Prywatyzacja usług publicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

20 lat funkcjonowania Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Plany transportowe w świetle doświadczeń wybranych krajów UE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Projekt Uchwały Rady Miejskiej w Mielcu
POŁĄCZENIE SZYNOBUSOWE W RAMACH AGLOMERACJI KALISKO- OSTROWSKIEJ Prezentacja przygotowana w oparciu o dokument Studium zasadności utworzenia połączeń oraz.
Strategia działania KZK GOP na lata
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Andrzej Brzeziński Marek Roszkowski
Organizacja transportu publicznego w Metropolii Zatoki Gdańskiej – stan istniejący i kierunki rozwoju Hubert Kołodziejski – Metropolitalny Związek Komunikacyjny.
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
Czysty transport miejski
"Potencjał inwestycyjny węzłów integracyjnych – obecne i przyszłe projekty dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w Gminie Miasta Gdańska Dzięki bezzwrotnym.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
KOMUNIKACJA ROWEROWA NA TERENIE MIASTA OTWOCK. KOALICJA ROWEROWA OTWOCK.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Temat: Samorząd gminny.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Filar rynkowy IV pakietu kolejowego a krajowe regulacje – zmiany i podstawowe wyzwania Anna Glapa Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka sp.k.
Panel: Transport komunalny
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Prognoza wysokości stawek Spółki Tramwaje Śląskie S. A
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Rola Państwa w gospodarce
"Koleje Mazowieckie - KM" sp. z o.o.
Rola Państwa w gospodarce
Transport drogowy na Mazowszu
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zakopane 25 października 2018
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Włączenie Gminy Łomianki do 1 strefy biletowej warszawskiej komunikacji miejskiej Konsultacje społeczne Łomianki, 16 listopada 2017 r.
Zapis prezentacji:

Prywatyzacja usług publicznych. Krystian Maksimowicz

PLAN PREZENTACJI. Usługi publiczne w świetle przepisów o samorządzie gminnym. Cele prywatyzacji komunikacji miejskiej. Problemy powstające przy prywatyzacji komunikacji miejskiej. Prywatyzacja komunikacji miejskiej na przykładzie Trójmiasta i Warszawy.

Regulacje Prawne. Infrastruktura techniczna Według ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 roku działania gminy sprowadzają się do czterech sfer: Infrastruktura techniczna Porządek i bezpieczeństwo publiczne. Ład przestrzenny i ekologiczny. Infrastruktura społeczna. Komunikacja miejska lokuję się na pograniczu wszystkich czterech stref i stanowi jedno z ważniejszych zadań przed jakim stoi gmina.

KOMUNIKACJA MIEJSKA JAKO FUNKCJA. Podstawowy podział funkcji miast: Funkcje endogeniczne (wewnętrzne, na użytek mieszkańców miasta) Funkcje egzogeniczne ( zewnętrzne, „eksportowe”, spełniane na użytek otoczenia )

Instrumenty oddziaływania na Komunikację Miejską taryfy i opłaty dotacje koncesje koordynowanie etatyzacja i deetatyzacja (czyli możliwość tworzenie nowych i likwidacja istniejących przedsiębiorstw). narzędzia planowania strategicznego (strategia rozwoju, polityka transportowa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego).

Kształtowanie konkurencyjności komunikacji miejskiej. Regulacja – domena władz publicznych. Organizacja – wspólne działanie strony publicznej i firm prywatnych. Adaptacji rynkowa – cena może być ustalona przez tzw. grę rynkową

Cele prywatyzacji Dla prywatnego przewoźnika – maksymalizacja zysku w długim okresie. Dla władzy samorządowej – poprawa efektywności wydawanych pieniędzy i poprawa jakości komunikacji miejskiej. Dla pasażera – poprawa jakości komunikacji miejskiej i obniżenie cen biletów.

Efektywność a prywatyzacji. Dla przewoźnika efektywność będzie określana stosunkiem kosztów do osiąganych przychodów oraz możliwościami rozwoju w dłuższym okresie. Dla pasażera najistotniejsze kryterium stanowić będzie stosunek ceny do jakości oferowanej mu usługi. Samorząd musi uwzględnić – rachunek ekonomiczny, rachunek społeczny i rachunek polityczny.

Przeszkody na drodze prywatyzacji. Konkurencja ze strony motoryzacji indywidualnej. Struktura przestrzenna polskich miast. Brak planów strategii rozwoju miast i gmin.

Komunikacja miejska w Trójmieście. Liczba ludności ok. 900 tys. Wydatki gmin: około 2 mld PLN Dotacja do komunikacji miejskiej: ok. 3,5% wydatków Podsystemy komunikacji miejskiej: Gdańsk - tramwaje, autobusy Gdynia - autobusy, trolejbusy Wejherowo - autobusy Podsystem Szybkiej Kolei Miejskiej

Cechy Komunikacji miejskiej w Trójmieście. Oddzielenie realizacji przewozów od ich organizacji. Firmy świadczące usługi przewozowe wybierane są w przetargach. Wprowadzono elementy konkurencji dopuszczając do rynku kilka firm. Usługi świadczą firmy komunalne, firmy będące własnością skarbu państwa i firmy prywatne.

Zalety systemu Komunikacji miejskiej w Trójmieście. Konkurencyjność dla motoryzacji indywidualnej. Przejrzystość finansowa (oparta na cenach, a nie na kosztach). Stała presja na przewoźników na podnoszenie jakości usług i obniżenie kosztów. Stopień samofinansowania kształtuje się na poziomie ok. 73%, przy bardzo szerokim zakresie stosowanych ulg i zwolnień. Bardzo zaawansowany proces modernizacji taboru.

KOMUNIKACJA MIEJSKA W WARSZAWIE. Liczba ludności ok. 1,7 mln mieszkańców. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM) - organ samorządu, organizujący działanie zbiorowej komunikacji miejskiej na terenie aglomeracji warszawskiej. Spółki samorządowe: Tramwaje Warszawskiej, Miejskie Zakłady Autobusowe, Metro Warszawskiej, Warszawska Szybka Kolej Miejska Spółki prywatne:Veolia Transport Warszawa, PKS Grodzisk Mazowiecki, ITS A. Michalczewski, Mobilis

Pytania do dyskusji: Czy prywatyzacja usług publicznych jest zawsze korzystna dla społeczeństwa? Czy istnieją usługi publiczne, które nie powinny być prywatyzowane?