerstwo.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
Programowanie rozwoju obszarów wiejskich / Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej w Unii Europejskiej.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Wycena usług środowiskowych świadczonych przez rolnictwo Wycena usług środowiskowych świadczonych przez rolnictwo grudzień 2005, Warszawa Mieczysław Gruda Zakład Ogólnej Ekonomiki

Wycenę ekonomiczną wartości środowiska przyrodniczego stosujemy z wielu powodów. Najważniejsze z nich są: 1.Konieczność określenia wartości środowiska przyrodniczego w projektach inwestycyjnych, utrata wartości środowiska przyrodniczego jest dodatkowym, lecz często zaniedbywanym kosztem inwestycji. 2.Konieczność określenia korzyści płynących z inwestycji proekologicznych; dysponując pewną sumą pieniędzy, należy wybrać optymalny sposób ich wykorzystania, tak aby maksymalizować korzyści dla środowiska. 3.Szacowanie tzw. kosztów zewnętrznych działalności produkcyjnej i konsumpcyjnej; generowanie kosztów zewnętrznych może być podstawą do nakładania danin ekologicznych w różnorakiej formie: kar za przekroczenie dozwolonego poziomu emisji, opłat od emisji i zanieczyszczeń, odpłatnych uprawnień zbywalnych do emisji zanieczyszczeń czy wreszcie jako podatku od zużywanej energii, często określanego jako podatek węglowy. 4. Dążenie do zapewnienia tzw. zrównoważonego rozwoju, który zakłada konieczność przekazywania przyszłym pokoleniom zasobów naturalnych o nie zmniejszonej wartości. 5. Uwarunkowania prawne związane z obowiązkiem wyceny skutków oddziaływania planowanych inwestycji na środowisko. Powody wyceny ekonomicznej środowiska

Tab.1:Oddziaływanie środowiska: kwestia dóbr i użyteczne metody wyceny (1) Oddziaływanie środowiska na: Powiązanie dóbr ProdukcjaZdrowieWalory widokowe Istnienie (byt) 1. Zasoby naturalne Erozja gleby i żyznośćX Degradacja ziemiXXX PustynnienieXX Zasolenie (salinisation)X WylesienieXXX Strata siedliska (tereny podmokłe)XXX Fauna i floraXX Uszczuplenie ograniczonych zasobówX 2. Zanieczyszczenia Zanieczyszczenie powietrzaXXX Odpady (pozbycie się)XXX Niebezpieczne odpadyXXX Przeludnienie, hałasXXX 3. Woda i pochodne Woda gruntowa uszczuplenie, zanieczyszczenie, skażenie XXX Zanieczyszczenie wód powierzchniowych XXX Środowisko morskieXXX Zbyt intensywne połowyXX 4. Społeczne aspekty PrzesiedleniaXXX Zakłócenia środowiskaXX 5. Globalne Ocieplanie się światowego klimatu, warstwa ozonowa XXXX Biodywersyfikacja, ubytek gatunkówXXX Możliwość zastosowania metod wyceny Zmiany wydajności (PC) Koszt regulowane (AMC) Shadow projekt (SP) Koszty wymiany (RC) Ceny substytutów (POS) Kapitał ludzki (HC) lub koszty leczenia (CI) Koszty regulowane (AMC) Warunkowa wycena (CV) Koszt podróży (TC) Ceny hedoniczne (HP) Warunkowa wycena (CV)

Tab.1:Oddziaływanie środowiska: kwestia dóbr i użyteczne metody wyceny (2) Oddziaływanie środowiska na: Powiązanie dóbr ProdukcjaZdrowieWalory widokowe Istnienie (byt) 4. Społeczne aspekty PrzesiedleniaXXX Zakłócenia środowiskaXX 5. Globalne Ocieplanie się światowego klimatu, warstwa ozonowa XXXX Biodywersyfikacja, ubytek gatunkówXXX Możliwość zastosowania metod wyceny Zmiany wydajności (PC) Koszt regulowane (AMC) Shadow projekt (SP) Koszty wymiany (RC) Ceny substytutów (POS) Kapitał ludzki (HC) lub koszty leczenia (CI) Koszty regulowane (AMC) Warunkowa wycena (CV) Koszt podróży (TC) Ceny hedoniczne (HP) Warunkowa wycena (CV)

