Uniwersytet Warszawski. Opis przedmiotu według nowego formularza wprowadzonego Zarządzeniem nr 11 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 19 lutego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wydział Studiów Międzynarodowych i Informatyki Kierunek: Administracja
Advertisements

Dr inż. Magdalena Jabłońska
Zasady odbywania praktyk
Uniwersytet Warszawski
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Uniwersytet Warszawski
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
dotyczące wprowadzenia NOWEGO FORMULARZA
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
HISTORIA I STOPNIA – STUDIA WARTE MILIONA dr Agnieszka Janiak-Jasińska Instytut Historyczny UW.
Uniwersytet Warszawski
Projektowanie programów studiów
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Prace dyplomowe studentów
Prace dyplomowe studentów Wprowadzanie danych w języku angielskim
Tworzenie przedmiotów, zajęć i protokołów
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2014 / 2015.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biotechnologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2015 / 2016.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
MODUŁ ORGANIZACYJNY – MENEDŻER BIZNESU M ODUŁ M ENEDŻER BIZNESU.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Sylabusy przedmiotów w systemie USOS Informacje dotyczące wprowadzania sylabusów w roku akademickim 2015/16
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu Prezentacja dla Studentów I roku Psychologii.
Opiekunowie roczników
Zasady uczęszczania na lektoraty języków nowożytnych w Szkole Językowej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dla studiów licencjackich.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Kształcenie września 2018.
„dobrze zaplanuj aby skorzystać a nie odpokutować”
„dobrze zaplanuj aby skorzystać a nie odpokutować”
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Uniwersytet Warszawski

Opis przedmiotu według nowego formularza wprowadzonego Zarządzeniem nr 11 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 19 lutego 2010 r. w sprawie opisu przedmiotu w Uniwersyteckim Katalogu Przedmiotów zamieszczonym w Uniwersyteckim Systemie Obsługi Studiów (USOS) i zgodnym ze standardami Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS) 11 marca 2010 r.

I. Dlaczego opis przedmiotu według nowego wzoru?

Proces przechodzenia od modelu studiów wyższych realizujących ściśle szczegółowe standardy kształcenia dla poszczególnych kierunków do modelu studiów wpisujących się w krajową ramę kwalifikacji – budowanych zatem z wykorzystaniem kategorii efektów uczenia się.

Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia, przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie raportu z pierwszego ogólnouniwersyteckiego badania ankietowego nt. warunków kształcenia (2008): USOS powinien stanowić kompletna bazę informacji o dydaktyce na UW; rozbudowanie i doprecyzowanie formularza opisu przedmiotu w USOS (tak, by zawierał informację o zakładanych efektach kształcenia, zasadach zaliczania, zasadach egzaminu, o ćwiczeniach i wykładach z danego przedmiotu itd.). Zarazem skuteczne wprowadzenie wymogu wypełniania wszystkich pól formularza;

Wnioski z lektury sprawozdań z oceny własnej jednostek w roku 2009 zawarte w SPRAWOZDANIU Z OCENY WŁASNEJ UW DZIAŁANIA NA RZECZ ZAPEWNIENIA I DOSKONALENIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W DZIEDZINIE PROGRAMÓW NAUCZANIA I ICH EFEKTÓW: Istotne następstwa braku zarówno dobrej znajomości zagadnień efektów uczenia się, jak i ich wykorzystania w budowie, zatwierdzaniu, realizacji weryfikacji i modyfikacji programów studiów: niezdefiniowanie efektów uczenia się i dla programu studiów jako całości, i dla jego części składowych powoduje, że przeświadczenie o jego spójności – być może w pełni odpowiadające stanowi faktycznemu – trudne jest do przekonującego uzasadnienia; brak zdefiniowanych efektów uczenia się sprawia że opinia studentów o spójności programu odbywanych studiów nie jest tak miarodajna, jak mogłaby być wówczas, gdy student miałby możliwość zestawiania rzeczywistych efektów uczenia się, ich następstwa i hierarchii w ramach całych studiów z efektami uczenia się projektowanymi dla całego programu studiów i jego etapów; niezdefiniowanie efektów uczenia się dla poszczególnych przedmiotów uniemożliwia przypisanie im punktacji ECTS w sposób odpowiadający wymogom Zarządzenia nr 3 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Uniwersyteckiego Systemu Punktów zaliczeniowych zgodnego ze standardami Europejskiego Systemu Transferu i Akumulacji Punktów – ECTS.

