Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy WNIOSKI Z REALIZACJI NADZORU PEDAGOGICZNEGO W POSZCZEGÓLNYCH TYPACH SZKÓŁ I PLACÓWEK KONTROLA PLANOWA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Obszary pracy przedszkoli wymagające doskonalenia (ustalone w oparciu o wyniki kontroli) Aleksandra Jadczak – Z-ca Dyrektora Delegatury w Płocku. Narada.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
Kuratorium Oświaty w Kielcach
KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpnia 2010 KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy WNIOSKI Z REALIZACJI NADZORU PEDAGOGICZNEGO W POSZCZEGÓLNYCH TYPACH SZKÓŁ I PLACÓWEK KONTROLA PLANOWA

1. Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do wychowania przedszkolnego typ placówki: przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe liczba kontroli: zaplanowanych – 156 zrealizowanych – 158

Wnioski: 1. Dyrektorzy przestrzegają prawa dziecka pięcioletniego do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego. 2. Rekrutacja dzieci odbywa się zgodnie z postanowieniami statutu, regulaminem rekrutacji, opracowanymi procedurami oraz przepisami prawa w tym zakresie. 3. Upowszechnić elektroniczny system rekrutacji. 4. Dyrektorzy jednostek promują wychowanie przedszkolne w środowisku poprzez pikniki, dni otwarte, festyny.

2. Prawidłowość nadzorowania realizacji przez dzieci sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego typ placówki: szkoły podstawowe liczba kontroli: zaplanowanych – 96 zrealizowanych – 105

Wnioski: 1. We wszystkich kontrolowanych szkołach dyrektorzy nadzorują spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego. 2. Każda szkoła prowadzi księgę ewidencji dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły, podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego. 3. Dyrektorzy gromadzą korespondencję w sprawie spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

4. Dyrektorzy szkół (kilku) nie dopełnili obowiązku powiadomienia organu prowadzącego szkołę o niespełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci sześcioletnie. 5. Do księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego wpisywać informacje o odroczeniu rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego, ze wskazaniem decyzji dyrektora szkoły podstawowej, na podstawie której nastąpiło odroczenie

6. Sprostowania błędu i oczywistej omyłki w księdze ewidencji dzieci dokonywać zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. nr 23, poz. 225 z późn. zm.).

7. Do księgi ewidencji wpisywać informacje o przedszkolu lub oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, w tym o przedszkolu za granicą lub przy przedstawicielstwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce albo ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym, w którym dziecko spełnia obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.

3. Zgodność prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania z przepisami prawa w zakresie dotyczącym arkuszy ocen uczniów typ placówki: szkoły podstawowe, gimnazja liczba kontroli: zaplanowanych – 145 zrealizowanych – 151

Wnioski: 1. Dyrektorzy szkół, w których stwierdzono nieprawidłowości, nie posiadają aktualnej wiedzy na temat zasad prowadzenia arkuszy ocen i nie przekazują wychowawcom klas informacji o aktualnie obowiązujących przepisach. 2. Wielu dyrektorów nie egzekwuje od nauczycieli przestrzegania przepisów dotyczących prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania.

3. Aktualizować wiedzę własną i nauczycieli na temat przepisów dotyczących prowadzenia arkuszy ocen oraz ksiąg arkuszy ocen 4. Przeprowadzać systematyczne szkolenia rady pedagogicznej, prowadzić dokładne kontrole wewnętrzne arkuszy ocen i egzekwować od nauczycieli przestrzegania obowiązujących w tym zakresie przepisów oraz staranne prowadzenie arkuszy ocen.

4. Zgodność realizacji praktycznej nauki zawodu z przepisami prawa typ placówki: Centra kształcenia praktycznego (CKP) liczba kontroli: zaplanowanych – 10 zrealizowanych – 10

Wnioski: 1. Realizacja praktycznej nauki zawodu zgodna jest z przepisami prawa oświatowego zwłaszcza w zakresie organizacji pracy centrum i przestrzegania przepisów bhp. 2. Właściwą organizację pracy i bezpieczeństwo na zajęciach zapewniają określone zasady podziału uczniów na grupy. 3. Dyrektorzy placówek mają trudności w pozyskiwaniu nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje do prowadzenia zajęć w zawodzie.

5. Organizacja i prowadzenie dokształcania teoretycznego pracowników młodocianych typ placówki: ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego liczba kontroli: zaplanowanych – 4 zrealizowanych – 4

Wnioski: 1. Organizacja dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników prowadzona jest w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oświatowego.

6. Organizacja kursów kwalifikacyjnych 7 6. Organizacja kursów kwalifikacyjnych 7. Realizacja zadań przez doradców metodycznych typ placówki: placówki doskonalenia nauczycieli liczba kontroli: zaplanowanych – 18 (12 + 6) zrealizowanych – 18 (12 + 6)

Wnioski: 1. Placówki doskonalenia realizują kursy kwalifikacyjne zgodnie z przepisami prawa oświatowego. 2. Doskonalenia wymaga proces naboru uczestników kursów. 3. Nauczyciele-doradcy metodyczni planują, organizują i realizują zadania w różnych formach doskonalenia oraz diagnozują potrzeby edukacyjne nauczycieli i badają efekty procesu edukacyjnego.