Rachunek ekonomiczny a usługi środowiskowe Kalkulacja rekompensat wynikająca z wdrażania programów rolno-środowiskowych wymaga dokładnej wyceny strat i dochodów związanych z prowadzeniem do gospodarstwa znacznych ograniczeń; Przewidywane rekompensaty powinny być tak skalkulowane, aby: (1) przewidywana utrata dochodu przez wprowadzenie ograniczeń gospodarowania wynikających z pakietów w porównaniu do działalności dotychczasowej bez ograniczeń; (2) przewidywana utrata dochodu poprzez rezygnacje z wprowadzenia intensywnych metod produkcji. Usługi rolno-środowiskowe, za które producentom należy zrekompensować utracone dochody. Rachunek wyceny kosztów dokonywany bywa kilkoma metodami: metodami tradycyjnymi, metodami planowania programu, metodami modelowymi (ekonometryczne lub matematyczne).

Usługi środowiskowe towarzyszące WPR Rolnictwo było pierwszym działem gospodarki objętym wspólną polityką we Wspólnocie Europejskiej. Oznacza to wprowadzenie wspólnych celów oraz jednakowych rozwiązań prawnych jak również zasad funkcjonowania rolnictwa Rozporządzenie Rady EWG 2078/92 z czerwca 1992 roku o metodach produkcji rolniczej zgodnie z wymogami ochrony środowiska i zachowania krajobrazu stało istotnym środkiem towarzyszącym WPR w zakresie ochrony środowiska w rolnictwie. Regulacja ta pozwoliła na: (1) na wprowadzanie w życie zasad ujętych w kodeksach dobrych praktyk rolniczych; (2) wspieranie i prawne usankcjonowanie rolnictwa ekologicznego; (3) stymulowanie dopłat z tytułu utraty dochodu wynikającego z zastosowania ekologicznych metod produkcji i działań zmierzających do zachowania krajobrazu wiejskiego; (4) stosowania dopłat z tytułu kosztów poniesionych na ochronę środowiska. Kalkulacja rekompensat wynikająca z wdrażania programów rolno-środowiskowych wymaga dokładnej wyceny strat i dochodów związanych z prowadzeniem do gospodarstwa znacznych ograniczeń;

Tab.2 Usługi środowiskowe świadczone przez rolnictwo (w ramach WPR) ProgramyDziałania / CeleDotychczasowe wsparcie finansowe 1 Liczba nowych beneficjentów lub powierzchnia objęta wsparciem (ha) Suma beneficjentów lub powierzchnia objęta wsparciem (ha) Rolno-środowiskowe RR (WE) 1257/99, RR (WE) 1250/99 Sposoby użytkowania gruntów rolnych zgodnie z ochroną i przywracaniem wartości środowiska przyrodniczego i struktury krajobrazu, zasobów naturalnych, gleby i różnorodności zasobów genetycznych; ekstensyfikacja działalności rolniczej i zachowa- nie gospodarki pastwiskowej; ochrona wszystkich walorów przyrodniczych utrzymanie krajobrazów. Około 4% budżetu rolnego UE, średnio 99 euro/ha, rozpiętość dopłat euro/ha, – 32,3 mln euro 2004 – 84 tys. ha 2005 – 192 tys. ha 2006 – 312 tys. ha 2007 – 324 tys. ha 2008 – 324 tys. ha – tys. ha 2. Subsydiowanie kompleksowe obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (LFA/ONW) Dyrektywa 75/268/EWG, RR (WE) 950/97 Idea zachowania rolnictwa na obszarach marginalnych jest wypadkową celów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych, które sformułowane zostały w następujący sposób: zrównoważony wpływ niekorzystnych warunków naturalnych oraz ograniczeń wynikających z prawa ochrony środowiska UE; zwalczanie postępującego na dużą skalę wyludniania się obszarów wiejskich, prowadzącego do ich porzucenia i zaniedbania; ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego krajobrazów wsi. Około 56% UR w UE, stawka euro na 1 ha UR, – mld euro – 9 386, 427 tys. ha – 9 386, 427 tys. ha 3. Zalesianie gruntów po-rolniczych RR (WE) 1257/1999, rozdz.VIII, art Zrównoważone zarządzanie lasem i rozwój leśnictwa, utrzymanie i poprawa stanu zasobów leśnych, powiększanie obszarów leśnych – 111,8 mln.euro2004 – 4,5 tys. ha 2005 – 9,0 tys. ha 2006 – 9,0 tys. ha 2007 – 13,0 tys. ha 2008 – 13,0 tys. ha – 48,5 tys. ha 1) ceny stałe z 2004 r. Źródło: Plan rozwoju obszarów wiejskich na lata , Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, marzec 2004 r.

Dziękuję za uwagę