bez określenia mierzalnych efektów uczenia się dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych znacznie utrudnione jest badanie ich równoważności; budowanie programu studiów i sylwetki absolwenta bez definiowania efektów uczenia się dla całego programu, jego etapów, modułów, pojedynczych elementów nie skłania do szerszego udziału nauczycieli akademickich i studentów w tym procesie oraz w procesie weryfikacji i modyfikacji programu; bez namysłu nad programami studiów w kategoriach efektów uczenia się, a tym samym nad kompetencjami przedmiotowymi i ogólnymi kształtowanymi w toku realizacji programu, niełatwo świadomie przygotować absolwenta do znalezienia i utrzymania pracy. Kształtowanie bowiem kompetencji istotnych dla zatrudnialności (employability) absolwenta nie oznacza przysposobienia do wykonywania konkretnego zawodu; brak zdefiniowanych, możliwych do wiarygodnego zmierzenia efektów uczenia się całego programu studiów utrudnia weryfikację wiedzy i umiejętności absolwenta. Rozpatrywanie jego potencjału decydującego o zatrudnialności w kategoriach efektów uczenia się (i tym samym kompetencji) ułatwiłoby zarazem prowadzenie badań ankietowych wśród absolwentów i pracodawców; bez zdefiniowania efektów uczenia się programu studiów pierwszego i drugiego stopnia znacznie trudniej realizować ideę studiów drugiego stopnia jako studiów otwartych dla absolwentów studiów licencjackich różnych kierunków

II. Uwarunkowania prawne

Regulamin Studiów Uniwersytetu Warszawskiego Uchwała nr 142 Senatu UW z dnia 18 października 2006 r. z późniejszymi zmianami, § 2 […] 24) sylabus przedmiotu – opis treści merytorycznych, efektów uczenia się oraz sposobu realizacji przedmiotu i metod prowadzenia związanych z nim zajęć, wykaz literatury stanowiącej podstawę programu, opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach oraz zasad zaliczania zajęć i przedmiotu, w tym zaliczania poprawkowego, oraz formy i kryteria oceny;

Przewodnik po ECTS 2009 Opis poszczególnych przedmiotów, zajęć: nazwa przedmiotu, zajęć; kod przedmiotu, zajęć; rodzaj przedmiotu, zajęć (obowiązkowe, fakultatywne); poziom przedmiotu, zajęć (np. pierwszego, drugiego lub trzeciego stopnia; poziom pośredni, jeżeli ma zastosowanie); rok studiów (jeżeli obowiązuje); semestr lub trymestr, w którym przedmiot jest realizowany; liczba punktów ECTS; imię i nazwisko wykładowcy (wykładowców); efekty kształcenia/ uczenia się przedmiotu, zajęć; sposób realizacji (zajęcia stacjonarne, uczenie się na odległość); wymogi wstępne i wymogi dodatkowe; zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu, zajęć; treści przedmiotu, zajęć; zalecana lista lektur lub lektury obowiązkowe; planowane formy/działania/ metody dydaktyczne; metody i kryteria oceniania; język wykładowy; praktyki zawodowe.

III. Co się zmieniło

Nazwa pola Komentarz Nazwa przedmiotuDokładna, jednoznaczna nazwa przedmiotu. Nazwa przedmiotu powinna być zgodna z przyjętym programem nauczania. UWAGA: Przyjęta nazwa przedmiotu zostanie umieszczona w suplemencie do dyplomu. (do 200 znaków) Jednostka prowadząca Wydział/Instytut/Katedra (do poziomu Instytutu/Katedry, np. w przypadku Wydziałów mających w strukturze instytuty/katedry kierunkowe). Należy podać nazwę jednostki oferującej przedmiot w programie studiów. (do znaków Jednostka, dla której przedmiot jest oferowany Należy wypełnić w przypadku, gdy przedmiot jest zamawiany przez inną – niż prowadząca – jednostkę UW. Należy podać nazwę jednostki, która zamawia opisywany przedmiot.

Kod przedmiotu (do 20 znaków) Kod ERASMUS UWAGA: Można wpisać tylko jeden kod. Przyporządkowanie do grupy przedmiotów Należy zdefiniować, do jakiej grupy przedmiotów przedmiot należy (np. minimum programowe dla kierunku x; przedmiot do wolnego wyboru dla wszystkich kierunków; przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne; przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów I stopnia na kierunku x itp.) według informacji podanych w polu Rodzaj przedmiotu.