4. Nauczyciele-doradcy metodyczni organizują formy zajęć wspierających w zakresie opracowywania programów autorskich, doboru programów nauczania, nowej podstawy programowej, wykorzystywania technologii informacyjnej i nowoczesnych środków audiowizualnych, planowania działań innowacyjnych. 5. Realizują zadania w zakresie wspomagania nauczycieli i rad pedagogicznych.

8. Realizacja zadań przez zespół wychowawczy do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków typ placówki: specjalne ośrodki wychowawcze liczba kontroli: zaplanowanych – 0 zrealizowanych – 0

9. Organizacja zajęć rewalidacyjnych w zakresie liczby godzin i rodzaju oraz zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. typ placówki: specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze liczba kontroli: zaplanowanych – 14 zrealizowanych – 14

Wnioski: 1. Zajęcia rewalidacyjne realizowane są zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznej. 2. Nauczyciele ośrodków dokonują wstępnej diagnozy potrzeb rozwojowych i możliwości edukacyjnych uczniów/wychowanków. 3. Wszyscy uczniowie/wychowankowie ośrodków objęci są zajęciami rewalidacyjnymi.

4. Wszyscy nauczyciele posiadają odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych. 5. Organizacja zajęć rewalidacyjnych w zakresie rodzaju zajęć, liczby godzin oraz zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego jest zgodna z przepisami prawa. 6. Sporadycznie zajecia rewalidacyjne odbywają się w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

10. Prawidłowość organizacji i realizacji zajęć rewalidacyjno- wychowawczych typ placówki: ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze liczba kontroli: zaplanowanych – 0 zrealizowanych – 0

11. Zgodność przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu wychowanków z przepisami prawa. typ placówki: młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii liczba kontroli: zaplanowanych – 5 zrealizowanych – 5

Wnioski: 1. Dyrektorzy MOW prowadzą dokumentację przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu wychowanków wzorcowo zgodnie z procedurami i obowiązującymi przepisami prawa. 2. Indywidualne Programy Resocjalizacyjne (IPR) opracowano z głęboką znajomością psychologii i metodyki działań terapeutycznych i socjalizacyjnych. 3. Bardzo dobra współpraca z policją i sądem rodzinnym.

12. Wydawanie przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne opinii w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia i przystąpienia ucznia lub absolwenta ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu.

typ placówki: poradnie psychologiczno-pedagogiczne liczba kontroli: zaplanowanych – 26 zrealizowanych – 26

Wnioski: 1. Poradnie wydają opinie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. 2. Poradnie posiadają dokumentację badań dzieci a wszystkie opinie wydane zostały na pisemny wniosek rodziców badanych dzieci.

3. Opinie poprzedzone są badaniami psychologicznymi i pedagogicznymi jak również logopedycznymi, lekarskimi i innymi wynikającymi z potrzeb zdiagnozowanych przez pracowników oraz wywiadu przeprowadzonego z rodzicami dziecka. 4. Udoskonalenia wymaga czas rozpatrzenia wniosku od dnia złożenia wniosku do dnia wydania opinii. 5. Udoskonalenia wymaga określenie stanowiska poradni w sprawie dysfunkcji dziecka oraz jego szczegółowe uzasadnienie i wskazanie odpowiedniej dla dziecka formy pomocy wraz z uzasadnieniem.

12. Realizacja kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych 12. Realizacja kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. typ placówki: centra kształcenia ustawicznego liczba kontroli: zaplanowanych – 12 zrealizowanych – 12

Wnioski: 1. Prowadzone pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego realizowane są zgodnie z przepisami prawa oświatowego. 2. Nie wszystkie placówki realizują kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych. 3. Najczęściej stosowaną formą jest kurs.

ZAPLANOWANYCH – 487 ZREALIZOWANYCH – 503 1.01.2010 - 31.08.2010

KONTROLE DORAŹNE Liczba kontroli – 100 Podstawa przeprowadzenia kontroli doraźnej: Rodzice Uczniowie Urząd Wojewódzki Kancelaria adwokacka Rada Rodziców Organ prowadzący Nauczyciele

Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: 1 Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: 1. ocenianie i klasyfikowanie uczniów. 2. organizacja pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole i realizacja zaleceń poradni 3. zatrudnianie nauczycieli. 4. nadzór dyrektora szkoły nad zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom. 5. nadzór dyrektora szkoły nad realizacją procesu edukacyjnego. 6. realizacja poszanowania praw ucznia. 7. spełnianie obowiązku szkolnego. 8. organizacja pracy szkoły

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !!!