NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Wyrównywanie szans edukacyjnych
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Gotowość (dojrzałość) szkolna
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Sześciolatek w I klasie – realizacja nowej podstawy programowej
6-LATEK W SZKOLE.
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego –”Sześciolatki w szkole”. 6.
Sześciolatek w I klasie
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
Główne założenia nowej Podstawy Programowej.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Sześciolatek idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Szkoła Podstawowa nr uczniów 33 klasy 60 nauczycieli
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Wykorzystanie Technologii Informacyjnej
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Jesteśmy w klasie I Opracowała Dorota Stańczak
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Opracowała: Mirosława Lasecka
Informator dla rodziców
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.
Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na każdym etapie edukacyjnym, opisane są, zgodnie z ideą europejskiej struktury kwalifikacji, w języku.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Tel
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Szkoła Podstawowa Nr Kraków ul. Bolesława Śmiałego 6 tel: (12) im Św. Benedykta z Nursji w Krakowie.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 170 UL. MIEDZIANA 1/3 90 – 038 ŁÓDŹ telefon: mail:
Opracowała: Mirosława Lasecka
Innowacja pedagogiczna: „Poznajemy, rozumiemy, programujemy”
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
ZESPÓŁ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Sopocka Akademia Tenisowa
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ obowiązującej od 2009 roku w klasie pierwszej

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA Podstawa programowa opisuje cele oraz treści kształcenia dla każdego przedmiotu i każdego etapu edukacyjnego: etap I - edukacja wczesnoszkolna Podstawa programowa określa: - wiadomości, które uczniowie powinni zdobyć, - umiejętności, które uczniowie powinni opanować, - postawy, które szkoła u uczniów powinna kształtować.

UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE UMIEJĘTNOŚCI najważniejsze zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej Czytanie Myślenie matematyczne Myślenie naukowe oparte na obserwacjach Umiejętność komunikowania się Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi Umiejętność uczenia się Umiejętność pracy zespołowej

TREŚCI NAUCZANIA / obszary I etap edukacyjny: klasy I-III EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA realizowana jest w formie kształcenia zintegrowanego 1. edukacja polonistyczna 2. język obcy nowożytny 3. edukacja muzyczna 4. edukacja plastyczna 5. edukacja społeczna 6. edukacja przyrodnicza 7. edukacja matematyczna 8. zajęcia komputerowe 9. zajęcia techniczne 10. wychowanie fizyczne 11. etyka

TREŚCI NAUCZANIA / obszary Edukacja polonistyczna Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. Dbałość o kulturę języka. Początkowa nauka czytania i pisania. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych. Język obcy nowożytny Wspomaganie dzieci w porozumiewaniu się z osobami, które mówią innym językiem. Edukacja muzyczna Wychowanie do odbioru i tworzenia muzyki: śpiewanie i muzykowanie, słuchanie i rozumienie. Edukacja plastyczna Poznawanie architektury, malarstwa i rzeźby. Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych. Przygotowanie do korzystania z medialnych środków przekazu. Edukacja społeczna Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi.

TREŚCI NAUCZANIA / obszary Edukacja przyrodnicza Wychowanie do rozumienia i poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej. Edukacja matematyczna Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci. Zajęcia komputerowe Zajęcia techniczne Wychowanie do techniki (poznawanie urządzeń, obsługiwanie i szanowanie ich) i działalność konstrukcyjna dzieci. Wychowanie fizyczne Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci i edukacja zdrowotna. Etyka Przybliżanie dzieciom ważnych wartości etycznych na podstawie baśni, bajek i opowiadań, a także obserwacji życia codziennego.

Edukacja wczesnoszkolna w Podstawie programowej opisana jest poprzez: zestaw celów kształcenia wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej. Powodem wyodrębnienia klasy I szkoły podstawowej jest podkreślenie ciągłości procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu i kontynuowanego w szkole podstawowej. Edukacja wczesnoszkolna jest rozłożona na 3 lata nauki. Umiejętności zdobywane w klasie I będą powtarzane i rozszerzane w klasie II i III.

Umiejętności w zakresie czytania i pisania po klasie I rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy; zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty; pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii); posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie.

Umiejętności w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych po klasie I sprawnie liczy obiekty, wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20), zapisuje liczby cyframi (zakres do 10); wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania; radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania.

Umiejętności w zakresie rozumienia i poszanowania przyrody po klasie I zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych; wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych (burza, huragan, powódź, pożar).

Organizacja pracy w klasie I Sala lekcyjna jest wyposażona w nowoczesne środki multimedialne – tablica interaktywna, laptop z dostępem do Internetu. Korzystamy z multibooka – interaktywnego podręcznika i kart pracy. Połowę czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie zajmują się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach. W początkowym okresie nauki kontynuowany jest rozpoczęty w przedszkolu proces kształtowania dojrzałości dzieci do nauki czytania i pisania. Wprowadzane liter rozłożone jest na cały rok szkolny. Podczas pisania – szczególną uwagę zwracamy na sposób trzymania ołówka, w razie nieprawidłowości, dokonujemy korekty chwytu i stosujemy nasadki.

Organizacja pracy w klasie I Przeważają czynnościowe metody nauczania - dominującą formą zajęć matematycznych są gry, zabawy i sytuacje zadaniowe. Pakiet edukacyjny dostosowany jest do możliwości dziecka 6-letniego (wyprawka spełnia wymóg manipulowania materiałem edukacyjnym). Stosujemy elementy oceniania kształtującego: podanie celu zajęć, kryteriów oceniania (NaCoBeZu - na co będziemy zwracali uwagę), informacja zwrotna słowna (jakie umiejętności uczeń opanował, nad czym musi jeszcze popracować i w jaki sposób). Zajęcia komputerowe odbywają się w pracowni komputerowej lub multimedialnej. Każdy uczeń ma do swojej dyspozycji osobny komputer z dostępem do Internetu.

Organizacja pracy w klasie I Organizujemy zajęcia zwiększające szanse edukacyjne – dla uczniów zdolnych oraz dla uczniów mających trudności dydaktyczne (dodatkowe zajęcia z czytania i pisania, terapia pedagogiczna). W miarę potrzeb zakładamy karty KIPU (Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia) oraz opracowujemy PDW (Plany Działań Wspierających). Uczestniczymy w różnych konkursach, nawet o zasięgu ogólnopolskim. Przystąpiliśmy do Programu „Szkoła z klasą”, który kształtuje umiejętność odpowiedzialnego korzystania z Internetu.

Szkoła Podstawowa nr 32 w Bydgoszczy Opracowanie Sylwia Brzyska