Cykl dydaktyczny, w którym przedmiot jest realizowany Należy wybrać semestr, w którym przedmiot jest realizowany (semestr zimowy, semestr letni, rok akademicki). Skrócony opis przedmiotu Krótki opis treści zajęć, rozszerzający sformułowania zawarte w tytule i wskazujący, o czym to jest, na ogólnym poziomie i w sposób możliwie przystępny. Ma ułatwić dokonanie wyboru zajęć. Mile widziane wskazanie powiązań z innymi przedmiotami lub dziedzinami. (do znaków)

Forma(y)/typ(y) zajęć Należy wskazać, czy przedmiot realizowany jest w formie: – wykładu; – ćwiczeń; – seminarium; – konwersatorium; – laboratorium; – zajęć terenowych itp. UWAGA: Jeżeli przedmiot jest realizowany w kilku formach dydaktycznych (składa się np. z wykładu i ćwiczeń, wykładu i laboratorium itp.), należy wskazać wszystkie formy realizacji przedmiotu. Należy podać liczbę godzin zorganizowanych dla danej formy zajęć.

Pełny opis przedmiotu Jasny i zwięzły opis treści zajęć pozwalający określić ich zakres tematyczny. Jeżeli przedmiot realizowany jest w kilku formach (np. wykład i ćwiczenia), należy opisać wykład i ćwiczenia oddzielnie. Np. Wykład ma za zadanie..., Ćwiczenia poświęcone są... (zgodnie z informacją zamieszczoną w polu wyżej, dotyczącą form(y) zajęć). Korzystne byłoby określenie szacunkowej, całkowitej liczby godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się (biorąc pod uwagę godziny zorganizowane, sposób zaliczenia, pracę samodzielną studenta). (do 65 tys. znaków)

Wymagania wstępne Wymagania formalne Należy podać nazwy przedmiotów, których wcześniejsze formalne zaliczenie jest niezbędne do realizacji opisywanego przedmiotu. Założenia wstępneNależy podać zakres wiedzy/umiejętności/innych kompetencji, jakie powinien posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu (zdefiniować efekty uczenia się na wejściu). Korzystne byłoby wskazanie tych przedmiotów z oferty UW, których realizacja – czyli osiągnięcie przez studenta zdefiniowanych efektów uczenia się – ułatwią mu naukę opisywanego przedmiotu

Efekty uczenia się Należy zamieścić opis zakładanych efektów uczenia się: wiedzy, umiejętności i innych kompetencji, które student nabywa poprzez realizację danego przedmiotu. UWAGA: Jeżeli przedmiot jest realizowany w kilku formach (np. wykład i ćwiczenia, wykład i laboratorium itp.), to należy zdefiniować efekty uczenia się dla całego przedmiotu. UWAGA: Efekty uczenia się dla poszczególnych form dydaktycznych zajęć w ramach przedmiotu (np. dla wykładu i dla ćwiczeń) zostaną przedstawione w części B załącznika. UWAGA: Efekty uczenia się dla całego przedmiotu NIE MUSZĄ BYĆ sumą efektów uczenia się zdefiniowanych dla poszczególnych form dydaktycznych zajęć w ramach przedmiotu. Efekty uczenia się opisujemy za pomocą czasowników, np.: Po ukończeniu przedmiotu (wykładu, ćwiczeń) student: – analizuje... – rozpoznaje... – wyjaśnia... Listę przykładowych czasowników opisujących efekty kształcenia można znaleźć na stronie w opracowaniu Efekty kształcenia – pomocne informacje.

Punkty ECTS Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS: – roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi h, co odpowiada 60 ECTS; – tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h; – 1 punkt ECTS odpowiada godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się; – tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS; – nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

Metody i kryteria oceniania Należy podać sposób weryfikacji i oceniania osiągniętych przez studenta efektów uczenia się określonych dla przedmiotu jako całości (która może obejmować różne formy zajęć, np. wykład i ćwiczenia, wykład i laboratorium itp.), np. wymagania egzaminacyjne, jeżeli przedmiot kończy się egzaminem. UWAGA: Metody i kryteria oceniania osiągniętych efektów uczenia się zdefiniowanych dla poszczególnych form dydaktycznych zajęć w ramach przedmiotu należy przedstawić w części B niniejszego załącznika. (do znaków)

Sposób zaliczeniaZaliczenie/zaliczenie na ocenę/egzamin. Rodzaj przedmiotu Należy napisać (zgodnie z programem nauczania i planem studiów): – czy przedmiot jest podstawowy, kierunkowy, fakultatywny, seminaryjny, konwersatoryjny itp.; – na którym stopniu i roku studiów jest realizowany; – w jakiej formie studiów jest realizowany (studia stacjonarne, niestacjonarne). UWAGA: Informacje zwarte w tym polu muszą być zgodne z informacjami w polu: Przynależność do grupy przedmiotów. (do znaków) Sposób realizacji przedmiotu Należy podać, czy przedmiot jest realizowany w sali dydaktycznej, w sposób zdalny, metodą blended learning itp. (do znaków)

