Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
szkół ponadgimnazjalnych
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Delegatura w Płocku Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej – wnioski i uwagi do rozważenia.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Indywidualne nauczanie
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
System edukacji w Polsce
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
Kształcenie specjalne
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym 2012/2013

Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. Nr 168, poz. 1324) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie w sprawie podstawy programowej wychowania przed- szkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz.977) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204)

1.Czy w organizacji nauczania oddziałów, które rozpoczęły naukę w roku szkolnym 2012/13, przewidziano możliwość wyboru przez uczniów przedmiotów nauczanych w zakresie rozszerzonym w klasie drugiej?

2.Proszę wpisać liczbę oddziałów, których uczniowie rozpoczynający naukę w roku szkolnym 2012/13, będą realizowali w zakresie rozszerzonym w klasie drugiej.

3.Proszę zaznaczyć przedmioty uzupełniające, które uwzględniono w planie nauczania klas rozpoczynających naukę w szkole w roku szkolnym 2012/13 ( liczba oddziałów lub grup, które będą realizowały ten przedmiot).

4.Z jakich programów nauczania szkoła korzysta (proszę wpisać liczbę przy właściwej odpowiedzi) ?

5.W jaki sposób jest monitorowana w szkole realizacja podstawy programowej? zestawienia miesięczne, semestralne, roczne w poszczególnych klasach z każdego przedmiotu okresowe kontrole ilości zrealizowanych godzin nauczania przedmiotów w poszczególnych grupach poprzez analizę programów nauczania dopuszczonych do użytku szkolnego raz w miesiącu sprawozdanie ze stopnia realizacji podstawy programowej w klasie I z poszczególnych przedmiotów kontrola dziennika – zapisy tematów lekcji

5.W jaki sposób jest monitorowana w szkole realizacja podstawy programowej? wywiad z uczniami, rodzicami, dyskusja z nauczycielami na forum rady i zespołów przedmiotowych, obserwacje lekcji, badanie ankietowe obserwacja lekcji w ramach nadzoru pedagogicznego analiza dokumentów nauczyciele systematycznie wypełniają arkusz realizacji podstawy programowej

6.Czy sformułowano i przekazano radzie pedagogicznej wnioski z monitorowania realizacji podstawy programowej w klasach pierwszych?

7.Czy nowa podstawa programowa oraz zmienione ramowe plany nauczania spowodowały większe dostosowanie oferty edukacyjnej do zainteresowań i predyspozycji uczniów?

8.Czy organizacja kształcenia w nowej formule ułatwia indywidualizację procesu nauczania i wychowywania?

9.Czy nowa podstawa programowa oraz zmienione ramowe plany nauczania przyczyniły się do poprawy efektów kształcenia ?

Wnioski Co sprawiło/sprawia najwięcej problemów w organizacji kształcenia w klasie I w roku szkolnym 2012/2013? Do klas pierwszych w założeniu mieli przyjść uczniowie znajdujący się w trakcie czteroletniego kursu nauczania z większości przed- miotów, rzeczywistość pokazuje, że młodzież nie została zaopat- rzona na etapie gimnazjum w odpowiednią wiedzę, która miała być podstawą do nauki w liceum. W praktyce w wielu przypadkach sporą część czasu należy poświęcić na uzupełnienie braków z gimnazjum. W przypadku oddziałów złożonych z uczniów zdolnych realizacja przedmiotów tylko i wyłącznie w zakresie podstawowym przez cały pierwszy rok nauki wydaje się pozbawiona sensu. Uczniowie ci są w stanie opanować materiał w znacznie krótszym czasie i chcie- liby mieć możliwość rozpoczęcia nauki wybranych przedmiotów w zakresie rozszerzonym szybciej niż dopiero w drugiej klasie.

Wnioski Co sprawiło/sprawia najwięcej problemów w organizacji kształcenia w klasie I w roku szkolnym 2012/2013? Zredukowanie do minimum przedmiotów przyrodniczych, nawet w sytuacji jeśli część z nich będzie rozszerzona w kl. II i III jest pomysłem złym, który spowoduje, że ¾ populacji licealis- tów będzie kończyło naukę fizyki lub geografii w wieku 16 lat, tj. po pierwszej klasie liceum. Nauczanie tylko na poziomie podstawowym wszystkich I klas i w takiej samej liczbie godzin. Zmniejszenie liczby godzin dla nauczycieli, co powoduje konieczność uzupełniania etatu w innej placówce, co z kolei utrudnia ułożenie planu zajęć.

Wnioski Co sprawiło/sprawia najwięcej problemów w organizacji kształcenia w klasie I w roku szkolnym 2012/2013? Jedna godzina lekcyjna w tygodniowym planie zajęć z wielu przedmiotów w klasie I nie pozwala na efektywne utrwalenie wiedzy i umiejętności uczniów. Organizacja zastępstw w przypadku długotrwałej nieobecności nauczyciela. Problemy z wyrównaniem poziomu wiedzy i umiejętności uczniów z różnych gimnazjów szczególnie na zajęciach o 30 godzinnym wymiarze w cyklu nauczania. Istnienie w placówce jednego oddziału ogranicza możliwości wyboru większej liczby przedmiotów na poziomie rozszerzonym w klasie drugiej.

Wnioski Co sprawiło/sprawia najwięcej problemów w organizacji kształcenia w klasie I w roku szkolnym 2012/2013? Utrudniony wybór podręczników w czasie przewidzianym przez przepisy prawa; do szkoły trafiały próbki podręczników, a nie kompletne egzemplarze. Najwięcej problemów w organizacji kształcenia sprawiła maksymalna tygodniowa liczba godzin przeznaczonych na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych w każdej klasie. Liczby tej nie można przekroczyć planując ramowe plany nauczania. Jest ona moim zdaniem zbyt niska i utrudnia taką organizację nauczania, która spełnia oczekiwania najbardziej uzdolnionej młodzieży.