Język wykładowyUWAGA: Należy podać jeden język wykładowy. LiteraturaLiteratura wymagana lub zalecana do ostatecznego zaliczenia przedmiotu (jeśli przedmiot kończy się egzaminem, to jest to literatura do egzaminu). (do 65 tys. znaków) Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu Praktyki zawodowe niezbędne do pełnej realizacji przedmiotu. UWAGA: Nie są to praktyki zawodowe dla kierunku (stanowią one bowiem oddzielny przedmiot). (do znaków)

Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu Prowadzący zajęcia Należy zamieścić listę wszystkich osób prowadzących przedmiot (lub jego poszczególne formy dydaktyczne). Uwagi

Część B – wypełnia prowadzący zajęcia Imię i nazwisko wykładowcy (prowadzącego zajęcia/grupę zajęciową) Stopień/tytuł naukowy Forma dydaktyczna zajęćNależy wskazać, czy zajęcia realizowane są w formie: – wykładu; – ćwiczeń; – seminarium; – konwersatorium; – laboratorium; – zajęć terenowych itp. (do znaków)

Efekty uczenia się zdefiniowane dla danej formy dydaktycznej zajęć w ramach przedmiotu Należy zamieścić opis zakładanych efektów uczenia się: wiedzy, umiejętności i innych kompetencji, które student nabywa poprzez realizację danej (określonej w polu Forma/Typ zajęć) formy zajęć. UWAGA: Jeśli przedmiot realizowany jest tylko w jednej formie zajęć, treść tego pola musi być taka sama jak treść pola Efekty uczenia się w części A. Zobacz też komentarz i wskazówki dotyczące wypełniania pola Efekty uczenia się w części A niniejszego załącznika. (do znaków) Metody i kryteria oceniania dla danej formy dydaktycznej zajęć w ramach przedmiotu* Metody i kryteria oceniania osiągniętych efektów uczenia się zdefiniowanych dla danej formy/typu zajęć w ramach przedmiotu. UWAGA: Jeśli przedmiot realizowany jest tylko w jednej formie zajęć, treść tego pola musi być taka sama jak treść pola Metody i kryteria oceniania w części A. (do znaków) Sposób zaliczenia dla danej formy dydaktycznej zajęć w ramach przedmiotu Zaliczenie/zaliczenie na ocenę.

Zakres tematów Pełny spis kolejnych tematów. (do 65 tys. znaków) Metody dydaktyczneInformacje o stosowanych przez prowadzącego zajęcia metodach dydaktycznych (sposobie pracy nauczyciela akademickiego ze studentami). (do 4000 znaków) LiteraturaPole to należy wypełnić, jeżeli literatura dla opisywanej tu formy dydaktycznej zajęć w ramach przedmiotu jest inna niż przedstawiona w polu Literatura w części A niniejszego załącznika. (do 65 tys. znaków)

Limit miejsc w grupie Terminy odbywania zajęć Należy wskazać, w jakim terminie (dzień tygodnia, godzina) zajęcia są realizowane. Należy wskazać także, z jaką częstotliwością zajęcia są realizowane (raz w tygodniu, raz na dwa tygodnie itp.). Miejsce odbywania zajęć Należy wskazać budynek i nr sali, w której zajęcia będą się odbywały.

Materiały na temat efektów uczenia się: prezentacje z seminarium tematycznego Efekty kształcenia jako podstawa budowy i oceny programów studiów – na stronie Biura ds. Jakości Kształcenia UW ( zakładka Archiwum, opcja Wiadomości, informacja z 6 marca 2009 r. o seminarium tematycznymwww.bjk.uw.edu.pl Efekty kształcenia …, link: Prezentacje do pobrania ( 09_03_05_konferencja), 09_03_05_konferencja

Materiały na temat efektów uczenia się: publikacja Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide autorstwa dr. Declana Kennedyego - na stronie Biura ds. Jakości Kształcenia UW ( zakładka Wydziałowe Zespoły Zapewnienia Jakości Kształcenia, informacjawww.bjk.uw.edu.pl z 12 marca 2009 r. ( publikacja "Tuning. Harmonizacja struktur kształcenia w Europie. Wkład uczelni w Proces Boloński. Wprowadzenie do projektu", Warszawa 2008"Tuning. Harmonizacja struktur kształcenia w Europie. Wkład uczelni w Proces Boloński. Wprowadzenie do projektu" (

Materiały na temat efektów uczenia się: publikacja dr. Tomasza Saryusza-Wolskiego System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów", Warszawa 2004System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów" (

Dziękuję za uwagę Agata Wroczyńska Kierownik Biura ds. Jakości Kształcenia UW